Hallo.
Ik heb met m`n stomme kop het contact +/_ 2uur aan laten staan en nu wil de auto niet meer aanslaan.
Nadat het contact weer was uit gezet heb ik 2 1/2 gewacht met starten.
De computer heb ik gewisseld met een exemplaar die (volgens de man waar ik hem van heb gekocht) goed is.
De ontsteking module heb ik gewisseld met één die niet 100% is maar waar die wel altijd mee aansloeg.
De massaklem van de accu heb ik los gehaald en tot 10 geteld.
Ondanks dit alles doet ie het nog steeds niet.
Ik heb een bougie tegen het blok gehouden maar zie geen vonk.
XM break 2.0 i bj. 1992
is je accu nog vol?
draait je startmotor wel rond of hoor je een klik onder de kap?
Als een auto niet aanslaat betekend het dat alles wel ronddraaid maar dat er geen verbranding in de cilinders plaats vind.
Ja de accu is vol.
Hey, zoiets had ik een tijdje geleden ook! Heb m toen aangesleept en toen sloeg hij binnen 3 meter alweer aan.
Bij vdLaan verdachte ze toen een probleem in de bovenste dodehoek sensor, maar daarna is het niet meer voorgekomen. (Weet ook niet of een 2.0i zoiets heeft)
Heb je aanslepen wel geprobeerd?
Aanslepen heb ik nog niet geprobeerd maar ik zie niet in als een auto (die het `s morgens gewoon doet) met een volle accu niet wil aanslaan bij het aanslepen wel zal aanslaan.
Zelf zit ik vanavond te denken dat de bobine misschien wel door gebrand kan zijn, maar ik heb nu geen andere om dit uit te testen.
Neem aan dat je de spanning ook daadwerkelijk op de accu gemeten hebt? Want dit klinkt in mijn oren ook als een nét tegen het randje aan te lege accu...
Wat je aangeeft dat er iets doorgebrand is omdat ie twee uur op standby gestaan heeft klinkt ook erg aannemelijk.
Ja, dacht ik ook eerst, maar ik zou het toch eens proberen!
Hmmmm..... Het enige wat volgens mij bij op contact zetten aan gaat is de brandstofpomp. Doet die het nog wel? Overigens, als die de geest gegeven heeft was 'ie toch al brak.
Dat is, los van dit topic, weer interessant nieuws (voor mij) :)
Kan jij mij vertellen hoe ik dit kan testen?
Ik heb hier geen brandstofpomp liggen om het uit te proberen.
Het lijkt me dat je daar eerst eens naar moet kijken , hoe dat komt .
Anders start `ie zowieso niet.
Geen vonk betekent niet starten.
Dus bougie er uit en met kabel er aan tegen het blok (zoals je al deed) MOET vonk geven bij het starten.
Ik had er een keer een wegenwacht bij toen mijn XM onderweg stilviel. Daar zitten praktische jongens tussen.
Hij zei: drie mogelijkheden:
1 Het botsingscontact (ergens bij de rechter veerschotel komt veel "zomaar" voor bij Peugeot en Citroen)
2 BDP sensor
3 ontstekingsmodule (bij de V6 ZPJ. Bij andere modellen overeenkomstige ontstekingsmodules, dus bobine rail etc.
Volgens hem kwamen ze alle drie ongeveer even vaak voor.
Bij mij was het toen de ontstekingsmodule, sindsdien heb ik er altijd een in de auto.
Zolang je geen vonk hebt kan je de zoektocht tot die drie beperken. In uiterste nood gewoon de WW bestellen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
De W.W. wordt wat lastig ik heb geen woonplaats service.
Maar is er iemand die een goede bobine en ontstekingmodule heeft liggen en in de buurt van Nijkerk (gld) +/_half uurtje rijden, woont en kan ik dit overnemen of lenen om uit te proberen?
En er geen probleem mee heeft als ik dit morgen 2e pinksterdag op kom halen.
Oja en e.v.t. ook een brandstofpomp.
2.0i 1992
Een keer zo'n WW lidmaatschap is goedkoop en best handig. Je leert van die lui.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
De XM doet het nog steeds niet .
Vandaag samen met een collega gekeken hij is bij ons De elektro monteur.
Hij is gaan meten, de bobine krijgt spanning als het contact aan gaat maar de benzinepomp krijgt geen spanning.
Nu heb ik een Haynes boek en een Revue Technique boek daar staan een paar schema`s in en daar hebben ze het over een injectie relais.
Mijn collega denkt dat daar het probleem zit.
Maar wie kan mij vertellen waar dat relais zit.
Het schema van Haynes is niet het zelfde als mijn auto daar staat een verdelerkap in het schema los van de bobine.
Volgens R-T heb ik een XU10J2/Z motor met een Bosch Motronic MP3.1 maar hier zitten alleen schema`s van MP51.1 MP5.2 en MP3.2 en alles is in het frans en dat spreken wij heelaas niet.
Heeft één van jullie een duidelijk schema (het liefst nederlands, engels of duits) van het ontseking systeem en het injectie systeem?
Als je geen vonk krijgt als je start met de bougie tegen het blok, zul je dat probleem als eerste moeten tackelen.
De benzinepomp krijgt volgens mij slechts enkele seconden nadat je de sleutel omdraait spanning. Totdat je gaat starten en als de motor aanslaat, dan gaat ie weer.
