De code voor bouwjaar 2000 is 8211, voor de allerlaatste XM's uit 2001 8576. Op mijn sticker staat 8355CJ, dus daar tussen in.
Houdt dat in dat mijn 2.0L benzine tussen beide periodes in is gebouwd, b.v. december 2000?
De sticker zit in de linker deurspijl onder de A-zuil. Wilde e.e.a. even checken wegens de naderende komst van de E-10 benzine.
Je suis confus..
voor iedere dag van productie word er een nummer aangebracht op de linker portierstijl.
Het nummer 8355 is van 24 september 1999 volgens het boekje.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
XM's verdragen geen E10. Ook al zijn ze van 2000. Geen risico nemen en gewoon E5 of euro 98 tanken.
__________
Crepuscule
Precies, het ontwerp stamt van veel eerder natuurlijk. En men is echt geen ander rubber oid gaan gebruiken op 1/1/2000
Bedankt, messieurs!
Toch heb ik her en der gelezen dat proefondervindelijk vastgesteld is dat E10 geen problemen geeft in bv. een v6 van 1991.
Iemand meer ervaring of opvattingen?
Hier een duits draadje met dezelfde vraag en meerdere ervaringen dat het goed gaat. (Eén draait al 80.000KM op E85). Maar toch ook daar een beetje discussie over hoe goed dit is voor de rubbers/benzinepomp.
Zolang citroën zelf niet vrijgeeft/bekijkt of hun gebruikte materialen in de XM geschikt zijn voor Ethanol blijft het gokken. Je zal in ieder geval niet je wagen binnen een jaar kapot draaien door dat spul.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Leuk trouwens dat dit topic uitmondt in een praatje over het wel of niet mogelijk zijn van ethanol in de XM gieten, maar dat was eigenlijk niet de vraag.
Aangezien de vraag en ook topictitel zeer duidelijk zijn voeg ik nog even voor toekomstige 'zoekenden' de tabel toe waarmee je aan de hand van het ORGAnr de productiedatum tot op de dag nauwkeurig te herleiden is.
Topic antwoord: Uw wagen is op 3 mei 1999 van de lopende band gerold.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Voor wie ook onderweg de datum wil kunnen opzoeken:
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tadzio.orgapreter
Iphone: niet gevonden...
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Onderweg? Moet je al rijdend de deur openen om de code te lezen en dan ook nog op je telefoon gaan zitten pielen...... heel onverstandig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Onderweg: op locatie (meeting, auto kopen) als je een mooie auto ziet en graag wilt weten wanneer de auto gebouwd is.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Hier een website waar je de productiedatum van je voiture kan vaststellen
http://didih.fr/ORGA.htm
Niet alle tankstations bieden E5/euro85 en E10 staat voor vervanging van E95 , dacht ik??
Ik heb een XM 2.0l benzine uit 1996 , wat geldt voor deze XM ? ??
Ik tankte normaliter E95.
Jeffrey Smith
E10 en XM gaan niet samen, ongeacht het bouwjaar.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als er geen E5 is, ga dan voor een duurdere V-power of Excelium etc. Inderdaad geen E10. (In een noodgeval zal het wel ff kunnen, maar tank dan een beetje en zoek daarna een pomp met E5)
__________
Crepuscule
Hartelijk dank voor het antwoord.
Jeffrey
Jeffrey Smith
Ik hoor ook over "E-10-killers" praten door eigenaren van oude sportwagens en zo. Is een additive van o.a. Miller en Bardahl.
Kan je per tankvulling toevoegen, mits juist gedoseerd. Al kom je dan incl de prijs van zo'n flacon toch ook al gauw in de buurt van een tankvulling tegen de prijs van Ultimate of een andere 98 E5. Tja, hier in Rotterdam is gewone 95 loodvrij nog rond de € 1,57 per liter, maar is de dure 98 E5 €0,20 per liter duurder.
