Bij mijn XM V6/24 uit 1999 was er sprake van een kokende motor, waarbij de temperatuurmeter in het rode gebied schoot. Opvallend was dat bij deze overhitte motor de temperatuur daalde als ik ongeveer 20 km/uur ging rijden en dat hoort eigenlijk niet bij een lekke koppakking.
Stilstaand bemerkte ik dat de radiateur geheel koud bleef. Het koelsysteem van genoemde XM is zodanig dat het warme water niet rechtstreeks van de motor naar bovenste radiatorslang gaat. Kennelijk een betere warmteoverdracht.
Om te controleren of de koppakkingen nog heel waren heb ik een Co2 testvloeistof gekocht, die zodanig werkt dat de blauwkleurige vloeistof verandert naar groen en uiteindelijk geel als de testvloeistof in aanraking komt met C02. Door een lekke koppakking komen door de druk van de motor de uitlaatgassen (Co2) in het koelwater en dat is te meten. Natuurlijk kan de koppakking ook op een andere plaats doorgeslagen zijn, bijvoorbeeld op een oliekanaal en dan vind je koelwater in het oliecarter (witte smurrie). Bij mij verkleurde de vloeistof op het koelwaterreservoir niet bij lopende motor. Ik heb de testvloeistof nog even voor de uitlaat gehouden, maar daar werd de vloeistof binnen de kortste keren groen. Kennelijk was de koppakking nog heel dus mijn conclusie:
Of de waterpomp heeft de geest gegeven of de thermostaat doet zijn werk niet meer. Eerder was me al eens opgevallen dat de temperatuurmeter de laatste tijd wat hoger aangaf dan voorheen. Na veel werk het thermostaathuis verwijderd, een nieuwe thermostaat en wat O-ringen aangebracht is het probleem na vele uren verholpen. De temperatuur is zelfs wat lager dan voorheen volgens de meter.
Ik heb dit stukje geschreven, omdat ik van sommigen hoor dat zij hun auto richting schroot verwijzen als er hitteproblemen met de motor zijn vanwege de hoge kosten om de pakkingen te vervangen van een V6. Een thermostaat kost niet zo veel, wel is het veel werk om het thermostaathuis uit te bouwen, maar het is te doen. Het is altijd jammer dat het mobiele erfgoed verdwijnt vandaar.
Zo zie je maar, niet direct in paniek raken maar gewoon rustig uitzoeken wat het kan zijn.
__________
Crepuscule
Dat is een goede tip. Vooral het meten van Co2. Slagroom als olie was mij al bekend.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!