Die is dus goed. En om nogmaals te leuteren over geld:( :?: ): voor 100,= euri's kan ik m LV ook vervangen als dat ooit nodig zou zijn.
Maar van Gompel's ervaring is dat het bijna altijd rechts voor is, ook bij de Xantia. Overigens heeft een monteur de schotel nog eens bekeken en snapte niet wat er mis aan is. Volgens hem zie je bij een rotte schotel meestal toch wel scheuren, of haarscheurtjes. Er zit ook geen roest om mijn poot/schotel. Maar de speling is igg niet goed.
Mike, ik zie op CiFo dat je op zoek bent naar panelen. Heel veel succes!
Maar ik denk dat je op zoek bent naar de spreekwoordelijke speld. Je kunt ook overwegen om type 2 panelen over te nemen en de leren stukken over te zetten in jouw panelen. Ik heb bij mijn panelen 'ns gekeken hoe het is samengebouwd. De sierstukken zitten met plastic pootjes op het paneel gesmolten. Die breek je af, maar beide oppervlakken zijn groot en vlak dus kun je volgens mij het geheel weer verlijmen. Als ik jou was zou ik op de sloop 'ns zo'n paneel bestuderen. Als het wat is, vergroot je je kansen door zowel type 1 als 2 te zoeken.
Ja Wim, dat vrees ik ook...het is gewoon enorm zeldzaam. Dus jij denkt dat sec het leder serie2 deel ook op een serie1 paneel past??
Da's wel leuk om te knutselen.! Moet eens een serie 2 paneeltje opsnorren.
Net te laat natuurlijk, jullie slopert is al weg :cry: En hier staat maar een XM en da's een 1.
Ander laat ik mijn huidige panelen opnieuw bekleden. De kleur moet nl wel een beetje hetzelfde zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk wel goed op mijn leder zwart compleet te houden. Hmmm, donort!!!!
Die panelen kun je makkelijk uit elkaar halen. Een vriend van mij heeft voor serie 2 dezelfde truc uitgehaald.
Plastic pluggen achterop afbreken, dan is t paneel los. Das niet meer als een stuk hout/karton met daarop een laagje schuim en daaromheen met nietjes een stuk leder gespannen.
Leder loshalen en op een nieuw stuk hout plakken...
Hoef je je oude panelen niet te slopen..
Je kunt op die manier ook gewoon bij een lederspecialist wat stukjes leer kopen. Dan kun je een goedkoop stoffen serie 1 paneel ombouwen naar beige leder!
De nieuwe stukken karton kit/lijm je eenvoudigweg weer tegen het plastic deurpaneel.
Nee de deurbekleding van serie 1 en 2 verschillen aan de voorzijde. Bij serie1 loopt die hoekig en bij serie2 wat rond. Het is een beetje aanpassen, maar niet 1 op 1 over te zetten.
Euh, nee JP. Het gaat er hier juist om om een type 1 paneel opnieuw te stofferen. Dus de stukjes er tussen. En die zijn volgens mij van type 1 t/m 3 gelijk qua maatvoering.
Vandaag, omdat La Noir in afwachting staat van haar nieuwe pootje, iets totaal anders aan de XM gedaan.
Ik vind de XM een mooie voituur, maar de neus vind ik het minst. Een beetje te anoniem. Door de gele reflector mistlampen heb ik haar wel wat opgehaald, maar ik had nog een ideetje wat volgens mij nog niet eerder gedaan is bij een XM!
En nee, niet gewoon een chrome plak strip op de motorkap gezet maar het volgende:
Het BMWeetje van moeders heeft zijn stadslichten in de reflector van de verstralers zitten. Dat vind ik een chique gezicht. Met een oude koplamp unit ben ik eerst gaan stoeien of ik het wel gemaakt kreeg. (LTS-zwakstroom, weet-u-nog?) Dat lukte vrij aardig en daarom maar in het echie door gegaan. De volgende zaken gedaan:
Grill verwijderd, stadslichten afgekoppeld, glas koplamp verwijderd. (Zat overigens veel stof in de reflectoren, keer goed gepoetst, scheelt ook weer lichtopbrengst!) Aftakkingen gemaakt van de bedrading. De bedoeling was om de originele stadslichten ook werkend te houden. Gaatje geboord door buitenhuis en de reflector van de verstraler. Nieuwe fitting er in geklemt. Zaakje weer terug zetten. Resultaat: een nieuwe verlichte neus anno 2010!
