Motor temperatuur ZPJ4

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jeen
afbeelding van jeen
Motor temperatuur ZPJ4

Het valt mij op dat de motor tepratuur erg afhankelijk is van de belasting van de motor. Rij ik rond de 100 km/h dan is de koelwater temperatuur net onder de 90 graden en de motorolei er net boven. Rij ik 130 dan gaat het koelwate 92 en de olie gaat naar 100 graden. Met de caravan er achter gaat het koelwater naar de 100 graden en de olie naar 115 graden. Ik herinner mij nog dat ik in de beginjaren, 18 jaar geleden, met de caravan er achter naar kroatie ben geweest. De temperatuur was toen nog een stuk hoger. Als ik even stil had gestaan, bv om te tanken, dan kwam bij herstart de waarschuwing in het display van een te hoge temp. Bij even lopen verdween dat dan wel omdat de vinnen de vloeistof in de radiateur dan al hadden gekoeld. De vinnen draaien in beide standen en slaan ook al wel vrij snel aan. Biij de airco aan draaien ze altijd mij in de eerste stand. In andere topics lees ik ook over de temperatuur. Op de radiateur dop staat een druk van 1,4 bar de kooktemperatuur is dan 110 graden. Het koelwater heeft ook een iets hogere kooktemperatuur door het koelmiddel, maar rood op de meter begint pas bij 120 graden. Dat is naar mijn idee toch vrij hoog. Mijn vraag is of dit zo gaat bij alle ZPJ4 motoren en moet je daarmee zien te leven. Dat kan want de reis naar Kroatie is verder zonder problemen verlopen. Kunnen we dan stellen  dat de capaciteit van de rediateur aan de lage kant is? Of moet ik op zoek naar een oorzaak bv een dichte radiateur

Feije
afbeelding van Feije
RE: Motor temperatuur ZPJ4

Heb je een originele radiateur in je XM zitten? Medeforummer ChrisB heeft met zijn XM gelazer gehad met aftermarket radiateurs. Vaak krijg je een radiateur van een tweeliter. Fysiek past die wel, maar ik meen me te herinneren dat die slechts de helft van de koelkanalen en wat minder dikte heeft dan de correcte radiateur van een prv. 
 

Overigens klopt die 120 graden op het metertje wel: je kookpunt verschuift immers doordat het koelsysteem onder druk staat. Zodra je metertje echter langdurig boven de 110 graden staat, zou ik me wel wat zorgen gaan maken. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: Motor temperatuur ZPJ4

Ik ga er venuit dat de orginele radiateur er nog op zit maar dat weet ik niet zeker. Waar zou ik dat aan kunnen zien? Ik heb even een paar nieuwen bekeken op Autodoc. Het lijkt mij dat die rond de 20 koel kanalen hebben.

Maar ik maak op uit je werhaal dat de tempratuur toch wel enigsinds constant moet zijn en niet zo sterk wisseld on de invloed van belasting als die van mij

Rus Junior
afbeelding van Rus Junior
  • Citroen XM V6 12v Exclusive van 1995
  • Citroen Xm 2.0i 16v van 1999
RE: Motor temperatuur ZPJ4

jeen zegt:

<p>Het valt mij op dat de motor tepratuur erg afhankelijk is van de belasting&nbsp;van de motor. Rij ik rond de 100 km/h dan is de koelwater temperatuur&nbsp;net onder de 90 graden </p>

Bij mij zit er een originele nieuwe (lees 1,5 jaar oud) radiateur in en die komt onder het rijden tot zo ver nooit boven de 88 graden (ook in de bergen met een volgepakte auto met fietsendrager). Alleen als hij even stil gestaan heeft voor inderdaad tanken stijgt hij even, maar bij starten zakt hij bijna gelijk weer terug naar die 88. Klinkt voor mij dus dat er iets met de radiateur is. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Motor temperatuur ZPJ4

jeen zegt:

Maar ik maak op uit je werhaal dat de tempratuur toch wel enigsinds constant moet zijn en niet zo sterk wisselt onder invloed van belasting als die van mij

Mwa, zeker na een paar minuten stilstaan kijk ik er niet van op. Het is vaak niet zoals bij moderne auto's dan je temperatuurmeter strak op één waarde blijft staan. Van zo'n caravan moet 'ie natuurlijk ook wel erg hard werken. Je zou je radiateur een keer kunnen vervangen natuurlijk, mits je een originele kunt vinden. Uit m'n hoofd hebben aftermarket radiateurs 21 koelkanalen en originele 42. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: Motor temperatuur ZPJ4

