Dag allen,
Ik heb een XM in de opslag staan, die er een keer weer uit moet. Een van de mankementen betreft de Diravi. Ik heb stad & land afgebeld (o.a. Citrotech) maar niemand schijnt raad te weten met een Diravi. Zijn er inmiddels via de club ervaringen op dit gebied?
met vriendelijke groet,
Michael
kan van der Laan in Abbenes dat niet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik dacht dat Hydraulique daar ook ervaring mee had. Probeer eens contact op te nemen met JP van het forum. Hij had geloof ik een gereviseerd Diravi stuurhuis.
Ik heb, ook in het verleden, stad en land afgebeld, gesproken met allen die als expert werden aangewezen maar dit heeft tot niets geleid helaas. Was hier op dit forum niet een paar jaar geleden iemand die zijn Diravi door een oud citroen-monteur liet reviseren? Hoe is dat afgelopen? Anders denk er serieus over om zo'n Diravi maar eens geheel (uiterst voorzichtig, schoon & secuur) te demonteren, elke stap te fotograferen en alle onderdelen te kuisen (schijnt diverse CX-diravi dichtingen passen ook op die van de XM) en weer te monteren. Eens zien wat dat oplevert.
http://www.autoweek.nl/autoreview/40444/citroen-xm-v6-exclusive
http://www.autoweek.nl/autoreview/27996/citroen-xm-v6-ambiance
Tres beau schijnt het wel te kunnen
Zover ik weet is de reparatie van van der Laan voor lekkage van de tandheugel aan de linkerzijde. Dit is niet het euvel wat ik heb; de centreerunit staat een tand verkeerd, gereduceerd vanaf 3 tanden verkeerd (meer dan een kwart slag van het stuurwiel, niet bij te stellen). Dit is gedaan zonder het stuurhuis uit de auto te halen. Nu is deze fout wel bij te stellen, alleen zit de draaiknop zo'n beetje op de uiterste stand.
Het andere euvel is dat de hydraulische regelklep lekt in een van de uiterste standen, dan spuit er ene klein straaltje LHM uit.
Maar goed, vragen staat vrij dus dat kunnen we altijd doen.
Is er ook een manier om direct met leden te communiceren, zonder dat de discussie door gogol geindexeerd wordt en voor de hele wereld zichtbaar is?
Uiteraard kun je via mail of persoonlijke berichten informatie uitwisselen. Je zou zelfs mensen persoonlijk kunnen ontmoeten door er naar toe te gaan
Het leuke en handige van een forum is echter wel dat mensen op elkaar kunnen reageren en van de ervaringen en gedachtengangen van anderen kunnen leren. Dat mis je als dingen rechtstreeks gedaan worden...
Als je dit probleem goed wil aanpakken zal je de DIRAVI er uit moeten halen, dat lukt niet zonder brug veel onderdelen zitten in de weg en je moet het subframe ook iets laten zakken.
Alle handelingen met foto's staan in het werkplaats handboek nr: 008931/1 of 008932/2 zodat de demontage niet fout kan gaan.
Deze zijn in het magazijn in ARKEL te bekijken op de derde Zaterdag van de maand.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Heb je van der Laan nou al gebeld , volgens mij kan `ie er wel wat meer mee dan alleen die tandheugel.
Mijn Dirass kreeg `ie lekvrij voor weinig.
Volgens mij moet het stuurhuis zonder het uitbouwen te centreren zijn. controleer of het aantal omwentelingen naar links gelijk is als naar rechts.
Als het stuur in middenstand scheef staan, trek het stuur van de stuurpen en steek hem er recht op.
Ook met de spoor stangen is dit bij te stellen door aan de ene zijde bv. 2of3of4 slagen in te draaien en aan de andere het zelfde aantal uit te draaien, hierdoor veranderd de spoorring niet en hoef de wagen niet te worden uitgelijnd
Wel rekening houden met de DIRAVI of deze is bij te stellen in de neutrale stand.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Excuus voor de verlate reactie, ik was even buiten beeld.
Al het stuurhuis juist is gemonteerd (inwendig, wel te verstaan, met name dat de hydraulische centreerinrichting in het midden staat, wat te controleren is met een paspen) dan kan het stuurhuis worden gecentreerd met het stelschroefje links tegen het schutbord. Dat is mij bekend. Als de centreerinrichting 3 tanden verkeerd staat, dan valt er niets meer bij te stellen. Drie tanden verkeerd is 11 mm op de tandheugel en dat ligt buiten het stelbereik (ongeveer een tand). Dat is ook niet meer bij te stellen met de stuurstangen want dat is max 5mm (en dat is overigens ongewenst omdat de lengte van de stuurstangen dan teveel afwijkt van wat ze moet zijn en er secundaire stuureffecten optreden tijdens het in- en uitveren).
