Gister bij koude start liep de wijzer van het olie-niveau (rechts) helemaal niet op; Ook kwam de melding "oliedruk" in het display links.
Oliepeil nagekeken +> halve liter bijgevuld =>peilstok precies tussen min en max bij koude start=> half uur gereden; rijdt prima => bij opnieuw starten bleef de wijzer weer op minimaal staan.
Is het metertje stuk of is er iets anders aan de hand; kan ik de oliedruk op een andere manier meten....???
zal wel niets zijn, maar toch.......
Volgens mij geeft het metertje bij het starten niet de oliedruk, maar het oliepeil aan.
Dit blijft enkele tellen staan en valt dan op 0.
Als je manueel (peilstok) checkt en alles is goed, lijkt mij metertje en/of sensor kapot.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oliepeil is inderdaad in orde; dus waarschijnlijk metertje kapot; blijft Frans
maar waarom dan toch de melding oliedruk ???
even een plaatje proberen
Maar de melding olie-druk wijst toch echt wel op een veel te laag olie-pijl, want dan kan de pomp geen olie meer aan zuigen.
Het verschil tussen min en max is ongeveer een liter. Je niveau stond dus ongeveer op minimum en dat is op zich niet erg.
Dat metertje is verre van betrouwbaar, je zult de oliepeilstok moeten raadplegen.
De melding over oliedruk moet je wel serieus nemen zoals Maarten aangeeft. Blijft de melding of gaat 'ie na een paar seconden weg?
Waar tapt het systeem de info voor de oliedruk eigenlijk af?
De melding oliedruk is nu weg; was dus waarschijnlijk toch dat halve litertje wat ik er bij heb gegooid !!
De meter voor oliepeil is waarschijnlijk stuk; doet niets meer, maar daar kan ik mee leven, dan maar wat vaker de peilstok bekijken
ik heb ook wel eens dat de meter niet uitslaat. Vervolgens doet deze het weer een tijd prima
De lage oliedruk melding komt ook als 1 van de lagers kapot zijn en daarmee niet voldoende oliedruk mee wordt verkregen. Dit valt op door de lage oliedruk melding bij lage toerentallen, bij hogere toerentallen blijft de lage oliedruk melding weg.
I.g.v. een te laag oliepeil, moet die drastisch laag zijn om een lage oliedruk melding te geven en dan is de motor al kapot.
Als ik het verhaal van de TS (edmond) zo lees, zou het inwendige vervuiling van de motor kunnen zijn en daardoor zou de oliedruksensor een verkeerde oliedruk waarde kunnen meten en/of zijn er oliekanaaltjes verstopt. Dit kan worden opgelost door een betere motorolie toe te passen en een aantal keren met verse motorolie spoelen om al het vuil eruit te krijgen.
Melding van te lage oliedruk kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde (immitatie) oliefilter. Deze zorgt voor een bepaalde weerstand door o.a. de filtermassa die erin zit. En uiteraard de juiste motorolie.
ach, ik ken iemand met een groene daihatsu die zijn olie pas bij gaat vullen als het oliedruk lampje in de bochten gaat branden. :lol:
Eens met JP: bij dit soort problemen is je motorblok waarschijnlijk vervuild.
Ik kan Forte motor flush sterk aanraden. Koop er een nieuw filter en goede motorolie bij en doe een oliewissel nadat je de flush hebt afgerond.
Kost niet veel als onderhoudsbeurt maar je wint er altijd mee. Je blok is schoner en olie kan de te smeren plekken weer beter bereiken.
De sensor zit middenvoor in het blok (althans bij een ZPJ).
Je krijgt het ding er zonder schade erg moeilijk uit.
Als er storingen zijn zou ik beginnen met het schoonmaken van de stekkerverbindingen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hij zegt zelf toch al dat de melding met een halve liter olie erbij weg is.
Overigens een mooie XM zeg, in een gave kleur. :thumbup: Heb je er al een topic over aangemaakt @Edmond?