Beste forumleden,
De kachel ventilator doet het alleen nog maar standje storm :cry: .
Het maakt niet uit wat ik indruk op de electronische bedieningsunit.
Dat betekent dus elke keer als je het kontakt omzet om te starten , doet ze voluit blazen!
Heb dus de Ventilator uitgebouwd om te smeren (ze piepte een beetje)
Wil graag de transistors meten en/of vervangen.
Hoe en wat en natuurlijk waar moet ik meten?
En hoe krijg je dat printje los (behalve de twee kruiskopjes dan :wink: )
groetje remco
Xm 1991 V6 24v met electr. klima 141000km
http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=8&t=550&hilit=Ventilator&start=1125
Heb je hier wat aan?
Lijkt me wel :wink:
Denk inderdaad dat je dezelfde reparatie zult moeten uitvoeren....
Dank jullie wel..... ga deze week de printplaat schoonmaken en de transistors vervangen (conrad).
Ik heb ook de drie plaatsen gevonden om de motor te demonteren van de behuizing.
Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes remco
Leuk klusje. Succes!
__________
Crepuscule
Mocht het niet lukken dan heb ik nog een print uit een werkende type 1 unit liggen voor je.
Beste forumleden,
Kachel ventilator motor netjes gedemonteerd, de motor gereinigd en het asje gesmeerd.
De transistors vervangen...... nu doet ie het alleen op volle kracht![crying crying](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif)
Daar bedoel ik mee dat via het display de snelheid nog niet normaal regelen kan , als ik op het display een lagere ventilator snelheid ingeef stopt ze ermee....... druk ik op volle snelheid gaat ze wel![frown frown](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/confused_smile.gif)
Ik ga nog maar ff puzzelen met de soldeerbout denk ik....
Of anders maar een ander printje (citroen das pas fen , dank je voor het aanbod
)
Groetjes Remco
klinkt alsof je transistors niet goed zitten en/of geen contact maken of (ook) kapot zijn.
Heb je zeker weten alle stekkers goed aangesloten? Ook het dunne (groene geloof ik) draadje?
Servus Furriegurrie,
Heb de transistors gemeten..... en die zijn goed.
en alles natuurljk goed aangesloten.![](https://lh3.googleusercontent.com/-vS-NN2eALWk/UUtIEhZ5veI/AAAAAAAAa50/r61Em1LfDuE/s800/DSCN1525.JPG)
![](https://lh6.googleusercontent.com/-iYlyP5Na6Vo/UUtIGYEJrpI/AAAAAAAAa58/nUF0gE698N4/s800/DSCN1526.JPG)
Wat natuurlijk kan zijn is dat het printplaaje zelf niet meer lekker is?
Misschien toch maar een ander printje???
Groetjes Remco
ok....
Daar heb ik dus niet gesoldeerd , de achterkant dus. (gaat ook niet volgens mij)
Heb na deze fotos de boel extra doorgesoldeerd.
zal binnenkort weer ff proberen en laat het weten of ze werkt.
groetjes remco
Alles werkt na behoren.
Let op bij type 1 dat de aansluitkabel achter op het bedieningspaneel nog wel eens kuren geeft. Dit komt vooral door slecht kontakt op de connector of zelfs een gebroken connector (zoals bij mij). De aansluitkabel kabel is ook redelijk hard en lijkt wel een touw![devil devil](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/devil.gif)
gr remco
Vraag waar zit deze ventilator, en hoe bouw ik hem uit.
Groeten M.Tuinbeek
Bij de voeten van de passagier. Schopplaat losschroeven (paar torxjes), dan zie je hem zitten. Zit met 3 schroeven vast (en wat stekkers).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij de voeten van de passagier. Schopplaat losschroeven (paar torxjes), dan zie je hem zitten. Zit met 3 schroeven vast (en wat stekkers).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)