Dat hakt er in als ik ruim 80 liter tank en ruim 30.000 km per jaar rij, dus ca 2.700 liter verstook.
Ik lees wel eens iets over aanpassen van de slangetjes en overige onderdelen maar of dat voor een XM te realiseren valt?
Zelf snap ik al die drukte over E10 niet zo..
Het is een kwestie van zorgen dat de brandstofslangen ethanol bestendig zijn (done that), wat dan overblijft zijn brandstofpomp (E10 smeert wat minder) en eventuele rubberdelen in drukregelaar, pulsdemper en de rubber o-ringen om de injectoren. Als die falen gaat de motor slechter draaien en dat merk je echt wel. Dat stukgaan van rubber is een proces dat vele maanden zoniet jaren duurt, dat gaat echt niet van de ene op de andere dag stuk als je E10 tankt.
De ECU van de motor stuurt het mengsel wel bij op basis van de lambdawaarde.
Dus: Vervang je brandstofslangen door goed ethanol bestendig materiaal, moet je sowieso eens in de zoveel jaar doen als de XM je lief is, en de rest loopt wel los. En dat zijn niet eens zoveel slangen). Daarna gewoon E10 tanken.
Mijn ervaring is dat (in ieder geval mijn) de XM zuiniger (of is het minder onzuinig) rijdt op 98.
Heen naar Leipzig 1 op 8 terug (na verkeerd te hebben getankt in dDuitslang Nota bene) 1 op 5,5.
Beide reizen lekker duits doorgereden met snelheden schommelend tussen de 120 en 180.
Volle tank thuis vertrokken, naar Leipzig en stuk terug daarna getankt en met lege tank thuis gekomen. Lollige 2 daagse reis met 400 € tanken in 4 dagen
Je wou gewoon een keertje voor Duitse prijzen tanken
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik had dezelfde ervaring toen ik veel kilometers maakte met een 2.0i 16v. Die liep op euro 95 E10 tussen de 1 op 10,5 en 1 op 11, op euro 95 E5 van de Shell (tegenwoordig alleen nog maar als V-power door de nieuwe regelgeving) liep hij tussen de 1 op 13,5 en 1 op 14,5. Een gigantisch verschil dus, en aangezien de E5 beter is voor je auto betaal ik dan toch liever die paar cent de liter meer. Scheelt bij de Shell hier altijd 7 cent de liter met E10 en als je het mij vraagt is dat dan zeker het geld waard
kun je beter niet langs de snelweg doen..... en ik was te lam om van de snelweg af te gaan.
Tssssss stoofke, niet drinken en rijden he
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
heheh... nee het zuipen laat ik aan de groene Fee over....
Nu ik een tijdje de duurdere E5 premium-benzines tank, heb ik het gevoel dat de motor veel rustiger en mooier loopt. En inderdaad ook zuiniger.
__________
Crepuscule
Leuk artikel in de Auto. Motor en Techniek over e10
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2019/11/e10-brandstof-hoe-rampzalig-is-het-10164959?
Leuk artikel. In ons geval prefereert Citroen dus geen Total. Goed om te weten.
__________
Crepuscule
Goed artikel, ook wat nieuwe info. het bevat wel een aantal redenen waarom ik nu denk ik wel max e5 in de tank ga doen.
Hmmmm ja, niet voor iedereen mogelijk maar ik tank sowieso al jaren in Duitsland en zal dat ook blijven doen met dat geklooi hier in dit smalle K land. En oo voor de solexen zal de BTW in vervolg naar het buitenland gaan nu ze in NL ook de competition van firezone eruit geflikkerd hebben.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Octaan 102 is nog verkrijgbaar bij tanqyou ;-)
https://www.tanqyou.com/nieuws/2019/08/29/waar-kun-je-nog-euro-102-tanken/
Bedankt maar ik woon in de achterhoek, bietje ver naar Friesland voor die 15 liter per jaar.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's