Ik heb al flink wat gezocht, maar toch niet alle antwoorden gevonden..
Van onze oude TCT hebben we nog 2 perfecte originele klapsleutels, echt als nieuw. Deze wil ik graag werkend krijgen met mam's V6. De plips in die sleutels werden niet gebruikt, in plaats daarvan werden texalarm afstandsbedieningen gebruikt. De enige kastjes die erbij zaten waren volgens mij 2 texton kastjes, een met een witte stekker, en de andere met een bruine en een zwarte. Ik heb nu volgens mij geen module die kan werken met de klapsleutels. Wat heb ik precies nodig om dit werkend te krijgen? Ik begreep dat de klapsleutels ingeleerd konden worden met een lexia. Kan dit?
Klapsleutels werkend krijgen met XM
za, 02/02/2013 - 18:08
#1
- XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Klapsleutels werkend krijgen met XM
Inleren kan niet, sleutel (de print die erin zit) moet overeenkomen met de print van de ontvanger in de auto.
Dus opschroeven en nummers vergelijken of de print overzetten in een andere houder.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je hebt 3 dingen bij de rf cv van de Xm. De sleutel, de rf module (waarschijnlijk die textron met witte stekker) en de kiekert. De sleutel met het textron kastje doen het rf stuk. De kiekert krijgt van de textron een signaal om de deuren open of dicht te doen. De kiekert stuurt vervolgens de deursloten aan. Op het textron kastje staat een nummer, dat nummer staat ook op de print in de sleutel zoals Marc al aangeeft....inleren is er niet bij.
Ooh, maar dat kastje heb ik wel.. Wss is de boel afgekoppeld en volledig via het alarm gegaan! Dank jongens, dat wordt maar meten en proberen.. Mooi dat het kan iig!
Maar probeer je nu RF of PLIP klapsleutels werkend te krijgen in je XM?
Bij RF heb je inderdaad zo'n textron kastje achter de schopplaat onder je dasboardkast zitten maar bij Plip werkt het net iets anders.
Daar heb je meen ik, maar dat weet ik niet zeker, achter de middenconsole een kastje zitten dat met de module in het plafond is verbonden en de kiekert die de deuren aanstuurt.
Ik heb zelf ook een PLIP set met klapsleutel op de kop getikt en gekeken in hoeverre dat aan te sluiten is. De kabel voor de plafondmodule was aanwezig ook al is de auto af-fabriek niet met plip geleverd maar ergens in het dashboard mis ik nog iets om de boel aan de gang te krijgen.
Het klopt dat de code in de sleutel overeen moet komen met de code in de plafond module dus als je die twee samen uit een auto gehaald hebt zal dat wel gewoon bij elkaar horen en werken, dan zul je alleen op de een of andere manier ervoor moeten zorgen dat je de signalen vanuit de plafondmodule overgebracht krijgt naar de kiekert.
Mocht dat je lukken.. dan hoor ik graag hoe zodat ik het na kan bouwen :D
Het is RF inderdaad. Alleen de sleutels en het Texton kastje waren nodig, werkt perfect! :mrgreen: Ik wil ook klapsleutels voor mijn auto, ik ga voor een xantiasetje. Die kun je blijkbaar wel inleren, en waren volgens mij nog te leveren nieuw..
is dat dezelfde sleutel? (vroeg de soms originaliteitsfreak) Of kun je het binnenwerkje overzetten?
Ze lijken er heel erg veel op. Als ze bijna hetzelfde zijn gebruik ik die gewoon, maar het gaat me voornamelijk om het binnenwerk. Originele klapsleutels van de XM zijn sowieso leeg volgens mij nog te krijgen.
owwww, gauw kopen dan! Voor als over een tijdje de sleutels helemaal afgekaast zijn. Dan ff baard en binnenwerk overzetten en alles is weer als nieuw!
Ah ok,
maar had je dan wel een RF setje in die auto zitten?
Zo ja, zou je eens kunnen nagaan wat er nog tussen de plafond module en de kiekert zit?
Want mijn XM had alleen een after market RF setje dat nu in Wim's XM zit en ik wil graag een keer die ir set aan de gang krijgen, da's toch een lekker koddig setje dat zo af en toe half moet kunnen werken :D
Er zat ooit originele RF in. RF gebruikt de plafondmodule niet, dus dat kan ik helaas niet voor je nakijken. Kiekert is gewoon standaard, en texton kastje zat op een bijzonder lastige plaats; schopplaat er af, en dan tegen de airbag aan, uit het zicht.
