Goedemiddag,
Ik ben Rens, en ik heb mijn oog laten vallen op een XM 2.1 TD automaat.
Op internet in het algemeen kan ik niet heel veel vinden over de combinatie 2.1 TD en automaat, dus ik ben heel erg benieuwd naar de bevindingen! Het gaat om de 2.1 TD bij Ton van Soest: http://www.tonvansoest.nl/occasions.html.
Wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat de bakverhoudingen vrij hoog zijn, waardoor zo'n XM redelijk wat toeren maakt op snelwegtempo. Daarbij komt dat ik op snelwegen (mits de motor warm is) van doorrijden houdt, is de XM dan nog comfortabel te noemen qua geluid bijvoorbeeld?
Wat achtergrondinformatie over mezelf: van thuis uit is het "vaste" merk Peugeot (tussen aanhalingstekens omdat er nu toch een Megane Estate voor de deur staat), ik zelf een autoliefhebber van klein af aan. Begonnen met een Toyota 4Runner RV6 in Australie, daarna een Porsche 944 gekocht toen ik terug in NL kwam. Auto 3,5 jaar gereden, en daarnaast een Peugeot 205D voor de kilometers gehad. Toen er groot onderhoud van de 944 aan kwam heb ik deze en de 205 van de hand gedaan, en een 605 2.5 TD teruggekocht. Wat pech mee gehad, en ingeruild op een 206 1.9 XTD met alles erop en eraan. Nu weer toe aan wat leuks, wat redelijk betaalbaar blijft aangezien ik nog altijd studeer :)
Hoop er hier wat goede raad over te krijgen!
Ik heb een 2.1TD automaat gehad en dat was een geweldige XM. Prima combinatie!
Maar let op; Wil je km-vreten? Deze XM heeft een behoolijke km-stand, dus als je iets van de historie kunt achterhalen is dat misschien wel zo fijn. (denk aan de kwaliteit van de automaat, diesel-pomp, koppakking etc)
__________
Crepuscule
Het plan zou zijn er een jaar of 2 mee te rijden, wat het rijden tot ongeveer 4 ton zou betekenen. Op het moment is het een dikke 40 k km per jaar, maar na mijn afstuderen in januari zal dit wellicht naar 30-35 k km zakken.
Het feit dat er 50% garantie wordt gegeven staat me wel aan, aangezien ik de komende 3 maanden er wel flink wat kilometers op zet. Dat geeft me in zekere zin wel wat zekerheid. Heb ook nog geen contact gehad met de garage over de achtergrond, maar ik wil morgen even gaan kijken.
Ik woon vlak bij Van Soest. Hij kan best wat leuks hebben staan natuurlijk, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de autoverkoper Van Soest.
Garagebedrijf Van Soest heb ik wel goede ervaringen mee met mijn Ds.
Marc Alsemgeest is een fanatieke 2.1 TD kilometervreter. Hij zal zijn mening nog wel geven denk ik.
Haha, Gerrie, you got it.
Rens, 4 ton voor een 2.1 dieselblok van Citroen is peanuts, mag je gerust nog een ton bij optellen voordat ie echt gaat muiten. Ik ben zelf een fanatiek handschakelaar, maar denk dat de automaat eerder problematisch kan worden. Goed om hier stevig op te letten, liefst met een automaat-XM deskundige erbij. Wat geluid betreft is dieselblok heel goed te doen, ook bij hogere snelheden, vooral als ie lekker warm wordt (dat wordt een XM diesel naar mijn ervaring echt pas na een 2-3 uur rijden), maar daarvoor ook al geen herriemaker. Je hebt meer last van de ruis van de wind dan van het blok, IMHO. En als de vering okee is, rijdt ie super. Volgens mij zie ik een ECC paneeltje op de foto, dus airco, das ook fijn. Mooie prijs voor een lage 3-tonner. Nog even wat leer op de kop tikken en erin zetten en je hebt een prachtauto.
Even op een rij wat puntjes om op te letten dus (in nietnoodzakelijke volgorde):
automaat, moet soepel schakelen en niet horten/stoten (automaatrijders, even aanvullen svp)
vering soepel rondom, LHM groen, auto moet soepel omhoog komen
onderhoudshistorie (o.a. distributieriem)
brandstofpomp moet kurk- en kurkdroog zijn aan de onderkant (servetje van Jabaar meenemen )
diesel is gloeien, starten en direct lopen zonder al te veel gedoe. Elk ander gedrag is een gefronste wenkbrauw.
Succes!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
... even een fris stuurwieltje er in zou ook en goede investering zijn.
__________
Crepuscule
Het is inderdaad een erg complete auto, er zit ook cruise control op en zo te zien elektrische stoelen. Daar staat alleen niks over op de site.
Thanks voor de uitgebreide en goede reactie's!
Denk dat ik op zo'n 2000 euro zit voor onderhoud in 2 jaar met 50.000 km per jaar en dan zit het nog mee, want doe veel zelf.
En ja, inderdaad neem een servetje mee.
Xm ziet ziet er op de foto's goed uit. Gewoon een basis uitvoering. Vraag onderhoudshistorie op en laat Ton van Soest hard maken waarom deze prijs. Hij vraagt geen hoofdprijs volgens mij. Als alles tip en top is en aan te tonen is het een redelijke prijs. Ik zou eerst een bod doen voor de heft van de prijs. Het is een diesel met een Lucas Epic-pomp en die gaan een keer lekken, het is een automaat en die gaan bij niet genoeg onderhoud een keer begeven.
Diesels in deze gewichtsklasse en leeftijd zijn niet zo coulant in de handel en een XM TD gaat geen echte klassieker worden volgens mij. Veel te duur gezien de motorrijtuigenbelasting en dat je er de komende tijd in sommige steden niet meer mag gaan rijden gaat ook mee spelen.
