10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: project: "Le Mouton Noir"
Ik heb destijds mijn Break hemel laten herstofferen bij een autostoffeerder in Susteren voor 150 euro. Is wel zo'n 10 jaar geleden, denk ik, dus zal ondertussen wat duurder zijn geworden.
Toen zonder lijm maar met een extra handje vast kunnen zetten: paar punten snel vastschroeven, zodat ie blijft hangen, waarna je de rest netjes kunt afmaken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voor dat geld is het het absoluut niet waard om zelf te gaan klooien inderdaad.
Ik heb gewoon wat strookjes dubbelzijdige tape gebruikt. Wat je zegt, 't hoeft maar net lang genoeg te hangen zodat je tijd heb om het spul weer vast te zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Kledinghaakjes heb ik ook hoor!
Ik heb recent 225 voor herbekleden betaald.
Ik kon de hemel op het bagagerek leggen. En dan rustig voor beginnen met vastschroeven.
Die antidreunmat: ik heb 2 grote stroken gebruikt in t midden. Leek me mooi
Nog even terug naar het onderwerp 'plamuren'.
Helaas heeft m'n telefoon aardig wat foto's opgegeten dus ik moet 't met de restantjes doen. Vanaf nu ben ik weer braaf een echte camera aan het gebruiken.
Gelukkig is plamuren nu ook weer niet het spannendste om vast te leggen. Het is smeren, schuren, smeren schuren, totdat je tevreden bent met een glad resultaat.
Het achterste antenne-gat...
En de antenne voor is bij deze ook definitief verwijdert.
En dan hebben we een antenneloze Xm, iets wat me goed bevalt.
Dan zat er nog aardig wat roest rond de gaten van de luchthappers in de motorkap en de binnenzijde.
Net zoals op het dak heb ik de roest verwijdert met behulp van een freesje totdat ik op bank metaal uitkwam.
De blanke delen heb ik voorlopig in de primer gezet. Waarschijnlijk komt er nog wel wat plamuur op de delen die niet onder de motorkapdeken verdwijnen voordat ik ga spuiten.
De goede foto met daarop duidelijk hoeveel roest er al rond de luchthapper gaten zat, grotendeels onder de lak door aan 't kruipen, heb ik dus helaas niet meer. Maar aan de grootte van het vlak dat uitgeschuurd is kan je wel zien dat het ging om 'iets meer' dan een roestig randje.
Goed, dus voorlopig genoeg geplamuurd. Ook de bovenrand van een protier heb ik zo bijgewerkt en de binnenzijde van het kofferdeksel had ook wat nodig.
Door naar het volgende project... Het interieur. Dat is wel een eigen post waard.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ruim 30 jaar oud en bwoont door meerdere knagers. Nou daar kan je jezelf helemaal op kapot gaan poetsen. Daarnaast was het merendeel van de kunststof delen kleverig aan het worden. Iets wat iuk groetendeels heb weten op te lossen, maar er zijn nog twee delen die niet helemaal naar m'n zin zijn helaas. Maar wel stukken acceptabeler dan ze eerst waren.
Eerst even een voorbeeldje..
Voor
Na
Om van de kleverigheid af te komen heb ik een aardige rits dingen geprobeert. Maar uiteindelijk lijkt Amonia de beste oplossing. Door het kunststof hier mee af te nemen verwdijnt de kleverigheid geheel of voor een groot deel. Wel kan het zijn dat het witte spikkeltjes achter laat. Dit zijn waarschijnlijk Amoniak-kristallen, welke met water weg te spoelen zijn.
En dan begint het echte geneuzel.
De binnenzijdes van de kunststof lijsten zijn ook bruin van de vuiligheid. En als je dat dan hebt schoon gemaakt wil je alles schoon hebben.
Alles.
Buiten en binnenzijdes van de ventilatiekokers. Geheel doorspuiten met de HD-reiniger.
Airco paneel volledig uit elkaar om het vuil uit de randjes te krijgen.
Dit soort prut?
Haal maar open om goed in de hoekjes te komen.
Nouja, je begrijpt en kan zelf wel tellen hoeveel van dit soort dingetjes er in een Xm zitten. ;)
Tijdens het schoonmakn van ventilatiekanelen kom je dan ook je roosters tegen.
Te ranzig om aan te raken, maar bovenal... Rond de luchtkleppen zit een strookje.. tja.., verteerd plakspul. Ooit bedoeld om de luchtstroom af te sluiten, nu zal 't waarschijnlijk weg geblazen worden. En 't kleeft als lijm. Die rommel wil je niet door een schoon interieur heen blazen.
Dus...
De kleppen demonteren. En je ziet 't zwart op m'n vingers. Dat is dus dat verteerde schuimrandje.
Dat schuim zit tussen de plastic plaatjes geklemd en kan je er tussen uit peuteren.
Dat houdt wel in dat je ventilatieroosters niet meer geheel kunnen afsluiten. Iets wat we gaan oplossen door met een dun strookje cel-rubber weer een nieuw randje te maken wat in het gleufje gepropt/klemt kan worden.
Wel ben je zo snel 20 minuutjes met zo'n klepje bezig. En aangezien er zeven in deze Xm te vinden zijn houdt dat lekker op.
Een iets dikker stuk cel-rubber is trouwens ideaal om een nieuwe pakking van te snijden die tussen het kachelhuis en de ventilatiebuizen van het dashboard hoort te zitten. Deze is namelijk ook verteerd met als gevolg dat de ontwassemstand lucht onder het dashboard blaast in plaats van door de kokers naar de voorruit.
Dan het dashboard zelf.
Niet alleen poetsen, maar ook wat gaatjes van een telefoonhouder wegwerken.
Gelukkig zitten die gaatjes aan de onderzijde, dus ik dek er aardig mee weg te komen door ze te vullen met PU-kit.
En dat werkt redelijk.
De bovenste twee zijn met de uitgeharde kit. Links-onder heb ik met de dremel de kit 'vlak' geschuurd en rechts-onder de, door het schuren grijs geworden, kit weer bijgekleurd met benzinestift.
't Is niet perfect, maar tenzij je echt onder het dashboard gaat liggen zie je er niets meer van.
Met alle dingetjes schoon kan er dan eindelijk gemonteerd gaan worden. Het dashboard zelf heeft bijna een dag gekost. Niet zozeer omdat het dashboard zelf zo moeilijk is, maar het netjes wegleggen van die hele kabelmassa die er onder ligt bleek toch wel een puzzel te zijn.
Maar uiteindelijk heb je dan wel resultaat.
Van dit...
Naar dit...
En zoals al iets eerder te zien was, heb ik besloten de houten stijl elementen iets aan te passen zodat ze wat meer bij de buitenzijde van de wagen zullen passen. Vanaf nu zijn deze bekleedt met 3M 2080 Vinyl Brushed Titanium. De pookknop zelf is gewoon Gunrey Metallic gespoten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi om te zien! Bekend probleem van dat schuimrubber. VAG merken uit deze periode hebben zelfs enkel schuimrubber op een plastic wafel frame. Leuk als je dan even de ventilatie op max zet...
De dode bomen fetischist in mij moest wel even wennen aan dat titanium... (maar op een bepaalde manier past het wel)
Die titaniumlook is weer eens wat anders! Met hoe het forum er nu uitziet waan ik me helemaal in 2003 . Aan dat laatste wordt vast gewerkt. Aan je auto trouwens ook. Eigenlijk wil ik mijn auto ook nog eens op die manier schoonmaken .
Wat is dat kastje eigenlijk dat onder de bijrijdersstoel zit?
Zelf ben ik ook helemaal verliefd op de echt houten afwerking, dus dat was wel even 'slikken'. Maar 't hout had echt niet tot z'n recht gekomen in deze wagen en waarschijnlijk aardig misstaan.
Maarehh.., als iemand z'n wagen zo schoon wil maken mag 't ie wel ff een weekje of 2 uittrekken. Anderzijds was deze ook wel echt vies. Gisteravond is volledig opgegaan aan het schoonmaken van 't leer van de bestuurderstoel. Waar ik in de Blauboot ff afneem met zadelzeep en dan kan invetten, kwam er vbij deze rugleuning pas na de 5e keer geen zwart meer vanaf.
@Feije
Je bedoelt dat kastje op 18#post366? Dat moest nog het dashboard in. Is de koelwater/ventilator module.
Het begon me op te vallen dat de ventilators bij contact aan meteen volle snelheid gingen draaien. Heb ik eerder gehad met een andere Xm toen ik die module voor een ander had gewisseld om te zien of ie kapot was.
Dus zodoende bedacht ik me dat door de motor-ombouw hier ook wel eens zo iets zou kunnen zijn. En ja hoor, er moest nu een ander van de 8 versies die er zijn in.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aan dat kastje waar Feije naar vroeg zit nog een klein verhaaltje vast.
Want de correcte module die ik zou moeten hebben was namelijk niet voorhanden, wel gaf Citroën een alternatief nummer wat wel voorhanden was. Maar wel met een mits. De stekker moet namelijk verandert worden.
Op het nummer dat ze geven voor de nieuwe stekker krijg ik weinig gevonden en daarom pak ik de elektrische boeken er maar bij om te zien of in ieder geval de pinout wel het zelfde gebleven is.
Na een stapel tekeningen na te zijn gelopen kan ik de conclusie trekken dat de functies per pin altijd hetzelfde zijn. Het enige verschil zal in de module zelf zitten qua temperatuur/regelstrategie.
Links de nieuwe alternatieve module en rechts de originele. Er onder liggen de omhulsels van de stekkers die er bij horen. Helaas geen binnenzijde met contactpennen voor de nieuwe in bezit.
Maar daar weten we wel wat op...
De ronde nokken slijpen we gewoon vlak en dan past de module wel in de stekker. De onderlinge pin-afstand en verdeling is hetzelfde, dus dat vormt geen probleem. Ook kan je de module niet verkeerd om plaatsen omdat de bovenste rij 1 pin meer telt dan de onderste.
Het enige dat mist is vergrendeling. Maar de module gaat zo stroef in de stekker dat ik er wel op vertrouw dat als de module netjes vast word gezet in het dashboard dat deze niet loskomt.
Nu viel me nog een klein dingetje op bij het bekijken van de tekeningen. De hele vroege Xm's hebben een pin minder aangesloten dan de latere. En de functie van die pin is om de module een permanente + te geven zodat de module ook bij contact uit de fans nog aan kan zetten/laten om de motor na te koelen.
Laat ik nu zo'n vroege Xm hebben en die functie met een ZPJ4 toch wel handig vinden.
Ofwel.., hoe krijgen we netjes een permanente + op de module...
Al snel hebben we gevonden dat de Kiekert die er vlak naast ligt ook een permanente + heeft. Zelfs netjes over dezelfde zekering alsdat die van de koelwatermodule had moeten komen. Dus daar kunne we mooi van aftakken.
En geheel toevallig heeft een andere module dezelfde soort stekker als de koelwatermodule met daarin een ongebruikte pin mét draadje.
En zo kan ik mooi een pin met draad aan m'n koelwatermodulestekker toevoegen en dat draadje dus van een permanente + voorzien.
NICE!
Nog heel even terugkomend op mijn episode van poetsnijd...
Jup.., ook de binnenzijde van het dashboard kastje wordt met soda gewassen even als de armsteun-bak en andere met stof beklede delen.
Knettergek..., maar 't voelt allemaal zo veel schoner en zachter aan dan wanneer er alleen maar een stofzuiger aan te pas was gekomen.
Dan is het tijd om de voorstoelen te gaan monteren.
Maar natuurlijk niet voordat deze mooi gepoetst zijn. Althans, de rugleuningen. De zittingen komen later wel als ook daar de verwarmigsmatten in zijn gemaakt.
De bestuurderstoel was al gedaan en gelukkig was de passagierstoel wat makkelijk. Maar alsnog een goede 2 uur mee bezig geweest.
Voor...
Na hard poetesen met de zadelzeep...
En voor de verwennerij dik in 't vet en dat even een uurtje laten intrekken alvorens overtollig vet af te nemen met papier.
Niet schrikken van de glans, dat wordt in enkele dagen nog een stuk minder.
Vol zin bouw je dan zo'n stoel in. En als ie staat spelen we er even mee. Net zoals in de reclame....
Zitting omlaag.., zitting omhoog. Leuning naar achter.., en weer naar voor. Oh zo mooi...
Dan nog even de stoel naar achteren en dan naar v.... Fuck...
Dat deed ie dus niet.
Maar je ziet de motor kantelen, dus die doet 't.
Naja, dus...
