Ik heb waarschijnlijk ook dit probleem,de ene keer veert de XM beter dan de andere keer,dan is het idd net of de vering op sportstand staat.
Als ik dan bij stilstand de vering eerst op de hoogste,dan op de laagste en dan weer op de rijstand zet is het probleem ook weg.
Al moet ik zeggen dat de voorvering echt stug blijft,ondanks dat alle bollen zijn vernieuwd.
Ik moet ook niet met 40km/u over een verkeersdrempel rijden (wat wel makkelijk moet kunnen),want dan is het net of je in een 'gewone' auto zit.
Veerprobleem Marcels XM
di, 16/03/2010 - 18:19
#1
Veerprobleem Marcels XM
Hallo Marcel, is er al een relais schakeling gemaakt bij de veercomputer? Zo niet dan kun je dit uit voorzorg altijd plaatsen bij hydractive1.
Dit heeft ook invloed op het op comfort stand zetten bij het openen van een deur om het opspringen van voornamelijk de achterkant te voorkomen. Dit is te merken wanneer het contact wordt aangezet en de hydractive elektroklep niet wordt aangestuurd (sport stand, ondanks dat de schakelaar naast de pook op "auto" staat), de vering springt heel kort een stukje omhoog.
Vervuiling in het hydraulisch systeem kan ook voor vervelend veergedrag zorgen zoals vervuilde hoogteregelaars.
Succes met het oplossen van het veerprobleem :wink:
Ik heb bij mijn XM even gekeken hoe het zit,voor mij onduidelijk wat wat is?!
Er zweven 4 losse stekkers rond in de bak,zie foto's.
[/img]
Hallo Marcel, de losse stekkers zijn uitleesstekkers van de diverse computers.
De voorste computer is de veercomputer met de witte en zwarte stekker erop, daarvan moet je de zwarte stekker hebben. Bij 1 van de gele draden linksachter is de verbinding naar de hydractive elektroklep.
Als je een simpele meet/proeflampje hebt kun je controleren welke draad het is. Door bijv. een deur open en dicht te doen komt er spanning op die draad te staan en gaat na 30 sec weer uit.
Zet het meet/proeflampje met de punt in 1 vd gele draden in de linkerachterhoek van de zwarte stekker en als het lampje na 30sec uit gaat dan heb je de goede :wink:.
Ik weet zo even het pinnummer niet, dit moet ook wel lukken lijkt me. Check ook mijn foto`s dan wordt het duidelijker.
Ok,dank je,ik moet dus alleen nog een relais kopen?
Een (4 of 5 polige, bij de 5 polige wordt het middelste pootje niet gebruikt) relais en een aantal aanknijpstekkertjes die je ook bij mijn foto`s ziet.
Verder nog wat dik draad, minimaal even dik als de gele draden. Het draad is voor de massa met het zijscherm en voor de plus vanaf de accu of het zekeringenkastje onder bij de accu. Gebruik voor de zekerheid wel een 15A zekering in de plus draad :wink: .
Als je "1,5 kwadraat" koopt, heb je een goede draaddikte. ;-)
Ik denk donderdagavond de mod te doen.
dan heb ik tijd, en mijn spullen op orde denk ik zo 8)
Ik vergeet nog de massaring voor de massadraad, dat aan een bestaande massaboutje vast moet :wink:.
Massaring? :shock: Je bedoelt draadoog. ;-)
Ik begrijp het,dank je wel.
Uit mijn hoofd is het pin 8, dat kun ja dan weer aflezen aan de binnenkant van de stekker :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ja dat bedoelde ik ook :wink: , kon ff niet op de naam komen.
Oh ja,welk type vierpotig relais moet ik hebben i.v.m. met de aansluitnummers? Welke heb jij?
Dat maakt niet uit, iedere universele 4 polige relais is goed. Ik heb een groene Cartier zoals Citroën die veelvuldig heeft gebruikt in de XM :wink:.
Als er op de afbeelding van het relais de nummers staan die ik bij mijn uitleg heb genoemd.
Vandaag heb ik ook deze modificatie uitgevoerd,na het starten kwam de auto gelukkig omhoog in rijstand.
Dat werkt in ieder geval,moet nog wel een proefritje maken.
