thermostaat kaduuk?

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
thermostaat kaduuk?

Mede forummers,

volgens mij is mijn thermostaat naar zijn grootje: temp. komt niet meer boven de 70 graden uit, terwijl ik 80-90 gewend was, zelfs niet bij stevig doorrijden (wel boetesnelheid, maar binnen Mulderwet grenzen). Soms zakt ie zelfs naar 65 graden.

Dit terwijl de thermostaat bij de blokwissel (1 1/2 jaar geleden) nog is vervangen.
Tevens wat koelvloeistof verlies, waarbij ik (dus) direkt een link leg.

Is de link logisch?
En hoe lang kan/mag/is verstandig om door te rijden met kapotte thermostaat?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: thermostaat kaduuk?

Zo snel als mogelijk is vervangen zou ik zeggen, zo veel werk is dat niet.

wimb
afbeelding van wimb
Re: thermostaat kaduuk?

Dat hangt helemaal van het type blok af.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: thermostaat kaduuk?

Klinkt idd als thermostaat, heb het zelf ook bij de hand gehad.
Zou het snel vervangen, je verbruik stijgt namelijk lekker met zoiets.
De moeilijkheidsgraad van de reparatie hangt geheel af van het motortype! TCT en 16V zijn appeltje-eitje.
Automaat en schakelbak hebben officieel verschillende thermostaten. Kies zelf welke je zou willen, luistert niet zo nauw IMHO.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: thermostaat kaduuk?

Marc heeft geloof ik een 2.1 td!? Ja is iets meer werk dan bij een 2.0i (tct)/16v. Maar nog steeds goed te doen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: thermostaat kaduuk?

2.1 TD idd.

Ze moet toch weer voor een beurt binnen zeg een week of 2, dus dan mag de thermostaat gelijk mee.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

midimaze
afbeelding van midimaze
  • 2.5 TD
Re: thermostaat kaduuk?

wimb zegt:

Dat hangt helemaal van het type blok af.

2.5 TD == :(

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: thermostaat kaduuk?

Dieseltje gaat niet kapot met een verrotte thermostaat dus lig er maar niet wakker van. Je kan er redelijk ok bij, geloof dat ik t in een uurtje had gedaan op mn gemak

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: thermostaat kaduuk?

Is inmiddels meegenomen tijdens beurt/APK.
onderdeel 27.60
uurtje werk a 50 euri
+ 19% voor minister de Jager.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

arentwilde
afbeelding van arentwilde
RE: thermostaat kaduuk?

Mijn v6 komt ook niet boven de 70 graden alleen in de zomer met caravcan bijna tegen het rood... kapotte thermostaat?

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: thermostaat kaduuk?

Denk het wel, Arent. Ik heb in het verleden met zwaar werk ook wel gehad dat de motor niet goed gekoeld kon worden, tegen het rood aan. Met werkende thermostaat, dus dan stond ie helemaal open. Bij een kapotte thermostaat gaat ie niet meer goed dicht, dus blijft altijd wat open staan, zodat ie teveel koelt, ook daar waar het (nog) niet nodig heeft. Dus te koel bij normaal werk.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998 en 2,0 16V 1999
RE: thermostaat kaduuk?

Een kapotte thermostaat blijft in een willekeurige stand staan, meestal is het dicht vanwege de veerdruk op de thermostaatklep en heb je gelijk een oververhitte motor. Wanneer een motor bij hoge belasting te warm gaat worden is de eerste blik inderdaad de thermostaat (makkelijkst te controleren) maar de tweede is de radiateur en daar ben je ook gelijk bezig met het controleren van de thermostaat zonder demontage. Wanneer de flow in de radiateur niet goed is door verstopping of veroudering krijg je effecten van oververhitting bij hoge belasting. Dit kan je merken aan temperatuurverschillen tussen bovenzijde en onderzijde van de radiateur (waterslangen kan je ook an voelen). Bij een geopende defecte thermostaat zal de kachel ook niet echt heet worden.

Een andere vaak niet onderkende oorzaak van oververhitting is een verkeerde afstelling van een nokkenas. Dat resulteert in vermogensverlies en bij hoge belasting ook tot oververhitting. De vermogensafname is bij een 4 cilinder wel voelbaar, bij de 6 pitters kan ik mij voorstellen dat die vermogen genoeg hebben en het veel minder snel merkbaar is. 

arentwilde
afbeelding van arentwilde
RE: thermostaat kaduuk?

Vandaag even goed opgelet op de snelweg blijft de meter steken op 70 graden en in de bebouwde kom op circa 80. Ik heb ooit een 2.0 16V XM gehad daar was het volgens mij hetzelfde. Toen ik de auto kocht ( mijn XM V6 24V)  zei de garage Eenting) dat de temparatuur correct is maar ik ga nu toch twijfelen

:-( 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: thermostaat kaduuk?
Temp van het latere type v6 hoort eigenlijk redelijk strak op zo'n 90 graden op het metertje te staan. Alleen bij stevig boenderen of langere tijd klimmen of hard rijden gaat dat wat omhoog. 70 graden is te laag....
arentwilde
afbeelding van arentwilde
RE: thermostaat kaduuk?

Dan rijd ik al 3 jaar met een te koude motor... kan dat schade aanroichten? 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: thermostaat kaduuk?

Ja. Ook in je portemonnee: verbruik is hoger.

Maar als je nog geen andere verschijnselen hebt gemerkt is het zaak om de thermostaat op redelijk korte termijn te vervangen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

arentwilde
afbeelding van arentwilde
RE: thermostaat kaduuk?

Hij is vervangen temperatuur is nu ietsboven de 80 en in de stad tegen de 90 volgens mij moet dit kloppen!

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: thermostaat kaduuk?

Dat lijkt al een heel wat beter. Mijne zit ook steeds tussen de 80 en de 90.