Stoel er weer uit en gaan zoeken waarom ie niet wil...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Een kleine inhaalslag qua wat er gebeurt is de afgelopen tijd. (Daar zat sowieso een tripje Berlijn tussen, maar dat is meer 'Blaue Boot' gerelateerd.)
We waren geëindigt bij niet werkende en/of vastlopende stoelverstelling.
En dat bleek best wel een lullig geintje te zijn.
Bestuurders-stoel er weer uit getrokken en de motor losgehaalt zodat deze afzonderlijk te testen was. Die deed het prima eenmaal los.
Dan de uitgaande as van het stelmechanisme met de hand verdraaien, en voila.., de stoel gaat naar voren en achteren. Wel wat zwaar, dus op zoek of er in de tandwielen iets niet lekker gaat.
Zodoende uitgeplozen dat de as van het wormwiel wat over de rails loopt enigzins te stellen valt qua strakheid.
Niet de beste foto, maar rechts zie je het moertje zitten van de as. Links zit een imbus-kop. Hiermee kan je wat speling op het wormwiel geven waardoor deze soepeler gaat lopen.
Hierna liep de stoel al wat soepeler en mocht ie terug de wagen in en was het tijd voor de passagiersstoel.
En die had hetzelfde euvel, met daarbij dat de rugleuning helemaal niet wilde.
Dus ook die er weer uit. xD
Wat blijkt nou..., de rugleuning ging niet wegens een defecte schakelaar. En bij het openhalen van de schakelaar besef ik me opeens dat de VOLLEDIGE voeding voor de motoren door die schakelaars lopen. De interne contactpunten raken vervuild, wat een hogere weerstand geeft, wat resulteert in een slecht draaiende / zwakke motor.
Er hoefde dus niks gesteld of uitgebouwd te worden. Alleen maar een stel schakelaars intern gereinigd te worden met contact-spray. :D
De achterbank ging allemaal wat makkelijker.
In een dagje de verwarmingsmatten aangbracht en een kabelboom voor de voeding daarvan gefabriceerd. Die zat in tegenstelling tot die van de voorstoelen namelijk nog niet in de wagen. (Ze willen toch ergens op kunnen bezuinigen tijdens fabricage blijkbaar. :P )
Dus zodoende, een kabelboom die aansluit op de stekker die uit de b-stijl komt en mooi onder het tapijt richting de scharnieren loopt met aan die zijde XT60 connectors. (De korte variant is trouwens degeen die in de voorstoelen verwerkt moest worden.)
Dan nog een paar uurtjes klooien met de bekleding en onderliggende bekabeling in de kofferbak, maar ook daar zit alles nu op z'n plek.
De kabeltjes die je nog ziet uitsteken zijn, bij de bank, voor de subwoofer en onderaan de kabels om een DAB+/FM bumperantenne op aan te sluiten.
Hiermee is in ieder geval de opbouw van het interieur, op wat kleine zaken zoals lampjes e.d. na, zo goed als afgerond. De binnenbekledig voor de portieren komt pas later na het spuiten aangezien het een beetje doelloos is om die helemaal op te bouwen en dan weer te mogen demonteren daarvoor.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De spatborden zijn namelijk mooi strak getrokken door de uitdeuker, maat er zit nog wel wat oppervlakkige roest aan de onderste flappen, randjes, en bevestigingspunten.
Tijd om daar eens wat aan te doen...
Niet heel het proces op de foto, maar de roest bijna volledig weg gestraald, de zinklaag opgeruwd met stralen en daarmee ook de loslatende stukken kaal gemaakt.
Het beetje 'roest'wat er nog overbleef behandelt met roestwerende primer (Rustoleum 2169) en daarna alles wat nog kaal was lekker in de zinkspray.
Het originele plan was om de gehele binnenzijde van een mooie laag Brantho te voorzien, maar omdat dit toch niet heel lekker verspuitbaar is bedacht ik me dat de DB-Classics huiskleur wijzer zou zijn.
En zo werd het Nelfamar SD-Coating in leisteen grijs....
Een lak die wordt gebruikt in de scheepvaart en zodoende best wel op z'n plek is op de (afgeschermde) binnenzijde van een wielkast.
Voordeel ten opzichte van de zwarte Brantho die het anders was geworden is dat je ook niet zo in een zwart hol te staat te werken als je eens aan de binnenzijde van de wielkast moet zijn.
Als laatste hebben we nog het verhaal van het airco-systeem.
Omdat ik de ombouw van R12 naar R134a niet helemaal vertrouwde en het expansievat er ook niet meer bij zat, heb ik een compleet R134a slangen-pakket inclusief pomp van het magazijn overgenomen. De slangen zijn bij de airco-boer geweest welke al het rubber heeft vervangen voor nieuw.
Omdat het slangenpakket van een ZPJ 12v af kwam klopte de montage van de expansie-pot niet helemaal. Dat is te wijten aan het iets hogere klepdeksel van de ZPJ4.
Nu was dit makkelijk op te lossen door de montagebeugel wat aan te passen, maar bij proefmontage blijkt dat, óf ik heb verkeerd gemeten, óf de airo-boer heeft iets te veel marge genomen.
Het orginele idee.., waarbij je ziet dat de slang niet meer op de pomp uitkomt...
En dan na wat wikken en wegen.., (ga ik nu terug om die slang korter te laten maken) toch maar besloten om de beugel aan te passen aangezien het er op lijkt dat er de ruimte is om de pot wat lager te laten hangen.
Niet helemaal wat ik voor ogen had, maar het lijkt te werken. Gat geboort in de strip zodat de beugel er op kan worden gemonteerd met een bout en moer.
Met mooie nieuwe slangen is 't natuurlijk een beet sneu als al die metalen koppelingen kaal/geroest zijn.
Dus gaat er een schuurpapiertje over, dezelfe roestwerende primer als de spatborden en spuiten we 't geheel mooi zwart.
Ook de vervangende pomp krijgt nieuwe pakkingen, wat ook moet aangezien je toch even intern wil controleren of 't ding niet volledig vesrsleten is, en wordt ook mooi gelakt.
En dan hebben we een leuk airco-setje liggen om in te gaan bouwen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi dat de montage van het airco-systeem een groot hoofdpijn dossier aan 't worden is.
- De pomp zelf monteren was al een rot-klus dankzij 2 bout/moeren die achterop zitten. Uit 't zicht en zo krap tegen 't schutbord aan dat er geen steeksleutel of dopsleutel op te zetten valt. UIteindelijk met 2 cardankoppelingen en meerdere verlengstukjes iets gecombineerd zodat je soort van in de buurt kwam.
- Door het laten zakken van de expansie-pot zit ie nu nog verder weg achter het motorblok gepropt en de dikke slang er aan laat zich niet bepaald plooien in de richting die hij moet. Maar oké, ook die zit wel uiteindelijk.
- De andere dikke slang die van de pomp richting interieur loopt heeft eigenlijk ook weinig zin om in een mooie lus over de motor te liggen zoals 't hoort.
- Dan toch gaan twijfelen of het expansieventiel niet vervangen moet worden. Hij is intern vervuild en eigenlijk voor R12gas ipv R134a.
- Dus een dag wachten op een nieuw expansieventiel.
- Zoek de verschillen... x( (Slangsaanluitingen zijn goed, maar de buitenvorm past niet in de Xm. Ondanks het correcte onderdeelnummer)
- Dus weer een dag wachten op een ander exemplaar.
De wachttijd doden we maar met het vervangen van de accessoire-riemen. Hetgeen tot nog meer frustratie leidt aangezien;
- De riem voor de airco/waterpomp niet degeen is die op de verpakking staat vermeldt (dus ook die mag ik gaan ruilen)
- De riem voor de HD-pomp te kort is om te monteren. En dat terwijl die lengte volgens Citroën moet passen... Maarja, die lengte zegt eigenlijk ook niet veel meer als Citroën zelf in z'n documentatie het er niet over eens is wat nu de juiste lengte is.
- Uiteindelijk maar de langste er omheen gelegd en getest of deze op spanning te brengen valt. En dat lukt gelukkig.
Goed. Genoeg frustratie. Die gaan we er even uit meppen. :P
Er is namelijk nog wat met de portieren die niet helemaal in lijn zijn. Dus met wat tijd over gaan we even experimenteren of daar wat aan te doen valt.
Het probleem...
En de oplossing....
Een paar goede klappen tegen het bovenste scharnier en de deur kantel gestaag omlaag.
Nu is dit niet de officieële manier. Daar heb je een stukje speciaal-gereedschap voor nodig. Niets bijzonders trouwens, gewoon een wringijzer wat gemaakt is om om die scharnieren gehaakt te kunnen worden zodat je ze rustig aan kan omzetten. Een stuk subtieler dan mijn gemep, waarbij je minder kans hebt op schade en ook nog eens de andere kant op kan buigen.
Maar oké, dit was niet voor niets experimenteren. Ik weet nu in ieder geval dat de portieren op deze manier te stellen zijn en aan deze zijde zit 't nu goed.
De andere zijde ligt ook in lijn met elkaar. Maar na even vlug vergelijkend te meten staan de portieren te ver uit elkaar.
Het achterportier een milimeter teveel naar achteren en het voorportier een milimeter te veel naar voren. Dit is optisch niet heel mooi, maar erger is dat het voorportier langs het voorscherm schuurt bij het openen en sluiten.
Dus volgende week maar eens dat stuk speciaal-gereedschap in elkaar lassen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De wagen is dertig jaar oud. Weet jij wat er in de tussentijd mee gebeurd is.
Sowieso, als je 't plaatwerkboek er op naslaat is de Xm nog wel van de tijd dat er aardig wat marge op de spelingen mocht zitten. Maar om niet meteen Citroën zwart te maken hou ik 't maar op ouderdom.
Denk aan mensen die het portier open keilen.., dat is een mooie hefboom op de scharnieren.
Maar ongeacht de oorzaak.., aan de 'goede' kant meet ik een speling van:
Achterscherm -> Achterportier: 5mm
Achterportier -> Voorportier 5,5mm
Voorportier -> Voorscherm: 5mm
'Vaste' punten (dus niet zomaar verstelbaar) zijn het Achterscherm en in zekere zin het Voorscherm.
Achterscherm is vast omdat ie vastgelast zit. Het voorscherm omdat deze moet uitkomen met het front wat idealiter ook gewoon strak tegen de carrosserie gemonteerd wordt. Daar is wel wát aan te stellen, maar dan moet er weer geschipperd worden met de grill en motorkap.
En optisch lijkt het voorportier ook niet helemaal vlak te liggen met het afgeschuinde strookje dak boven de vooruit.
Dus tja..., 't zijn dingen die je niet in de eerste seconde ziet. Maar als 't eenmaal weet dan blijft dat een dingetje.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
- De riem voor de HD-pomp te kort is om te monteren. En dat terwijl die lengte volgens Citroën moet passen... Maarja, die lengte zegt eigenlijk ook niet veel meer als Citroën zelf in z'n documentatie het er niet over eens is wat nu de juiste lengte is.
Hé, dat is apart! Ik ben van de prv juist gewend dat je een te lang riempje geleverd krijgt. Bij de 24v die wij in de loods hebben staan is 700 mm (een Gates 6208MC om precies te zijn) net te lang. De pomp staat zo strak mogelijk gesteld en toch jankt de snaar af en toe nog een beetje. Ik wou daarom gaan experimenteren met een 6207MC, want die is 675 mm lang. Volgens servicebox was de originele 670 mm, of 675 als je een Eurorepar-riem bestelde. Ben jij nog andere maten tegengekomen vanuit Citroën?
Als eerste is de pomp-pulley bij orga-nr van 88mm naar 100mm diamter veranderdt. Verder blijft alles hetzelfde.
Volgens de tech-update is de lengte voor de kleine pulley 660mm en voor de grotere 670.
Maar... In de onderdelen lijst geven ze 650mm voor de kleine. Voor de grote is 670 én 675 een optie.
Als bonus geeft de algemene auto-database (zoals autodoc) ook 685 op voor de grotere pulley.
Nu weet ik niet precies war je de pulley diameter meet, maar bij mij is de buitendiameter kléiner dan 100mm. Ofwel ik heb een kleine pulley bij een blok gekregen dat in de organr.-range 7000 zit. Maar goed dat kan natuurlijk een vervagen pomp zijn.
De grap is dat er een 660 riem opzat, die ik dus dacht te vervangen voor een 650. Die 660 kreeg ik met moeite van de pulley af, de 650 ging er met geen mogelijkheid omheen. Die 685 leg ik er zonder moeite omheen en valt gewoon op spanning te brengen.
Dat gaat wel richting het maximale van de spanner, maar er blijft genoeg ruimte over om de riem nog een behoorlijk stuk strakker te zetten.