Je injectierelais zit in de voorste ruimte van je computerbak, in dat klepje dat voorop zit.
Is een langwerpig relais met aardig wat aansluitingen.
De bobine is vernieuwd dit helpt niet.
Morgen komt er een nieuwe ontstekingsmodule op.
Als de motor gestart wordt spuit er geen peut uit de slang maar er staat ook geen spanning op de stekker aan de pomp.
Als ik het Haynes schema bekijk dan stuurt het relais de ontsteking en de pomp aan.
Ik hoop dat we gelijk hebben.
Ik vind elektro heel leuk, zolang het werkt.
Morgen weer verder.
Het klopt dat dit relais beide functies aanstuurt.
Je bent ook lang niet de eerste als het probleem in dat relais blijkt te zitten; het is een onderdeel dat wel vaker de geest.
XM-goeroe Matthijs stelde ooit zelfs dat het 1 van de onderdelen was, die hij aanraadde om in de kofferbak te hebben liggen.
Dus ik geef je een goede kans. Pinout van het relais moet met weinig moeite te Googlen zijn, dan weet je zeker dat daar je probleem zit.
Ik heb toch maar even gekeken.
In de computerbak zitten naast de 2 computers één cartier 02009 relais en een gewoon schakel relais.
Het cartier relais is een relais voeding benzine/injectie systeem (gevonden via google dit zit o.a op een 205 gti).
Weet jij of er kans is dat dit in het verleden ooit is veranderd?
Gezamelijk zitten er 8 aansluitingen.
heb je die botsknop waar JanSr het over heeft al gecheckt? Ik heb al vaker gehoord dat die om de e.o.a. reden geactiveerd werd.
Volgens mij legt deze ook de stroomvoorziening naar je brandstofpomp stil....
Als je brandstofpomp niet loopt kan het heel goed de botsingschakelaar zijn (inertieschakelaar). Gewoon de twee draadjes kortsluiten dan weet je het.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ehm ja :oops: lees maar in mijn topic! Alles lijkt te werken maar geen vonk...
En een handtekening!!!!
een serie1 heeft geen botsingschakelaar, dat kwam pas vanaf serie2 :wink:
Mijn vroege serie 2 (april '94) heeft um ook nog niet.
Hij doet het weer :D
De BDPsensor is de boosdoener.
Het blijkt dus dat als de BDPsensor defect is er uiteraard geen vonk is, maar dat de benzinepomp ook niet aangestuurd wordt.
21/2 uur het contact aan een een hoge temperatuur was de nekslag voor de sensor. Beter nu naast ons huis dan straks in Frankrijk.
Volgens D&O Almere gebeurd het vaker dat een BDPsensor er spontaan mee ophoud.
De nieuwe sensor heeft een waarde van 365 ohm de oude 0 ohm.
Mijn type1 heeft geen botsschakelaar maar ook geen langwerpig onstekingrelais maar twee losse relais die bij de computers in de bak zitten.
Hier zou een foto moeten staan maar na 3 pogingen via mijn album lukt dat niet.
Tijdens het doormeten van het zwarte relais kwam ik tegen een massadraad en de benzinepomp begon te draaien.
Ik dank jullie voor het meedenken en Thomas van D&O sevices Almere voor telefonisch consult
Op naar de volgende uitdaging.
Wat zei de Wegenwacht ook alweer?
Dus: Ik gooi toch ook maar een BDP sensor naast de kriksleutel. Er ligt al een ontstekingsmodule en een kortsluitdraadje voor de botsingssensor (die ik wel heb).
Het zijn van die dingen die je onderweg alleen tegen enorme bedragen bij de poorten van de hel moet wegslepen en geen ruimte innemen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Bovenste dode Punt sensor bedoelde ik ook :oops: Maar fijn dat dit uit de wereld is en tevens alle andere dingen weer nagekeken zijn. Dat rijdt een stukje rustiger op vakantie!
Ik ben ook heel blij dat de sensor naast het huis onder de carport stuk is gegaan en niet onderweg op de autoroute.
Er gaat ook een reserve mee op vakantie.
Het was alleen een geklooi om de sensor aan te sluiten.
De vorige eigenaar heeft de originele stekkers eraf geknipt en er smeltpijpjes aangemaakt maar daarbij ook een draad beschadigd waardoor ik nog meer draad van de boom af moest knippen en dus +/_ 7cm draad overhield en dus ook maar 7x7cm werk ruimte had onder een waterslang.
De nieuwe sensor heeft ook nog eens een andere draad kleuren dan de oude. Maar na veel gezoek vonden we op een schema welk pin nr. van de stekker bij welke draad kleur hoort.
Vanavond voor de zekerheid ook nieuwe massakabels vanaf de accu gemaakt en een extra massa kabel aan het blok gemonteerd. Ook dit kan een hoop storingen voorkomen.
Heeft iemand voor mij een stuk bedrading waar de originele 3 polige stekker voor de sensor aan zit zodat ik het weer zo kan maken dat de sensor wat makkelijker te vervangen is?
Dit is alsnog de foto van de injectierelais en brandstofpomprelais. Zwarte is brandstofpomprelais.
waarschijnlijk zit die op je versnellingsbak vlak bij de aansluiting met het motorblok
ik heb trouwens een automaat, bedoel je onder of bovenop de versnellingsbak ?
Pagina's