Ze loopt naar de tank achter, maar er loopt daar vlakbij de tank nog een leiding, vermoedelijk naar het brandstoffilter. Kan het niet goed zien.
Dus dit zou een pure ontluchting-retourslang kunnen zijn??
Ze loopt naar de tank achter, maar er loopt daar vlakbij de tank nog een leiding, vermoedelijk naar het brandstoffilter. Kan het niet goed zien.
Dus dit zou een pure ontluchting-retourslang kunnen zijn??
Het zou goed kunnen, er staat weinig druk op de benzinedamp.
Zo`n "simpel" doorzichtig slangetje geeft al aan dat er geen hoge drukken op komen te staan :wink: . D.m.v. inlaatvacuüm zal er mbv een relais benzinedampen aangezogen worden in het koolfilter :wink: .
Volgens mij is het nog simpeler:
De overdruk in de benzinetank drukt de damp door het koolstoffilter. En de 'gereinigde' lucht gaat terug naar de ontluchting bij de benzineklep.
Herinneren jullie je nog de lucht van benzine op een warme dag op parkeerplaatsen? Denk dus dat het geen kwaad kan als dat retourslangetje gaat lekken.
Dank je JP voor het schemaatje. Het heeft dus met ontluchting te maken en het is niet de hoofdbenzine leiding. Leek me al niet een veilig idee bij een aanrijding rechtsvoor bv.... scheurt je benzine slang en de bqq kan beginnen :?
De hoofd benzineleiding is van metaal en loopt onder de auto bij al die andere leidingen aan de passagierszijde en komt ongeveer bij de motorsteun en computerbak uit :wink: .
Zo, dame staat in Abbenes! Heel lijstje doorgenomen. EJ vroeg me waarom ik alleen voor de comfortbollen eraf wilde en nieuwe Troen bollen erop. Uhhhhh...
Hij opteerde kosten technisch gezien voor goede gebruikte bollen. Heb dat maar gedaan en dan rondom!
Verder vertelt van de olie lucht die ik de laatste dagen af en toe ruik maar nergens een lek of idd kan vinden. EJ verdenkt de oliedruk sensor achter op het blok. Als deze kaduuk is kun je af en toe olie ruiken. Wordt dus ook vernieuwd.
Nog even proef gereden met EJ, om de konstante welliswaar lichte bonk in de voortrein te laten horen. Het is iets wat bijna alle XM's hebben, die van JP ook maar ik kan me niet voorstellen dat als je 20 jaar geleden een proefrit maakte met de nieuwe XM dit geluidje er ook was. Hele volkstammen valt het overigens niet op maar ik vind het zo jammer....
Verder wilde ik de hoogte regelaars laten schoonmaken. EJ stelde echter voor om eerst eens de LHM te spoelen en de filters schoon te maken. En vroeg me of er problemen waren met de hoogte verstelling. Die zijn er eigenlijk niet dus waarom ze demonteren en schoon maken? Beetje budget bewaking mag wel natuurlijk. Wel komt er nog 2x een automaat bak olie-wissel! De voorpoot rv wordt nog eens kritische bekeken en gemeten.
Ook de rijhoogte wordt gecontroleerd. Het leek me mooi ivm de 18inch wielen om de rij hoogte te verlagen. Daar zit een maartje aan; als je te hoog of te laag afstelt geeft dit druk op de aandrijf assen. Het beste is als deze aandrijf-as paralel naar het wiel gaat (eigenlijk perfect horizontaal dus) Stel je lagere rijhoogte in dan wijzen de assen dus meer omhoog.
Zo dus: /| ipv --| Te hoog geeft: \|
Wat het effect precies op de aandrijfassen is kon EJ niet aangeven, maw hij kon niet aangeven of de assen er na 10 - of 40.000km de geest door gaan kunnen geven, omdat daar geen voorbeelden van zijn.
Interessant verhaal Mike.