En zoals jullie van me gewend zijn....pix's!!!
Ik hoor graag jullie mening, maar ìk vind het er poepie chique uitzien!!!
Euhhh... ik heb ook wel 'ns met de gedachte gespeeld, maar ik ben enigszins overrompeld. ;-)
Ziet er goed uit. Inderdaad zoals Wes zegt, veel licht.
Maar:
- kun je de koplampen nog wel stellen? Ik zie dat het lampje door de buitenbehuizing zit en de reflector zit. Vrijwel in het midden van de reflectorunit zit aan de achterkant een kogelgewricht waar die unit omheen draait.
- 2x stadslicht vind ik niet zo mooi eerlijk gezegd. Ik zou voorstellen om van een van de 2 dan dagrijverlichting te maken.
Je hebt trouwens het extra stadslicht in het grootlicht unit gedaan :wink:. Zoals Wim ook opmerkt, heb je nog ruimte om de koplampen af te stellen?
En Jeroen merkt ook goed op over het zilver/chroom materiaal van de spiegels, die kunnen gaan afschilveren.
Ik heb mijn spiegelreflectors met perslucht schoongeblazen toen ik mijn dimlicht glaasjes heb vervangen. Bij het minste of geringste veeg je het zilver/chroom er zo af :shock:. Maar je hebt wel gelijk dat het lichtopbrengst veel beter wordt met schone, heldere reflectors :wink:.
Misschien iets proberen met LED dagrijverlichting? Rob Broek van CitroSport heeft ook daarmee wat geprobeerd bij zijn C5, liet hij gisteren zien bij de CS meeting.
Hij gaat de afgronde versie halen zodat die in de vorm van de bumper is,de huidige is te plat/vlak. Misschien kun jij zijn LED dagrijverlichting overnemen :wink:.
Dat afbladderende chroom zou ik niet heel erg wakker van liggen. Toen ik met mijn unit bezig was, zag ik dat het chroom door de hitte ook al begon te bladderen. Niet leuk maar het is wel een feit dat halogeen erg veel hitte produceert. :?
Dat klopt, tegenwoordig zijn de APK regels op dat soort punten verscherpt.
Als de spiegelreflectors dof of slecht zijn is kan het al APK afkeur zijn, maar dan moeten ze echt slecht zijn :wink:. Het rijdt ook niet fijn als de dimlichten matig tot slecht licht geven :roll:.
Ik heb de gaatjes express wat groter gemaakt zodat de units "om het lampje heen" kunnen bewegen. En de lampen eerst goed afgesteld natuurlijk. Mijn reflectoren zijn overigens top want ik heb ze met een zachte doek echt schoongeboend en er laat niets los.
Nu zit er een foto bij met dimlicht ook aan maar dat overheerst de foto..maw..dan valt stadslicht op de foto minder op. In het echt zie je het wel goed.
Bij apk koppel je ze gewoon even af, niets aan het handje!
(op zijn Rottedams uitgesproken) OH JAH JOH? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ahm, hoe is je andere (veer)poot?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die is dus goed. En om nogmaals te leuteren over geld:( :?: ): voor 100,= euri's kan ik m LV ook vervangen als dat ooit nodig zou zijn.
Maar van Gompel's ervaring is dat het bijna altijd rechts voor is, ook bij de Xantia. Overigens heeft een monteur de schotel nog eens bekeken en snapte niet wat er mis aan is. Volgens hem zie je bij een rotte schotel meestal toch wel scheuren, of haarscheurtjes. Er zit ook geen roest om mijn poot/schotel. Maar de speling is igg niet goed.
Leek me niet handig om de hele quote over te nemen, en ja ik had er ook wat anders neer kunnen zetten :D :wink:
Maar mooi dat het bij één pootje blijft, kunnen we de 5e tenminste flink over slands heren wegen rossen 8)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: :lol: Eh ja..da's waar ook, jij navigeert dus we rollen met La Noir!
Mike, ik zie op CiFo dat je op zoek bent naar panelen. Heel veel succes!