Een XM 2.1 TD rijdt overigens wel heerlijk en brandstofgebruik is zo rond de 1 op 15 als je een beetje vlot rijdt. Turbo geeft de XM net dat ene stukje meer power op de snelweg.
Gisteren even wezen kijken, alleen nog niet mee gereden.
Hij wordt deze week klaar gemaakt (staat al lang stil) en eind van de week ga ik uitgebreid proefrijden.
Het bedrijf staat me wel aan, de auto heeft alleen wel wat verbeterpunten:
- Deukjes (zonder lakschade) motorkap
- Rechterachterpaneel was er wat met de lak (kringetjes)
- Techniek heb ik nog niet kunnen bekijken
Qua interieur etc is de auto hartstikke netjes, de 3 ton is nergens aan af te zien.
Het spuiten etc. zat er wel bij in de vraagprjis, maar dat kan ik ook een maatje van me laten doen.
Dat zou al helemaal top zijn, maar wat kun je dan allemaal uitlezen? Ook compressie enz?
Zoals het er nu naar uit ziet wordt het donderdagmiddag aanstaande, of volgende week dinsdagmiddag.
Compressie meten kan niet met een lexia, en de rest boeit denk lang niet zo. Hoe loopt de motor, schakelt de bak lekker soepel en is de onderhoudshistorie bekend lijken me veel wezenlijker dan de een of andere elektrische storing. En ik moet me vergissen maar volgens mij kan VS ook uitlezen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zou vanmiddag eigenlijk proef gaan rijden, maar hij is nog niet rijklaar.
Wanneer ik het kenteken check, zie ik dat de laatste tenaamstelling in begin 2012 is. Dit betekent denk ik dat de XM al dik 2 jaar stil staat.
Het was dan ook zo dat de brandstofpomp niet goed meer was, en deze wordt op dit moment vervangen.
Zijn er nog meer dingen die ik beter zo snel mogelijk kan laten vervangen na een dergelijke stilstand? Waar ik zelf direct aan denk:
- Distributieriem
- Waterpomp
- Motorolie + filter
- Bakolie
- Accu wellicht
Rondje bollen misschien....
Automaatbak olie is sterk afhankelijk van de onderhoudshistorie, is die nooit vervangen dan zou ik daar heel voorzichtig mee zijn. anders elke 25k laten vervangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Lucky you dat er een brandstofpomp ingaat, dat is een hele klus dacht ik :)
Ik ververs de automaatbak olie elke 10 K.
Ierse zoefmachine
Het begint me nu toch wel een beetje lang te duren..
Vanmiddag eigenlijk afgesproken te gaan kijken + proefrijden, en voor mezelf besloten dat ik had willen kopen wanneer het me aanstond. Maar de auto was nog altijd niet klaar.
Is dat dan echt zo'n groot karwei, die brandstofpomp?
Een pro kan dat in 1 dag wel klaarhebben. Er zijn genoeg XM's te koop. Kan me niet voorstellen dat dat voor hun nog winstgevend is om een andere pomp er tegenaan te klatsen.
Volgende!
Dat idee heb ik dus ook ja, of ze moeten de pomp van een andere auto af kunnen halen die ze nog hebben staan.
Snap in ieder geval dat deze auto niet hun prioriteit heeft.
Aan diesel automaten staat er helaas niet veel te koop, niet in (redelijk) in de buurt in ieder geval.
Woon op het moment in Breukelen, en ben in het weekend vaak bij mijn ouders in Den Bosch.
Er staan er nog twee te koop, in Drenthe en in Groningen. Maar daar heb ik op het moment helaas geen tijd voor.
Verder heb ik met de 2.5 TD van PSA al slechte ervaringen, daar ga ik niet nog een keer aan beginnen.
Deze zeker? In het zonnetje is het net een MultiMedia ;-)
http://www.potgieter.nl/occasions/occasions/?sid=/Aanbod/AutobedrijfPotgieterBV/94061/Citroen-XM
__________
Crepuscule
t rijdt wel heerlijk zon automaat maar het doet je verbruik wel de das om. En dat is nou net waarom je aan t dieselen bent lijkt me.
Ik las juist overal dat dat wel meeviel, en ik maak toch voornamelijk veel snelwegkilometers.
Dan draait de motor maar net wat meer toeren met een automaat als met een handbak.
1 op 15 a 16 vind ik heel redelijk, dat rijd ik nu met mijn 206 diesel ook.
Plus dat ik gewoon een sterke voorkeur voor een automaat heb (en dat op mijn 24ste haha).
Dat haal je echt niet met een automaat. 1 op 15 a 16 haal je net met ene handbak als je rustig aan doet.
Wat ik had met de TD automaten die ik heb gehad (en wat IK lees van mede automaat rijders) is dat een TD automaat berline niet boven de 1 op 13 kan komen, breaks zelfs nog iets beroerder.
Ik ben wel met je eens dat een automaat heerlijk rijdt ;)
Ja hoor, haal je wel, ik althans wel. Makkelijk. Record is 1 op 17...:)
Ierse zoefmachine
Ik zit met handbak 2.1TD Break, serie 2 op 1 op 16 standaard als ik tussen 120 en 140 rij, wel heeel veel snelweg.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En een handtekening!!!!
gallons?? :) Nee hoor maar als je mijn normale gemiddelde in UK gallons wenst, dan doet ie gemiddeld tussen de 42 en 45 MPG, miles per gallon.
Heerlijk ook zo'n grote tank :)
Ierse zoefmachine
Maar hoe ziet het gemiddelde wegennet er bij jullie uit? Alles 80,90, 110km/u? Of ook 120/130? 110 vs 130 scheelt namelijk al 25% in gebruik.
Pagina's