De afstel-spanning is trouwens voor beide maten pulleys gelijk. Ik heb ze alleen even niet bij de hand.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Anyway.., de airco. "The gift that keeps giving.."
Vanochtend is de nieuwe expansieventiel binnen gekomen. Bij openen van 't doosje wilde ik bijna gaan gillen.
Origineel
Vanochtend binnen gekomen
Niet passend
Gelukkig toch even geprobeerd of ie echt niet past, en YES, hij past toch wel!
Plaatsen en de slangen er tegenaan. Maar helaas zit 't dan toch weer een beetje tegen.
Bij het aandraaien van de moeren breekt een van de 2 draadeindes af. Mooi een stukje ingekort.
Dus nu mijn vraag. HOE heten die dingen? Als ik op stokeinde zoek krijg ik ze alleen met houtdraad. Op origineelnr van citroën geen enkele resultaat. :/
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan je niet vertellen hoe zo'n ding heet, maar zou je dit met een draaibank en een draadsnijset niet gewoon na kunnen maken? Mooi trouwens dat het expansieventiel past! Lijkt zelfs wel helemáál identiek aan de originele? Want dan zou de XM expansieventielen van Behr gebruikt hebben. Ik was in de veronderstelling dat Citroën ze bij Sanden inkocht, net als de aircopompen. Dat was de originele van m'n Xantia in ieder geval wel, maar die ziet er dan ook heel anders uit. Overigens zit daar nu dan weer een Mahle in en die bevalt prima. Vreemd genoeg stond op de verpakking dat dat ventiel bedoeld is voor een Golf IV.
Dat van die kleinere poelie was me nog niet bekend, maar ik had dan ook alleen maar naar een type 2 zitten kijken. Autodoc gaf daarbij die riem van 700 mm aan en da's dus nét te veel. Gezien jouw ervaringen vermoed ik dat 675 een héle mooie maat moet zijn voor die riem .
Zelf draaien van die pen zag ik niet zitten. Gelukkig lag er nog een setje in het magazijn.
Het originle expansieventiel is net een tikje anders en gemaakt door Van Engel. Die Mahle die ik nu heb is trouwens ook door Van Engel gemaakt. ;)
Qua airco zit nu alles op z'n plek. Waarbij we nog wel even een weerbarstige slang...
met een vette ty-wrap in het gareel moet worden gebracht.
Benieuwd of ie over een jaar zelf deze vorm aanhoudt.
En omdat 't kan, maar gewoon een nieuwe set fans er op gezet.. (De ouwe rammelde aardig.)
Qua uitlijnen van het plaatwerk moest ik de motorkap weer netjes recht op de wagen leggen (was er af geweest)
Deuren met behulp van het zelfgemaakte heveltje...
..staan nu ook allemaal in lijn.
Waarbij het portier links achter ook te laag bleek te hangen. (Zie de bovenrand in post #375) Naja, dat wist ik al, maar ik dacht me met de tijd wel over 't mm'tje hoogteverschil heen te kunnen zetten. Niet dus...
Nu door naar het verder strippen van de wagen dat ze spuitklaar is. Beginend bij een spoiler.
Prrr.., m'n xm identificeert zich als een sixties cadillac...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De spoiler ligt er vanaf. Mocht iemand zich nog zorgen maken over hechting van correct aangebrachte kit...
De lak kwam op sommige plekken gewoon met de kit mee van de wagen af.
Ondertussen alvast bedacht dat verder strippen veel stof en vuil op gaat leveren. Iets wat we niet in het interieur willen hebben.
Gelukkig kan dat vlot opgelost worden door wat folie te spannen. (gewoon achter de kunststof delen wegproppen en 't sluit voldoende af.)
Verder strippen levert nog wel wat restpuntjes op.
Wat roest onderaan het voorportier...
Zonder roest...
Met plamuur en primer.
Als bonus krijgen we achter een achterlicht nog dit cadeau.
Dat gaan we even oplossen zonder te lassen, aangezien lassen op die plek een behoorlijke bende gaat geven om weer netjes te maken.
Gewoon ontroesten, epoxy/glasvezel en plamuren. De naad ook goed uitgeschraapt en opnieuw kit en en primer erover.
Ook nog even de gaatjes van de kentekenplaat op de kofferbak dicht gemaakt en de hele plek vlak uitgeblokt. Met uiteraard weer primer er op voor de kale plekken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het was natuurlijk niet helemaal de bedoeling, maar ten tijde van het dorpelsherstel heb ik wat keuzes gemaakt over aan te pakken zaken waar ik 't nu niet meer helemaal mee eens ben. Namelijk het stukje plaatwerk tussen het linker achterportier en de wielkast. Dat was nogal roestig.
En hoewel ik 't wel netjes gestraald heb om daarna in de UBC te zetten had ik wat kritischer mogen kijken naar de zichtzijde. Niet gedaan want, ach, daar komt toch een sideskirt overheen te zitten.
Goed, daar komt nu dus even een lijk uit de kast donderen...
Na wat bobbelige lak weggekrast te hebben zien we achter de kitrand roest verschijnen.
En als er roest onder die kitnaad vandaan komt.., aiaiaiaai...
15minuten later is de knoop doorgehakt, puntlassen uitgeboord en de slijptol in het plaatwerk gezet.
Uiteindelijk valt 't op zich nog mee een had 't nogal wat jaartjes geduurt voor dit door de lak heen was gekomen, maar alsnog beter weg dan laten zitten.
Dus ff snel ontroesten en weer dik in de zink.
En dan gaan we de naad lijmen ipv. lassen om het zink tussen de metaal lagen in intact te houden. Het enkellaagse stuk wat later achter de plastic stootstrip komt te zitten lassen we wel aangezien die las wel aan beide zijden netjes te verzinken valt.
Dankzij het stralen is het plaatwerk wel aardig gehavend en enigzins krom getrokken. Dus om het te fatsoeneren gaat er aan de binnenzijde een laagje glasvezel/epoxy op zodat we buiten met plamuur het handeltje dicht en vlak kunnen maken.
Na de plamuur vlak afgewerkt te hebben kan de buitenzijde in de primer en de binnenzijde is weer afgewerkt met UBC.
Ook de rest van de wielkast-rand (hetgeen waar dit eigenlijk mee begon) is roestvrij gemaakt en in de primer gezet.
Alsof er nooit wat gebeurt is...
Aan de andere zijde vinden we nog een kleine imperfectie in het achterscherm die pas opvalt als de bumper er af ligt.
Na ietwat buigen/trekken aan het randje en een vlimmetje plamuur is 't al stukken beter.
Zo.., dan hebben we de grote roest-zaken achter de rug. Alleen nog enkele oppervlakkige dingetjes op de portieren waar de raamrubbers hebben gezeten. Maar dat kan gewoon tijdens het volledig schuren van de wagen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zat nog met een twijfelgevalletje over de voorruit. Er zitten namelijk enkele vlekken in de hoeken wat er niet al te mooi uitziet.
En voor 't spuiten zou 't mooier zijn om de ruit er uit te trekken zodat je netjes onder het rubber kan spuiten.
Goed, voor dat laatste bestaat speciale tape en een nieuwe ruit met omlijsting is 600eu excl montage. Dus is zo'n vlek 600eu waard en is er geen andere manier om dat op te lossen....
Duidelijk is dat er tussen de zwarte laag en het glas lucht is gekomen. Tenminste, dat is voor nu de aanname.
Als we dat nu eens op kunnen vullen met iets zwarts... Zoiets als printerinkt injecteren...
Oké, de foto is iets misleidend., maar het is resultaat. Wat ik probeer is om met de naald inkt in de kunststof tussenlaag te injecteren. De aanname was dat daar de luchtbel en 't zwart zat.
Maar nee.., 't zwart zit tegen 't glas aan. Dus tussen de ruit en de kit. De inkt die ik niet in het kunstof gespoten krijg lekt zoals je ziet langs de ruit en kruipt via de onderzijde tussen de kit en 't raam.
Nu we weten dat we op de verkeerde plek injecteren doen we 't hierna wel goed.
't Eindresultaat is niet als een nieuwe ruit. Maar van een afstand is 't niet te zien en je moet er met je neus opkruipen om een licht kleurverschil te zien. Die 600eu gaat dus mooi in 't potje voor een set banden en veerbollen. ;)
Gaan we door voor de verdere kunststof handel. Want je kan wel alles strak spuiten, maar als 't zo krom is als een hoepel dan blijft 't resultaat bagger.
Laten we kort beginnen bij de achterbumper. Redelijk oké, maar vermoedelijk slachtoffer van een tik achterop gezien de gebarsten lak (slecht spuitwerk) en enkele assymetrische ronde vormen.
Even een foto van onderuit de wagen genomen zodat je tegen de rechte lijnen van het rolluik kan vergelijken met hoe 'recht' die van de bumper zijn.
Nu weet ik dat als je kunststof verhit dat 't zacht wordt. Wellicht vormbaar. Maar veel meer dan dat je 't ook nog kan verbranden weet ik eigenlijk niet. Een top-idee dus om het handeltje eens rustig aan op te gaan warmen met de föhn.
En leuk genoeg begint het kunststof als 't eenmaal zo'n 60grC is een beetje blijvend een bepaalde richting in te buigen. Gaan we richting de 80grC, dan wordt het echt plastisch. Iets te naar mijn gevoel want je kan je als klei gaan vormen. En naar mijn idee ook (ongewenst) blijvend oprekken.
Met een uurtje tactisch föhnen en buigen zit de vorm weer aardig in de bumper zoals het ooit bedoelt was.
Wat tijdens dit proces ook opviel is dat als je grotere vlakken van de bumper gelijdelijk op dezelfde temperatuur weet te krijgen, dat het kunststof uit zichzelf een bepaalde kant op begint te trekken. In eerste instantie net alsof het z'n oude vorm uit zichzelf wil gaan aannemen. Maar zo mooi is 't net niet. Maar we kunnen er wel gebruik van maken bij de sideskirts...
Want ook die zijn niet helemaal strak meer. De onderzijde van de sideskirts bevatten een hele mooie slinger.
(Foto laat de onderzijde zijn en de kant die naar boven ligt moet tegen de wagen gemonteerd worden.)
Ondanks dat ik het vlak over de hele lengte heet stook, valt deze slingering maar deels vlak te trekken. Net alsof er teveel materiaal aanwezig is of het vlak uitgerekt is. En daarmee valt het kwartje.
Dit vlak bestaat niet uit rechte lijnen, maar moet een lichte radius hebben om de dorpel te volgen.
We leggen nu onder het midden van de sideskirt een blokje waardoor de punten enkele cm's boven de tafel zweven en gaan 't spulletje weer lekker warm stoken.
Het kunststof wordt zacht en onder 't eigen gewicht zakken de uiteindes naar de tafel. En dat golvende vlak..?
Strak genoeg voor de onderzijde van de wagen. Gewoon zo laten afkoelen en 't spul is recht zonder het met een vinger aangeraakt te hebben.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Door naar de voorbumper. Want dat was me zonder voorgaande kennis wel een aadige zorg.
Die heeft namelijk nogal een lijstje aandachtspuntjes...
Te beginnen met de ophanging. De moeren, draadeindes en beugels zijn stijf veroest. Beweging valt daar niet meer in te krijgen.
De eerste drie draadeindes braken al meteen af. Maar bij de laatste durf ik niet het risico te nemen dat het draadeind uit het kunststof scheurt.
Die gaat er resoluut af dmv. de slijptol.
Onder de beugel vinden we een lekker stukje roest. Ook dat moet weg en zodoende trekken we er even het straalapparaat overheen.
Hierna is 't een kwestie van nieuwe stukjes draadeinde op de stompjes lassen, 't spulletje verzinken, primeren en aflakken.
De verotte beugels zelf heb ik ondertussen gewoon nagemaakt uit wat strippen staal. (wat gewoon geheel hetzelfde is als hoe CiTuning die dingen heeft gemaakt. Inclusief slecht afgewerkte stelsleuven)
Dan valt er nog op de bumper aan te merken dat deze een goede deuk heeft aan de zijkant.
Niet best te zien op de foto maar je ziet een golf lopen in de onderzijde van de stootstrip.
Ook dit blijkt weer heel makkelijk op te lossen door simpelweg het gehele vlak heet te stoken. Het overige kunststof dat niet heet is oefent een bepaalde spanning op gedeukte vlak uit en trekt dat weer terug in z'n originele vorm.
En zoals u ziet staat het weer mooi vlak/bol ipv hol.
En net zoals dat bij de achterbumper bepaalde lijnen weer recht moesten worden getrokken mag dat bij de voorbumper ook gebeuren.
Voor...
