Hallo!
Ik ben Jan, woonachtig in Eindhoven, en sinds een paar weken in het bezit van een XM 2.1TD uit 2000. (orga 6 December 1999)
Ik rij al een jaar of 25 oliegeveerd, en heb al heel wat voertuigen van het Het Merk versleten!
Nu dus mijn eerste XM. Wat een luxe, en wat een verschil met mijn vorige Franciase, een C5 hdi.
Het voelt weer zo als de BX en de Xantia, niet zo supervoorgekauwd als de C5.
Zoals bij dames op leeftijd, heeff ze wat ¨dingetjes¨
Vandaag is ze naar de garage terug geweest voor een bonkend geluid links achter.
Men had al allerlei rubbers vervangen, maar nu ze de veerbollen aan allebei de kanten vervangen hebben lijkt het over.
Het bonkt ook rechts voor. Misschien het tussenstokje van de torsiestang, maar het zou ook het rubber van boven aan de veerpoot kunnen zijn. Morgen even kijken of ik er achter kom wat het is.
De snelheidsmeter valt af en toe uit, maar dat zal wel het zelfde kwaaltje zijn als bij Christine V (een Xantia).
Kwestie van doorsolderen aan de achterkant.
Dan iets van sinds gisteren: de kachel blijft warm! :-(
Erg fijn zo met het onverwacht warme weer.....
Geen idee wat het zou kunnen zijn, en ik kan er op het forum ook niets over vinden.
Ik zal er een apart toppic voor aanmaken.
Welkom Jan. Weer een Eindhovense: die regio is populair onder de XM-rijders, heb ik zo het idee.
Bonken voor kan van de pokkepokstangen zijn (de verticale stabilisatiestangen), vervangen is makkelijk en niet eens zo duur.
Warmte is een kapotte warmteservo, waarschijnlijk. Zit achter de schopplaat van de middenconsole aan bestuurderskant. Heb ik ook eens gehad, maar toen stond ie op dicht (=koud) en was het midwinter!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank je!
Ik heb er net een paar artikelen over die servo´s gevonden op het forum: gewoon niet goed gezocht! 8-)
Ja zijn er hier meer XM rijders in mijn buurt? Ik zie ze nog heel zelden moet ik zeggen...
ha! Weer een liefhebber. De snelheidsmeter is hoogstwaarschijnlijk de kabel die in de klokkenbak gaat. Ik had het ook, is gemakkelijk op te lossen. Ik heb ergens nog een 'how to' van thuis in pdf formaat die ik wel een keer wil doormailen. De verbinding van de stekker naar het klokkengebeuren gebeurt met een stekker met hele kleine pinnetjes en daar schijnt regelmatig iets ietwat los te komen waardoor de snelheidsmeter kan haperen.
succes met de XM!
Ierse zoefmachine
Is dat zoiets als bij de Xantia, een overgang van pinnetjes op een folieprint waarbij de solderingen verrot zijn?
Graag! Je hebt PB!! :-)
Zo even in het algemeen: mocht het die servo zijn, zijn die nog te verkrijgen?
Via de club of zo?
Welkom. Alweer een grijze dieselrijder erbij zo te zien.
Wat is je km-stand en weet je de onderhoudshistorie ook?
Roger (CDPF) heeft er vast nog wel wat liggen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dag Jan,
WElkom hier! Voor wat betreft de probleempjes, servo's magazijn@xmclub.nl
Kilometerteller is electonisch, waarschijnlijk is de opnemer op je bak defect.
En we zijn gek op foto's hier.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oeh ja ..Feauteaux gaarne!
Welkom Jan!
Luceo non uro....
Dank voor alle suggesties, Ik zal de boel volgend weekend eens los peuteren!
Ik heb voor mijn aircoperikelen even een appart topic gemaakt. Is toch niet 123 opgelost.
Enne, Foteaux komen er aan!
Hallo Jan,
Jazeker, ik woon ook in Eindhoven, in philipsdorp om precies te zijn. (nog twee weekjes, waarna ik naar helmond verhuis). Ik heb ook een 2.1 td uit 2000, ook met haperende snelheidsmeter.
Tis een zwarte, mss heb je haar wel eens gezien.
Verder woont Erik V ook in de buurt, in Hapert.
______________
L' éminence grise
Welkom hier!
Ook ik had last van een haperende snelheidsmeter. Bij mij lag het inderdaad aan de sensor op de versnellingsbak. Een makkelijk klusje om te doen, ik was er binnen een kwartier/halfuur mee klaar!
Hey leuk! Ik heb jullie nog niet gezien.
Ik ga er van het weekend eens aan werken, aan die snelheidsmeter.
Heb jij die procedure al hoe je de connectors aan de onderkant van het klokkenspel moet fixen?
Anders stuur ik je die even.
Ojee... en heb je al een trainingspak gekocht?
Thanks voor de tip!
ik denk toch dat het ergens in het klokkenspel zit, want al sik een hengst op het dashboard geef, dan werkt het weer even.
blijkbaar heeft de vorige eigenaar dat ook vaker gedaan, want er zitten barsten in het glas...
Doorsolderen dus....... Kun je meteen lampjes vervangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Welkom Jan! We zijn heel benieuwd hoe je XM er uit ziet!
