Veerprobleem Marcels XM

80 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat heb je ervaren?

Vergeet ook niet om de veercomputer te resetten :wink:.

Marcel
afbeelding van Marcel

Hahaha,van mij mag je mopperen hoor.
Ik heb het precies zo aangesloten zoals op het schema staat van Citrophile,ook als ik een deur open doe of het contact aan zet (zonder starten),hoor ik het relais zo'n 25sec. zoemen.
Hoe reset ik de veercomputer?misschien heb ik daar overheen gelezen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Die zoem is normaal bij een type 2. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wes is me net voor :wink: , bij hydractive 1 hoor je alleen een duidelijke klik/tik van de elektroklep en geen gezoem.

Marcel
afbeelding van Marcel

Da's mooi,maar ik heb type I :(
Hij zoemt echt,misschien relais niet goed?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Citrophile zegt:

Wes is me net voor :wink: , bij hydractive 1 hoor je alleen een duidelijke klik/tik van de elektroklep en geen gezoem.

Sorry hoor maar dan ben je wel heul erg deuf :lol: :lol:

Ook een type een zoemt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Serie1 Harde Reset methode (alle computers worden gewist):

1. Beide accupoolklemmen los voor 2min.
2. Plusklem op de pluspool monteren
3. Losse minklem met de aangesloten plusklem voor 2 min contact laten maken. Gebruik een lange schroevedraaier oid door de minklem als de massakabel te kort is
4. Minklem op de minpool monteren

Marcel
afbeelding van Marcel

Veroorzaakt dit geen kortsluiting?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark zegt:

Citrophile zegt:

Wes is me net voor :wink: , bij hydractive 1 hoor je alleen een duidelijke klik/tik van de elektroklep en geen gezoem.

Sorry hoor maar dan ben je wel heul erg deuf :lol: :lol:

Ook een type een zoemt.

Dan overstemd mijn motor dat zoemgeluid :mrgreen: :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Marcel zegt:

Veroorzaakt dit geen kortsluiting?

nee, want je sluit de accu niet kort, je legt de plus aan massa om de condensatoren leeg te trekken :wink: .

Marcel
afbeelding van Marcel

Ok,dan ga ik dat eerst even proberen.

Marcel
afbeelding van Marcel

Ik heb de computers gereset,alle tijd voor genomen,accu weer aangesloten en een proefrit gemaakt,helaas zonder verschil. :o
De vering is nog steeds stugger als voor de modificatie??!! :(
Dus relais er tussenuit gehaald,oude verbinding hersteld en nu is de vering weer als voorheen,nog niet zo als het zou moeten, maar in ieder geval wel soepeler. :?:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Diodes en de solid state relais gemod in de VC?

Je kunt nog zo leuk met een relais spelen, als de diodes naar de eeuwige zweefvelden zijn word dit niks.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Marcel, als je foto`s had gemaakt van je aansluiting kunnen wij zien of het wel of niet goed aangesloten is, ook al denk jezelf van wel :wink:.

Het lijkt wel alsof het met jouw aansluiting het veersysteem constant in de sportand staat als ik je reacties lees.

Ik mag aannemen dat de hydractivebollen goed op druk staan.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Daar zeg je zoiets..

Als je de kleppen openstuurt met kapotte hydractive bollen, dan krijgt die meer volume met rotte bollen.. Betekent in principe dat die harder gaat veren in de sportstand dan op alleen de buitenbollen..
Toch?

wimb
afbeelding van wimb

Volgens mij wel ja. Want andersom leveren HA-bollen met meer druk een soepeler veergedrag.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

klopt :wink:, de veerstijfheid neemt toe :arrow: stugger met hydractivebollen met minder druk.
Andersom neemt de veerstjfheid af :arrow: soepeler met meer druk in de hydractivebollen :wink:.