Ja als een paard lijkt op een ezel. De houder van de xant is veel kleiner.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hmm dat is dan jammer.. Ik baseer mijn mening ook alleen van plaatjes op the internetz. Niettemin wil ik alsnog het plaatje van een Xant in een XM sleutel krijgen. Zelfs al lijken ze aan de buitenkant niet op elkaar, dan kan de binnenkant met voornamelijk de kant van het knopje wel passend te maken zijn.
hmmmm ik heb even op service citroen zitten neuzen en vind alleen maar NFP bij sleutels / behuizingen e.d.
Sterker nog, XM type I is al niet eens meer te selecteren alleen nog type II en dan zijn voor het overgrote deel alleen de boutjes en moertjes nog leverbaar 90% is NFP :? :?
Zorgelijk............
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou ja, op zich is dat zo erg niet, vervelend voor heel specifieke spullen maar het meeste spul is gewoon aftermarket nog verkrijgbaar. Plaatwerk en zeer specifieke zaken wordt langzaam wel een probleem maar ik denk dat we onze auto's nog een beste tijd op de weg kunnen houden waarbij onderhoud geen probleem hoeft te zijn.
Oei, vorig jaar waren die krengen er nog wel volgens mij :shock: Dan ga ik maar gauw achter een setje aan op marktplaats..
Ik heb nu een setje van XsaraCoupe binnen inclusief texton-kastje. Iemand enig idee of deze Texton onder het dashboardkastje zit of achter de schopplaat?
__________
Crepuscule
Onder dashboardkastje. je kunt er het beste bij via de schopplaat.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Er zelfs een beetje tussen in. Zoals Grootj zegt, via onderen. Hij zit zo ongeveer rechts naast het slot van je dashboardkastje.
En leuk dat Marco nog zo'n set had liggen. Erg zeldzaam..
Ja, ik ben er ook erg blij mee. Het ziet eruit als nieuw én het is origineel. (Dat is wel zo mooi want het aftermarketsetje van Spy-nogwat dat ik had geïnstaleerd is eigenlijk gewoon rotzooi.) Nu nog ff sleutelbaarden bij regelen via de dealert. Ik hoop dat dat nog kan
__________
Crepuscule
Dat kan meen ik wel. Let wel op, soms passen ze niet overal; wel de deur ontgrendelen, maar niet in het contactslot passen en dat soort geintjes.
Heb je nu geen klapsleutels waar je de baarden van kan overzetten dan?
Zeldzaam he ,
(ik heb mijn setje (2 sleutels en de texton) ook nog gered uit de oude v6, voor als de "nieuwe" geen 2 sleutels zou hebben b.v., maar ik heb het setje nu over aangezien de nieuwe netjes 2 werkende sleutels heeft.)
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ja ik heb 1 klapsleutel waarvan ik de sleutelbaard over kan zetten. Ik heb voor dat Spy setje ook sleutels laten slijpen maar die baarden passen niet op deze klapsleutels en ze werken bovendien niet op de deuren. Ik ga het hele spul er nu inzetten..
__________
Crepuscule
Hier ook. Mijn moeders oude TCT had ook netjes zijn originele sleutels erbij, zelfs nog een compleet origineel alarm, dat heb ik er ook uitgehaald voordat die werd opgehaald. Mijn huidige XM heeft ook 2 originele sleutels, toch wel prettig.
Het is vrij eenvoudig om het slot aan te passen naar de sleutel mits dat je voldoende pennetjes hebt van verschillende lengte.
In het werkplaats handboek staat een volledige beschrijving hoe dat gaat.
De dealer heeft een reparatie doos met allerlei verschillende lengte van pennetjes
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Potverdorie, het lijkt erop dat ik helemaal geen Texton heb maar een afstandbediening met infrarood. Is dat uberhaupt werkend te krijgen of moet je dan een halve rakketgeleerde te zijn? Dit zit er onder mijn dashboard.
__________
Crepuscule
Voor mijn gevoel moet ik, als ik het Texton kastje aan de draden van het Spy-kastje hang, een werkend geheel krijgen. Heb alleen geen idee wat aan welke pin moet. Heeft iemand van jullie een idee? Foto wellicht?
__________
Crepuscule
Hm, dat is een lastige. Ik meende dat type 2 altijd zo'n stekker aan boord heeft, zeker als jouw auto een Exclusive is. Zit die stekker niet ergens onder verstopt? Ik kan zo even een kijkje nemen bij mijn oude 1995 XM die een VSX kabelboom heeft.
Je moet er vanonderen bij, je kunt de stekker niet van boven zien.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
oeps, jij hebt nog geen airbag, bij mij zit de box onder de airbag...
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ja, ik heb een hele vroege serie 2 uit mei 1995. Zonder 2e airbag en met infrarood afstandbediening. Het is een Exclusive uit België en zit daarom misschien wat anders in elkaar dan een doorsnee Nederlandse XM.
__________
Crepuscule
Pagina's