Heren, vergeten we niet af en toe het magazijn van de XM-club te promoten! Je hoeft alleen maar even te wijzen op het mailadres magazijn@xmclub.nl dan kunnen mensen die onderdelen nodig hebben, vragen of wij het hebben.
@Jan: mocht je wat nodig hebben, stuur een mail en je krijgt gegarandeerd een antwoord.
Yep! Al gedaan, en ik kom de volgende keer kijken in Arkel.
Vorig weekend dus in Arkel geweest en een tellerbak en een codeslotklepje meegenomen.
Was erg gezellig!
Dreigen met reserve onderdelen werkt blijkbaar niet bij snelheidsmeters, want die blijft vrolijk op en neer flapperen... :-)
Sinds gisteren heb ik ineens een ABS storing.
Op een ander tijdstip deed de kachelventilator het ineens niet meer (ondanks de F2 fix).
Nou heb ik een ODB adapter voor USB, en een verloopstuk, maar geen Lexia software.
Ik ben nu bezig mij door een woud van downloadlinks te worstelen....
Download links naar officieele versies natuurlijk heh! *kuch*
De kachelfan is gefixt: er zat een mooie zwarte plek op de vierpolige steker.
Schuifjes een beetje dicht gebogen, en blazen maar weer! :-)
Ik heb -tegen beter weten in- zitten klooien met freeware ODB software, maar daar werkt er geen een van.
Uit ouderwetsch handmatig doormeten blijkt dat de sensor links voor open kontakt heeft.
Ik bestel er eentje, maar voor die er op gaat probeer ik eerst nog uit te vinden of het een kabelbreukje is.
ABS sensor is binnen. Was een tientje of 6 bij Mr auto. Shoppen heeft zin, want ik heb ze ook van 140 euro gezien!
Liep net bij de auto langs, ligt er een plasje groenigheid op de stoep... grr, retourslangetje van de veerpot voor stuk!
Echt mijn favoriete klus: met vette jatten proberen die maffe klem om een nieuw retourtje te te klikken!
Voorlopig maar even de slang een stukje ingekort, want morgen gaan we even op en neer naar Wallonie!
Ah, je pakt het wel goed aan. Inkorten kan best tijdelijk voor zo'n retour.
Die ABS sensors zijn soms belachelijk duur, gaat van 30 tot 140 inderdaad (30 is verreweg de goedkoopste die ik gezien heb).
ABS sensor is ook een lekker klusje om te vervangen, ik hoop voor je dat de sensor niet al te veel vastgerot zit!
Gisteren aan allebei de kanten de retourslangen vervangen.
Er was inderdaad nog wel wat slang over om hem er tijdelijk weer op te steken, maar ja, het is oud rubber heh.
Blijft pielen met een nijptang, maar het viel reuze mee.
De kont maar eens een beetje omlaag gezet. Valt niet mee zonder brug, maar met assteunen er onder voor de veiligheid gaat het wel.
Gewoon van de linker zijkant je arm er onder steken, dan is het goed te doen. Helemaal er onder gaan liggen doe ik niet (meer) met assteunen!
Die sensor zat inderdaad helemaal vastgerot, Djidde....
Boutje brak af, maar gelukkig was er al genoeg op het forum over gedocumenteerd zodat het nu gewoon met een boutje/moertje vast zit.
De sensor wilde er aanvankelijk niet in, vanwege de roest, maar ook omdat ik met het er uit bikken van de oude een kras had gemaakt in de geleiding. Met een vijl en wat schuurpapier kom je gelukkig een heel eind, dus nu doet alles het weer!
Nou ja alles, het is wel een XM heh...
Nog te doen:
Eerst maar eens met vakantie, als ik die lijst zo zie!
Hoi allemaal,
ik ben even niet zo actief, ik kwakkel wat met mn gezondheid.
Daardoor kon ik helaas ook niet zo veel meehelpen met het magazijn als ik gewild had....
Als compensatie hier een foto van Christine voor het kasteel van Wijchen!
En een van toen ze -in goed gezelschap- een nachtje mocht overblijven op het vliegveld van Dusseldorf.
Net, in het kader van de goede voornemens, nog even het xenon kitje ingebouwd.
Veul en Geel licht!
Ik ben benieuwd hoe lang dat meegaat, zo´n setje van 60 euro.
En eigelijk ook wel benieuwd wat mijn tegenliggers hier van gaan vinden.....
Jan, gewoon even bij je garage een lichtmeting laten doen dan zal geen tegenligger naar tegen je doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
::) Bij jou zijn ze tenminste geel!
Ik had geheel per ongeluk ook gele besteld, alleen die bleken bijna groen licht te geven...
De witte die ik daarna bestelde voldoen redelijk maar ik heb nog nooit tegenliggers zien seinen en ik rijd alleen 2 baanswegen. En ook niet in Frankrijk-Nederland terwijl ik niet weet hoe ik rechtse lampen hoor af te plakken. Zal allemaal dus reuze meevallen! Mooie foto's!
Ierse zoefmachine
Die van mij zijn ook wat groenig hoor, langs de onderkant, en dan vooral als ze net aan zijn.
Verder bevallen ze goed, lekker veul licht, en lekker rustig aan de ogen!
Pagina's