Onze fijne XM geeft sinds een aantal maanden de melding 'druk hydraulisch systeem' bij het starten. Het is ook bij koud weer, maar m'n vriendin zegt dat het al langer zo is. Ook gaat de voorkant nauwelijks naar beneden. Daar is wel deze zomer een nieuwe pomp in gezet. We rijden er dus al even mee rond omdat we de neiging hebben om onze auto niet te serieus te nemen, maar zijn inmiddels toch wel benieuwd wat het wil zeggen. Alvast dank!
Negen van de 10 keer is het LHM niveau te laag.
Type I blz 26 van het boekje, Type II blz 34.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of vieze filters.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als de melding daarna weer snel verdwijnt is het niet iets om je grote zorgen over te maken.
Misschien moet je eens wat LHM bijvullen.
__________
Crepuscule
Dank allemaal! De melding verdwijnt inderdaad vrij snel weer. En het lijkt ook geen effect te hebben op de rij-prestaties. Ik heb even onder de klep gekeken, en ik zag dat het 'LHM-parapluutje' een flink eind boven de rooie streepjes zit. Wil dat zeggen dat er wat bij moet? Ik zal in ieder geval even zo'n fles LHM kopen, dat kan alvast geen kwaad.
Ook dat staat in de gebruikershandleiding, of mis je die? Doe me dan een mail, dan mail ik je hem wel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die is inderdaad verdwenen. Ik stuur je een PM.
In ieder geval: auto moet in de hoogste stand staan, met draaiende motor, om juist af te lezen. Het bovenste vlottertje moet dan tussen de twee streepjes staan, bij voorkeur tegen de bovenste aanleunen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ehm ja, daar zat 'ie inderdaad. Haha. Dat wist ik niet. Ik heb net even gecheckt waar het vlottertje stond in de hoogste stand met draaiende motor. Het puntje van de vlotter zit boven de twee rode streepjes, en het hoedje valt er net tussenin. Dat lijkt me goed toch?
Marc en ik postten tegelijk. Bij mij zit het puntje van de vlotter dus boven de streepjes.
Een keertje LHM verversen en het vat, inclusief filters schoonmaken zou wat mij betreft de volgende stap zijn. Is heel goed zelf te doen
Een keertje LHM verversen en het vat, inclusief filters schoonmaken zou wat mij betreft de volgende stap zijn. Is heel goed zelf te doen
Een keer schoonmaken en verversen lijkt me genoeg, Jabaar.![](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_e_wink.gif)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vat eruit en legen. Vrouw wegsturen. Vat en filters in de afwasmachine.
Laat ik maar eens beginnen met schoonmaken en verversen. Ik heb geen afwasmachine ;)
Is er ergens een handleiding voor die schoonmaak te vinden? Of is het erg eenvoudig? U ziet al: ik ben niet erg handig met auto's (maar ik weet wel wat mooi is)...
Ik reinig de boel altijd met een kwastje en een potje wasbenzine.
spuitbus remmenreiniger.
Of Dasty, wil het ook wel goed doen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als je niet zo handig bent. Afspraak maken bij Chyparse. Maken alles schoon, controleren de bollen voor je.
Anders even zoeken op dit forum.
Chyparse heeft inderdaad de boel snel voor je gereinigd en je systeem mooi op orde. Als je er naartoe gaat, laat dan je hydractivebollen met 20% extra vullen, voor nog wat extra comfort. :) Vooral als je nog niet zo zeker bent in sleutelen is dat wel prettig, je zit ook vast aan het ontluchten en spoelen van je remmen en dat kan in het begin nog net even wat veel moeite zijn. Ik meende wel dat er ergens een how to op het forum stond hiervoor, dus als je het aandurft..
Als je geïnteresseerd bent in sleutelen en dit soort dingen in de toekomst zelf wil doen kun je wel deelnemen aan sleutelmeetings, dan kun je ook hulp verwachten van de mede clubleden
Is hartstikke gezellig, en je komt ook nog eens wat te weten over je eigen XM!
Zoals met heel veel dingen is het een kwestie van gewoon beginnen en aanpakken. Zeker LHM verversen en filters schoonmaken is een klusje dat goed zelf te doen is. Ontluchten en/of doorspoelen van de remmen is daar niet 100% voor nodig. Dat zou ik bewaren tot er weer een beetje aangename temperaturen genoteerd worden buiten. Of je moet binnen kunnen sleutelen natuurlijk.
Procedure staat inderdaad ergens op het forum al beschreven, lekker inlezen en gewoon beginnen!