Beste XM-forumgenoten,
Ik zal mij eerst even voorstellen, dit is mijn eerste bericht hier namelijk. Mijn naam is Jeroen, ik ben 36 jaar oud en woon in Oud Gastel (West-Brabant). Ik werk als adviseur milieu en industrie bij een ingenieursbureau in Rotterdam. Mijn vrouw en drie dochters (3, 4 en 6 jaar oud) zijn mijn grootste liefde. Op de tweede plek komen auto's.
Voor de gezinsritten en het woon-werkverkeer van mijn vrouw hebben we een Mazda 6 Sportbreak uit 2004. Ruim, breed genoeg voor drie kinderstoeltjes, oerbetrouwbaar en het stuurt erg lekker. De tweede auto in het gezin is eigenlijk alleen voor mijn woon-werkverkeer en de liefhebberij. En daar zoek ik een andere voor. Vrij plotseling, want afgelopen maandag is mijn huidige auto, een Alfa Romeo GTV van 1996, total-loss gegaan in een kettingbotsing. De afwikkeling van de verzekeringszaak gaat nog een paar weken duren, maar zolang kan ik niet zonder auto.
Het budget is daarom beperkt: maximaal 2 mille, bij voorkeur minder. Gebruikskosten moeten ook niet de pan uit rijzen, maar op Alto-niveau hoeven die niet te liggen; wat de Alfa me kostte is wel het maximum. Ik voel een lichte 'urgentie' om met uitsterven bedreigde stukken techniek te rijden, voordat ze er nauwelijks meer zijn. Hydropneumatische Citroëns, BMW's met ongeblazen zes-in-lijn, dat soort dingen.
De auto waar ik zelf naar kijk nu, het meest enthousiast van word, en de reden is van mijn aanmelding hier: een Citroën XM. Wat een ontzettend mooi, eigenwijs, uitgesproken ding. Wel moet ik mezelf i.v.m. de gebruikskosten echt beperken tot een 2.0-16v. Die verbruikt precies evenveel als de Alfa, is een klasse zwaarder in de belasting, maar goedkoper in de verzekering. Qua onderhoud schat ik ze even duur (uitgaand van een XM type 2) en afschrijving is bij een XM van 1900 euro ook minder hoog (afwezig?) dan bij de Alfa van 3400. De prestaties vallen me mee (waarom gaat een zware XM met dezelfde aandrijflijn harder dan een lichtere Xantia)?
Ik vond deze (plaatjes zijn klikbaar):
€ 1.999, 234.575 km. Lijkt wat plaatwerkschade op het linker achterpaneel te hebben, maar ziet er verder goed uit (ook interieur) en heeft een stapel onderhoudsbonnen, waar ik o.m. een reeks nieuwe uitlaatdelen en nieuwe veerbollen op zie staan. Auto is tevens lang in bezit geweest bij de vorige eigenaar. Lijkt me iemand die er goed voor gezorgd heeft. De plaatschade lijkt ook mee te vallen, vind ik op zich niet storend nu.
€ 1.850, 164.149 km. Vage foto's i.c.m. de tekst 'heeft wat gebruikssporen' geven niet veel vertrouwen. Interieur lijkt wel netjes. Aanbieder is een autobedrijf dat zich lijkt voor te doen als particulier?? Als de omschrijving klopt, zitten er goede banden en nieuwe veebollen op de auto.
€ 1.100, 305.704 km. Ziet er eigenlijk best goed uit, schuifdakje erin is ook leuk. Wel een nogal hoge kilometerstand (is dat een probleem bij XM'en?) en de kentekenplaathouder is van Van der Ven auto's uit Roosendaal. Die handelt volgens mij alleen in opkoop-auto's? Ook de aanbieder zelf heeft een paar slechte beoordelingen. Ik denk dat ik deze laat staan.
Verder staat er in Heythuysen bij een autobedrijf nog een XM 2.0 van 1998, TR-SJ-29. Die is daar pas binnen, dus er zijn nog geen foto's geplaatst. Vraagprijs is € 1.950, kilometerstand 149.490. Klinkt interessant, maar kan ik pas beoordelen als er foto's zijn.