De voorwielen blijven dan staan in een tamelijk sterke wieluitslag naar links, die handmatig met het stuur recht is te zetten. Zodra je loslaat ga je de linker weghelft op en verder... Het bos of de mist in.
Wat een verdere bijkomstigheid is, is dat de maximale stuuruitslag naar links en rechts niet meer gelijk is. Het centreeermechanisme beperkt die uitslag. Als het fout staat, kun je de ene uiterste stand niet meer bereiken, terwijl de tandheugel met de maximale hydraulische druk tegen het andere eindpunt kan aan drukken. Lijkt me ook niet goed voor het stuurhuis.
Het demonteren en recht zetten van het stuurwiel binnen de auto verandert hier allemaal niets aan..
Ik heb 4 diravi stuurhuizen, en heb er metingen aan gedaan. Maximaal naar links draaien, stand van de tandheugel opmeten, dan maximaal naar rechts draaien, stand opmeten. De middenstand kun je dan bepalen (het midden tussen deze 2 standen, jaja). In die middenstand ligt het einde van de tandheugel aan de rechterzijde 11mm binnen het stuurhuis. En dan past ook de paspen door de hydraulische middenstandregeling. Dit alles gemeten aan een stuurhuis waaraan niet is geknoeid.
Ik ga een lekbak kopen en dan een van deze stuurhuizen demonteren, alles fotograferen. Misschien zet ik het wel op het forum. Of dat heel spoedig gaat gebeuren weet ik niet.. Heb een diravi pakkingset gekocht van de CX, waarvan een aantal dichtingen identiek schijnen te zijn aan die van een XM. De rest zal of uit de catalogus van de O-ringleverancier moeten komen, of speciaal worden gemaakt.
Verder zal ik de gewaardeerde tips op dit forum napluizen en heb ik inmiddels ontdekt dat het inderdaad heel eenvoudig is om een persoonlijke reactie op een bericht te geven.
Dank voor alle goede raad en wie weet kom ik het werkplaatshandboek in Arkel bekijken, maar ook dat kan even op zich laten wachten.
wordt vervolgd!
Goed bezig Michael. Hou ons op de hoogte !
__________
Crepuscule
Mijn XM heeft zichzelf bevrijd uit de opslag door lek te gaan. De garage had hem eruit gehaald omdat hij in een grote plas LHM stond. Nu moest er iets mee. Toevallig had de Jong net een andere XM gesloopt met een gereviseerde automaat (de mijne was stuk), en had ik mij al in een revisie van de diravi verdiept. Door deze gunstige samenloop van omstandigheden kon ik snel schakelen en de XM relatief goedkoop weer op de weg krijgen. Van 3 door mij aangeleverde Diravi's heeft van der Laan er 1 gemaakt uit de beste onderdelen, met gebruikmaking van de CX-pakkingset. Hij stuurt zoals het hoort, het stuur staat netjes in het midden, ook de stelknop onder de motorkap tegen het schutbord aan de linkerkant staat rond de middenstand. Dit alles is zoals het hoort. Ben opgelucht en blij dat dit zo goed heeft uitgepakt. Verder heb ik een nieuwe radiator, airco-condenser/expansieventiel/filter-droger, grote koelwaterslang onder, lekke hydraulische leidingen boven achteras zijn gerepareerd. De auto heeft bijna 370 k km en kan er weer even tegenaan. Totale kosten, inclusief 700 voor de automaat: 4200 Euri..
Ben blij voor je , wel een forse reparatie
Petje af hoor, dat is pas een XM redden.
Denk dat niet veel mensen zo'n investering zouden doen in een XM.
Het was spannend, dat wil ik niet ontkennen. De kans van een dure desilusie was aanwezig. Maar ik ben blij dat de hele operatie volkomen geslaagd is. De auto verkeert in uitstekende staat van onderhoud en alles werkt naar behoren. Zonde om zoiets weg te gooien. Een XM blijft een fantastische auto, waar ook weinig moderne auto's tegen op kunnen. Een 3 liter automaat met Diravi is inderdaad een heerlijke combinatie!