't Zwarte lapje boven de pedalen moet ff aan de kant. En misschien die kap waar 't aan vast zit. Dat weet ik niet meer zeker helaas.
Op dit plaatje zie je redelijk hoe dat rubber zit.
Die imbusbouten die jij los probeert te halen hebben dus inderdaad aan de andere zijde nylon-stop moeren verdiept in het rubber liggen. Dus te blokkeren met sleutel/dop 13.
En anders juist die set moeren loshalen die op die andere 2 draadeindes zitten. Die hoef je namelijk dan niet te blokkeren.
Alsnog zal je wel 't spul uit elkaar moeten schuiven.
Dus of 't stuurhuis van 't subframe.. (denk aan die dikke vulringen tussen stuurhuis en subframe die weer op hun plek moeten),
of onder 't dashboard kruipen.
Hou er bij montage trouwens ook rekening mee dat de koppeling maar in 1 specifieke stand op 't rondsel past.
En 180gr rond gedraait krijg je 'm er maar half overheen gestoken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hij is eruit. Kostte was moeite, maar met stuurhuis beetje naar voren schuiven ging het. Overigens was de bevestiging van rondsel aan stuurhuis met de hand lost te draaien. Een van de moeren van dat flexibele stuk ontbrak.
Daarbij vond ik op het subframe onder jet LHM vat deze schroef met een soort huls. Komt iemand dit bekend voor?
Daarna nog leiding van SMAC bol naar remcilinder vernieuwd. 2 rubbertjes laten vallen, en nog steeds zit tie niet vast. Rendement is nog niet heel hoog :(
Die bout ziet er uit als het modelletje waarmee de stuurpen op 't rondsel geborgt zit.
Ik kan me ook niks anders voor de geest halen wat in die buurt zit en die bouten gebruikt.
De elektrokleppen worden met 12V DC aangestuurd. Alleen dan in bloksignaal (PWM /Pulse Width Modulation). Dus op een frequentie van +/- 1000Hz wordt er telkens ff 12V op gezet. Dit om stroom te besparen en warmteontwikkeling tegen te gaan.
Maar om ze te testen kan je er zeker wel gewoon ff 12Vdc opzetten. Dat doet de ECU ook de eerste seconden om ze te openen.
Je moet 't alleen geen uren gaan doen. Dan worden ze heet en fikken de spoelen door.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even een vraag: die beschermplaat van de achterrem zit met 3 boutjes vast. Hoe zit het met de ringen erachter. Er zijn van die half ronde vrij grote ringen, en wat kleinere. Zittten er steeds ringen binnen- en buitenzijde?
't Is nu net zo'n druipsteengrot daar onder die wagen.
Met die ringen bedoel je toch gewoon de plaatringen van de bevestigingsbouten?
De grote zitten aan de subframezijde van de plaat en de bouten met een klein ringetje aan de remklauwzijde van de plaat.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hèhèh..., nu ik 't zie herinner ik me die dingen. Die halve maan staat dus bij mij nergens op de foto. Vandaar dat 't zo lang duurt voor 't kwartje valt.
Maar zoals je zegt. Bij mij zit die volronde op de bovenste foto. Die halve maan gebruik je op de onderste wegens de opstaande rand.
Bij mijn foto's is die ring niet te zien omdat er een wielnaaf voor zit.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Eigenlijk weet ik alleen nog zeker dat 't op de meest kloterige manier zat.
Ik meen dat dat betekend dat ze zo goed als boven het subframe langs gaan. Alleen zitten ze dacht ik, soort van, om de punt van het subframe heen gehaakt. Of die bevestigingsbout.
Het zit in ieder geval zodanig dat je de tank niet zomaar ff kan laten zakken zonder het subframe deels te laten zakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zat op vakantie in Slowakije, dus geen glazen bol bij me om te zien waar die o-ring vandaan is gekomen.
Maar ben benieuwd naar de foto. Doe er ook de maten bij. (ID x d) Wie weet dat dat nog wat kan verklaren.
Met 't schuifstuk bedoel je de stuur-as onder 't dashboard die je in tweeën hebt gedeelt? (Gegokt aan de hand van je beschrijving)
Aan de stuurzijde zit een u-klem met weerhaken. Je moet dus de afgeronde kant daar in drukken.
