gaspedaal latency: Bekend, maar hoe zat het ook alweer?

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
admin
afbeelding van admin
gaspedaal latency: Bekend, maar hoe zat het ook alweer?

ksemmertjes,

Als ik met enige snelheid, zeg 63, door de stad rondtour en ik laat mijn gas nét teveel opkomen, dan wordt in één klap (althans zo voelt het) mijn benzinetoevoer afgesloten.

ook bij het dan een klein beetje gas bij geven voel je echt dat er een schok naar voren komt.

Ik meen mij te herinneren dat dit iets bij de potmeter van het gas (?) was, maar kunnen jullie mij snel op de goede weg helpen?

(Lees: Ik heb al wel wat gezocht op de fora maar kan het zo snel niet vinden...)

BVD!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Gaskleppotentiometer kan een oorzaak zijn.

Het huis van de pot met draaiende motor ietsje (1 á 2 mm) verdraaien en proefritje maken. Als je het met draaiende motor doet zie je nl meteen of je MM lampje gaat branden en dat wil je nou net niet.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

admin
afbeelding van admin

Dat is inderdaad zoiets als ik me meen te herinneren, maar kan iemand dit met foto's omlijsten?

Alvast dank, in ieder geval ;)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Als je recht voor de auto staat, buig over de motor heen voel met je hand achter het gasklephuis en voila je voelt de potmeter. sleuteltje 10 does the job.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Welk type XM heb je ook alweer Detlev?

Het kan de potentiometer zijn zoals Mark het aangaf.

Maar misschien zit er bij nog een twee standen schakelaar die bij gas los het signaal "stationair" door moet geven en bij het gaspedaal op de vloer het signaal "vol gas" moet doorgeven.

De methode die Mark aangaf is juist, de meter iets losdraaien, de motor stationair laten lopen en de meter met kleine beetjes verdraaien.
Het geluid van de motor hoor je vanzelf veranderen :wink: , totdat het goed klinkt en dan proefrijden en desnoods weer wat afstellen.

admin
afbeelding van admin

ehm, volgens mij is mijn beschrijving niet duidelijk, want stationair is goed (net even onder de 800). Het gaat echt om de hogere versnellingen waar bij gas los de benzinetoevoer wordt geknepen om brandstof te sparen, zodat je beter remt op de motor. Bij lagere snelheden wordt het gas nooit helemaal dichtgezet. Dus dit is alleen te constateren bij rijden.

Ik begrijp uit de eerste post dat ik hem moet verstellen en dan een proefrit maken. Dan moet ik maar eens tijd vrijmaken (of hard proberen naar de sleuteldag te komen...)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik vind dat ook een irritante eigenschap. Zat zelf te denken aan een gare motorsteun waardoor het blok te veel kantelt en de schok dus heviger is dan nodig....

Laat het woensdag bij vder Laan bekijken!

admin
afbeelding van admin

La Noir Verni zegt:

Ik vind dat ook een irritante eigenschap. Zat zelf te denken aan een gare motorsteun waardoor het blok te veel kantelt en de schok dus heviger is dan nodig....

Laat het woensdag bij vder Laan bekijken!

Blijf je erbij? Maak dan wat foto's! :P

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee, het lijstje werkzaamheden is te omvangrijk. Krijg een leen auto mee.
Heb het van de motorsteun gisteren gemeld en vdLaan pakt het ook mee. :wink: