Nieuwe startmotor of draadje?

22 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Nieuwe startmotor of draadje?

Al paar keer startproblemen: ik hoor een klik maar verder geen sjoege.
Met startkabels paar keer wel aangekregen....
Nu stond ik zonder hulpauto somewhere en de ANWB maar gebeld....goffer in die k*tkoude
Ik denk nog: dat wordt nieuwe accu kopen, ben het zat.
Maar de ANWB gozert zeide dat er voldoende lading op was etc...en idd met de startkabels ook geen succes.
Paar klapjes op de startmotor...nog niks....toen maar aangesleept en hopla we reden weer.

Nu: moet ik nieuwe startmotor kopen of hoe zit het met dat draadje van startrelais naar pluspool?
Waar zit het allemaal precies? Zou ik het kunnen? Ik weet de startmotor niet eens te vinden (erg he), laat staan het relais... :mrgreen:
Maar wil het wel proberen.
Graag kookboekadviezen, anders ben ik snel de draad kwijt ... :shock:

Thnx alvast

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Als jij een klik hoort maar er gebeurt verder niets dan is je Bendix niet lekker.
Vergeet de draadjes naar je startmotor, die zijn OK dan. Ritsel een andere startmotor of laat deze reviseren en you're good to go.
Je startmotor zit voor op je blok BTW. Jij hebt een 2 liter, als je je motorkap openmaakt kijk je er volgens mij zo tegenaan.
Accu beslist afkoppelen voor je aan de startmotor gaat werken!
Succes. Je weet me te vinden als je nog vragen hebt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Ok....dank.
Met loodtoeslag nog een dure grap zie ik..
Toen ik thuis was en de motor uitzette startte hij wel weer meteen...kan ook vuil startrelais zijn lees ik weer ergens.....
Maar dat zal ijdele hoop zijn.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Oei, vervelend!
Als je het zelf wilt vervangen; bij de 2.0 16 zit de startmotor aan de voorkant van het blok, onder het inlaatspruitstuk! Dus als je vanaf de onderkant kijkt boven je drukregelaar; en dan zit die met 3 flinke bouten tegen de versnellingsbak aan geschroeft.. Een moeilijk klusje is het niet. De trick? van onder sleutelen, en flink wat geduld hebben. 3 bouten en hij is dr uit! Een startmotor van zo'n type blok kost vaak ook niet veel, aangezien die van de turbo er bijvoorbeeld ook op past. Revisie van je huidige zal ook niet veel kosten, maar in geval van revisie zou ik een tweedehands exemplaar erbij kopen, dan kan je tenminste nog rijden!

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Fijn, dank heren, ik ga aan de slag (met dit weer??? :evil: )
Ik zie bij mijnautonderdelen.nl een aantal van die jongens rond de 100 Eurioos.
Zit er 67 euro loodtoeslag op! Belastinggeld met enkele reis Griekenland... :|

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/index.jsp#
Ook rond de 100..

Succes!

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

http://www.mister-auto.nl/fl/startmotor/cevam-3600_g2_a3933600.html

lijkt me niet duur...

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Ze zijn wel te vinden in ieder geval. En als je het te duur vindt.. Roger kan je meer vertellen over het reviseren van de startmotor denk ik. En er moet vast wel iemand zijn die een exemplaar heeft liggen dat voor de revisie kan.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Mijn ervaring is dat revisie ook minimaal zo'n 90 a 100 euro gaat kosten....

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Ik heb nog wel een aantal startmotoren liggen die werkend uit een sloper zijn gekomen.

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Beste Takkie,

Ik heb het zelfde probleem gehad.
Bij mij is de startmotor vervangen, maar gaf geen resultaat. (zie uitgebreid verhaal in "mijn trost")

Achteraf bleek het niet aan de startmotor te liggen maar aan de vele stekkers en relais die in het schakelschema zitten.
Er zijn een aantal bekende boosdoeners.
1. Het relais. (Bij linker koplamp meest linkse relais)
2. de stekker verbinding op de startmotor. (Dunne wittedraad)
3. Stekkerverbinding die in de witte draad zit. (als je airco hebt, zit die onder de aircopomp)
4. Contactslot.

Het beste om het te testen is:
Maak aan de witte draad van de startmotor een losse draad.
Die leg je (beschermd) ergens in de buurt van de accu.
Als hij dan niet start kan je met deze draad starten. (als dat wel werk, weet je dat het niet aan de startmotor ligt)

De uitleg die mij door (2) dealers is verteld.
Als je wel de klik hoort, maar de startmotor niet aanslaat. Is er sprake van te weinig spanning waardoor het net niet volledig contact maakt.
Het extra draadje trekken is een heel klein klusje en geeft je zekerheid of de startmotor het probleem is.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes
Gerard

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Yo dank, ik ga de witte draad proberen...het lijkt dat dat het is want de startmotor doet het soms wel en soms niet en met extra vermogen weer wel (startkabels andere auto), hoewel, gister dus weer niet met de ANWB, later thuis weer wel zonder hulp....
Startmotor zal wel vuil, oud en versleten zijn....

Ik vind het niet te duur hoor dus ik koop wel een nieuwe startmotor als dat nodig is (het is wel echt geld natuurlijk, je koopt er bijna een hele XM voor.. :mrgreen: )

Leuk puzzelstukje en ik ga het fiksen! Nu even de thermostaat buiten wat hoger svp!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Loop ook even je massakabel na, vanaf de accu naar de bak en carrosserie.
Een slechte massa wil ook wel eens deze problemen veroorzaken, met name het langzame draaien.
Simpel gezegd bestaat de startmotor uit twee aparte apparaten, solenoid en de startmotor zelf.

IMAGE(http://home.planet.nl/~delde144/Startmotor_bestanden/DSCF0001.JPG)

De solenoid is een magnetische schakelaar, en is het kleinere ronde onderdeel waar de aansluitingen op aangesloten zitten.
Vanaf de pluspool van de accu loopt een rechtstreekse verbinding naar de solenoid en vanaf je startrelais loopt nog een verbinding naar de solenoid.

Zodra jij de sleutel om draait schakelt het startrelais stroom naar de solenoid en dan gebeuren er twee dingen, de magneet activeert waardoor een pen in de solenoid omhoog getrokken wordt en met een koperen plaat de directe verbinding van de accu doorverbind naar de koolborstels in de startmotor en via een hefboom wordt door de solenoid de bendix van de startmotor omhoog geduwd waardoor het tandwiel van de startmotor in contact komt met de starterkrans.

Die tik die jij hoort is het uitslaan van de bendix, als je gewoon een tik hoort en zolang je de sleutel niet loslaat verder niets dan zou ik verwachten dat de koolborstels van je startmotor versleten zijn en waarschijnlijk vastzitten in de schachtjes, hoor je bij de startpoging meerdere tikjes achter elkaar dan lijkt het op een slechte stroomverbinding die af en aan gaat.

Wat je eens kunt proberen om uit te sluiten of het aan stroomvoorziening of de startmotor ligt is een paar keer voorzichtig met een hamer op de motor tikken, de koolborstels zitten in de kop van de startmotor, daar waar de solenoid ook zit, klop een paar keer met een hamer tegen de zijkant van de startmotor en let daarbij op dat je de solenoid niet raakt ivm de directe verbinding met de accu die daar zit.
Als hij vervolgens wel start kun je er van uitgaan dat je koolborstels aan vervanging toe zijn, of voor het gemak de gehele startmotor.

Als je naar een sloperij gaat kun je vrijwel iedere startmotor gebruiken van iedere peugeot of citroen met een benzine of dieselmotor van de XU serie tussen grofweg 1980 en 2000, dat zijn feitelijk alle benzinemotoren carburatie of injectie met een inhoud groter dan 1,4 liter en alle dieselmotoren met een grotere motorinhoud dan 1.6 liter.

als je nog een sloperij hebt waar je zelf mag gaan kijken, probeer dan een startmotor te vinden die er nog schoon uitziet en bij voorkeur nog een stickertje er op heeft zitten, ik heb de laatste paar keren dat ik een nieuwe startmotor nodig had iedere keer een praktisch hagelnieuw exemplaar voor minder dan 50 euro op de kop weten te tikken, vervangen is een eitje, accu los en die drie bouten los.
Bij de 16V is de startmotor net iets minder goed zichtbaar vanwege het spruitstuk maar dat is alleen een klein beetje ongemakkelijk bij het losdraaien van de kabeltjes.
Bij de 8V kun je er zeer gemakkelijk bij. Voor het vervangen van de startmotor heb je verder niets speciaals nodig, gewoon de accu loshalen en die drie bouten aan de versnellingsbak waar hij mee vast zit.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Dank! Nieuwe startmotor is inmiddels besteld, die van Gerrie...mooie prijs voor het geleverde vermogen.
Ook bedankt voor de tweedehands suggesties hoor...maar het scheelt niet veel en moet ik weer op zoek ipv achter de pjoetert uitkiezen :mrgreen:
Ik zal de andere suggesties nalopen. En een paar tikken uitdelen, ook al had de ANWB gozert dat ook al gedaan.
Weinig spraakzaam, ik moest de info uiiiiiiiit 'm trekken!!
Weer wat geleerd over de werking van startmotoren, interessant!

oeps: ik zie nu dat dit draadje helemaal op de verkeerde plaats staat....sorry mod :oops:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Dat geeft niet, die verplaatsen hem wel..
Misschien kun je de oude bewaren en open maken.. Leer je weer wat van! :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Mooi hé, dit forum... Iemand stelt een vraag die voor de hand ligt en direct komen er meerdere reacties die het probleem verklaren en mogelijke oplossingen geven. :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Ik krijg er een warm gevoel van... :sunny:
Vandaag of morgen de startmotor binnen, dan de koude trotseren en zal hopelijk de motor zelf ook weer flux warmdraaien....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Succes!
Ik heb zelf een startmotor uit de voorraad ter revisie aangeboden vorige week, zodat ik die kan omwisselen voordat de temperaturen hoger gaan worden.
Ik hoop dat mijn probleem daarmee opgelost wordt.
Ik hoop ook dat jouw probleem zich ook oplost met die nieuwe startmotor. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Ik wist wel dat je een bikkel bent Roger :mrgreen: voordat............

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Haha, ik zal wel moeten Mark :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Nieuwe startmotor of draadje?

Zal ik er even 'als' van maken? ach nee ik laat het ook maar zo, staat je goed :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.