(de rondingen buigen de haken uit. Eenmaal gemonteerd blijven je viekante hoen in de haken hangen)
(Zow.., ik heb m'n portie artistieke expressie weer gehad voor vandaag.. )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Enige daarmee wat ik kan verzinnen is de 6+2 plunjer HD-pomp. Maar die komt er niet zomaar uitgevallen. :P
Zou een voorganger het nodig hebben gevonden om dat ding tussen het rondsel en stuurhuis te doen? Het is wel ongeveer die afmeting, maar ik zou niet weten hoe je verzint dat dat nodig is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, dat dus niet. Auto staat met de linkerzij strak tegen een muur aan. Ga er nu ook niet op de kop in liggen
Jaap
Ik zie nu op de plaatjes dat dat maar 1 schroef is. Moet ik daarvoor nog bekleding onder dasboard verwjderen?
Jaap
't Zwarte lapje boven de pedalen moet ff aan de kant. En misschien die kap waar 't aan vast zit. Dat weet ik niet meer zeker helaas.
Op dit plaatje zie je redelijk hoe dat rubber zit.
Die imbusbouten die jij los probeert te halen hebben dus inderdaad aan de andere zijde nylon-stop moeren verdiept in het rubber liggen. Dus te blokkeren met sleutel/dop 13.
En anders juist die set moeren loshalen die op die andere 2 draadeindes zitten. Die hoef je namelijk dan niet te blokkeren.
Alsnog zal je wel 't spul uit elkaar moeten schuiven.
Dus of 't stuurhuis van 't subframe.. (denk aan die dikke vulringen tussen stuurhuis en subframe die weer op hun plek moeten),
of onder 't dashboard kruipen.
Hou er bij montage trouwens ook rekening mee dat de koppeling maar in 1 specifieke stand op 't rondsel past.
En 180gr rond gedraait krijg je 'm er maar half overheen gestoken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank, ga t proberen.
Nog een andere vraag:ik heb 2 losse solenoids liggen die de hydractiefkleppen bedienen. Die wil ik graag even testen voor montage.
Nu heb ik begrepen dat die niet met gewoon gelijkspannings aangestuurd worden?
Jaap
Hij is eruit. Kostte was moeite, maar met stuurhuis beetje naar voren schuiven ging het. Overigens was de bevestiging van rondsel aan stuurhuis met de hand lost te draaien. Een van de moeren van dat flexibele stuk ontbrak.
Daarbij vond ik op het subframe onder jet LHM vat deze schroef met een soort huls. Komt iemand dit bekend voor?
Daarna nog leiding van SMAC bol naar remcilinder vernieuwd. 2 rubbertjes laten vallen, en nog steeds zit tie niet vast. Rendement is nog niet heel hoog :(
Jaap
Die bout ziet er uit als het modelletje waarmee de stuurpen op 't rondsel geborgt zit.
Ik kan me ook niks anders voor de geest halen wat in die buurt zit en die bouten gebruikt.
De elektrokleppen worden met 12V DC aangestuurd. Alleen dan in bloksignaal (PWM /Pulse Width Modulation). Dus op een frequentie van +/- 1000Hz wordt er telkens ff 12V op gezet. Dit om stroom te besparen en warmteontwikkeling tegen te gaan.
Maar om ze te testen kan je er zeker wel gewoon ff 12Vdc opzetten. Dat doet de ECU ook de eerste seconden om ze te openen.
Je moet 't alleen geen uren gaan doen. Dan worden ze heet en fikken de spoelen door.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Als ik er met mijn voeding 12 V op zet gebeurt er niets. Spoel trekt 2 ampere of zo. Of loopt er echt veel stroom, voeding te zwak?
Jaap
Hoeveel Ohm meet je over de spoel heen? Zou ongeveer 4 Ohm moeten zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Jaap
Prachtige waarde.
En inderdaad, weinig geweld. 't Is niet meer dan een naaldje die een paar mm verschuift.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo, vandaag de 1e ervaringen met Mike Sanders vet. Het zit er goed onder. Je moet wel uitkijken dat je dat hete vet niet in je gezicht krijgt
Ik denk dat t hier en daar iets minder had gekund
Jaap
Jaap
't Is nu net zo'n druipsteengrot daar onder die wagen.
Met die ringen bedoel je toch gewoon de plaatringen van de bevestigingsbouten?
