HD regelaar: druk meten

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
HD regelaar: druk meten

Hoi,

ik zag deze topic's op het engelse club forum:

http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2917

http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2165

Het gaat hier over het "tunen" of weer binnen specificaties brengen van de hd-regelaar. 

Het schijnt dat de veer in de regelaar in de loop van de tijd te veel ingedrukt wordt waardoor de druk in het hydrolische systeem te laag wordt. 

Met name deze opmerking had mijn aandacht:

"In that case, the reason for the better ride is this: The hydractive electrovalve needs both electromagnetic force and hydraulic pressure to switch it to soft mode (i.e. open up the centre sphere path) if the main-line hydraulic pressure is low then the valve can be reluctant to switch fully and cleanly."

Als de druk te laag is dan werkt de HA-bol niet goed! 

Aangezien ik hier nog niet eerder van gehoord had en ook geen info hierover op ons forum of het cifo kon vinden toch maar even hier een topic aangemaakt.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Is het misschien een idee om zo'n drukmeter en slang te (laten) maken voor in het magazijn?

http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2165&hilit=cut+out+pressure&start=50#p32366 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: HD regelaar: druk meten

Ik heb dat een tijd geleden ook gelezen op het zelfde forum en me voorgenomen om daar eens in te duiken.

Is er echter tot nu toe niet van gekomen. Er staat ook nog ergens iets over de veertjes in het electroklepje zelf. Dus het ding waar de stekker op zit. 1 van de veertjes zou je langer moeten door deze wat uit te rekken. Dan zou dat ook beter schakelen.

Je kunt de bovenste links overigens alleen zien als je inlogt op dat forum. Maar registreren is zeker de moeite waard. Er zit daar best veel diepgaande technische kennis!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: HD regelaar: druk meten

Wat geinig, heel interessant! Wat op die foto staat ziet er simpel uit. Monteren ze nou ringetjes in die regelaars om de druk weer hoger te maken?

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE:

Ja, daar zitten af fabriek meestal ook al ringetjes in om de druk af te stellen. Door er extra ringetjes (0,3 en 1,0 mm geloof ik) in te doen kun je de druk weer verhogen, om de lagere druk van de veer (die wordt slapper/korter in de loop de jaren) te compenseren. 

Nummer 11 op plaatje voor de "cut-in druk" en nummer 10 voor de "cut-out druk":

Op het engelse forum, doen ze vooral de cut-in druk (nummer 11), die is ook het makkelijkst te vervangen/plaatsen.

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: HD regelaar: druk meten

Heel erg leuk om te lezen dit. Dat dat zo ontzettend veel invloed heeft, de reacties daar zijn lovend. Dat de Xm echt veel beter veert etc. Leuke modificatie, lijkt mij de moeite waard om te proberen. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

je  moet echter wel eerst met zo'n manometer aan de gang. Te veel druk is ook niet de bedoeling!

 

Helaas had ik die niet toen ik van mijn HD regelaar de o ringen heb vervangen. Zou handiger zijn wellicht om ook de onbelaste lengte van de veren te weten hoewel dat ook niet alles zegt helaas....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: HD regelaar: druk meten

Dat is logisch, ik zou er nooit zomaar wat in proppen. 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE: HD regelaar: druk meten

furriegurrie zegt:

je  moet echter wel eerst met zo'n manometer aan de gang. Te veel druk is ook niet de bedoeling!

Inderdaad! Wordt op dat forum ook voor gewaarschuwd! Fabrieks specs zijn: 145 +/- 5 psi cut-in en 170 +/-5 psi cut-out.

 Zou zeker niet meer dan 175 cut-out doen, anders krijg je lekkage problemen, de verschillende rubbers her en der in het systeem zijn niet gemaakt op hogere druk.(denk ik)

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE:

Wellicht dat deze een eigen topic verdient (?), maar gezien het "veertje" dacht ik dat het hier misschien ook wel bij kan.

HA-klep veertje oprekken:

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=32782

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=27033&start=15

Iemand hier ervaring mee?

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: HD regelaar: druk meten

Dat bedoelde ik inderdaad!!! Staat ook nog op de lijst 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE: HD regelaar: druk meten

Ik zag dat het plaatje van mijn eerste post niet zichtbaar is, als je niet bent ingelogd op het engelse forum...  

 

 

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE:

Is er al iemand die deze gebouwd heeft? Ik had 2 manometers gekocht, maar die zijn bij de inbraak in mijn garage ook meegenomen... 

 

 

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: HD regelaar: druk meten

Ik nog niet. Heb geruild voor andere regelaars in de tussentijd omdat ik geen tijd heb om zo'n tester te bouwen. Waar had je die manometers eigenlijk gekocht? Zonde dat die gejat zijn.