Over spoelolie en reinigen kan ik je het volgende vertellen:
Ik heb mijn dame ook weer voorzien van spoelolie net als een jaar geleden. Vandaag ben ik bezig geweest de remmen te ontluchten en er kwam weer hele donkere olie uit. Met andere woorden; het systeem vervuilt en hoopt zich op. Ik neem aan dat dat ook geldt voor de hoogteregelaars en het ABS-blok. Het lijkt mij daarom verstandig die regelaars schoon te maken, een klusje waar JP en ik vrijdag mee bezig gaan.
Wat ik heb meegemaakt met mijn vorige XM V6 12v die jarenlang veel te hoog stond met de rijhoogte :shock: , was dat mijn tripoïden van de aandrijfassen helemaal versleten waren :cry: . Nadat ik de rijhoogte goed had gezet hoorde ik de aandrijfassen herrie maken. Bij het loshalen van de aandrijfassen voelde ik veel speling op de tripoïden.
De tripoïden zijn ook een soort kruiskoppeling lagers, alleen zijn anders van constructie dan homokineten. De homokineten zitten aan de wielzijde onder de ashoezen en tripoïden zitten aan de bakzijde onder de ashoezen.
Dus mijn voorbeeld heb je alsvast Mike :wink: .
De positie van de aandrijfassen, spoorstangen en de stand van de veerpoten zijn inderdaad erg afhankelijk van de rijhoogte. Dit is de initiële positie en bepalend voor de bewegingen die de wagen maakt.
Vooral met optrekken zullen de aandrijfassen en spoorstangen nog ongunstiger schuin staan en maakt het snel optrekken ook moeilijker en met relatief veel slijtage als gevolg.
Ja, is best wel een belangrijk verhaal hè, over die rijhoogte versus krachten op de aandrijfassen? Had er nog weinig of niets over gelezen.
Over la Soixante Wim, dat snelle vervuilen is dat exemplarisch, voor jouw XM dus? Het leest toch een beetje als dweilen met de kraan open. Ik bedoel, reageert je XM wel goed op hoogtewiseling? Zijn de hoogteregelaars zelf de oorzaak van de vervuiling?
Ik neem aan dat de LHM in je voorraad-vat wel mooi gifgroen is?
Mike, ik heb bij mijn XM al 3x relatief kort achter elkaar gespoeld met verse LHM en nu pas begint mijn hydraulisch systeem schoon te worden.
Al het vuil en drap blijven hangen op de laagste punten en dat zijn de hoogteregelaars...
Vrijdag ga ik met Wim zijn HR`s open en schoonmaken, we zullen zien in hoeverre ze vuil zijn. Ga er maar vanuit dat ze goed vuil zijn. De toleraties in de HR`s zijn heel hoog en bij een beetje vuil beïnvloedt het de werking van de HR`s :wink: .
Bij een CX en BX vervuild het systeem minder snel dan bij hydractive systemen door allerlei extra regelaars en ABS regelblokken. Dat gecombineerd met lange LHM verversingstermijnen van Citroën, vervuild het erg snel.
Nou, die kleur viel tegen, het was niet mooi gifgroen meer. Toen ik haar een jaar geleden kocht, was de LHM zwart. Het kan natuurlijk best zijn dat het systeem zo zwaar vervuild is dat ik eigenlijk 2x met spoelolie aan de gang had moeten gaan.
Aan de andere kant schijnt hydractive de LHM toch sneller te laten degraderen.
Het verhaal is juist dat LHM met zeg 180bar door allerlei dunne leidingen en regelaars moet stromen. Dit vormen grote krachten waarmee je door metaal zou kunnen snijden :shock: .
Hierdoor wordt LHM op afschuiving belast en wordt dunner en vervuild.
Newsflash: De olie lucht bij koude motor komt van de krukaskering. Het is welliswaar een lichte lekkage en wordt even met oil stop leak behandeld. Reperatie kan maar dan moet het blok gelicht worden. Door de osleak er in te doen kunnen we afwachten of dit op termijn wel echt nodig is. Oorzaak is toch dat er teveel olie in het blok zit! Pas dus om met te veel olie!
Vanmiddag kan ik haar ophalen, verder nog geen bijzonderheden.
Noir Verni is weer thuis! Wat een K land is dit toch...file file file..was pas ove half 9 thuis, gewoon 3 uur over gedaan.... Je zal toch elk dag er in zitten,ik zou gek worden!
Maar: Rondom nieuwe bollen en alles op druk. Hydrative voor nu ook weer op druk gezet. Nieuwe LHM erin. De oude was niet eens zo vies en redelijk zuiver. De hoogte regelaar's geloven we daarom wel voor nu.
De rijstand is een tikkie lager gezet, binnen de marge's.
Nieuwe multi-riem plus nieuwe dynamo riem. 2 nieuwe motorsteunen! Voorpoot rv opnieuw onderzocht en gemeten. Ze vinden 'm gewoon goed.
Uiteraard nieuwe 0W40 + filter. Volgens EJ kan ik goed geluk hebben dat de kering stopt met lekkken nu de juiste hoeveelheid olie erin zit. Even aan kijken. De olie lucht is iig niet meer waargenomen!
Wel even wennen weer. Ze is aanmerkelijk stugger. Ze veert beter op verkeerdrempels maar ik voel toch veel meer van de onrelmatigheden in de weg. Vraag is dus of dit door de 18incher's komt. Ze lijkt dus hard maar als ik haar rustig "heen en weer"gooi bij 80km/u veert ze wel weer erg mooi. Remmen gaat super. Optrekken nog veel superderder... BLok loopt nu echt als een naaimachine, model v6 wel te verstaan.
Alleen een vervelend probleem, daar kwam ik in de file achter; ik zag mijn lampen niet weerspiegelen in de auto voor me. Thuis even gecontroleerd; Dimlicht doet het NIET! De rest allemaal wel, dus ook de verstralers, de mistlampen etc. Zekeringen allemaal ok. Lampjes gewisseld; geen reslutaat. Heb EJ al gemaild want weet niet waar ik het zoeken moet. Wat kan er los liggen??? Anyone???
Die relais zijn zo'n beetje de standaard boosdoener bij dimlicht. Uit m'n hoofd het middelste relais achter de rechterkoplamp.
Mooi dat ze weer op orde is Mike. :D En goed dat de olieschade meevalt.
Olie afvullen op max. vind ik een beetje eng, zeker als ik het zelf op straat doe. Die straat is niet recht, dus klopt de peilmeting ook niet. Ik ga er liever onder zitten (Wordt voor een turbo toch al geadviseerd. :wink: ).
Mike, mooi dat je opmerkt over het lopen van de V6 motor :wink: . De motor heeft nu veel minder interne weerstand.
Het dimlicht komt door het nukkige relais, bij mij zit die aan passagierszijde bocen de koplamp. Daarom heb ik een tie wrap erom gedaan :wink: , bij mij deed die ook af en toe het niet met de tie wrap wel :wink: .
misschien is dat om de benzinedampen te vervoeren naar het filter toe, maar ik ben het met je eens dat het beter beschermd mag worden.
Ze loopt naar de tank achter, maar er loopt daar vlakbij de tank nog een leiding, vermoedelijk naar het brandstoffilter. Kan het niet goed zien.
Dus dit zou een pure ontluchting-retourslang kunnen zijn??
Was die leiding niet voor de ruiten sproeiert achter?
Nee, voor de achterste ruitensproeier loopt via de andere kant.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het zou goed kunnen, er staat weinig druk op de benzinedamp.