Wat vinden jullie van deze exemplaren? Nog andere tips?
Hartelijke groet,
Jeroen
Hoi Jeroen,
Welkom hier. De 2.0 gemotoriseerde XM's worden bij de vleet aangeboden en de keuze is dus ruim. Zolang er een APK op zit en de staat is redelijk kan je er al gauw een jaar mee rijden. Reken er wel op, dat er bij deze dames, die toch minimaal allemaal 17-20 jaar oud zijn, het een en ander onverwacht om de hoek komt kijken. Als je een beetje handig bent, kan je een hoop zelf en als je lid van de club wordt, kan je veel reservemateriaal tegen niet al te hoge prijs bij het magazijn betrekken. Ook via dit forum wordt er nog al eens wat gehandeld in materiaal.
Hier op de clubsite staan ook misschien nog wat extra opties (http://www.xmclub.nl/te-koop) die binnen je budget vallen. Worden in ieder geval zeker aangeboden door liefhebbers.
Zelf heb ik niet zo'n ervaring van benzineXM's, maar wellicht dat een ander clublid je kan helpen bij een proefritje, om eens mee te kijken.
FurrieGurrie (Gerrie voor intimi) woont volgens mij bij je om de hoek; afhankelijk of hij tijd en zin heeft en de auto's niet al te ver weg staan, is het een optie om hem eens te peilen.
Succes met de aanschaf.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Deze in Duitsland kan leuk zijn ... http://suchen.mobile.de/ maar moet je ff ophalen ;-)
__________
Crepuscule
Ik heb een 16v en Turbo CT en merk in het verbruik bijna geen verschil.... maar goed, op papier verbruikt een Turbo CT inderdaad 0,8 liter meer per 100 km dan de 16v.
__________
Crepuscule
Behalve bovenstaande vraag over de vervangingsinterval van de distributie, zit ik ook nog met de beschikbare uitrustingsniveaus op een 2.0i type 2. SX, VSX en Exclusive? Of alleen SX? Ik kom ook SX Prestige tegen, actiemodel? Is er ergens een uitrustingsbrochure beschikbaar? Verder kom ik erachter dat een 2.0 niet standaard is uitgerust met het hydractieve veersysteem. Wat zit er dan wel op? En hoe kan ik op de gemiddelde advertentiefoto zien welk veersysteem er op een auto zit?
Hydractief heeft dikkere leidingen dan niet-hydractief, vooral goed te zien rondom de veerbollen in de motorruimte.
Voorts heeft een hydractief een sport-normaal schakelaar, die bij niet-hydractieven ontbreekt. Deze zit links naar de versnellingspook/automaatpook.
Volgens mij is Exclusive niet geleverd op 2.0, VSX wel. Prestige is, dacht ik, een duitse term voor een wat uitgebreider pakket.
Overigens hebben de liefhebbers in de loop van de tijd nogal wat gesleuteld, zodat een SX er al een heel stuk als Exclusive kan uitzien.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De latere 16 kleppers zijn vaak SX en vaak niet hydractief. Maar dat hoeft niet perse een nadeel te zijn! Ik geniet juist erg van mijn niet hydractieve vering.
- SX is het instapmodel uit de laatste jaren
- VSX is iets luxer
- Exclusive of Prestige is nooit op 2 liters geleverd in Nederland maar wel in België
HIerbij een pdf
__________
Crepuscule
En in aanvulling op het plaatje van Marc. Bij een niet hydractieve zie je ook geen schakelaar links naast de pook.
Alle exemplaren die jij had uitgezocht zijn dus niet hydractief.
__________
Crepuscule
Duidelijk, thanks! Ik krijg geen spijt als ik een standaard hydropneumaat koop dus, als ik het goed begrijp kan die niet schakelen tussen stug en soepel, en is dus soepel. Duikt wat meer bij remmen en hangt wat meer in een bocht, toch?