Marcel
afbeelding van Marcel

Alle bollen zijn in februari 2008 vervangen voor nieuwe,heb in die twee jaar ongeveer 8000km gereden.
Lijkt mij sterk dat ze dan nu al niet goed meer zijn.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok, dan kunnen we dat uitsluiten :wink:.

zou je nog foto`s van de aansluiting willen maken?

wimb
afbeelding van wimb

Dan zou het ook nog, heel lullig, in de aansluiting van het relais kunnen zitten: het verbreek contact in plaats van het maak.
Inderdaad praat het makkelijker met foto's.

Marcel
afbeelding van Marcel

Als ik morgen even tijd heb sluit ik het relais weer aan en maak ik foto's met uitleg.
Alvast bedankt voor de hulp en de tips.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Marcel zegt:

Alle bollen zijn in februari 2008 vervangen voor nieuwe,heb in die twee jaar ongeveer 8000km gereden.
Lijkt mij sterk dat ze dan nu al niet goed meer zijn.

Het zou niet mogen dat ze nu al leeg of plat zijn maar meten = weten

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Je zegt dat alle bollen vervangen zijn. Hoeveel bollen is alle bollen? Nieuwe bollen of ruilbollen van Chyparse?
Origineel citroen of imitatie?

4? 5? 6? 7? 8?

gomp
afbeelding van gomp

dat is heel erg afhankelijk van wie 'm bij Chyuparse geholpen heeft. Als het Martin was dat zal het wel ok zijn. Had je echter Ivo te pakken dan krab ik nog eens achter de oren.

wimb
afbeelding van wimb

Heren, niet uitwijden. Marcel maakt foto's en dan kunnen we een beter oordeel vellen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Als het imitatiebollen zijn kunnen ze nu al weer plat liggen, ook wel meegemaakt uit 1e hand maar oo kgehoord van de citroen dealer hier.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Is geen uitwijden Wim, maar als er
OF gevulde bollen onder zitten
OF imitatie bollen onder zitten

Dan is het helemaal niet zo vreemd om eens te kijken naar de staat van die bollen. Zeker als die auto niet goed veert doordat de kleppen niet open gaan, dan staat het membraam van die hydractivebol constant stil.. Daar gaat het ook niet beter van worden!

Zeker wel een aandachtspunt dus :wink: Zou graag toch even antwoord van de TS horen :!:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je bedoelt Marcel :wink:.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Nee, ik bedoel Wim. Die zegt niet uitwijden we wachten de foto's van de mod af. Ik zeg tegen Wim dat het geen uitwijden is en dat ook bollen van 2008 best op kunnen zijn, afhankelijk van wat er onder is gegaan :wink:
Maare, we wachten gewoon even het antwoord van Marcel en zijn foto's van de mod af...

Marcel
afbeelding van Marcel

Mijn XM komt bij Duckservice in Leek vandaan,die hebben nieuwe bollen gemonteerd maar weet niet of het de originele zijn of imitaties.
Bij deze 2 foto's van de mod.

IMAGE(http://img85.imageshack.us/img85/8196/imgp0716b.th.jpg)' alt='IMAGE(IMAGE(http://img85.imageshack.us/img85/8196/imgp0716b.th.jpg))' />
IMAGE(http://img695.imageshack.us/img695/9641/imgp0717mu.th.jpg)' alt='IMAGE(IMAGE(http://img695.imageshack.us/img695/9641/imgp0717mu.th.jpg))' />

De bruine draad is de + direct van de accu op nr 30. (relais)
De zwarte drrad is de massa aangesloten van spatboard naar nr 86.
De draad met zwart tape gaat van de comp.stekker (links achter) naar nr 85.
De geel/groene draad gaat van de kabelboom komende van de elektroklep naar nr 87.
Bij openen van het portier zoemt het relais zo'n 15 seconden.
Na het starten komt de auto in rijstand,maar direct na het moment van wegrijden hoor ik een bonk en springt de hele auto iets omlaag,daarna veert de auto wel alsof hij inderdaad in sportstand staat en dat blijft ook zo.

Pagina's