:lol: Ha ha ha. Juliie weten het ook gewoon niet! Stelletje beunh.... :wink:
Zo`n "simpel" doorzichtig slangetje geeft al aan dat er geen hoge drukken op komen te staan :wink: . D.m.v. inlaatvacuüm zal er mbv een relais benzinedampen aangezogen worden in het koolfilter :wink: .
Volgens mij is het nog simpeler:
De overdruk in de benzinetank drukt de damp door het koolstoffilter. En de 'gereinigde' lucht gaat terug naar de ontluchting bij de benzineklep.
Herinneren jullie je nog de lucht van benzine op een warme dag op parkeerplaatsen? Denk dus dat het geen kwaad kan als dat retourslangetje gaat lekken.
In de tank heb je juist onderdruk, daardoor blijven de dampen in de tank hangen :wink: .
Dit is de beschrijving van Citroën :wink:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4Sensoren-actuatoren3-1.jpg
Hier kun je de doorzichtige leiding van Mike zien, de gearceerde lijn van de tank richting de motor :wink: .
Dank je JP voor het schemaatje. Het heeft dus met ontluchting te maken en het is niet de hoofdbenzine leiding. Leek me al niet een veilig idee bij een aanrijding rechtsvoor bv.... scheurt je benzine slang en de bqq kan beginnen :?
De hoofd benzineleiding is van metaal en loopt onder de auto bij al die andere leidingen aan de passagierszijde en komt ongeveer bij de motorsteun en computerbak uit :wink: .
Klopt JP. Tijdens het rijden heerst er onderdruk. Ik ben in de war met stilstand, dan kan door verwarming overdruk ontstaan.
Zo, dame staat in Abbenes! Heel lijstje doorgenomen. EJ vroeg me waarom ik alleen voor de comfortbollen eraf wilde en nieuwe Troen bollen erop. Uhhhhh...
Hij opteerde kosten technisch gezien voor goede gebruikte bollen. Heb dat maar gedaan en dan rondom!
Verder vertelt van de olie lucht die ik de laatste dagen af en toe ruik maar nergens een lek of idd kan vinden. EJ verdenkt de oliedruk sensor achter op het blok. Als deze kaduuk is kun je af en toe olie ruiken. Wordt dus ook vernieuwd.
Nog even proef gereden met EJ, om de konstante welliswaar lichte bonk in de voortrein te laten horen. Het is iets wat bijna alle XM's hebben, die van JP ook maar ik kan me niet voorstellen dat als je 20 jaar geleden een proefrit maakte met de nieuwe XM dit geluidje er ook was. Hele volkstammen valt het overigens niet op maar ik vind het zo jammer....
Verder wilde ik de hoogte regelaars laten schoonmaken. EJ stelde echter voor om eerst eens de LHM te spoelen en de filters schoon te maken. En vroeg me of er problemen waren met de hoogte verstelling. Die zijn er eigenlijk niet dus waarom ze demonteren en schoon maken? Beetje budget bewaking mag wel natuurlijk. Wel komt er nog 2x een automaat bak olie-wissel! De voorpoot rv wordt nog eens kritische bekeken en gemeten.
Ook de rijhoogte wordt gecontroleerd. Het leek me mooi ivm de 18inch wielen om de rij hoogte te verlagen. Daar zit een maartje aan; als je te hoog of te laag afstelt geeft dit druk op de aandrijf assen. Het beste is als deze aandrijf-as paralel naar het wiel gaat (eigenlijk perfect horizontaal dus) Stel je lagere rijhoogte in dan wijzen de assen dus meer omhoog.
Zo dus: /| ipv --| Te hoog geeft: \|
Wat het effect precies op de aandrijfassen is kon EJ niet aangeven, maw hij kon niet aangeven of de assen er na 10 - of 40.000km de geest door gaan kunnen geven, omdat daar geen voorbeelden van zijn.
Nah, weer heel lees verhaal, morgen weer meer!!!
Interessant verhaal Mike.