Na.
Wat overblijft zijn dan de bevestigingspunten die aan de buitenzijde van de bumper bobbels vormen en een kleine scheur die weer dicht moet.
Beide voortekenen van eerdere schade aan de bumper, iets waar we tijdens het schuren bevestiging van hebben gekregen.
Want ondertussen heb ik al een leuk stukje historie van de wagen gezien nu. Eigenlijk heeft dat ding rondom wel wát gehad.
- Voorbumper linksvoor aan barrels gereden.
- Portieren bestuurder en beide passagiers hebben verstevigingsbalken en zijn gezien het bouwjaar dus niet origineel.
- Kitrand tussen achterscherm en carroserie links achter is niet origineel. Linker achterscherm heeft dus fiks werk gehad of is vervangen.
- Achterbumper en kofferklep hebben schade gehad. (Waarchijnlijk een paaltje)
- Rechterzijde heeft ook iemand ingezeten gezien het vervangen achterportier, deuk in dorpel en gescheurde sideskirt.
En dan zijn mensen bang om een import-auto te kopen aangezien daar geen schade historie van na te tekken valt. :P
Naja, vooruit maar weer. Nog ff snel voordat we op 't vliegtuig richting de schoonfamilie stappen...
Een beginnetje maken met schuren.
Iets wat me eigenlijk helemaal niet aansprak, maar als je eenmaal de blanke lak er af gerost hebt met korrel 80 en je via 120, bij 240 dat gladde oppervlak onder je vingers voelt doorglijden, dan begint er toch een soort van affectie voor dat werk te ontstaan.
Reeds gedaan... (want ten tijde van dit schrijven ben ik een dag later alweer onderweg naar NL)
Spoiler...
Voorbumper CiTuning
Voorbumper Zender Type 1
Voorlopig is het idee om eerst alles tot de 240 te bewerken. Dan veranderen we de werklocatie naar de loods met spuitcabine waar alles nog eens goed schoon wordt gemaakt alvorens we doorschuren/uitblokken naar 320. Waarna het echte feest kan beginnen...
En om dat feest goed te gaan laten slagen mezelf op de valreep nog maar even een 'upgrade' cadeau gedaan. Aan de spullen zal het niet gaan liggen in ieder geval.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
FF over die ruit Tobias, je praat over ruit en strips. Bij mijn weten zijn de ruiten nog wel verkrijgbaar met moeite, maar de rubbers eromheen niet meer.
Jij hebt nu een oplossing, maar voor je alles er toch nog uit zou trekken
De afgelopen weken zijn weer heerlijk leerzaam geweest.
Het idee dat de wagen primer-klaar te maken was in 1 á 2 weken, bleek na 3 weken ietwat positief ingeschat. Want, en ik had 't kunnen weten, alle tuning-delen bleken wel de nodige 'historie' te hebben.
Kort samengevat: Schuren, plamuren, lijmen, plamuren, schuren, plamuren, schuren plamuren, lijmen, schuren, plamuren schuren en.., toch nog een beetje plamuren.
Die ene sideskirt van een paar posts geleden die ik recht stond te buigen was namelijk ook gescheurd.
Gelukkig maakt 3M onder productnr 05900 een mooi kunsstof reparatie goedje. 2K en dus na 20 minuten al weer bewerkbaar.
Eerst maar eens de scheur voorbewerken door aan het einde een gat te boren tegen verder doorscheuren en over de lengte van de scheur het oppervlakte te ruwen. Dit alles aan de binnenzijde van de skirt.
Aan de binnenzijde smeer ik een lekkere dikke laag als versteviging. Dit zou ook kunnen door een 'pleister' te gebruiken. Dan hoef je geen 20 minuten 't spul uit te laten harden voordat je aan de buitnzijde begint, maar zo'n doosje kost ook weer 60eu, dus ik doe wel even 20 minuten wat anders.
Aan de buitenzijde gaan we nu de scheur helemaal uitfrezen zodat er een mooie ruwe geul ontstaat waarop de lijm lekker kan hechten.
Het boorgat en uitgebroken stukje zijn al deels gevuld vanuit de binnenzijde en frezen we later ook weer in beetje in zodat die ook mooi gevuld worden.
Daarna is 't een kwestie van afsmeren en uit laten harden...
Gevolgd door mooi vlakschuren.
Wat meer naar rechts zie je wat streepjes die ook lichtgrijs zijn. Dat waren diepe krassen die ik ook maar meteen gevuld heb.
Zo, dat was een mooi stukje 'proof of concept'. Goed spul en makkelijk verwerkbaar.
Nog ff een klein barstje in de voorbumper wegwerken...
En dan blijkt zo gaandeweg dat er nog een heleboel meer (opnieuw) gelijmd mag worden.
Zo zit er op de voorbumper nog een barst, blijkt ook de achterbumper een 40cm lange scheur te bezitten en mogen de kappen van de Morette's ook aardig bijgewerkt worden.
Daarnaast had ik al geklaagd over wat vreemde golvingen rond de ophangpunten van de bumpers.
Na wat schuurwerk komen we op die plek een aardig stukje plamuur tegen. Wel goed aangebracht, maar verder dan 'glad' zijn ze niet gegaan.
En in plaats van een bolle vorm hebben ze voor een holle vorm gekozen.
En ondanks dat 't maar om iets miniems lijkt te gaan...
Is dat vanuit de juiste hoek niet te genieten.
Na zo'n 5 lagen plamuur opbouwen en 'sculpturen' heb je dan uiteindelijk wel een spiegelglad voelende zijkant waar je je hand over heen kunt laten glijden zonder ook maar enige afwijkende vervorming te voelen. (niet vast te leggen op een foto)
De achterbumper heeft ook op dezelfde plek een mooi gevalletje.
Bij het vlakschuren blijven al snel 2 plekken ongeschuurd. Ofwel, 2 mooie putjes die 'ff' dichtgeplamuurd moeten worden.
Die 2 putten blijken uieindelijk toch wel wat meer een volledige golving te zijn die we er stukje bij beetje uit moeten werken.
Dan moeten we nog een front gaan aanpassen op de Morettes. Degeen die ik erbij kreeg is een type 1 en ik vind juist de type 2 een stuk beter passen qua verhouding.
En dan stuiten we al op 't eerste probleem.
Want wat bij serie 1 passend is....
Is bij type 2 verandert.
Dat houdt dus in dat de zaag in de Morrettes gaat en we dat (nu toch overbodige) bevestigingspunt helemaal verwijderen.
Daarnaast nog de nodige huisvlijt op de zaagrandjes van het front.
En dan wordt het wel eens tijd om af te sluiten.
Al het tuning spul is nu primer-gereed en zodoende kunnen we dus aan de body beginnen. Het dak maar als eerste....
Naja, oke. Stiekum nog even gespeeld met de tuning-spullen. Je wil toch wel eens wat tastbaarheid na bijna 3 jaar.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tjah..., aan 't aantal foto's gaat er niet te zien zijn hoeveel uur er afgelopen weken de LMN in is gegaan. De hele motivatie er achter was om op tijd in de spuitcabine te staan.
Iets wat ik soort van gehaald heb.
Laten we 't er op houden dat wegens externe factoren de planning passend is gemaakt op de situatie.
Maar eerst een paar weekjes terug in de tijd.
De staat van de ruitrubbers bevalt me niet. Vervangen is geen optie maar ik wil ze wel graag zo net mogelijk. Graag vóórdat er nieuwe lak op de wagen zit. Anders sta je daar maar tegenaan te leunen en een uitschietertje is wellicht ook zo gemaakt.
Beginstaat: Korrelig, afgekauwd en verteerd.
(op het gedeelte van de kofferklep is al wat geëxperimenteerd)
Duidelijkere foto van het experiment:
(links behandelt, rechts niet)
En dan na het 'echie'. Wat bestond uit simpelweg schuren. Beginnend met P240, naar P320, P400, P600 en 'afvegen' met P800.
Dan nog 2 'finishing touches'. Bestaande uit nat poetsen met een Melamine spons ('wonderspons' Action) totdat 't piept. En coaten met 'Gyeon Q2 Trim'.
Me happy.
Door naar de motorkap.
Wamt volgens mij heb ik 't aan begin al gezegd..., maar die luchthappers vond ik maar rare dingen. Veel meer dan de veerbollen van wat frisse lucht voorzien leken ze niet te doen. En na wat theorie over de functie van 'gaten' in de motorkap opzoeken wist ik 't zeker.
Dit is niks en doet ook niks.
Ook dat valt op te lossen uiteraard.
Met polyester en glasvezel-matten gaan we die gaten eens mooi vanaf binnen dichtwerken.
De buitenzijde kunnen we dan mooi afvullen met plamuur en prachtig in de vorm van de motorkap afschuren.
Geintje natuurlijk. Als we bonnet-vents hebben, dan willen we die houden.
Alleen bevalt het me een stuk beter als ze als afvoer voor warme lucht dienen. Of ze ook daadwerkelijk significante invloedt gaan hebben bevalt te betwijfelen. Maar esthetisch bevalt het me stukken beter.
En.., je houdt er nog wat moderne kunst aan over ook.
Voor zover lachen natuurlijk. Maar hier kwam de echte pijn om de hoek kijken.
Ik heb geen idee hoe de originele gaten zijn gemaakt, maar rondom de gaten is het plaatwerk één groot golfslagbad qua oppervlakte.
Alsof ooit de recipro-zaaag er in is gezet.
Maar.., na een fiks aantal uren zoeken naar de juiste kromming van plaatwerk hebben we resultaat.
(en in 't proces meteen de volledige motorkap uitgeblokt)
Vanaf hier is 't gewoon even een weekje geweest gevuld met alles wat geschuurd moet volledig reinigen dmv. amoniakvrije glasreiniger en dan schuren.
Waarbij het grootste deel van de tijd gaat zitten in de binnenzijdes van de deurstijlen/portieren.
Want zo'n portier heeft heel veel moeilijk bereikbare plekjes...
En over de bagger die zich rondom de scharnieren bevindt valt ook geen lak te zetten.
Maar oké.., stug door gaan en dan wordt het vanzelf de maandag van 2 weken terug.
Man, wat heb je een bekijks met zo'n Xm. (Ja serieus, groene platen er op en zo door Gouda van de ene naar de andere locatie)
2 Dagen later stond ie er nog zo bij. Het was nog een beetje passen en meten hoe zowel de wagen, als vier losse portieren, bumpers en nog wat spul in de spuitcabine gingen passen.
Daarnaast bleek het halen van de lak in de winkel die ik voor ogen had ietwat problematisch.
Zodoende was het donderdag-ochtend voordat ik tevreden vanaf een andere winkel met een pot primer aan kwam in de spuitloods. De planning volledig overhoop en de wagen voor het eind van de week in de lak ging niet gebeuren.
Ondertussen had ik uitgeplozen dat ik 't best wel voor elkaar ging krijgen om de wagen te spuiten met gemonteerde deuren. Alleen de voorschermen moeten los om goed overal bij te komen.
Het additief om de primer geschikt te maken voor kunststof moest besteld worden, dus dat gaat ook pas later tussen een stel vrachtwagens door gebeuren.
Gewoon eerst eens de carrosserie in de primer. Die lekker laten uitharden (weekje of 2) en dan pas uitschuren. Gaat een stuk mooier worden dan in een rits door alle lagen er op spuiten. En geeft wat meer rust.
Duschh...
- Donderdag en vrijdag: Bezig geweest met afstoffen en reinigen. Daarnaast de portieren weer opnieuw monteren omdat deze nog niet met de definitieve scharnierpennen vast zaten.
- Zaterdag ochtend: Verder reinigen en de spuicabine in met 't hok.
- Zondag: Weer reinigen, maar nu met iets wat ook alle soorten wax, silicone, vet, whatever afbreekt. Chemisch bestendige handschoenen en A2P3R ademfilters aanbeveelbaar.
Daarna maskeren, maskeren, maskeren....
- Maandagochtend t/m 16.00u: Laatste dingetjes maskeren, onderwijl de spuitcabine en carrosserie op temperatuur brengen, laatste maal met de tack rag erover voor het laatste beetje stof.
- 16.00u: Showtime.
4 uur later staat het er zo bij.
En een dagje later mogen ook de portieren weer open...
Momenteel staat ze al weer bijna een week in de hoek onder een stofhoes. En de 2e DAF gaat woensdag gespoten worden.
Als 't een beetje meezit heb ik al 't kunststof van de Xm tegen die tijd ook klaar en kan dat nog snel in de primer voordat de 3e DAF aan de beurt is.
