Ik bracht vandaag mijn xm tct vsx 97 voor de APK weg.
Helaas afgekeurd ivm flexibele remslangen voor ( dat is nog eenvoudig te doen).
Maar de achterremmen deden praktisch niets enig tijd ingedrukt hebbende kwam er een lichte druk op de schijven te staan.
En de auto staat scheef (horizontaal gezien), naar links?? (niet op afgekeurd)
Wie heeft een idee wat hier aan de hand kan zijn.
Cevis XM TCT VSX " 97
Hoe Scheef ? is het soms de achter brug ? dat kan je meten door de aftand tussen het voorwiel en achterwiel, dit moet zowel aan de linkerkant gelijk zijn met de rechterkant.
Zou daar verschil in zitten dan gaan de achterwielen naast het spoor van de voorwielen lopen dat wordt genoemd als "hij loopt als een jongen hond" meestal kwam dit voor bij schade auto's en was de uitlijning niet uitgevoerd vanwege de hoge kosten, nu is dat niet zo duur meer doordat uilijn-apparaten stukken goedkoper zijn geworden.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Kan me er niets anders bij voorstellen dan de uitlijning. Een keertje langs de betere bandenboer en laten uitlijnen. Zal je waarschijnlijk direct merken in comfort en brandstofgebruik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat had ik vroeger ook met mijn break. Mijn APK keurmeester liet mij dan altijd even heel hard achteruit rijden en hard remmen. Dat werkte altijd.
__________
Crepuscule
Leuk, wat een reactie alweer geweldig.
Wat betreft die remmen daar had ik ook al over na gedacht, ik heb nu 75KG aan zand in de kofferbak gelegd en ga vanmiddag na het werk even een toer ritje achteruit maken.
Ik kon mij inderdaad herinneren dat de rem druk achter bepaald wordt door het gewicht wat achter zit.
van Eijk,
Met scheef bedoel horizontaal gezien. of te wel de linker kant van de auto staat lager dan de rechterkant (als je achter de auto staat).
cevis xm tct ' 97
Dat kan de stabliator-stang zijn, deze moet de wielen op gelijke hoogte houden, misschien verbogen door langdurige belasting op een kant of een bevestigingspunt zit los, in het ergste geval is hij gebroken.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Staat ie soms half op de stoep?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb vanavond nog even gekeken ik zie het scheve zelf niet zozeer mogelijk stond hij bij de garage op de brug (en als die niet recht staat).
Ik heb nog een extra zandzak achterin gedaan (100KG) een kleine stukje achteruit gereden en vervolgens regelmatig even de rem in getrapt, ik voelde bij iedere poging dat hij steeds meer grip kreeg op de achter wielen. Hij begint zowaar weer te remmen achter. Ik ga morgen een paar achteruit rijden en ik denk dat het probleem opgelost is. Als ik tijd heb zet ik hem nog even op de brug en smeer het nodig nog wat in met kopervet. En kijk gelijk even naar conditie stabilisator stang (of andere beklemmende dingen). Ik hou jullie op de hoogte.