de Zwarte dame van Hans

Pagina's

49 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
hanshorters
afbeelding van hanshorters
de Zwarte dame van Hans

Bij mijn V6 1990 airco uitvoering klapt regelmatig de F3 zekering door (kleine zkering kastje onder motorkap).
Vervelende is dat de zekering niet gelijk doorbrand maar na een dag of langer.
Meten is dus lastig
Heb alle bedrading nagekekenen en dat zie er redelijk goed uit. Ook de kabels die naar de ventilatie motoren lijken in orde.
Ik snap echter de schema's niet.

Ga ik proberen uit te leggen.
Volgens mijn boek XM 502-00/2 zit de F3 zekering links onder.
bij de beschrijving van de zekeringen (XM 502-00/) is F3 voor de ventilatie motoren in serie (dus 6V per motor, draaien ze langzaam) en voor de snelle stand van de linker motor (12V op de motor).
Nu probeer ik het schema te lezen (XM 643-00/10)
Daar zie ik dat relais 813 contact maakt zodra de vinnen moeten aan slaan in de lage stand dan staan de motoren 720 en 721 in serie.
Maar volgens dat schema zijn die gezekert door F4 en niet door F3
zodra de watertemperatuur nog heter wordt word relais 814 en 815 geactiveert. dan draaien beide motoren op 12V dus volle snelheid.
Volgens dit schema zou als F3 doorgesmolten is de bede motoren nog steeds werken in serie.

Paar vragen.
heeft iemand dit al eens aan de hand gehad?
Kan dit gebeuren door een slecht relais?
Kan dit gebeuren door een slechte ventilator motor?
Kan iemand me uitleggen waarom ik het schema en zekeringen verhaal niet snap.
Misschien teveel vragen voor een schriftelijke uitleg.
Zou hier dus graag even met een kenner willen overleggen.
Kan misschien komende zondag (nieuwjaarreceptie)
Hoop dat iemand me kan helpen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Hans,

Heb je wel het goede schema te pakken? moet je niet 644-00/10 of 11 hebben?

Volgens mij heb jij de uitvoering met airco en automatische bediening.

Dan loopt er 1 over F3 en 2 in serie over F4.

Je kunt dit eenvoudiger testen door bij draaiende motor links op het blok, nabij de waterpomp de stekker van de blauwe temperatuur opnemer los te halen als ik het me goed herinner is het de achterste op de waterbuis, en zit half verscholen onder de kunstof sierkap.

De fans moeten dan beide in 'hoog' gaan lopen. Dan trek je gewoon F4 eruit, stopt het spul, heb je het verkeerde schema :D en moet je dus 644-00/10 of 11 hebben.

Trek ook even die kleine zwarte zekeringkast los, dat ding zit op een onmogelijke plek en de boel wil daar flink heet worden en dan smelt de handel gewoon weg. Ik heb er al mijn eerste zwevende zekering zitten voor de airco. De voet waarin de zekering hoort was finaal weg gesmolten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Mark,
Wat bedoel je met "kleine Zwarte zkering kast"?
Ik weet de zekeringen bereikbaar vanaf onder het dashboard en het zwarte doosjes bij het luchtfilter, daar zitten F3 en F4 in.
Is er nog een kastje?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

hanshorters zegt:

het zwarte doosjes bij het luchtfilter.

En noem het maar gerust 'doods' kistje :grijns:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Die weet ik wel te vinden, moet ik om de paar degen een neuwe zekering in zetten :twisted:
Enige ervaring met relais of ventilator motoren die de zekering laten smelten?

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Voldoende ervaring met motoren die zekeringen doen smelten. Alleen dan praat ik over de grote jongens, groter dan 35kW. :mrgreen:
Ik zou in jouw geval beginnen met wat Mark zegt en kijken welke zekering voor de langzame en welke voor de snelle stand is.
Verder zou ik ook nog de opgenomen stroom meten. Volgens mij zijn die fans 250W, da's dus zo'n 20A. En ze zijn DOL (direct on-line) dus de aanloopstroom is 7x20=140A. Normaal gesproken is dat maar heel kort. Maar het kan best zijn dat door slijtage van b.v. de lagers de aanloopstroom te lang te hoog is en de zekering er uit piept.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

OK, daar was in inderdaad benieuwd naar, hoe de motoren zich gedragen.
Ik denk dat ik nu eerste de relais ga verwijderen en met draadjes direct de relais contacten ga bedienen om te kijken of er daar ergens in een van de start scenario's een zekering uitklapt.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

zegt:

En noem het maar gerust 'doods' kistje

Heb vanavond het kleine zekering kastje gedemonteerd.
Helemaal uit elkaar gehaald binnenwerk ziet er uit als nieuw
De draden en aansluitingen naar de steker van, met name, de F3 zekering maar ook de F4 zekering was flink zwart en ook flink beschadigd.
Heb de steker afgeknipt en er AMP schuifcontacten aangeknepen (met een echte AMP tang). Deze direct op de contacten van de zekering gezet.
Nu even afwachten of dit een verbetering is.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Gek wordt ik hiervan :twisted: :twisted: :twisted: , eerste wat er gebeurde vanmorgen?
Jawel F3 doorgesmolten. :evil: :evil:
Begin de ventilator motoren te verdenken.
Heeft iemand nog twee ventilator motoren liggen die ik kan "lenen"
Als het probleem daarme is opgelost koop ik ze van je over.
Laat even weten, ik ben zondag op de nieuwjaarreceptie.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ik heb er wel 2 liggen, kan ze wel meegeven aan gerrie :lol:

