Ohw ja, het is een levensgevaarlijke operatie. Heb je: aluminium thermodeken, vuurpijlen, noodrantsoen, kompas, kapmes, lucifers en zaklantaarn? :mrgreen:
Nou, veel plezier in ieder geval. ;-)
Djeepers, zit ik in Frankrijk de hele dag nagels te bijten. Uiteindelijk, pa van zijn peezee weggetrapt, en: Niks, nada, noppes. :( Valt de klus zo erg tegen? :?
Na lang nadenken en uitstellen van deze klus heb ik toch maar besloten om Sohail zijn aan bieding om de klepseals te doen aan genomen. Zo heb ik alle benodigde onderdelen bij elkaar gezocht en zijn we op vrijdag ochtend begonnen met de klus. Ik was al wat vroeger naar de loods gegaan om "Breaky" op bokjes te zetten, na dat ik dat had afgerond ben ik begonnen met de snaren van de hydrauliekpomp en de dynamo te verwijderen en het koelwater af te tappen en het rechter voorwiel en het plastic afschermkapje in de wielkuip waar achter de krukaspoelie zit te verwijderen. toen Sohail kwam hebben we eerst maar even geluncht en wat extra benodigdheden op gehaald. Na de lunch hebben we de rest verwijderd, distrikappen en de krusaspoelie, benzine leidingen los gehaald en afgesloten met twee dikke schroeven en op zij gelegd, daarna de distrisnaar gemerkt en geblokkeerd en de snaar verwijderd, zo kwamen we uit bij de nokkenas die lied zich niet 123 los maken de eerst 4 lagerkappen kwamen wel los maar de vijfde die aan het thermostaathuis vast zit niet, dus het thermostaathuis ook maar los gehaald maar ze wilde nog niet los komen, met wat overredingskracht is ie toch los gekomen, omdat er in het thermostaathuis ook nog een kleine inbusbout verstopt zat en hebben we de nokkenas kunnen lichten.
Om bij de klepseals te kunnen komen moet de kappen waar onder de klepstelplaatjes zitten weg gehaald en keurig op een rijtje geplaatst worden, daar ging ik de fout in, ik had de eerste cylinder omgedraaid, dat heeft Sohail naderhand opgelost. Sohail heeft zijn speciaal gereedschap gebruikt om de klepveren in te drukken, maar dat ging niet zonder perslucht om de klep omhoog te houden, daarvoor hebben we een nippel in en elkaar geflanst en die via een rubberen slang verbonden met een compressortje, op die manier hebben we alle klepseals kunnen vervangen. De klepseals zelf waren zo hard geworden dat ze met veel wrikken en trekken loskwamen, dat heeft dus even geduurd. Onder tussen was Lucas ook gekomen en heeft één klepseal voor zijn rekening genomen, tegen die tijd was het zo'n 20:00 geworden, tijd om te stoppen en Zaterdag weer verder te gaan.
We hebben de klus met zijn drieën op Zaterdag af gemaakt, alles weer netjes terug geplaatst en aan gedraaid. Starten, lopen, na een flinke ratel werd het stil en liep de motor als een zonnetje, geen blauwe rook meer zelfs geen poefje, na een proefrit werd "Breaky" goed gekeurd door ons drieën en was de klus geklaard.
Nu alleen nog even een olie wissel doen en "Breaky" kan er weer tegen aan, ik is een blij man.
De kop word niet gelicht, we doen het met perslucht.
ok :wink:
Morgen is het zover, we gaan aan de klus beginnen.
Heb inmiddels alles in huis en morgen rond 10:00 start de klus.
Heb je ook een klepveertang om de klepveren in te drukken?
Yep!!
Alles is er. :wink:
Goed zo, dan moet het goed gaan morgen :wink:.
Compressor is inmiddels ook onderweg Wes :wink:
Ik hoorde het al van BigS, nog bedankt voor het lenen. 8)
En don't forget the camera! Ik had er graag bij willen zijn. Maar tja, andere verplichtingen zoals vakantie. ;-)
Idd die camera, als ik eenmaal bezig ben ga ik dat natuurlijk vergeten!! :?
Denk als een leraar Wes, maak het duidelijk met Pix's! Doe je het alleen of heb je hulp? (Alsof jij hulp nodig hebt, maar toch, uit belangstelling)
Ja ik heb hulp gevraagd voor deze klus, gaat gezelli worden.
Succes Wes :wink:
Nou Wes, vandaag is voor jou de grote dag. Sohail en jij wens ik veel succes. En ik lees tzt. het hele verslag wel.
Thanks....
Ik ga proberen om er een foto reportage van te maken.
Zet em op!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
U kunt 't, u kunt 't !!! :wink:
PFFFFFFFF.....
Is ie al klaarrrr...
Nou tot straks, als ik me niet meer meld, zet dan maar op mijn steen, "Hij hield van zijn XM!!" :wink:
Ohw ja, het is een levensgevaarlijke operatie. Heb je: aluminium thermodeken, vuurpijlen, noodrantsoen, kompas, kapmes, lucifers en zaklantaarn? :mrgreen:
Nou, veel plezier in ieder geval. ;-)
Pffffffff.......
Is ie al klaar...................................nee, morgen verder. :wink:
Foto's? Te over, maar om dat ze nog niet klaar is komt dat ook morgen.
Maar gelukkig...je leeft nog!!! :lol:
Goh, Wim had toch wel gelijk, het lijkt wel een reparatiedag voor de XM :wink: :wink: Wes, ook voor morgen nog veel succes. :wink: :wink:
Thanx. 8)
Vergeet je niet BigS tijdig te voederen, anders gaat die zeker protesteren over je XM :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat komt helemaal goed. :wink:
Straks weer aan de klus, eerst nog even relaxen..........
mmmh geen bericht goed bericht???
Djeepers, zit ik in Frankrijk de hele dag nagels te bijten. Uiteindelijk, pa van zijn peezee weggetrapt, en: Niks, nada, noppes. :( Valt de klus zo erg tegen? :?
Nee hoor jongens alles is goed en gelukt, had alleen even geen tijd om te reageren. :wink:
Het verhaaltje met wat foto's moet ik nog in elkaar draaien.
Na lang nadenken en uitstellen van deze klus heb ik toch maar besloten om Sohail zijn aan bieding om de klepseals te doen aan genomen. Zo heb ik alle benodigde onderdelen bij elkaar gezocht en zijn we op vrijdag ochtend begonnen met de klus. Ik was al wat vroeger naar de loods gegaan om "Breaky" op bokjes te zetten, na dat ik dat had afgerond ben ik begonnen met de snaren van de hydrauliekpomp en de dynamo te verwijderen en het koelwater af te tappen en het rechter voorwiel en het plastic afschermkapje in de wielkuip waar achter de krukaspoelie zit te verwijderen. toen Sohail kwam hebben we eerst maar even geluncht en wat extra benodigdheden op gehaald. Na de lunch hebben we de rest verwijderd, distrikappen en de krusaspoelie, benzine leidingen los gehaald en afgesloten met twee dikke schroeven en op zij gelegd, daarna de distrisnaar gemerkt en geblokkeerd en de snaar verwijderd, zo kwamen we uit bij de nokkenas die lied zich niet 123 los maken de eerst 4 lagerkappen kwamen wel los maar de vijfde die aan het thermostaathuis vast zit niet, dus het thermostaathuis ook maar los gehaald maar ze wilde nog niet los komen, met wat overredingskracht is ie toch los gekomen, omdat er in het thermostaathuis ook nog een kleine inbusbout verstopt zat en hebben we de nokkenas kunnen lichten.
Om bij de klepseals te kunnen komen moet de kappen waar onder de klepstelplaatjes zitten weg gehaald en keurig op een rijtje geplaatst worden, daar ging ik de fout in, ik had de eerste cylinder omgedraaid, dat heeft Sohail naderhand opgelost. Sohail heeft zijn speciaal gereedschap gebruikt om de klepveren in te drukken, maar dat ging niet zonder perslucht om de klep omhoog te houden, daarvoor hebben we een nippel in en elkaar geflanst en die via een rubberen slang verbonden met een compressortje, op die manier hebben we alle klepseals kunnen vervangen. De klepseals zelf waren zo hard geworden dat ze met veel wrikken en trekken loskwamen, dat heeft dus even geduurd. Onder tussen was Lucas ook gekomen en heeft één klepseal voor zijn rekening genomen, tegen die tijd was het zo'n 20:00 geworden, tijd om te stoppen en Zaterdag weer verder te gaan.
We hebben de klus met zijn drieën op Zaterdag af gemaakt, alles weer netjes terug geplaatst en aan gedraaid. Starten, lopen, na een flinke ratel werd het stil en liep de motor als een zonnetje, geen blauwe rook meer zelfs geen poefje, na een proefrit werd "Breaky" goed gekeurd door ons drieën en was de klus geklaard.
Nu alleen nog even een olie wissel doen en "Breaky" kan er weer tegen aan, ik is een blij man.
Sohial en Lucas ik ben jullie erg dankbaar.
Hier zijn de foto's...
http://nl.tinypic.com/useralbum.php?ua=zWxnnN2zucKQrrxwEQsUeA==
Pagina's