Maar ik denk dat je op zoek bent naar de spreekwoordelijke speld. Je kunt ook overwegen om type 2 panelen over te nemen en de leren stukken over te zetten in jouw panelen. Ik heb bij mijn panelen 'ns gekeken hoe het is samengebouwd. De sierstukken zitten met plastic pootjes op het paneel gesmolten. Die breek je af, maar beide oppervlakken zijn groot en vlak dus kun je volgens mij het geheel weer verlijmen. Als ik jou was zou ik op de sloop 'ns zo'n paneel bestuderen. Als het wat is, vergroot je je kansen door zowel type 1 als 2 te zoeken.
Ja Wim, dat vrees ik ook...het is gewoon enorm zeldzaam. Dus jij denkt dat sec het leder serie2 deel ook op een serie1 paneel past??
Da's wel leuk om te knutselen.! Moet eens een serie 2 paneeltje opsnorren.
Net te laat natuurlijk, jullie slopert is al weg :cry: En hier staat maar een XM en da's een 1.
Ander laat ik mijn huidige panelen opnieuw bekleden. De kleur moet nl wel een beetje hetzelfde zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk wel goed op mijn leder zwart compleet te houden. Hmmm, donort!!!!
Ik heb hier nog wel 3 type 2 deurpanelen met stof liggen.
Alleen het paneel van de linkervoordeur ontbreekt dan nog....
Mike,
Zoals ik je per pb ook al had gestuurd:
Die panelen kun je makkelijk uit elkaar halen. Een vriend van mij heeft voor serie 2 dezelfde truc uitgehaald.
Plastic pluggen achterop afbreken, dan is t paneel los. Das niet meer als een stuk hout/karton met daarop een laagje schuim en daaromheen met nietjes een stuk leder gespannen.
Leder loshalen en op een nieuw stuk hout plakken...
Hoef je je oude panelen niet te slopen..
Je kunt op die manier ook gewoon bij een lederspecialist wat stukjes leer kopen. Dan kun je een goedkoop stoffen serie 1 paneel ombouwen naar beige leder!
De nieuwe stukken karton kit/lijm je eenvoudigweg weer tegen het plastic deurpaneel.
Succes!
Ja lijkt me ook best een leuk werkje! Dus het leder gedeelte van serie 1 en 2 zijn hetzelfde qua omtrek en afmeting?
Moet er alleen een dubbele stiknaad horizontal door gemaakt worden. Dat heeft het origneel nl ook!
Nee de deurbekleding van serie 1 en 2 verschillen aan de voorzijde. Bij serie1 loopt die hoekig en bij serie2 wat rond. Het is een beetje aanpassen, maar niet 1 op 1 over te zetten.
Euh, nee JP. Het gaat er hier juist om om een type 1 paneel opnieuw te stofferen. Dus de stukjes er tussen. En die zijn volgens mij van type 1 t/m 3 gelijk qua maatvoering.
Ja precies Wim dat bedoel ik. Dit dus eigenlijk:
Het leder deel waar de gele lijn omheen gaat:
Dat is dus bij een serie1 hoekig en serie2 en 3 wat afgerond.
Vandaag, omdat La Noir in afwachting staat van haar nieuwe pootje, iets totaal anders aan de XM gedaan.
Ik vind de XM een mooie voituur, maar de neus vind ik het minst. Een beetje te anoniem. Door de gele reflector mistlampen heb ik haar wel wat opgehaald, maar ik had nog een ideetje wat volgens mij nog niet eerder gedaan is bij een XM!
En nee, niet gewoon een chrome plak strip op de motorkap gezet maar het volgende:
Het BMWeetje van moeders heeft zijn stadslichten in de reflector van de verstralers zitten. Dat vind ik een chique gezicht. Met een oude koplamp unit ben ik eerst gaan stoeien of ik het wel gemaakt kreeg. (LTS-zwakstroom, weet-u-nog?) Dat lukte vrij aardig en daarom maar in het echie door gegaan. De volgende zaken gedaan:
Grill verwijderd, stadslichten afgekoppeld, glas koplamp verwijderd. (Zat overigens veel stof in de reflectoren, keer goed gepoetst, scheelt ook weer lichtopbrengst!) Aftakkingen gemaakt van de bedrading. De bedoeling was om de originele stadslichten ook werkend te houden. Gaatje geboord door buitenhuis en de reflector van de verstraler. Nieuwe fitting er in geklemt. Zaakje weer terug zetten. Resultaat: een nieuwe verlichte neus anno 2010!
En zoals jullie van me gewend zijn....pix's!!!
