Gisteren had ik toch iets raars: had al paar ritjes gehad die dag en stond bij bouwmarkt. Zet de dame op contact en draai door om te starten: alles uit. Compleet zwart/uit/dood). Draai de sleutel terug en start nog een keer: starten lopen. Toen zag ik aan het temperatuur/klok display dat geen klok/temp maar het zag er uit alsof de accu er af was geweest.
Eenmaal thuis weer paar keer geprobeerd te starten: geen issue.
Sta nu voor compleet raadsel.
Ze gaat morgen uit de running om aangepakt te worden (misschien dat ze daarom dwars was ;-)) maar waar kan/moet ik dit zoeken?
Klinkt alsof een van de accupolen los zit. Controleer die eens en zo ja draai ze lekker vast. Dat heeft het bij mij opgelost.
Dat kan ik idd wel eens proberen... maar als de klem op de pool zit Dam schieten die toch niet zomaar los? Of weer terug?
Michael
Heb je een automaat?
Wat ook kan (en wellicht eerder het geval is) is dat er wellicht wat mis is met de voedingskabels op het zekeringenkastje dat aan de accubak hangt. Aan de zijkant van dat zekeringenkastje hangen twee voedingskabels, als die geen goed contact maken dan krijgt een groot gedeelte van de auto geen stroom meer. In het geval van een automaat dus ook het blokkeerrelais waardoor de startmotor ook niet meer rondgaat ook al krijgt deze rechtstreeks stroom van de accu.
Het bovenstaande gaat op voor een serie 1 en wellicht ook voor een serie 2...
Heb een automaat inderdaad. Vandaag al weer paar keer weg geweest zonder dat de issue zich heeft voor gedaan. Maar heb een zoek richting.
Michael
Bij mij zat de klem ook nog wel op de pol maar doordat het niet helemaal aan elkaar was vast gedraaid, kon er kennelijk niet goed contact gemaakt worden
Massa kabel op de motor kan wel eens te veel oxideren
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Kijk ook even goed of dit niet je probleem is. Behalve dat die accuklem niet aan een kabel vastzit (en trouwens ook niet aan een accupool), iets dat door mijn toedoen kwam, zit er ook nog eens een fikse barst in waardoor je hem niet meer goed aan kunt draaien. Ik heb het bij één van m'n Xantia's in korte tijd met beide accuklemmen gehad. De oplossing was na een bezoekje aan een lokale automaterialenzaak heel eenvoudig:
Onlangs had ik sporadisch dat m'n klokje, boordcomputer en radio gereset waren na contact af/aan. Geen enkel ander symptoom.
Een bijzonder euvel als je het bedradingsschema er bij pakt en ziet dat dingen bijna direct vanaf de accu gevoed worden.
De oplossing was simpel. Minpool van de accu zat lossig. Er zal bij het op contact zetten net iets teveel weerstand zijn waardoor het inschakelen van de brandstofpomp zorgt voor een spanningsval die genoeg is om de elektrische componenten te laten resetten.
Dus zoals eerder genoemd, even de massa kabel/connectie van je accu/blok nalopen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.