Op het CiFo kwam ikdeze tekst tegen:
Een stok van 2 meter nemen. Hier 2 schroeven in draaien op precies de afstand van de velgdiameter. Zo dat je de koppen van de schroeventegen de velgrand kan houden. Maak aan het lange uiteinde van de stok een merkteken, bv ook een schroef in de kopse kant van de stok schroeven. Nu een helper er bij, een krijtje en een rolmaat. Duw de 2 schroeven tegen de velg met de stok naar achteren, de helper zet een krijt streepje op de grond. Keer de stok om naar voren, idem, krijtstreepje. Zelfde 2 handelingen aan de andere kant. Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de sporing in mm, moet 2 toespoor zijn. (dacht ik) Door de truc met de stok verleng je ahw de velg diameter 10x. daarmee vergroot je de parallelogram en vergroot je de te meten waarde 10 maal. Waarde niet goed: stel mof spoorstang verdraaien en nogmaals meten etc. Als het goed staat, de auto 1/2 wiellengte verrijden en nogmaals meten ( dit om slingering velg uit te middelen). In feite moet je het gemiddelde van deze waarde en de vorige hebben.
Geen tekening maar wel foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/
Volgens mij kun je dit uitlijnen ook bij de XM doen.
en als t nou niet lukt om zelf uit te lijnen...
Welke bedrijven zijn dan in staat om een xm wel uit te lijnen?
de frutfit zeer zeker niet.
Bestaat er in nederland een bedrijf dat hoog aangeschreven staat om een hydractief uit te lijnen?
Hydractief is niet spannend en kan dus ook volgens de methode zoals Wim hier aangeeft. Een XM met Diravi maakt het spannend daar heeft JP al eens een heel stuk over geschreven. :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gruyters Banden in Eindhoven (niet locatie Veldhoven) heeft de benodigde apparatuur met centrering.
Heb er de mijne afgelopen lente laten uitlijnen, geen klachten.
Heb mijn xm dit voorjaar laten uitlijnen bij kwik-fit Drachten.
Mooie apparatuur was volgens mij net nieuw, en met draaiende motor zonder dat ik dat had gezegd.
Ik moet het vaak doen vanwege de slechte wegen met potholes. Daarom uiteindelijk het maar zelf gaan doen met dit ding.
http://www.gunson.co.uk/news.aspx?article=518