Daarna is het weer ff rustig en kunnen zowel de kleuren als de blanke lak er op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb destijds mijn Break hemel laten herstofferen bij een autostoffeerder in Susteren voor 150 euro. Is wel zo'n 10 jaar geleden, denk ik, dus zal ondertussen wat duurder zijn geworden.
Toen zonder lijm maar met een extra handje vast kunnen zetten: paar punten snel vastschroeven, zodat ie blijft hangen, waarna je de rest netjes kunt afmaken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voor dat geld is het het absoluut niet waard om zelf te gaan klooien inderdaad.
Ik heb gewoon wat strookjes dubbelzijdige tape gebruikt. Wat je zegt, 't hoeft maar net lang genoeg te hangen zodat je tijd heb om het spul weer vast te zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Jaap
Nog even terug naar het onderwerp 'plamuren'.
Helaas heeft m'n telefoon aardig wat foto's opgegeten dus ik moet 't met de restantjes doen. Vanaf nu ben ik weer braaf een echte camera aan het gebruiken.
Gelukkig is plamuren nu ook weer niet het spannendste om vast te leggen. Het is smeren, schuren, smeren schuren, totdat je tevreden bent met een glad resultaat.
Het achterste antenne-gat...
En de antenne voor is bij deze ook definitief verwijdert.
En dan hebben we een antenneloze Xm, iets wat me goed bevalt.
Dan zat er nog aardig wat roest rond de gaten van de luchthappers in de motorkap en de binnenzijde.
Net zoals op het dak heb ik de roest verwijdert met behulp van een freesje totdat ik op bank metaal uitkwam.
De blanke delen heb ik voorlopig in de primer gezet. Waarschijnlijk komt er nog wel wat plamuur op de delen die niet onder de motorkapdeken verdwijnen voordat ik ga spuiten.
De goede foto met daarop duidelijk hoeveel roest er al rond de luchthapper gaten zat, grotendeels onder de lak door aan 't kruipen, heb ik dus helaas niet meer. Maar aan de grootte van het vlak dat uitgeschuurd is kan je wel zien dat het ging om 'iets meer' dan een roestig randje.
Goed, dus voorlopig genoeg geplamuurd. Ook de bovenrand van een protier heb ik zo bijgewerkt en de binnenzijde van het kofferdeksel had ook wat nodig.
Door naar het volgende project... Het interieur. Dat is wel een eigen post waard.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het interieur...
Ruim 30 jaar oud en bwoont door meerdere knagers. Nou daar kan je jezelf helemaal op kapot gaan poetsen. Daarnaast was het merendeel van de kunststof delen kleverig aan het worden. Iets wat iuk groetendeels heb weten op te lossen, maar er zijn nog twee delen die niet helemaal naar m'n zin zijn helaas. Maar wel stukken acceptabeler dan ze eerst waren.
Eerst even een voorbeeldje..
Voor
Na
Om van de kleverigheid af te komen heb ik een aardige rits dingen geprobeert. Maar uiteindelijk lijkt Amonia de beste oplossing. Door het kunststof hier mee af te nemen verwdijnt de kleverigheid geheel of voor een groot deel. Wel kan het zijn dat het witte spikkeltjes achter laat. Dit zijn waarschijnlijk Amoniak-kristallen, welke met water weg te spoelen zijn.
En dan begint het echte geneuzel.
De binnenzijdes van de kunststof lijsten zijn ook bruin van de vuiligheid. En als je dat dan hebt schoon gemaakt wil je alles schoon hebben.
Alles.
Buiten en binnenzijdes van de ventilatiekokers. Geheel doorspuiten met de HD-reiniger.
Airco paneel volledig uit elkaar om het vuil uit de randjes te krijgen.
Dit soort prut?
Haal maar open om goed in de hoekjes te komen.
Nouja, je begrijpt en kan zelf wel tellen hoeveel van dit soort dingetjes er in een Xm zitten. ;)
Tijdens het schoonmakn van ventilatiekanelen kom je dan ook je roosters tegen.
Te ranzig om aan te raken, maar bovenal... Rond de luchtkleppen zit een strookje.. tja.., verteerd plakspul. Ooit bedoeld om de luchtstroom af te sluiten, nu zal 't waarschijnlijk weg geblazen worden. En 't kleeft als lijm. Die rommel wil je niet door een schoon interieur heen blazen.
Dus...
De kleppen demonteren. En je ziet 't zwart op m'n vingers. Dat is dus dat verteerde schuimrandje.
Dat schuim zit tussen de plastic plaatjes geklemd en kan je er tussen uit peuteren.
Dat houdt wel in dat je ventilatieroosters niet meer geheel kunnen afsluiten. Iets wat we gaan oplossen door met een dun strookje cel-rubber weer een nieuw randje te maken wat in het gleufje gepropt/klemt kan worden.
Wel ben je zo snel 20 minuutjes met zo'n klepje bezig. En aangezien er zeven in deze Xm te vinden zijn houdt dat lekker op.
Een iets dikker stuk cel-rubber is trouwens ideaal om een nieuwe pakking van te snijden die tussen het kachelhuis en de ventilatiebuizen van het dashboard hoort te zitten. Deze is namelijk ook verteerd met als gevolg dat de ontwassemstand lucht onder het dashboard blaast in plaats van door de kokers naar de voorruit.
Dan het dashboard zelf.
Niet alleen poetsen, maar ook wat gaatjes van een telefoonhouder wegwerken.
Gelukkig zitten die gaatjes aan de onderzijde, dus ik dek er aardig mee weg te komen door ze te vullen met PU-kit.
En dat werkt redelijk.
De bovenste twee zijn met de uitgeharde kit. Links-onder heb ik met de dremel de kit 'vlak' geschuurd en rechts-onder de, door het schuren grijs geworden, kit weer bijgekleurd met benzinestift.
't Is niet perfect, maar tenzij je echt onder het dashboard gaat liggen zie je er niets meer van.
Met alle dingetjes schoon kan er dan eindelijk gemonteerd gaan worden. Het dashboard zelf heeft bijna een dag gekost. Niet zozeer omdat het dashboard zelf zo moeilijk is, maar het netjes wegleggen van die hele kabelmassa die er onder ligt bleek toch wel een puzzel te zijn.
Maar uiteindelijk heb je dan wel resultaat.
Van dit...
Naar dit...
En zoals al iets eerder te zien was, heb ik besloten de houten stijl elementen iets aan te passen zodat ze wat meer bij de buitenzijde van de wagen zullen passen. Vanaf nu zijn deze bekleedt met 3M 2080 Vinyl Brushed Titanium. De pookknop zelf is gewoon Gunrey Metallic gespoten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi dat titaniumlook gebeuren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Geweldig Tobias! Je gaat heel grondig te werk
__________
Crepuscule
Die titaniumlook is weer eens wat anders! Met hoe het forum er nu uitziet waan ik me helemaal in 2003 . Aan dat laatste wordt vast gewerkt. Aan je auto trouwens ook. Eigenlijk wil ik mijn auto ook nog eens op die manier schoonmaken .
Wat is dat kastje eigenlijk dat onder de bijrijdersstoel zit?
Zelf ben ik ook helemaal verliefd op de echt houten afwerking, dus dat was wel even 'slikken'. Maar 't hout had echt niet tot z'n recht gekomen in deze wagen en waarschijnlijk aardig misstaan.
Maarehh.., als iemand z'n wagen zo schoon wil maken mag 't ie wel ff een weekje of 2 uittrekken. Anderzijds was deze ook wel echt vies. Gisteravond is volledig opgegaan aan het schoonmaken van 't leer van de bestuurderstoel. Waar ik in de Blauboot ff afneem met zadelzeep en dan kan invetten, kwam er vbij deze rugleuning pas na de 5e keer geen zwart meer vanaf.
@Feije
Je bedoelt dat kastje op 18#post366? Dat moest nog het dashboard in. Is de koelwater/ventilator module.
Het begon me op te vallen dat de ventilators bij contact aan meteen volle snelheid gingen draaien. Heb ik eerder gehad met een andere Xm toen ik die module voor een ander had gewisseld om te zien of ie kapot was.
Dus zodoende bedacht ik me dat door de motor-ombouw hier ook wel eens zo iets zou kunnen zijn. En ja hoor, er moest nu een ander van de 8 versies die er zijn in.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aan dat kastje waar Feije naar vroeg zit nog een klein verhaaltje vast.
Want de correcte module die ik zou moeten hebben was namelijk niet voorhanden, wel gaf Citroën een alternatief nummer wat wel voorhanden was. Maar wel met een mits. De stekker moet namelijk verandert worden.
Op het nummer dat ze geven voor de nieuwe stekker krijg ik weinig gevonden en daarom pak ik de elektrische boeken er maar bij om te zien of in ieder geval de pinout wel het zelfde gebleven is.
Na een stapel tekeningen na te zijn gelopen kan ik de conclusie trekken dat de functies per pin altijd hetzelfde zijn. Het enige verschil zal in de module zelf zitten qua temperatuur/regelstrategie.
Links de nieuwe alternatieve module en rechts de originele. Er onder liggen de omhulsels van de stekkers die er bij horen. Helaas geen binnenzijde met contactpennen voor de nieuwe in bezit.
Maar daar weten we wel wat op...
De ronde nokken slijpen we gewoon vlak en dan past de module wel in de stekker. De onderlinge pin-afstand en verdeling is hetzelfde, dus dat vormt geen probleem. Ook kan je de module niet verkeerd om plaatsen omdat de bovenste rij 1 pin meer telt dan de onderste.
Het enige dat mist is vergrendeling. Maar de module gaat zo stroef in de stekker dat ik er wel op vertrouw dat als de module netjes vast word gezet in het dashboard dat deze niet loskomt.
Nu viel me nog een klein dingetje op bij het bekijken van de tekeningen. De hele vroege Xm's hebben een pin minder aangesloten dan de latere. En de functie van die pin is om de module een permanente + te geven zodat de module ook bij contact uit de fans nog aan kan zetten/laten om de motor na te koelen.
Laat ik nu zo'n vroege Xm hebben en die functie met een ZPJ4 toch wel handig vinden.
Ofwel.., hoe krijgen we netjes een permanente + op de module...
Al snel hebben we gevonden dat de Kiekert die er vlak naast ligt ook een permanente + heeft. Zelfs netjes over dezelfde zekering alsdat die van de koelwatermodule had moeten komen. Dus daar kunne we mooi van aftakken.
En geheel toevallig heeft een andere module dezelfde soort stekker als de koelwatermodule met daarin een ongebruikte pin mét draadje.
En zo kan ik mooi een pin met draad aan m'n koelwatermodulestekker toevoegen en dat draadje dus van een permanente + voorzien.
NICE!
Nog heel even terugkomend op mijn episode van poetsnijd...
Jup.., ook de binnenzijde van het dashboard kastje wordt met soda gewassen even als de armsteun-bak en andere met stof beklede delen.
Knettergek..., maar 't voelt allemaal zo veel schoner en zachter aan dan wanneer er alleen maar een stofzuiger aan te pas was gekomen.
Dan is het tijd om de voorstoelen te gaan monteren.
Maar natuurlijk niet voordat deze mooi gepoetst zijn. Althans, de rugleuningen. De zittingen komen later wel als ook daar de verwarmigsmatten in zijn gemaakt.
De bestuurderstoel was al gedaan en gelukkig was de passagierstoel wat makkelijk. Maar alsnog een goede 2 uur mee bezig geweest.
Voor...
Na hard poetesen met de zadelzeep...
En voor de verwennerij dik in 't vet en dat even een uurtje laten intrekken alvorens overtollig vet af te nemen met papier.
Niet schrikken van de glans, dat wordt in enkele dagen nog een stuk minder.
Vol zin bouw je dan zo'n stoel in. En als ie staat spelen we er even mee. Net zoals in de reclame....
Zitting omlaag.., zitting omhoog. Leuning naar achter.., en weer naar voor. Oh zo mooi...
Dan nog even de stoel naar achteren en dan naar v.... Fuck...
Dat deed ie dus niet.
Maar je ziet de motor kantelen, dus die doet 't.
Naja, dus...
Stoel er weer uit en gaan zoeken waarom ie niet wil...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Een kleine inhaalslag qua wat er gebeurt is de afgelopen tijd. (Daar zat sowieso een tripje Berlijn tussen, maar dat is meer 'Blaue Boot' gerelateerd.)
We waren geëindigt bij niet werkende en/of vastlopende stoelverstelling.
En dat bleek best wel een lullig geintje te zijn.
Bestuurders-stoel er weer uit getrokken en de motor losgehaalt zodat deze afzonderlijk te testen was. Die deed het prima eenmaal los.