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Dat zou geweldig zijn.
Begreep van wim dat hij ook komt, wim kan me dan waarschijnlijk voorstellen aaan Gerrie.
heb vandaag dienstt in het CX magazijn, ga even kijken of ik daar nig een paar relais heb liggen.
alvast bedankt.

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Je kunt Gerrie niet missen. Hij rijdt in die blauwe XM stampvol met onderdelen uit Deventer. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

die met dat mooie beige leer! o wacht, daar zie je niets van met al die onderdelen er op.....

Ik hoop dat het allemaal een beetje gaat passen :)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

T zijn heelveel kleine dingen dus maak je maar geen zorgen :) En alles wordt verpakt indien nodig :)

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

hanshorters zegt:

Die weet ik wel te vinden, moet ik om de paar degen een neuwe zekering in zetten :twisted:
Enige ervaring met relais of ventilator motoren die de zekering laten smelten?

Ja ik wel, er zat een takje dwars in de waaiers, kan me niet herinneren dat er een zekering onder de motorkap doorsmolt, maar het was ook geen V6.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Mark zegt:

Hans,

Heb je wel het goede schema te pakken? moet je niet 644-00/10 of 11 hebben?

Volgens mij heb jij de uitvoering met airco en automatische bediening.

Dan loopt er 1 over F3 en 2 in serie over F4.

Je kunt dit eenvoudiger testen door bij draaiende motor links op het blok, nabij de waterpomp de stekker van de blauwe temperatuur opnemer los te halen als ik het me goed herinner is het de achterste op de waterbuis, en zit half verscholen onder de kunstof sierkap.

De fans moeten dan beide in 'hoog' gaan lopen. Dan trek je gewoon F4 eruit, stopt het spul, heb je het verkeerde schema :D en moet je dus 644-00/10 of 11 hebben.

Trek ook even die kleine zwarte zekeringkast los, dat ding zit op een onmogelijke plek en de boel wil daar flink heet worden en dan smelt de handel gewoon weg. Ik heb er al mijn eerste zwevende zekering zitten voor de airco. De voet waarin de zekering hoort was finaal weg gesmolten.

Denk inderdaad dat ik het verkeerde schema heb, mijn boek gaat niet verder dan 643. heb jij een digitale versie van 644 (kabelloop en schema)?
Of weet je iemand die dat schema digitaal heeft.

Ik heb een rare doorsoldeering gevonden, wil nu eerst kijken of dat wel klopt met het schema.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Tuurlijk!, anders vroeg ik het toch niet.

Want je denkt toch zeker niet dat ik dat allemaal zo weet :schater:

Zal hem vanavond even inscannen :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Bedankt voor de schema's
Blijft vaag welke zekering voor de hoge en lage in serie stand is.
502-00/3 geeft aan dat F3 voor de twee in lage stand zijn en linker op hoge stand
F4 is dan voor linker op hoge stant.
Echter in alle schema's in het boek is dit andersom.

Ben inmiddels weer een stapje verder (en vier gesmolten zekeringen :( )
Als ik alle drie (813, 814 en 815) verwijder en met draadjes de langzame serie stand inschakel en F3 verwijder de motoren stoppen. lijkt dus zeker F3 te zijn voor serie.
Als ik beide motoren op hoge snelheid met draadjes schakel, vliegt mijn zekering er uit. daar zit dus ergens de pijn.
Nu snap ik ook waariom de F4 zekering was verwijderd toen ik mijn XM kocht.
Dan blijft in ieder geval de langzame serie stand en eentje op hoog lopen.
We gaan verder dit op de bodem uit te zoeken.
Wordt vervolgt en natuurlijk... tips altijd welkom :)

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Toch de fans van Matthijs inbouwen en kijken wat er dan gebeurt. Of beter: niet gebeurt.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ja, dat lijkt mij ook de snelste manier, kan je hooguit nog één zekering kosten :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ben de komende twee weken in het buitenland (centjes verdienen voor zekeringen :D ) voor mijn werk dus het project staat even stil.
Net een goed gesprek met mijn XM gehad en haar voorgesteld het zelf eens op te lossen als ik weg ben en dat ik andere maatregelen neem als het nog niet opgelost is als ik terug ben.
Ben benieuwd of deze nieuwe aanpak wat oplevert.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ventilatoren op de plank leggen, dat is vaak al aanleiding genoeg tot activering van het zelfherstellend vermogen :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Hmmm..... Moeten ze wel in het zicht van de dame liggen hoor. :wink:

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ik heb wel eens een telkens doorsmeltende F23 gehad, en die schijnt toch ook weer in hetzelfde circuitje te zitten als F3. Bij mij was het CC paneeltje om een of andere reden doorgefikt / kortgesloten. Eea heb ik even teruggevonden in mijn draadje op Cifo van de ex_XM.
Hier een schemaatje waar je misschien wat aan hebt.

