wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Mooi gedaan Wim! De grote vooruitgang zit 'em vaak in de details.... :wink:

Keep those TCT's going!!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Wim, wat is dat spiraaltje in het schoteltje bij de 2e foto?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

spiraaltje :lol: , dat is een veer die het asje van de hoogteregelaar in het midden moet drukken wanneer de hoogtecorrectie is uitgevoerd. Aan de andere kant zit ook zo`n veer :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Een onderdeeltje van de veercilinder. Daar zit het plaatje uit de eerste foto overheen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Kan iemand hier een Jip&Janneke beschrijving over maken? Ziet op zich redelijk simpel uit, maar een beschrijving lijkt mij zeer handig.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Hmmm, ik ben geen didacticus maar ik zal een poging wagen.
De hoogteregelaar heeft de functie van een 3-weg klep én een reduceerventiel. Dat reduceren wordt gedaan door het plaatje dat aan elke kant van de regelaar door het veertje onder spanning wordt gehouden.
Het asje heeft een aantal groeven, zodat afhankelijk van de positie de LHM de ene of de andere kant kan opstromen. Of hij staat in de ruststand waarbij geen olie verplaatst wordt.
Als de auto daalt wordt het asje, via dat kunststof palletje naar buiten getrokken en komen de groefjes zo dat olie vanuit het systeem richting de veercilinders wordt geperst. => De auto gaat omhaag.
Stijgt de auto dan wordt het asje naar binnen gedrukt en stroomt olie uit de veercilinders terug het systeem in. => De auto daalt.
Als het systeempje schoon is, beweegt de as soepel en zonder schokjes => de veerbeweging gaat vloeiend en de beweging is direct. Bij vervuiling hapert de beweging en beweegt de auto schoksgewijs.

Die plaatjes zitten er in om de snelheid verminderen waarmee de olie zich door de regelaar verplaatst. Hierdoor reageert het hele systeem rustig in plaats van nerveus.

Zo, een heel verhaal. Ik hoop dat het goed is beschreven en voldoende duidelijk. ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Bijna! Dat omhoog/omlaag met schokjes merk je toch alleen als je de auto stationair met de hoogte regelaar van hoogte veranderd? Of valt het tijdens het rijden ook op dat je regelaars schoon zijn gemaakt?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Oké helder, dat was de werking, hoe haal ik dat er nu uit en waar moet ik op letten c.q. rekening mee houden? Krijg je dat ook nog op digitaal papier Wim?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Nee, dat merk je ook tijdens het rijden. Vanmiddag heb ik een 'onafhankelijke deskundige' (Michiel aka Gompy) in mijn dame laten rijden en die merkte het verschil ook duidelijk. Michiel heeft eerder in m'n voiture gereden en hij heeft iets met testen met drempels. ;-)
De dame corrigeert nu heel snel de hoogte tijdens remmen en optrekken. Oftewel ze blijft vrijwel horizontaal.

Wat nog bij het verhaal hoort is dat in rijstand het haakje van de regelaar in het midden van het vierkante gat hoort te zitten. Da's dat gat aan het eind van de stang van de hoogteverstelling.

wimb
afbeelding van wimb

Hoe je dat er uit haalt:
Met veel geduld, steeksleutel 8 en 10. :lol:
De nippels vantevoren goed inspuiten met kruipolie, WD40, etc. Voorzichtig losdraaien met steek 8. Dan héél voorzichtig de leidinkjes uit de regelaar proberen te trekken. JP gebruikte hiervoor de botte kant van een bandenlichter en een hamer. Er zijn 3 leidingen die losmoeten en 1 retourleiding die er op gedrukt zit.
Als alles goed gaat kun je daarna de regelaar van het frame losschroeven. Buitenste rubbertjes loshalen, boutje van het asje losdraaien en dan komen de onderdelen vrij. Als je ze op volgorde legt, kan er niets mis gaan.
De leidinkjes zitten met een rubbertje in het gat. Ik had nieuwe rubbertjes gekocht en eentje bleek niet goed te passen: ook na strakdraaien van de nippel bewoog de leiding. En 80 bar spuit dan heel enthousiast. :lol:
Ergo: de bestaande rubbertjes hergebruiken.

Maarreh, ik wil je best komen helpen. Nu ik de angst voor die 80 bar overwonnen heb, vind ik het wel meevallen. ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik heb daar ook wel interesse in! Kom ik ook naar Vredun. Moet er nl niet aandenken dat die LHM over mijn binnenplaats heen spuit :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Oh, bij mij spoot er ook geen LHM uit hoor: ik had er hydrorincage in gedaan. :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: , goed beschreven Wim :wink: .

Bij het minste of geringste vuil wordt de werking van de hoogteregelaar nadelig beínvloedt. Spoelen met schone LHM of hydrorincage helpt niet om al het vuil uit de hoogteregelaars te krijgen.

Met het loshalen van leidingen uit de hoogteregelaar kun je naast een bandenlepel ook een waterpomtang gebruiken. Niet de leiding dichtknijpen maar met de uitsparingen om de leiding doen en met de hamer ertegen tikken Na jaren kunnen de leidingen erg goed vastzitten in de rubbers.

Het asje en de hoogteregelaar met een oplosmiddel zoals wasbenzine in remmenreiniger goed schoonmaken. In eerste instantie denk je dat het al schoon is, totdat je met een schone witte doek over het asje wrijft dan zie je alsnog zwarte vlekken afgeven.

Als alles weer schoon en netjes terug geplaatst is, dan moet de rijhoogte afgesteld worden omdat de referentie niet meer klopt.
De hoogteregelaars zullen nu heel direct en snel reageren en dat maakt het afstellen van de rijhoogte wat lastig. De klem hoef je amper aan te raken en de wagen schiet omhoog en omlaag :wink: .

Het veercomfort is nu dus duidelijk beter (zachter) en de wagenhoogte wordt erg snel gecorrigeerd tijdens het rijden. Het blijft veel meer ____taal :lol: .

wimb
afbeelding van wimb

Een klein updeetje vandaag:
Vanmiddag het elektriek van de middenarmsteunverstelinrichting aangesloten. Dat werkt als een tierelier. 8)
Ook ontdekte ik dat de airco niet meer werkte. Tijdens het plaatsen van de radiateur had ik de zwevende zekering losgetrokken. Van mij mogen alle reparaties zo simpel zijn. :lol:
Voor de 12V van de trekhaak heeft men een draad onder de auto getrokken. Die maakt nu een keiharde kortsluiting, ik denk door al het gesleutel aan de dame. Van de week die draad verwijderen en de 12V binnendoor vanaf de aansteker naar achteren halen. Dat vind ik netter dan onderlangs.

wimb
afbeelding van wimb

Vandaag voor het eerst sinds al het gesleutel van de afgelopen tijd een grote rit gemaakt. Fietsendrager achterop en richting Dwingeloo over de A28. Wat rijdt de dame nu fijn! Heerlijk soepel veren. De motor is stil en reageert vlot. Ze stuurt strak. Het hosannagevoel wordt enigszins verpest door de uitlaat: de flensen lekken en dat bromt een wat bij hogere snelheden.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Een goede reden om voor originele PSA uitlaten te gaan als je ze gaat vervangen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

De einddemper is van KwikFit. Maar dat had te maken met het spanningsveld tussen Appie Ka en de financiële middelen. :roll:
Is origineel Troen echt zoveel beter als, zeg Walker? Of Bosal?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bosal maakt wel goede uitlaten, die maken zelfs uitlaten voor PSA. Onder de C5-3 1.8 16v en 2.0 16v benzine versies heb ik vanaf fabriek Bosal uitlaten gezien.

Walker moet je mijden, dat heeft bij mij voor veel koppel en vermogensverlies geleid :evil:. Ook gingen die redelijk snel inwendig rotten bij mij.

wimb
afbeelding van wimb

Thanks. De voordemper is van Walker. :roll: Na ja, die zit volgens mij tegen vervanging aan. ;-)

Bosal is volgens mij OEM voor o.a. VW.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

en ook PSA Peugeot Citroën, voor sommige modellen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Mooi! Ik dacht dat Brezan Bosal leverde. En daar krijg ik weer korting. IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S8yzkKSJZYI/AAAAAAAAA3M/ErF1JtSGlsw/19.gif)

admin
afbeelding van admin

Daar krijgt blijkbaar iedereen korting ;-)

Net een accu gehaald, ik keek even scheef toen hij de prijs noemde en toen kreeg ik 15% korting...

lol

wimb
afbeelding van wimb

Dat klopt, bijvoorbeeld bij Cartal krijg je standaard korting. Van de week nog ontdekt dat Autoglym daar goedkoper is dan via het internet.
Maar vanwege m'n hobbyclublidmaatschap krijg ik 'standaard korting'. In de regel betekent dat: nog meer korting. ;-)

maartenh
afbeelding van maartenh

Ben je lid van de sleutelclub in Hilversum?

wimb
afbeelding van wimb

Ja, het bevalt met goed. Dat lidmaatschap heb ik er trouwens al lang uit met die leiding en de turbo.

maartenh
afbeelding van maartenh

Ik heb er zelf ook over nagedacht. Misschien komt het ook nog wel als ik de hele voorophanging van de XM aan moet pakken.

wimb
afbeelding van wimb

Ze kennen vanaf dit jaar een aspirantlidmaatschap: 3 maanden voor €75,-. Zo ben ik ook begonnen.
Een beetje doe-het-zelf garage kost ook al zo'n €15,-/uur. :?

p.s. Mocht je inderdaad zover zijn dat je lid bent en die voortrein gaat doen, wil ik graag hand-en-spandiensten komen verrichten.

wimb
afbeelding van wimb

Vanmiddag het vervangen van de deurpanelen afgerond.
IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9SCZ36W0bI/AAAAAAAAA4U/w7jRJOWomN4/s640/DSCN1134.JPG)

IMAGE(http://lh3.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9SCaNbudDI/AAAAAAAAA4Y/9XoFMuc2Nrc/s640/DSCN1135.JPG)

Nu nog op zoek naar passende deksels voor de asbak en de radio:
IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9SCafJG07I/AAAAAAAAA4c/B4GpGdkVF0o/s512/DSCN1136.JPG)
(Ik ben die in België vergeten mee te nemen :oops: )

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

In een woord keurig. 8)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ha, da's toevallig, ik heb vandaag ook leren deurpanelen gemonteerd. :wink:

Pagina's