Dan de uitgaande as van het stelmechanisme met de hand verdraaien, en voila.., de stoel gaat naar voren en achteren. Wel wat zwaar, dus op zoek of er in de tandwielen iets niet lekker gaat.
Zodoende uitgeplozen dat de as van het wormwiel wat over de rails loopt enigzins te stellen valt qua strakheid.
Niet de beste foto, maar rechts zie je het moertje zitten van de as. Links zit een imbus-kop. Hiermee kan je wat speling op het wormwiel geven waardoor deze soepeler gaat lopen.
Hierna liep de stoel al wat soepeler en mocht ie terug de wagen in en was het tijd voor de passagiersstoel.
En die had hetzelfde euvel, met daarbij dat de rugleuning helemaal niet wilde.
Dus ook die er weer uit. xD
Wat blijkt nou..., de rugleuning ging niet wegens een defecte schakelaar. En bij het openhalen van de schakelaar besef ik me opeens dat de VOLLEDIGE voeding voor de motoren door die schakelaars lopen. De interne contactpunten raken vervuild, wat een hogere weerstand geeft, wat resulteert in een slecht draaiende / zwakke motor.
Er hoefde dus niks gesteld of uitgebouwd te worden. Alleen maar een stel schakelaars intern gereinigd te worden met contact-spray. :D
-------------------------------------------------------------------------------
De achterbank ging allemaal wat makkelijker.
In een dagje de verwarmingsmatten aangbracht en een kabelboom voor de voeding daarvan gefabriceerd. Die zat in tegenstelling tot die van de voorstoelen namelijk nog niet in de wagen. (Ze willen toch ergens op kunnen bezuinigen tijdens fabricage blijkbaar. :P )
Dus zodoende, een kabelboom die aansluit op de stekker die uit de b-stijl komt en mooi onder het tapijt richting de scharnieren loopt met aan die zijde XT60 connectors. (De korte variant is trouwens degeen die in de voorstoelen verwerkt moest worden.)
Dan nog een paar uurtjes klooien met de bekleding en onderliggende bekabeling in de kofferbak, maar ook daar zit alles nu op z'n plek.
De kabeltjes die je nog ziet uitsteken zijn, bij de bank, voor de subwoofer en onderaan de kabels om een DAB+/FM bumperantenne op aan te sluiten.
Hiermee is in ieder geval de opbouw van het interieur, op wat kleine zaken zoals lampjes e.d. na, zo goed als afgerond. De binnenbekledig voor de portieren komt pas later na het spuiten aangezien het een beetje doelloos is om die helemaal op te bouwen en dan weer te mogen demonteren daarvoor.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even een kort uitstapje de spuitcabine in...
De spatborden zijn namelijk mooi strak getrokken door de uitdeuker, maat er zit nog wel wat oppervlakkige roest aan de onderste flappen, randjes, en bevestigingspunten.
Tijd om daar eens wat aan te doen...
Niet heel het proces op de foto, maar de roest bijna volledig weg gestraald, de zinklaag opgeruwd met stralen en daarmee ook de loslatende stukken kaal gemaakt.
Het beetje 'roest'wat er nog overbleef behandelt met roestwerende primer (Rustoleum 2169) en daarna alles wat nog kaal was lekker in de zinkspray.
Het originele plan was om de gehele binnenzijde van een mooie laag Brantho te voorzien, maar omdat dit toch niet heel lekker verspuitbaar is bedacht ik me dat de DB-Classics huiskleur wijzer zou zijn.
En zo werd het Nelfamar SD-Coating in leisteen grijs....
Een lak die wordt gebruikt in de scheepvaart en zodoende best wel op z'n plek is op de (afgeschermde) binnenzijde van een wielkast.
Voordeel ten opzichte van de zwarte Brantho die het anders was geworden is dat je ook niet zo in een zwart hol te staat te werken als je eens aan de binnenzijde van de wielkast moet zijn.
Als laatste hebben we nog het verhaal van het airco-systeem.
Omdat ik de ombouw van R12 naar R134a niet helemaal vertrouwde en het expansievat er ook niet meer bij zat, heb ik een compleet R134a slangen-pakket inclusief pomp van het magazijn overgenomen. De slangen zijn bij de airco-boer geweest welke al het rubber heeft vervangen voor nieuw.
Omdat het slangenpakket van een ZPJ 12v af kwam klopte de montage van de expansie-pot niet helemaal. Dat is te wijten aan het iets hogere klepdeksel van de ZPJ4.
Nu was dit makkelijk op te lossen door de montagebeugel wat aan te passen, maar bij proefmontage blijkt dat, óf ik heb verkeerd gemeten, óf de airo-boer heeft iets te veel marge genomen.
Het orginele idee.., waarbij je ziet dat de slang niet meer op de pomp uitkomt...
En dan na wat wikken en wegen.., (ga ik nu terug om die slang korter te laten maken) toch maar besloten om de beugel aan te passen aangezien het er op lijkt dat er de ruimte is om de pot wat lager te laten hangen.
Niet helemaal wat ik voor ogen had, maar het lijkt te werken. Gat geboort in de strip zodat de beugel er op kan worden gemonteerd met een bout en moer.
Met mooie nieuwe slangen is 't natuurlijk een beet sneu als al die metalen koppelingen kaal/geroest zijn.
Dus gaat er een schuurpapiertje over, dezelfe roestwerende primer als de spatborden en spuiten we 't geheel mooi zwart.
Ook de vervangende pomp krijgt nieuwe pakkingen, wat ook moet aangezien je toch even intern wil controleren of 't ding niet volledig vesrsleten is, en wordt ook mooi gelakt.
En dan hebben we een leuk airco-setje liggen om in te gaan bouwen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi dat de montage van het airco-systeem een groot hoofdpijn dossier aan 't worden is.
- De pomp zelf monteren was al een rot-klus dankzij 2 bout/moeren die achterop zitten. Uit 't zicht en zo krap tegen 't schutbord aan dat er geen steeksleutel of dopsleutel op te zetten valt. UIteindelijk met 2 cardankoppelingen en meerdere verlengstukjes iets gecombineerd zodat je soort van in de buurt kwam.
- Door het laten zakken van de expansie-pot zit ie nu nog verder weg achter het motorblok gepropt en de dikke slang er aan laat zich niet bepaald plooien in de richting die hij moet. Maar oké, ook die zit wel uiteindelijk.
- De andere dikke slang die van de pomp richting interieur loopt heeft eigenlijk ook weinig zin om in een mooie lus over de motor te liggen zoals 't hoort.
- Dan toch gaan twijfelen of het expansieventiel niet vervangen moet worden. Hij is intern vervuild en eigenlijk voor R12gas ipv R134a.
- Dus een dag wachten op een nieuw expansieventiel.
- Zoek de verschillen... x( (Slangsaanluitingen zijn goed, maar de buitenvorm past niet in de Xm. Ondanks het correcte onderdeelnummer)
- Dus weer een dag wachten op een ander exemplaar.
De wachttijd doden we maar met het vervangen van de accessoire-riemen. Hetgeen tot nog meer frustratie leidt aangezien;
- De riem voor de airco/waterpomp niet degeen is die op de verpakking staat vermeldt (dus ook die mag ik gaan ruilen)
- De riem voor de HD-pomp te kort is om te monteren. En dat terwijl die lengte volgens Citroën moet passen... Maarja, die lengte zegt eigenlijk ook niet veel meer als Citroën zelf in z'n documentatie het er niet over eens is wat nu de juiste lengte is.
- Uiteindelijk maar de langste er omheen gelegd en getest of deze op spanning te brengen valt. En dat lukt gelukkig.
Goed. Genoeg frustratie. Die gaan we er even uit meppen. :P
Er is namelijk nog wat met de portieren die niet helemaal in lijn zijn. Dus met wat tijd over gaan we even experimenteren of daar wat aan te doen valt.
Het probleem...
En de oplossing....
Een paar goede klappen tegen het bovenste scharnier en de deur kantel gestaag omlaag.
Nu is dit niet de officieële manier. Daar heb je een stukje speciaal-gereedschap voor nodig. Niets bijzonders trouwens, gewoon een wringijzer wat gemaakt is om om die scharnieren gehaakt te kunnen worden zodat je ze rustig aan kan omzetten. Een stuk subtieler dan mijn gemep, waarbij je minder kans hebt op schade en ook nog eens de andere kant op kan buigen.
Maar oké, dit was niet voor niets experimenteren. Ik weet nu in ieder geval dat de portieren op deze manier te stellen zijn en aan deze zijde zit 't nu goed.
De andere zijde ligt ook in lijn met elkaar. Maar na even vlug vergelijkend te meten staan de portieren te ver uit elkaar.
Het achterportier een milimeter teveel naar achteren en het voorportier een milimeter te veel naar voren. Dit is optisch niet heel mooi, maar erger is dat het voorportier langs het voorscherm schuurt bij het openen en sluiten.
Dus volgende week maar eens dat stuk speciaal-gereedschap in elkaar lassen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tobias, dit was toch de originele deur? Hoe kan die te ver naar voren staan?
Jaap
De wagen is dertig jaar oud. Weet jij wat er in de tussentijd mee gebeurd is.
Sowieso, als je 't plaatwerkboek er op naslaat is de Xm nog wel van de tijd dat er aardig wat marge op de spelingen mocht zitten. Maar om niet meteen Citroën zwart te maken hou ik 't maar op ouderdom.
Denk aan mensen die het portier open keilen.., dat is een mooie hefboom op de scharnieren.
Maar ongeacht de oorzaak.., aan de 'goede' kant meet ik een speling van:
Achterscherm -> Achterportier: 5mm
Achterportier -> Voorportier 5,5mm
Voorportier -> Voorscherm: 5mm
'Slechte' kant:
Achterscherm -> Achterportier: 4mm
Achterportier -> Voorportier 7mm
Voorportier -> Voorscherm: 4mm
'Vaste' punten (dus niet zomaar verstelbaar) zijn het Achterscherm en in zekere zin het Voorscherm.
Achterscherm is vast omdat ie vastgelast zit. Het voorscherm omdat deze moet uitkomen met het front wat idealiter ook gewoon strak tegen de carrosserie gemonteerd wordt. Daar is wel wát aan te stellen, maar dan moet er weer geschipperd worden met de grill en motorkap.
En optisch lijkt het voorportier ook niet helemaal vlak te liggen met het afgeschuinde strookje dak boven de vooruit.
Dus tja..., 't zijn dingen die je niet in de eerste seconde ziet. Maar als 't eenmaal weet dan blijft dat een dingetje.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hé, dat is apart! Ik ben van de prv juist gewend dat je een te lang riempje geleverd krijgt. Bij de 24v die wij in de loods hebben staan is 700 mm (een Gates 6208MC om precies te zijn) net te lang. De pomp staat zo strak mogelijk gesteld en toch jankt de snaar af en toe nog een beetje. Ik wou daarom gaan experimenteren met een 6207MC, want die is 675 mm lang. Volgens servicebox was de originele 670 mm, of 675 als je een Eurorepar-riem bestelde. Ben jij nog andere maten tegengekomen vanuit Citroën?
Ja, die riemen zijn een vaag verhaal.
Als eerste is de pomp-pulley bij orga-nr van 88mm naar 100mm diamter veranderdt. Verder blijft alles hetzelfde.
Volgens de tech-update is de lengte voor de kleine pulley 660mm en voor de grotere 670.
Maar... In de onderdelen lijst geven ze 650mm voor de kleine. Voor de grote is 670 én 675 een optie.
Als bonus geeft de algemene auto-database (zoals autodoc) ook 685 op voor de grotere pulley.
Nu weet ik niet precies war je de pulley diameter meet, maar bij mij is de buitendiameter kléiner dan 100mm. Ofwel ik heb een kleine pulley bij een blok gekregen dat in de organr.-range 7000 zit. Maar goed dat kan natuurlijk een vervagen pomp zijn.
De grap is dat er een 660 riem opzat, die ik dus dacht te vervangen voor een 650. Die 660 kreeg ik met moeite van de pulley af, de 650 ging er met geen mogelijkheid omheen. Die 685 leg ik er zonder moeite omheen en valt gewoon op spanning te brengen.
Dat gaat wel richting het maximale van de spanner, maar er blijft genoeg ruimte over om de riem nog een behoorlijk stuk strakker te zetten.
De afstel-spanning is trouwens voor beide maten pulleys gelijk. Ik heb ze alleen even niet bij de hand.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Anyway.., de airco. "The gift that keeps giving.."
Vanochtend is de nieuwe expansieventiel binnen gekomen. Bij openen van 't doosje wilde ik bijna gaan gillen.
Origineel
Vanochtend binnen gekomen
Niet passend
Gelukkig toch even geprobeerd of ie echt niet past, en YES, hij past toch wel!