Wel hoor ik het relais zoemen als ik de deur open heb en niet start,zoemen houd wel op binnen 30sec.,dit zal wel te maken hebben met dat comp.programma.
Even een andere vraag,de bedieningsschuif binnen om handmatig de vering in een andere stand te zetten krijg ik niet meer in beweging,is dit makkelijk te verhelpen?
Vuil? voorzichtig eruit wippen en kijken waar die hapert. Ik kan me bijna niet voorstellen dat daar veel aan kapot kan gaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Moet ik dan niet de hele console eraf halen?
Nee hoor, met een kleine schroevendraaier voorzichtig eruit wippen of, om het helemaal makkelijk te maken kun je de (blinde) schakelaar ervoor ook eruit wippen, dan zou je hem met een vinger eronder al uit moeten kunnen wippen.
Er zit maar 1 stekker aan, als je die loshaalt heb je de schakelaar in handen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je,zal morgen eens proberen.
heb jij het over de sport/comfort schakelaar? of over de andere grote schuif om de hoogte te regelen?
Die eerste ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen als vast zittend.
De andere zeker wel en dan zit het probleem dus niet in de schuif maar onder de auto in het stangenstelsel.
Wat Gomp zegt. Dan kun je dus duidelijk NIET deze er even uit wippen..
Gezien het feit dat je zegt dat die vast zit, neem ik aan dat je het hebt over de schakelaar voor de wagenhoogte. Als dit zo is zit OF je stangenstelsel vast. Dit zal gangbaar gemaakt moeten worden op een brug en daarna flink invetten.
OF je hoogteregelaars zijn zwaar vervuild en niet meer gangbaar... Ook hier zul je een brug moeten gebruiken!
Of, wat ook vaak voorkomt :!: : dat dat plastic geribbelde stripje vast zit. Die hoort aan beide uiteinden in een soort geleider te schuiven, maar wil er wel 'ns voor opkrullen. En da's simpel te 'repareren'. Plaat waar die schuif in zit loswippen uit de middenconsole. En de uiteinden in de metalen geleider duwen. En klaar is Klara. :D
En daarna veelvuldig gebruiken!!
of ben je vergeten dat je de schuif eerst omhoog moet trekken voor je hem kan verschuiven soms.......
Nee dat was ik niet vergeten,zou wel heel lullig zijn.
Heb even gekeken maar ben inderdaad bang dat ik onder de auto moet zijn,zal wel weer door die rotte pekel gekomen zijn dat nu alles vast zit!!
Ik kreeg de schuif wel met veel moeite in de parkeerstand (laagste stand),maar kreeg hem niet meer handmatig in rijstand,dat moest ik doen met hamertje tik,balen.
Ik heb ook even een proefritje gemaakt na de modificering met het relais voor de aansturing van de kleppen van het veersysteem,alleen veert hij nu stugger als ervoor,alles is op de juiste nummers aangesloten.
Dat klinkt toch echt alsof die geribbelde strip de boosdoener is. Kijk daar eerst maar 'ns naar.
De strip zat inderdaad ook niet goed maar die had ik al weer netjes teruggeplaatst,dit is dus niet de oorzaak helaas.
Dus het probleem zit in de rijhoogte schuif. Dan moet het probleem gezocht worden in de stangenverbinding, om een idee te geven hoe die eruit ziet:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/ovladani_vysky.jpg
Het kan ook best zijn dat de stangen een beetje verbogen zijn of de geleidingspunten scheef staan waardoor het niet heen en weer wil gaan.
Bij de hoogteregelaar vóór al een paar keer meegemaakt met diverse xm`s :arrow: de bedieningsstang komt tegen de bodem aan met het bedienen van de rijhoogte doordat het geleidingspunt scheef stond.
Bij het minste of geringste aan de bedieningsstangen zal de interieurschuif al stroef bedienen.
Ik ga de modificatie met het aparte relais weer ongedaan maken en aansluiten zoals het origineel hoort te zitten,ben niet tevreden met het resultaat,sterker nog,ik heb het idee dat het bij mijn wagen averechts werkt?!
Wellicht niet goed aangesloten of een ander euvel in t systeem
Pagina's