21 of 41 dat scheelt wel heel veel. Ik zal even kijken of ik ze in de auto kan tellen.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Motor temperatuur ZPJ4

https://xmclub.nl/comment/69031#comment-69031

In dit bericht en twee berichten eronder legt ChrisB het verschil uit. In post 276 geeft hij ook aan hoe warm zijn XM wordt, overigens een 12v met automaat. Die werd niet geleverd met olietemperatuurmeter. Een zo'n vroege 12v met airco heeft dezelfde radiateur als jij hebt. Een radiateur met 42 kanalen weet ik wel voor je te vinden:

https://www.boutique-laventure-association.com/en/citroen/181465-radiator.html

Dit is wellicht de beste die je nu nog kunt krijgen. Hij is eigenlijk bedoeld voor een t1 tweeliter met airco en niet voor een v6, maar hij lijkt meer op de radiateur die erin hoort dan alle andere radiateurs die ik kon vinden. Ik begrijp ook niet zo goed wat er anders is aan deze radiateur dan aan de originele voor een v6. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Radiateuren, dat was idd nogal een saga. Veel geleerd.

Ik heb nog een NOS Valeo radiateur liggen, naar ik meen zonder extra pijpje halverwege rechts. Ook heb ik nog een zgan Nissens liggen, je weet wel, die ene die zo warm wordt in een V6. Is prima geschikt voor een 2.0

Moet nodig eens de zolder uitmesten, ik heb daar nog een flinke berg goede XM serie 1 onderdelen liggen. Kom er maar niet aan toe, hopelijk komende winter.

jeen
afbeelding van jeen
RE: Motor temperatuur ZPJ4

Ik heb even gekenen maar er zit een ratiateur inmet 41 koelmiddel pijpjes. Dus dat gaat goed. Het eerste waar ik dan op uitkom is een thermostaat die niet goed meer open gaat en een goede doorstroming van koelmiddel in de weg staat. Als het zo uitkomt dan haal ik die er een keer uit om te vervangen.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Motor temperatuur ZPJ4

Je zou kunnen checken of 't aan de radiateur ligt. 't Kan ook een slechte KVSpomp zijn (slecht rondpompen KVS) of een thermostaat die maar gedeeltelijk of te laat open gaat?

Maar of je je er écht druk over moet maken...?

Zoals je zelf al aangeeft blijft je koelwater temperatuur binnen de perken en gaan er ook geen alarmlampjes branden. (ja die heb je voor een hoge koelwatertemperatuur)
Ook zou je airco uitgeschakeld worden als de temperatuur te hoog oploopt en daar maak je geen melding van. :)

Een olie-temperatuur van 110grC is ook niks bijzonders. Op de ES9J4 hier loopt die makkelijk op tot de 120. 135 á 140 als we heuvelig rijden op de autobahn. Maar toen was 't ook zo'n 40grC buiten. (Buitentemperatuur heeft ook invloed op de koelwatertemp trouwens..

Wat misschien nog een verschil is, is dat jouw ZPJ4 een oliekoeler heeft? Die heeft de ES9J4 niet. Een oliekoeler brengt wellicht ook nog extra hitte in het koelsysteem. (meer contactoppervlak wegens de koeler is meer hitteoverdracht)

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Dat van die te laat open gaande thermostaat is onzin. Dan zou je KVStemp altijd op 100 te hoog moeten stabilseren.

Hou er voor de rest rekening mee dat de Xm behoorlijk aerodynamisch is. Dat betekent dat als je er een caravan achter hangt, dat deze wind vangt alsof ie voorop rijdt.
Kortom, je verandert je Xm bijna letterlijk in een bestelbus qua gewicht en luchtweerstand. Dan vraag je nogal wat van die motor. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: Motor temperatuur ZPJ4

Dank voor jullie reactie. Olie temp loopt met de caravan en in de bergen idd op naar 140 graden. Voorlopig laat ik het zo. Mocht ik de boel als eens los hebben dan kijk ik gelijk naar de thermostaat. Ik denk ook niet dat die te laat open gaat maar niet meer helemaal wat de doorstoming zou belemmeren.