Plaatsen en de slangen er tegenaan. Maar helaas zit 't dan toch weer een beetje tegen.
Bij het aandraaien van de moeren breekt een van de 2 draadeindes af. Mooi een stukje ingekort.
Dus nu mijn vraag. HOE heten die dingen? Als ik op stokeinde zoek krijg ik ze alleen met houtdraad. Op origineelnr van citroën geen enkele resultaat. :/
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan je niet vertellen hoe zo'n ding heet, maar zou je dit met een draaibank en een draadsnijset niet gewoon na kunnen maken? Mooi trouwens dat het expansieventiel past! Lijkt zelfs wel helemáál identiek aan de originele? Want dan zou de XM expansieventielen van Behr gebruikt hebben. Ik was in de veronderstelling dat Citroën ze bij Sanden inkocht, net als de aircopompen. Dat was de originele van m'n Xantia in ieder geval wel, maar die ziet er dan ook heel anders uit. Overigens zit daar nu dan weer een Mahle in en die bevalt prima. Vreemd genoeg stond op de verpakking dat dat ventiel bedoeld is voor een Golf IV.
Dat van die kleinere poelie was me nog niet bekend, maar ik had dan ook alleen maar naar een type 2 zitten kijken. Autodoc gaf daarbij die riem van 700 mm aan en da's dus nét te veel. Gezien jouw ervaringen vermoed ik dat 675 een héle mooie maat moet zijn voor die riem .
Zelf draaien van die pen zag ik niet zitten. Gelukkig lag er nog een setje in het magazijn.
Het originle expansieventiel is net een tikje anders en gemaakt door Van Engel. Die Mahle die ik nu heb is trouwens ook door Van Engel gemaakt. ;)
Qua airco zit nu alles op z'n plek. Waarbij we nog wel even een weerbarstige slang...
met een vette ty-wrap in het gareel moet worden gebracht.
Benieuwd of ie over een jaar zelf deze vorm aanhoudt.
En omdat 't kan, maar gewoon een nieuwe set fans er op gezet.. (De ouwe rammelde aardig.)
Qua uitlijnen van het plaatwerk moest ik de motorkap weer netjes recht op de wagen leggen (was er af geweest)
Deuren met behulp van het zelfgemaakte heveltje...
..staan nu ook allemaal in lijn.
Waarbij het portier links achter ook te laag bleek te hangen. (Zie de bovenrand in post #375) Naja, dat wist ik al, maar ik dacht me met de tijd wel over 't mm'tje hoogteverschil heen te kunnen zetten. Niet dus...
Nu door naar het verder strippen van de wagen dat ze spuitklaar is. Beginend bij een spoiler.
Prrr.., m'n xm identificeert zich als een sixties cadillac...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
https://www.youtube.com/watch?v=4fvzuvPqL5Q
Jaap
Oké, even niet helemaal chronologisch...
De spoiler ligt er vanaf. Mocht iemand zich nog zorgen maken over hechting van correct aangebrachte kit...
De lak kwam op sommige plekken gewoon met de kit mee van de wagen af.
Ondertussen alvast bedacht dat verder strippen veel stof en vuil op gaat leveren. Iets wat we niet in het interieur willen hebben.
Gelukkig kan dat vlot opgelost worden door wat folie te spannen. (gewoon achter de kunststof delen wegproppen en 't sluit voldoende af.)
Verder strippen levert nog wel wat restpuntjes op.
Wat roest onderaan het voorportier...
Zonder roest...
Met plamuur en primer.
Als bonus krijgen we achter een achterlicht nog dit cadeau.
Dat gaan we even oplossen zonder te lassen, aangezien lassen op die plek een behoorlijke bende gaat geven om weer netjes te maken.
Gewoon ontroesten, epoxy/glasvezel en plamuren. De naad ook goed uitgeschraapt en opnieuw kit en en primer erover.
Ook nog even de gaatjes van de kentekenplaat op de kofferbak dicht gemaakt en de hele plek vlak uitgeblokt. Met uiteraard weer primer er op voor de kale plekken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het was natuurlijk niet helemaal de bedoeling, maar ten tijde van het dorpelsherstel heb ik wat keuzes gemaakt over aan te pakken zaken waar ik 't nu niet meer helemaal mee eens ben. Namelijk het stukje plaatwerk tussen het linker achterportier en de wielkast. Dat was nogal roestig.
En hoewel ik 't wel netjes gestraald heb om daarna in de UBC te zetten had ik wat kritischer mogen kijken naar de zichtzijde. Niet gedaan want, ach, daar komt toch een sideskirt overheen te zitten.
Goed, daar komt nu dus even een lijk uit de kast donderen...
Na wat bobbelige lak weggekrast te hebben zien we achter de kitrand roest verschijnen.
En als er roest onder die kitnaad vandaan komt.., aiaiaiaai...
15minuten later is de knoop doorgehakt, puntlassen uitgeboord en de slijptol in het plaatwerk gezet.
Uiteindelijk valt 't op zich nog mee een had 't nogal wat jaartjes geduurt voor dit door de lak heen was gekomen, maar alsnog beter weg dan laten zitten.
Dus ff snel ontroesten en weer dik in de zink.
En dan gaan we de naad lijmen ipv. lassen om het zink tussen de metaal lagen in intact te houden. Het enkellaagse stuk wat later achter de plastic stootstrip komt te zitten lassen we wel aangezien die las wel aan beide zijden netjes te verzinken valt.
Dankzij het stralen is het plaatwerk wel aardig gehavend en enigzins krom getrokken. Dus om het te fatsoeneren gaat er aan de binnenzijde een laagje glasvezel/epoxy op zodat we buiten met plamuur het handeltje dicht en vlak kunnen maken.
Na de plamuur vlak afgewerkt te hebben kan de buitenzijde in de primer en de binnenzijde is weer afgewerkt met UBC.
Ook de rest van de wielkast-rand (hetgeen waar dit eigenlijk mee begon) is roestvrij gemaakt en in de primer gezet.
Alsof er nooit wat gebeurt is...
Aan de andere zijde vinden we nog een kleine imperfectie in het achterscherm die pas opvalt als de bumper er af ligt.
Na ietwat buigen/trekken aan het randje en een vlimmetje plamuur is 't al stukken beter.
Zo.., dan hebben we de grote roest-zaken achter de rug. Alleen nog enkele oppervlakkige dingetjes op de portieren waar de raamrubbers hebben gezeten. Maar dat kan gewoon tijdens het volledig schuren van de wagen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zat nog met een twijfelgevalletje over de voorruit. Er zitten namelijk enkele vlekken in de hoeken wat er niet al te mooi uitziet.
En voor 't spuiten zou 't mooier zijn om de ruit er uit te trekken zodat je netjes onder het rubber kan spuiten.
Goed, voor dat laatste bestaat speciale tape en een nieuwe ruit met omlijsting is 600eu excl montage. Dus is zo'n vlek 600eu waard en is er geen andere manier om dat op te lossen....
Duidelijk is dat er tussen de zwarte laag en het glas lucht is gekomen. Tenminste, dat is voor nu de aanname.
Als we dat nu eens op kunnen vullen met iets zwarts... Zoiets als printerinkt injecteren...
Oké, de foto is iets misleidend., maar het is resultaat. Wat ik probeer is om met de naald inkt in de kunststof tussenlaag te injecteren. De aanname was dat daar de luchtbel en 't zwart zat.
Maar nee.., 't zwart zit tegen 't glas aan. Dus tussen de ruit en de kit. De inkt die ik niet in het kunstof gespoten krijg lekt zoals je ziet langs de ruit en kruipt via de onderzijde tussen de kit en 't raam.
Nu we weten dat we op de verkeerde plek injecteren doen we 't hierna wel goed.
't Eindresultaat is niet als een nieuwe ruit. Maar van een afstand is 't niet te zien en je moet er met je neus opkruipen om een licht kleurverschil te zien. Die 600eu gaat dus mooi in 't potje voor een set banden en veerbollen. ;)
Gaan we door voor de verdere kunststof handel. Want je kan wel alles strak spuiten, maar als 't zo krom is als een hoepel dan blijft 't resultaat bagger.
Laten we kort beginnen bij de achterbumper. Redelijk oké, maar vermoedelijk slachtoffer van een tik achterop gezien de gebarsten lak (slecht spuitwerk) en enkele assymetrische ronde vormen.
Even een foto van onderuit de wagen genomen zodat je tegen de rechte lijnen van het rolluik kan vergelijken met hoe 'recht' die van de bumper zijn.
Nu weet ik dat als je kunststof verhit dat 't zacht wordt. Wellicht vormbaar. Maar veel meer dan dat je 't ook nog kan verbranden weet ik eigenlijk niet. Een top-idee dus om het handeltje eens rustig aan op te gaan warmen met de föhn.
En leuk genoeg begint het kunststof als 't eenmaal zo'n 60grC is een beetje blijvend een bepaalde richting in te buigen. Gaan we richting de 80grC, dan wordt het echt plastisch. Iets te naar mijn gevoel want je kan je als klei gaan vormen. En naar mijn idee ook (ongewenst) blijvend oprekken.
Met een uurtje tactisch föhnen en buigen zit de vorm weer aardig in de bumper zoals het ooit bedoelt was.
Wat tijdens dit proces ook opviel is dat als je grotere vlakken van de bumper gelijdelijk op dezelfde temperatuur weet te krijgen, dat het kunststof uit zichzelf een bepaalde kant op begint te trekken. In eerste instantie net alsof het z'n oude vorm uit zichzelf wil gaan aannemen. Maar zo mooi is 't net niet. Maar we kunnen er wel gebruik van maken bij de sideskirts...
Want ook die zijn niet helemaal strak meer. De onderzijde van de sideskirts bevatten een hele mooie slinger.
(Foto laat de onderzijde zijn en de kant die naar boven ligt moet tegen de wagen gemonteerd worden.)
Ondanks dat ik het vlak over de hele lengte heet stook, valt deze slingering maar deels vlak te trekken. Net alsof er teveel materiaal aanwezig is of het vlak uitgerekt is. En daarmee valt het kwartje.
Dit vlak bestaat niet uit rechte lijnen, maar moet een lichte radius hebben om de dorpel te volgen.
We leggen nu onder het midden van de sideskirt een blokje waardoor de punten enkele cm's boven de tafel zweven en gaan 't spulletje weer lekker warm stoken.
Het kunststof wordt zacht en onder 't eigen gewicht zakken de uiteindes naar de tafel. En dat golvende vlak..?
Strak genoeg voor de onderzijde van de wagen. Gewoon zo laten afkoelen en 't spul is recht zonder het met een vinger aangeraakt te hebben.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Door naar de voorbumper. Want dat was me zonder voorgaande kennis wel een aadige zorg.
Die heeft namelijk nogal een lijstje aandachtspuntjes...
Te beginnen met de ophanging. De moeren, draadeindes en beugels zijn stijf veroest. Beweging valt daar niet meer in te krijgen.
De eerste drie draadeindes braken al meteen af. Maar bij de laatste durf ik niet het risico te nemen dat het draadeind uit het kunststof scheurt.
Die gaat er resoluut af dmv. de slijptol.
Onder de beugel vinden we een lekker stukje roest. Ook dat moet weg en zodoende trekken we er even het straalapparaat overheen.
Hierna is 't een kwestie van nieuwe stukjes draadeinde op de stompjes lassen, 't spulletje verzinken, primeren en aflakken.
De verotte beugels zelf heb ik ondertussen gewoon nagemaakt uit wat strippen staal. (wat gewoon geheel hetzelfde is als hoe CiTuning die dingen heeft gemaakt. Inclusief slecht afgewerkte stelsleuven)
Dan valt er nog op de bumper aan te merken dat deze een goede deuk heeft aan de zijkant.
Niet best te zien op de foto maar je ziet een golf lopen in de onderzijde van de stootstrip.
Ook dit blijkt weer heel makkelijk op te lossen door simpelweg het gehele vlak heet te stoken. Het overige kunststof dat niet heet is oefent een bepaalde spanning op gedeukte vlak uit en trekt dat weer terug in z'n originele vorm.
En zoals u ziet staat het weer mooi vlak/bol ipv hol.
En net zoals dat bij de achterbumper bepaalde lijnen weer recht moesten worden getrokken mag dat bij de voorbumper ook gebeuren.
Voor...
Na.
Wat overblijft zijn dan de bevestigingspunten die aan de buitenzijde van de bumper bobbels vormen en een kleine scheur die weer dicht moet.
Beide voortekenen van eerdere schade aan de bumper, iets waar we tijdens het schuren bevestiging van hebben gekregen.