Over spoelolie en reinigen kan ik je het volgende vertellen:
Ik heb mijn dame ook weer voorzien van spoelolie net als een jaar geleden. Vandaag ben ik bezig geweest de remmen te ontluchten en er kwam weer hele donkere olie uit. Met andere woorden; het systeem vervuilt en hoopt zich op. Ik neem aan dat dat ook geldt voor de hoogteregelaars en het ABS-blok. Het lijkt mij daarom verstandig die regelaars schoon te maken, een klusje waar JP en ik vrijdag mee bezig gaan.
Wat ik heb meegemaakt met mijn vorige XM V6 12v die jarenlang veel te hoog stond met de rijhoogte :shock: , was dat mijn tripoïden van de aandrijfassen helemaal versleten waren :cry: . Nadat ik de rijhoogte goed had gezet hoorde ik de aandrijfassen herrie maken. Bij het loshalen van de aandrijfassen voelde ik veel speling op de tripoïden.
De tripoïden zijn ook een soort kruiskoppeling lagers, alleen zijn anders van constructie dan homokineten. De homokineten zitten aan de wielzijde onder de ashoezen en tripoïden zitten aan de bakzijde onder de ashoezen.
Dus mijn voorbeeld heb je alsvast Mike :wink: .
De positie van de aandrijfassen, spoorstangen en de stand van de veerpoten zijn inderdaad erg afhankelijk van de rijhoogte. Dit is de initiële positie en bepalend voor de bewegingen die de wagen maakt.
Vooral met optrekken zullen de aandrijfassen en spoorstangen nog ongunstiger schuin staan en maakt het snel optrekken ook moeilijker en met relatief veel slijtage als gevolg.
Ja, is best wel een belangrijk verhaal hè, over die rijhoogte versus krachten op de aandrijfassen? Had er nog weinig of niets over gelezen.
Over la Soixante Wim, dat snelle vervuilen is dat exemplarisch, voor jouw XM dus? Het leest toch een beetje als dweilen met de kraan open. Ik bedoel, reageert je XM wel goed op hoogtewiseling? Zijn de hoogteregelaars zelf de oorzaak van de vervuiling?
Ik neem aan dat de LHM in je voorraad-vat wel mooi gifgroen is?
Mike, ik heb bij mijn XM al 3x relatief kort achter elkaar gespoeld met verse LHM en nu pas begint mijn hydraulisch systeem schoon te worden.
Al het vuil en drap blijven hangen op de laagste punten en dat zijn de hoogteregelaars...
Vrijdag ga ik met Wim zijn HR`s open en schoonmaken, we zullen zien in hoeverre ze vuil zijn. Ga er maar vanuit dat ze goed vuil zijn. De toleraties in de HR`s zijn heel hoog en bij een beetje vuil beïnvloedt het de werking van de HR`s :wink: .
Bij een CX en BX vervuild het systeem minder snel dan bij hydractive systemen door allerlei extra regelaars en ABS regelblokken. Dat gecombineerd met lange LHM verversingstermijnen van Citroën, vervuild het erg snel.
Nou, die kleur viel tegen, het was niet mooi gifgroen meer. Toen ik haar een jaar geleden kocht, was de LHM zwart. Het kan natuurlijk best zijn dat het systeem zo zwaar vervuild is dat ik eigenlijk 2x met spoelolie aan de gang had moeten gaan.
Aan de andere kant schijnt hydractive de LHM toch sneller te laten degraderen.
Het verhaal is juist dat LHM met zeg 180bar door allerlei dunne leidingen en regelaars moet stromen. Dit vormen grote krachten waarmee je door metaal zou kunnen snijden :shock: .
Hierdoor wordt LHM op afschuiving belast en wordt dunner en vervuild.