IMAGE(http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fichiers/elec/schema_topeni_chlazeni_motoru.jpg)

En mijn verhaaltje vanaf blz 3 ongeveer
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/198119/P30/

PS ik zie nu dat je wss geen airocproblemen hebt, maar het is toch misschien wel handig om in je achterhoofd te houden..

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Heb afgelopen Vrijdag alle bedrading van en naar relais 813, 814 en 815 doorgemeten
Heb in ieder geval iets gevonden.
De draad van F4 naar relais 814 was doorgeknipt/afgebroken en een licht :evil: heeft de draad van F3 naar 813 doorgesoldeerd naar 814.
Dus de serie stand (6V) van de ventilatoren deden het nog maar als beide ventilatoren 12V krijgen lopen deze over 1 zekering.
Dat kan dus mijn probleem verklaren.
Heb de bedrading weer origineel gemaakt, nu even afwachten of dit probleem is opgelost.

Oja, dit wil ik jullie niet ondhouden.
Dit gebeurde twe weken terug.
Ik werk in Hilversum en woon in Hoogland. Normaal neem ik dus de A1, maar die stond helemaal vast. en dat is slecht nieuws voor mijn ventilatoren die zekeringen slurpen.
Ik dus het parallel weggetje genomen in de polder van Eemnes.
Daar mag je eigenlijk niet rijden tijdens de spits.
Maar goed ik vond dat ik dispensatie had vanwege mijn ventilatoren.
Rij ik het weggetje op, zit ik achter een tros schapen (twee zekeringen!)
na 400 honderd meter ging het trosje een weiland in en ree ik recht op een ...politie busje af.
En jawel een agent met azijn als achternaam vroeg of ik ontheffing had. Ik uitleggen dat ik normaal dit nooit doe maar vanwege mijn ventilatoren geen opstopping wil veroorzaken op de A1, ik liet hem nog een handje 30A zekeringen zien als bewijs :)
Maar er kon geen lachtje af.
Dus 15 minuten naar de achterwerken van schapen zitten kijken en dat koste me 70 Euro :twisted:

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Hans, waarom blijf /bleef je niet een tijdje met F4 verwijderd door rijden als ik vragen mag ? Ik lees hierboven dat je fans dan wel blijven draaien (1 op snel, 1 op langzaam) Da's altijd beter dan temidden van een kudde schapen zekeringen verwisselen toch ?
Of zijn er andere cruciale apparaten geschakeld via F4 ?

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Ik vroeg me toevallig vandaag of hoe het met je zekeringen ging.
Zo te lezen is het probleem waarschijnlijk opgelost, dus op naar het volgende probleem. (Het blijft tenslotte een XM. :wink: )

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

@70 euro: soms zijn het inderdaad azijnzpissers.....die mazzel heb ik meestal ook!
Zo reed ik eens op een zaterdagochtend vroeg op de fiets tegen de richting in door rood terwijl er niemand aan kwam ergens. Ik had maar 1 hand vrij omdat ik in de andere een doos met taart had. Het was namelijk m'n verjaardag. Word ik aangehouden door een motoragent die het van een afstandje had gezien. Ik leg uit dat het wat lastig stoppen is en dat het niet hoort inderdaad om zo te rijden maar dat ik goed gekeken had en er niets aankwam en ik dus niemand hinderde. Hij toch schrijven natuurlijk. Vraagt ie:"geboortedatum??" Vandaag precies 22 jaar geleden meneer de agent......kon geen lachje af, geen felicitatie en schrijven bleef ie ook doen. Ik heb hem heel fatsoenlijk een zeer slechte dag gewenst en gezegd dat ie zo wel goed carriere zou maken :lol:

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

wimb zegt:

Ik vroeg me toevallig vandaag of hoe het met je zekeringen ging.
Zo te lezen is het probleem waarschijnlijk opgelost, dus op naar het volgende probleem. (Het blijft tenslotte een XM. :wink: )

Klopt, mijn volgend project (tje hoop ik) staat op de planning.
Ik heb geen afstand bediening bij deze XM. Waarschijnlijk is de sleutel met zender gewoon zoek.
Met mijn gewone sleutel krijg ik mijn XM bijna niet open.
Ik laat haar nu gewoon open :(
dus ik ga een universele afstand bediening inbouwen.
Ga ik vanmiddag mee beginnen.
Begreep van het Citroen forum dat ik ergens onder mijn dashboard kastje moet zijn.
Maar ik ga nog wel even kijken
Tips????
Je hoort wel wat het resultaat is.

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Hans,

Onder je dashboardkastje zit een kiekert module voor je centrale vergrendeling. Is hetzelfde kastje als voor een CX.

Groetjes Jeroen

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Jup, rechts achterin, beetje verstopt

Pagina's