Want ondertussen heb ik al een leuk stukje historie van de wagen gezien nu. Eigenlijk heeft dat ding rondom wel wát gehad.
- Voorbumper linksvoor aan barrels gereden.
- Portieren bestuurder en beide passagiers hebben verstevigingsbalken en zijn gezien het bouwjaar dus niet origineel.
- Kitrand tussen achterscherm en carroserie links achter is niet origineel. Linker achterscherm heeft dus fiks werk gehad of is vervangen.
- Achterbumper en kofferklep hebben schade gehad. (Waarchijnlijk een paaltje)
- Rechterzijde heeft ook iemand ingezeten gezien het vervangen achterportier, deuk in dorpel en gescheurde sideskirt.
En dan zijn mensen bang om een import-auto te kopen aangezien daar geen schade historie van na te tekken valt. :P
Naja, vooruit maar weer. Nog ff snel voordat we op 't vliegtuig richting de schoonfamilie stappen...
Een beginnetje maken met schuren.
Iets wat me eigenlijk helemaal niet aansprak, maar als je eenmaal de blanke lak er af gerost hebt met korrel 80 en je via 120, bij 240 dat gladde oppervlak onder je vingers voelt doorglijden, dan begint er toch een soort van affectie voor dat werk te ontstaan.
Reeds gedaan... (want ten tijde van dit schrijven ben ik een dag later alweer onderweg naar NL)
Spoiler...
Voorbumper CiTuning
Voorbumper Zender Type 1
Voorlopig is het idee om eerst alles tot de 240 te bewerken. Dan veranderen we de werklocatie naar de loods met spuitcabine waar alles nog eens goed schoon wordt gemaakt alvorens we doorschuren/uitblokken naar 320. Waarna het echte feest kan beginnen...
En om dat feest goed te gaan laten slagen mezelf op de valreep nog maar even een 'upgrade' cadeau gedaan. Aan de spullen zal het niet gaan liggen in ieder geval.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
FF over die ruit Tobias, je praat over ruit en strips. Bij mijn weten zijn de ruiten nog wel verkrijgbaar met moeite, maar de rubbers eromheen niet meer.
Jij hebt nu een oplossing, maar voor je alles er toch nog uit zou trekken
Jaap
Neuh, die ruit zou ik er alleen uit trekken als ik alles al nieuw in handen had. Of iig een oplossing om 't weer netjes er in te krijgen.
Omdat ik 't nu opgelost heb, heb ik 't niet meer nagevraagd. Maar hier beweren ze het hele handeltje te hebben.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De afgelopen weken zijn weer heerlijk leerzaam geweest.
Het idee dat de wagen primer-klaar te maken was in 1 á 2 weken, bleek na 3 weken ietwat positief ingeschat. Want, en ik had 't kunnen weten, alle tuning-delen bleken wel de nodige 'historie' te hebben.
Kort samengevat: Schuren, plamuren, lijmen, plamuren, schuren, plamuren, schuren plamuren, lijmen, schuren, plamuren schuren en.., toch nog een beetje plamuren.
Die ene sideskirt van een paar posts geleden die ik recht stond te buigen was namelijk ook gescheurd.
Gelukkig maakt 3M onder productnr 05900 een mooi kunsstof reparatie goedje. 2K en dus na 20 minuten al weer bewerkbaar.
Eerst maar eens de scheur voorbewerken door aan het einde een gat te boren tegen verder doorscheuren en over de lengte van de scheur het oppervlakte te ruwen. Dit alles aan de binnenzijde van de skirt.
Aan de binnenzijde smeer ik een lekkere dikke laag als versteviging. Dit zou ook kunnen door een 'pleister' te gebruiken. Dan hoef je geen 20 minuten 't spul uit te laten harden voordat je aan de buitnzijde begint, maar zo'n doosje kost ook weer 60eu, dus ik doe wel even 20 minuten wat anders.
Aan de buitenzijde gaan we nu de scheur helemaal uitfrezen zodat er een mooie ruwe geul ontstaat waarop de lijm lekker kan hechten.
Het boorgat en uitgebroken stukje zijn al deels gevuld vanuit de binnenzijde en frezen we later ook weer in beetje in zodat die ook mooi gevuld worden.
Daarna is 't een kwestie van afsmeren en uit laten harden...
Gevolgd door mooi vlakschuren.
Wat meer naar rechts zie je wat streepjes die ook lichtgrijs zijn. Dat waren diepe krassen die ik ook maar meteen gevuld heb.
Zo, dat was een mooi stukje 'proof of concept'. Goed spul en makkelijk verwerkbaar.
Nog ff een klein barstje in de voorbumper wegwerken...
En dan blijkt zo gaandeweg dat er nog een heleboel meer (opnieuw) gelijmd mag worden.
Zo zit er op de voorbumper nog een barst, blijkt ook de achterbumper een 40cm lange scheur te bezitten en mogen de kappen van de Morette's ook aardig bijgewerkt worden.
Daarnaast had ik al geklaagd over wat vreemde golvingen rond de ophangpunten van de bumpers.
Na wat schuurwerk komen we op die plek een aardig stukje plamuur tegen. Wel goed aangebracht, maar verder dan 'glad' zijn ze niet gegaan.
En in plaats van een bolle vorm hebben ze voor een holle vorm gekozen.
En ondanks dat 't maar om iets miniems lijkt te gaan...
Is dat vanuit de juiste hoek niet te genieten.
Na zo'n 5 lagen plamuur opbouwen en 'sculpturen' heb je dan uiteindelijk wel een spiegelglad voelende zijkant waar je je hand over heen kunt laten glijden zonder ook maar enige afwijkende vervorming te voelen. (niet vast te leggen op een foto)
De achterbumper heeft ook op dezelfde plek een mooi gevalletje.
Bij het vlakschuren blijven al snel 2 plekken ongeschuurd. Ofwel, 2 mooie putjes die 'ff' dichtgeplamuurd moeten worden.
Die 2 putten blijken uieindelijk toch wel wat meer een volledige golving te zijn die we er stukje bij beetje uit moeten werken.
Dan moeten we nog een front gaan aanpassen op de Morettes. Degeen die ik erbij kreeg is een type 1 en ik vind juist de type 2 een stuk beter passen qua verhouding.
En dan stuiten we al op 't eerste probleem.
Want wat bij serie 1 passend is....
Is bij type 2 verandert.
Dat houdt dus in dat de zaag in de Morrettes gaat en we dat (nu toch overbodige) bevestigingspunt helemaal verwijderen.
Daarnaast nog de nodige huisvlijt op de zaagrandjes van het front.
En dan wordt het wel eens tijd om af te sluiten.
Al het tuning spul is nu primer-gereed en zodoende kunnen we dus aan de body beginnen. Het dak maar als eerste....
Naja, oke. Stiekum nog even gespeeld met de tuning-spullen. Je wil toch wel eens wat tastbaarheid na bijna 3 jaar.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tjah..., aan 't aantal foto's gaat er niet te zien zijn hoeveel uur er afgelopen weken de LMN in is gegaan. De hele motivatie er achter was om op tijd in de spuitcabine te staan.
Iets wat ik soort van gehaald heb.
Laten we 't er op houden dat wegens externe factoren de planning passend is gemaakt op de situatie.
Maar eerst een paar weekjes terug in de tijd.
De staat van de ruitrubbers bevalt me niet. Vervangen is geen optie maar ik wil ze wel graag zo net mogelijk. Graag vóórdat er nieuwe lak op de wagen zit. Anders sta je daar maar tegenaan te leunen en een uitschietertje is wellicht ook zo gemaakt.
Beginstaat: Korrelig, afgekauwd en verteerd.
(op het gedeelte van de kofferklep is al wat geëxperimenteerd)
Duidelijkere foto van het experiment:
(links behandelt, rechts niet)
En dan na het 'echie'. Wat bestond uit simpelweg schuren. Beginnend met P240, naar P320, P400, P600 en 'afvegen' met P800.
Dan nog 2 'finishing touches'. Bestaande uit nat poetsen met een Melamine spons ('wonderspons' Action) totdat 't piept. En coaten met 'Gyeon Q2 Trim'.
Me happy.
Door naar de motorkap.
Wamt volgens mij heb ik 't aan begin al gezegd..., maar die luchthappers vond ik maar rare dingen. Veel meer dan de veerbollen van wat frisse lucht voorzien leken ze niet te doen. En na wat theorie over de functie van 'gaten' in de motorkap opzoeken wist ik 't zeker.
Dit is niks en doet ook niks.
Ook dat valt op te lossen uiteraard.
Met polyester en glasvezel-matten gaan we die gaten eens mooi vanaf binnen dichtwerken.
De buitenzijde kunnen we dan mooi afvullen met plamuur en prachtig in de vorm van de motorkap afschuren.
Geintje natuurlijk. Als we bonnet-vents hebben, dan willen we die houden.
Alleen bevalt het me een stuk beter als ze als afvoer voor warme lucht dienen. Of ze ook daadwerkelijk significante invloedt gaan hebben bevalt te betwijfelen. Maar esthetisch bevalt het me stukken beter.
En.., je houdt er nog wat moderne kunst aan over ook.
Voor zover lachen natuurlijk. Maar hier kwam de echte pijn om de hoek kijken.
Ik heb geen idee hoe de originele gaten zijn gemaakt, maar rondom de gaten is het plaatwerk één groot golfslagbad qua oppervlakte.
Alsof ooit de recipro-zaaag er in is gezet.
Maar.., na een fiks aantal uren zoeken naar de juiste kromming van plaatwerk hebben we resultaat.
(en in 't proces meteen de volledige motorkap uitgeblokt)
Vanaf hier is 't gewoon even een weekje geweest gevuld met alles wat geschuurd moet volledig reinigen dmv. amoniakvrije glasreiniger en dan schuren.
Waarbij het grootste deel van de tijd gaat zitten in de binnenzijdes van de deurstijlen/portieren.
Want zo'n portier heeft heel veel moeilijk bereikbare plekjes...
En over de bagger die zich rondom de scharnieren bevindt valt ook geen lak te zetten.
Maar oké.., stug door gaan en dan wordt het vanzelf de maandag van 2 weken terug.
Man, wat heb je een bekijks met zo'n Xm. (Ja serieus, groene platen er op en zo door Gouda van de ene naar de andere locatie)
2 Dagen later stond ie er nog zo bij. Het was nog een beetje passen en meten hoe zowel de wagen, als vier losse portieren, bumpers en nog wat spul in de spuitcabine gingen passen.
Daarnaast bleek het halen van de lak in de winkel die ik voor ogen had ietwat problematisch.
Zodoende was het donderdag-ochtend voordat ik tevreden vanaf een andere winkel met een pot primer aan kwam in de spuitloods. De planning volledig overhoop en de wagen voor het eind van de week in de lak ging niet gebeuren.
Ondertussen had ik uitgeplozen dat ik 't best wel voor elkaar ging krijgen om de wagen te spuiten met gemonteerde deuren. Alleen de voorschermen moeten los om goed overal bij te komen.
Het additief om de primer geschikt te maken voor kunststof moest besteld worden, dus dat gaat ook pas later tussen een stel vrachtwagens door gebeuren.
Gewoon eerst eens de carrosserie in de primer. Die lekker laten uitharden (weekje of 2) en dan pas uitschuren. Gaat een stuk mooier worden dan in een rits door alle lagen er op spuiten. En geeft wat meer rust.
Duschh...
- Donderdag en vrijdag: Bezig geweest met afstoffen en reinigen. Daarnaast de portieren weer opnieuw monteren omdat deze nog niet met de definitieve scharnierpennen vast zaten.
- Zaterdag ochtend: Verder reinigen en de spuicabine in met 't hok.
- Zondag: Weer reinigen, maar nu met iets wat ook alle soorten wax, silicone, vet, whatever afbreekt. Chemisch bestendige handschoenen en A2P3R ademfilters aanbeveelbaar.
Daarna maskeren, maskeren, maskeren....
- Maandagochtend t/m 16.00u: Laatste dingetjes maskeren, onderwijl de spuitcabine en carrosserie op temperatuur brengen, laatste maal met de tack rag erover voor het laatste beetje stof.
- 16.00u: Showtime.
4 uur later staat het er zo bij.
En een dagje later mogen ook de portieren weer open...
Momenteel staat ze al weer bijna een week in de hoek onder een stofhoes. En de 2e DAF gaat woensdag gespoten worden.
Als 't een beetje meezit heb ik al 't kunststof van de Xm tegen die tijd ook klaar en kan dat nog snel in de primer voordat de 3e DAF aan de beurt is.
Daarna is het weer ff rustig en kunnen zowel de kleuren als de blanke lak er op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's