Newsflash: De olie lucht bij koude motor komt van de krukaskering. Het is welliswaar een lichte lekkage en wordt even met oil stop leak behandeld. Reperatie kan maar dan moet het blok gelicht worden. Door de osleak er in te doen kunnen we afwachten of dit op termijn wel echt nodig is. Oorzaak is toch dat er teveel olie in het blok zit! Pas dus om met te veel olie!
Vanmiddag kan ik haar ophalen, verder nog geen bijzonderheden.
hè, wat vervelend omdat te horen :( . Hopelijk is het hiermee verholpen, wat dat is ook weer een klus die je niet even tussendoor erbij doet.
hmmm dat is minder......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dus olie afgetapt neem ik aan?
of werd ie nu direct ververst, en is er teveel olie uitgekomen??
Nee er zat toen ik hem kocht 10W40 in, maar als ik peilde koud ver boven de max. Nu komt er 0W40 in en precies voldoende.
beter!
Heb net ook eens olie gepeild, koud dus, en hij staat exact op max.
Onbegrijpelijk dat het nog voorkomt dat er teveel motorolie wordt afgevuld :? .
Noir Verni is weer thuis! Wat een K land is dit toch...file file file..was pas ove half 9 thuis, gewoon 3 uur over gedaan.... Je zal toch elk dag er in zitten,ik zou gek worden!
Maar: Rondom nieuwe bollen en alles op druk. Hydrative voor nu ook weer op druk gezet. Nieuwe LHM erin. De oude was niet eens zo vies en redelijk zuiver. De hoogte regelaar's geloven we daarom wel voor nu.
De rijstand is een tikkie lager gezet, binnen de marge's.
Nieuwe multi-riem plus nieuwe dynamo riem. 2 nieuwe motorsteunen! Voorpoot rv opnieuw onderzocht en gemeten. Ze vinden 'm gewoon goed.
Uiteraard nieuwe 0W40 + filter. Volgens EJ kan ik goed geluk hebben dat de kering stopt met lekkken nu de juiste hoeveelheid olie erin zit. Even aan kijken. De olie lucht is iig niet meer waargenomen!
Wel even wennen weer. Ze is aanmerkelijk stugger. Ze veert beter op verkeerdrempels maar ik voel toch veel meer van de onrelmatigheden in de weg. Vraag is dus of dit door de 18incher's komt. Ze lijkt dus hard maar als ik haar rustig "heen en weer"gooi bij 80km/u veert ze wel weer erg mooi. Remmen gaat super. Optrekken nog veel superderder... BLok loopt nu echt als een naaimachine, model v6 wel te verstaan.
Alleen een vervelend probleem, daar kwam ik in de file achter; ik zag mijn lampen niet weerspiegelen in de auto voor me. Thuis even gecontroleerd; Dimlicht doet het NIET! De rest allemaal wel, dus ook de verstralers, de mistlampen etc. Zekeringen allemaal ok. Lampjes gewisseld; geen reslutaat. Heb EJ al gemaild want weet niet waar ik het zoeken moet. Wat kan er los liggen??? Anyone???
Heb je het relais achter de koplamp al bekeken?
Die relais zijn zo'n beetje de standaard boosdoener bij dimlicht. Uit m'n hoofd het middelste relais achter de rechterkoplamp.
Mooi dat ze weer op orde is Mike. :D En goed dat de olieschade meevalt.
Olie afvullen op max. vind ik een beetje eng, zeker als ik het zelf op straat doe. Die straat is niet recht, dus klopt de peilmeting ook niet. Ik ga er liever onder zitten (Wordt voor een turbo toch al geadviseerd. :wink: ).
Mike, mooi dat je opmerkt over het lopen van de V6 motor :wink: . De motor heeft nu veel minder interne weerstand.
Het dimlicht komt door het nukkige relais, bij mij zit die aan passagierszijde bocen de koplamp. Daarom heb ik een tie wrap erom gedaan :wink: , bij mij deed die ook af en toe het niet met de tie wrap wel :wink: .
Pagina's