Heeft iemand nog antwoord op de distributie-vraag (vervangingsinterval)?
Deze verscheen net op Marktplaats LINK Daar zit wel alles al in ;-)
__________
Crepuscule
Ik zag hem ook ja. Volgens mij is het links van de pook ook leeg, dus ook geen HA2-systeem. Niet dat dat een must is hoor. En deze is eigenlijk 1.000 euro boven budget.
In Heythuysen vond ik eerder deze week al deze:
http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xm/1998/heythuysen/878jj/citroen-xm-20i-16v-uniek-slechts-149000km/?zoekopdracht=citroen-xm%7C2
Daar zijn geen foto's van, maar klinkt op papier aantrekkelijk. Lage kilometerstand met NAP, slechts twee eigenaars gehad, de eerste deed er 11 jaar mee, de tweede 8 jaar. Klinkt vertrouwenwekkend.
Daar zit zo te zien geen airco in. Maar ik weet ook niet of dat belangrijk is voor je? Persoonlijk zou ik niet meer zonder willen.
__________
Crepuscule
Ik dacht altijd dat dat belangrijk was, maar ik heb drie jaar lang met een Volvo 480 gereden waar wel airco in zat, maar die het niet deed. En daar heb ik welgeteld drie dagen echt last van gehad, toen het buiten 35 graden was. Ik heb het voordeel dat zowel thuis als op m'n werk de auto overdekt staat, dus nooit heet wordt in de zon. Rijdend is rijwind meestal voldoende verkoelend (raampjes open), behalve als het dus 35 graden is. Maar dat gebeurt niet zo vaak. Liefst heb ik er één met airco dus, maar zonder kan ik ook leven.
Zal wel 'ns bellen met de beste man.
[quote=Brabander]
<p>Ik zag hem ook ja. Volgens mij is het links van de pook ook leeg, dus ook geen HA2-systeem. Niet dat dat een must is hoor. En deze is eigenlijk 1.000 euro boven budget.</p>
als jij daar heen gaat zonder inruil krijg jij er wel een honderd of 8 van af
Zit net de pdf even te bekijken, mooi interieur heeft die XM
En dat het koppel van de tct hetzelfde is als de v6 dat had ik niet verwacht, blij dat ik hem heb
Zoveel?
Ik ga in elk geval morgen bij die in Heythuysen kijken, daar heb ik net mee gebeld. De auto is dealer onderhouden (Bergeijk), heeft wel airco, geen hydractief veersysteem, wel een 13e ruit, geen lichtmetaal. Nette auto volgens de verkoper, alleen het klepje van de startonderbreker (pincode) is afgebroken. Is ingeruild op een Kia Sportage. De dealer in Bergeijk (Dirks) heb ik ook gebeld, die kon me vertellen dat de distributie in november 2009 vervangen is, 70.000 kilometer geleden. Die kan dus nog bijna 3 jaar of 50.000 kilometer mee. In december 2014 is de laatste grote beurt uitgevoerd, 10.000 kilometer geleden heeft deze dame nog een kleine beurt gehad.
Al met al voldoende vertrouwen om er morgen eens een kijkje te gaan nemen en een stukje mee te sturen. Ik neem mijn vader mee. We zijn allebei wel technisch, maar van specifieke XM-zaken hebben we geen verstand. Met de aankooptips van de club komen we wel een heel eind denk ik. Mocht de koop doorgaan, wordt ik zeker lid.
Morgen meer dus!
Misschien kan je Roel Veenstra even vragen; die woont in Helmond, bij Heythuizen om de hoek. Dat ie even meekijkt.
Of je moet een proefrit naar Maastricht mogen maken; dan werp ik wel een blik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Goed idee Jeroen, ons onderdelenmagazijn zit bij jou in de buurt. We hebben genoeg voorraad om je SX dan mee op te leuken.
__________
Crepuscule
Nou, ik ben gisteren geslaagd in Heythuysen! Dit draadje (over de zoektocht) kan dus op slot, ik ga een nieuw topic aanmaken onder 'Jouw XM'.