Ik hoor graag jullie mening, maar ìk vind het er poepie chique uitzien!!!
Kweet het niet hoor, ik wist niet dat stads lichtjes zo veel licht kunnen geven.
Maak nog eens een foto met de dimlichten aan, zonden de mistlampen aan, daar ben ik wel benieuwd naar.
Euhhh... ik heb ook wel 'ns met de gedachte gespeeld, maar ik ben enigszins overrompeld. ;-)
Ziet er goed uit. Inderdaad zoals Wes zegt, veel licht.
Maar:
- kun je de koplampen nog wel stellen? Ik zie dat het lampje door de buitenbehuizing zit en de reflector zit. Vrijwel in het midden van de reflectorunit zit aan de achterkant een kogelgewricht waar die unit omheen draait.
- 2x stadslicht vind ik niet zo mooi eerlijk gezegd. Ik zou voorstellen om van een van de 2 dan dagrijverlichting te maken.
Ik mis ook de foto met dimlicht erbij aan.
Ziet er verder goed uit al ben ik wle bang voor je spiegelmateriaal dat nu wel eens los kan gaan laten...
Hoi Mike, leuk bezig geweest :wink:.
Je hebt trouwens het extra stadslicht in het grootlicht unit gedaan :wink:. Zoals Wim ook opmerkt, heb je nog ruimte om de koplampen af te stellen?
En Jeroen merkt ook goed op over het zilver/chroom materiaal van de spiegels, die kunnen gaan afschilveren.
Ik heb mijn spiegelreflectors met perslucht schoongeblazen toen ik mijn dimlicht glaasjes heb vervangen. Bij het minste of geringste veeg je het zilver/chroom er zo af :shock:. Maar je hebt wel gelijk dat het lichtopbrengst veel beter wordt met schone, heldere reflectors :wink:.
Misschien iets proberen met LED dagrijverlichting? Rob Broek van CitroSport heeft ook daarmee wat geprobeerd bij zijn C5, liet hij gisteren zien bij de CS meeting.
Hij gaat de afgronde versie halen zodat die in de vorm van de bumper is,de huidige is te plat/vlak. Misschien kun jij zijn LED dagrijverlichting overnemen :wink:.
Rob had ook LED dagrijverlichting op zijn Xm zitten.
Eens kijken of daar nog fotootjes van zijn...
Dat afbladderende chroom zou ik niet heel erg wakker van liggen. Toen ik met mijn unit bezig was, zag ik dat het chroom door de hitte ook al begon te bladderen. Niet leuk maar het is wel een feit dat halogeen erg veel hitte produceert. :?
geen chroom is geen reflectie = vertekenend lichtbeeld = afkeur?????
zou me in die zin dus wel zorgen maken bij dimlicht......
Dat klopt, tegenwoordig zijn de APK regels op dat soort punten verscherpt.
Als de spiegelreflectors dof of slecht zijn is kan het al APK afkeur zijn, maar dan moeten ze echt slecht zijn :wink:. Het rijdt ook niet fijn als de dimlichten matig tot slecht licht geven :roll:.
Dat klopt. Maar zoals bij Mike is het een klein beetje en dat is echt nog geen APK-afkeur. Voorzichtigheid is echter geboden.
De reflectoren van Mike zien er als nieuw 8) uit zoals bij mij nu incl. nieuwe dimlichtglaasjes 8).
Ik heb de gaatjes express wat groter gemaakt zodat de units "om het lampje heen" kunnen bewegen. En de lampen eerst goed afgesteld natuurlijk. Mijn reflectoren zijn overigens top want ik heb ze met een zachte doek echt schoongeboend en er laat niets los.
Nu zit er een foto bij met dimlicht ook aan maar dat overheerst de foto..maw..dan valt stadslicht op de foto minder op. In het echt zie je het wel goed.
Bij apk koppel je ze gewoon even af, niets aan het handje!
Ze zitten in de grootlicht sectie Jeroen, dimlicht is onveranderd. :wink:
Mooi gedaan en leuk bedacht :wink:. Nu de stadslampje vervangen door warmwitte LEDS 8).
LED dagrijverlichting wordt zeker het volgende punt :wink:.
weet ik, daarom de opmerking dat ik me bij dimlicht wel zorgen zou maken :wink:
Ga je vanavond even spammen met foto's in je mailbox :wink:
Is de veerschotel al gemonteerd trouwens?
Pagina's