De grote zitten aan de subframezijde van de plaat en de bouten met een klein ringetje aan de remklauwzijde van de plaat.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Jaap
Ik kan me die halve maan vorm soort van voor de geest halen. Maar op m'n eigen foto's en DocBackup zie ik ze niet terugkomen.
Hoeveel heb je eigenlijk?
Want vanuit mijn foto's kom ik niet verder dan 2 kleintjes aan remklauwzijde en 1 grote aan de subframekant. Die grote is bij mij gewoon rond..
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Foto van dingen die van dat Franse subframe afkwamen. Lijkt of onder aan beide kanten zo'n halve maan zat?
Maar de foto goed bekijkend denk ik aan de buitenkant een volle ring
Jaap
Hèhèh..., nu ik 't zie herinner ik me die dingen. Die halve maan staat dus bij mij nergens op de foto. Vandaar dat 't zo lang duurt voor 't kwartje valt.
Maar zoals je zegt. Bij mij zit die volronde op de bovenste foto. Die halve maan gebruik je op de onderste wegens de opstaande rand.
Bij mijn foto's is die ring niet te zien omdat er een wielnaaf voor zit.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Jaap
Eigenlijk weet ik alleen nog zeker dat 't op de meest kloterige manier zat.
Ik meen dat dat betekend dat ze zo goed als boven het subframe langs gaan. Alleen zitten ze dacht ik, soort van, om de punt van het subframe heen gehaakt. Of die bevestigingsbout.
Het zit in ieder geval zodanig dat je de tank niet zomaar ff kan laten zakken zonder het subframe deels te laten zakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan t ff niet vinden. Zit er een rubber O-ring tussen rondsel en stuurhuis?
Jaap
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
waar is die ring dan van die ik daar aantrof?
Jaap
Tevreden dat ik toch nog een leercurve heb. Ik heb in een kleine 2 uur tijd het vervangende rondsel terug gemonteerd.
Ik zat alleen even te klooien met die verbinding van dat schuifstuk. Die heeft 3 vlakke en 1 ronde kant. Hoe moet dat gemonteerd.
Verder dus idd een ring overgehouden. Volgt nog een foto
Jaap
Zat op vakantie in Slowakije, dus geen glazen bol bij me om te zien waar die o-ring vandaan is gekomen.
Maar ben benieuwd naar de foto. Doe er ook de maten bij. (ID x d) Wie weet dat dat nog wat kan verklaren.
Met 't schuifstuk bedoel je de stuur-as onder 't dashboard die je in tweeën hebt gedeelt? (Gegokt aan de hand van je beschrijving)
Aan de stuurzijde zit een u-klem met weerhaken. Je moet dus de afgeronde kant daar in drukken.
(de rondingen buigen de haken uit. Eenmaal gemonteerd blijven je viekante hoen in de haken hangen)
(Zow.., ik heb m'n portie artistieke expressie weer gehad voor vandaag.. )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank!
Net vandaag weer goed gemonteerd. Stuurkolom laten zakken en stuur verdraaid. Kostte de nodige moeite, maar zit er nu weer in.
Het probleem was dat er 1 kant vlak is van het stuk wat richting stuurhuis gaat. Ik had hem verkeerd erin zitten, dan wil die borgschroef niet
Vrijdag APK. We gaan t zien
Jaap
APK: check!
We rijden weer!
Jaap
Gefeliciteerd!
Dit was de ring die opeens op het stuurhuis lag. Ergens bij LHM vat vandaan?
Jaap
Een interne diameter van ongeveer 44mm?
Enige daarmee wat ik kan verzinnen is de 6+2 plunjer HD-pomp. Maar die komt er niet zomaar uitgevallen. :P
Zou een voorganger het nodig hebben gevonden om dat ding tussen het rondsel en stuurhuis te doen? Het is wel ongeveer die afmeting, maar ik zou niet weten hoe je verzint dat dat nodig is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat dacht ik ik, maar was te groot.
En dat rondsel heb ik zelf ooit gemonteerd
Ik heb nu overigens een srt tikje inde verbinding tussen stuurkolom en stuurhuis met een beetje speling.
Lastig te zien waar dat in zit. Moet die demper op 1 manier worden gemonteerd?
Jaap
Pagina's