Heren meneeren,
Mijn CO uitstoot is te hoog en de uitlaatgassen stinken behoorlijk.
Ik lees daarover allerlei forumberichten op het net maar ze spreken elkaar wel eens tegen. Zo zijn er lieden die beweren dat o.a. een lekje in het inlaatsysteem (voor de katalysator) kan leiden tot een verhoogde CO waarde. Anderen beweren dat juist het veroorzaken van zo'n lekje door in je inlaatspruitstuk een klein gaatje te boren voor een verlaagd CO kan zorgen (handig voor de APK keuring). Mijn lambda sensor en katalysator heb ik al laten vervangen, maar zonder resultaat. Toevoegingen van Wynn's en zo helpen ook niet. Het lijkt alsof ik bij de voorwielkasten uitlaatgassen ruik, wat zou kunnen duiden op een lek in het uitlaatsysteem, het kunnen echter ook de dampen zijn die door de wind van achteren naar voren worden geblazen. Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen?
Wat voor motor heb je?
Als je voor uitlaatgassen ruikt dan lekt het daar. Dat komt echt niet van terugwaaien.
Tussen de kat en de motor zit alleen het uitlaatspruitstuk (en eventueel een turbo). Dat hoort met een pakking tegen de motor te zitten en dus goed af te sluiten. Het zou een scheur in het spruitstuk kunnen zijn.
Dat is zo'n beetje wat ik er zo snel over weet te verzinnen.
Bedoel je een lek aan het begin van het uitlaatsysteem, voor de katalysator of echt een lek in het inlaatsysteem?
Bij de eerste optie zal de lambdasonde meer zuurstof in het uitlaatgas meten :arrow: arm mengsel en een signaal sturen aan de ecu om meer benzine in te spuiten :arrow: het arme mengsel verrijken zodat het gemiddelde van de uitlaatgas samenstelling weer klopt.
Door meer benzine in te spuiten krijg je ook meer CO productie. De lambdasonde meet steeds een arm mengsel door de lek aan het begin van de uitlaat en de ecu blijft verrijken totdat het arm mengsel signaal van de lambdasonde ophoudt.
Het feit dat je vooraan wel uitlaatgas ruikt, duid wel op een lek in de uitlaat en zoek de lek en maakt die dus dicht :wink:.
Uitlaatspruitstuk pakkingen en de aansluiting tussen het uitlaatspruitstuk en de kat kunnen mogelijk lek zijn. Ook het spruitstuk of de uitlaatpijp zelf kan lek zijn natuurlijk :wink:.
Bij de tweede optie mis je motorvacuüm en daardoor cilindervulling en kan tot een verhoging van de CO leiden. Echter valt er bijna niet mee te rijden als er een serieuze lek in de inlaat zou zijn.
Het verhaal over het boren van een gaatje in de inlaat heb ik nog nooit van gehoord in mijns inziens een broodje aap verhaal.
Er is iets wat ik nog niet snap, als je een lek mocht hebben voor de kat,
dan kan er toch geen extra zuurstof binnenkomen? Er komt toch gas onder druk naar buiten? Dan heeft zuurstof toch geen mogelijkheid om daar tegenin naar binnen te gaan? Zie het als een ballon die je leeg laat lopen, dan gaat er toch ook geen zuurstof naar binnen?
Een lek in de uitlaat kan ondanks de (pulserende) uitlaatgasoverdruk buitenlucht meenemen en de meting beïnvloeden.
Wat me ook opvalt is dat er erg veel water (condens) in de uitlaat blijft zitten, ook na een lange rit (bijv. schiphol-delft), heeft dat er mee te maken?
Ja, dat is goed mogelijk doordat een rijker mengsel ook meer vocht bevat en maar vooral voor lagere verbrandingstemperaturen zorgt.
Als de uitlaat niet goed genoeg op temperatuur kan komen, dan verzameld er veel condens inde uitlaat.
Bedankt Citrophilé voor de adviezen, ik vond net deze ook:
volgorde onderdeeltest
Dit kan allemaal tot de te hoge CO waarde leiden, ik zal de garage er maar eens naar laten kijken.
modedit: link aangepast
Als je na het starten veel water uit de uitlaat ziet komen, duidt dat zeker op een gat in je uitlaatgedeelte. Het is namelijk de koude buitenlucht die tijdens het afkoelen, nadat de motor is afgezet, naar binnen wordt gezogen. Immers warme lucht heeft meer volume dan koude. Die koude lucht condenseert op de wand van de uitlaat.
Hallo wimb,
Je leest het denk ik niet helemaal goed, lees het nog eens.... :roll:
Ik reageerde eigenlijk op je aanvulling over water in de uitlaat. Ik ging er van uit dat je dat constateerde omdat het er uit komt bij starten. Maar da's dus niet zo?
Dat is juist. Er komt helemaal geen water uit na het starten.
Wel komt er na een hele lange rit nog steeds waterdamp of condens uit de uitlaat, en toen ik vorig jaar de uitlaat vanaf de kat verving zaten alle dempers helemaal vol met water. Ik reed toen dagelijks op en neer naar Spijkenisse, dus aan korte stukjes rijden lag het niet.
Ik bedoelde eigenlijk meer te vragen of een hoge CO en veel condens met elkaar samenhangen, ik las dat op het Fiat forum, maar ja, ook daar wordt wel eens zomaar wat geroepen natuurlijk...
Mijn gevoel zegt me dat er een verband zou bestaan. Maar ik kan het niet verklaren. En ik ga niet zo maar wat roepen, dus geef ik de beurt door. ;-)
Wat voel je dan precies?
Dat als het CO-gehalte toeneemt, de H2O-hoeveelheid dat ook doet. Maar nogmaals, ik denk het en kan het niet onderbouwen.
Mmmm.... Ik had een 3 voor scheikunde en een 4 voor natuurkunde...
Maar die Citrophilé weet veel heb ik in de gaten, misschien komt ie zo met het verlossende antwoord...
Veel condenswater in de uitlaat na een lange rit is het gevolg dat de motor en daarmee ook de uitlaat niet goed genoeg op temperatuur komt.
Hierbij ga ik er maar van uit, dat je geen koelwaterverlies hebt.
Een mogelijke oorzaak van het niet (snel genoeg) op bedrijfstemperatuur komen van de motor, kan b.v. liggen aan een thermostaat die open blijft staan. Of dat de motor een te rijk mengsel krijgt ingespoten, hoe is het brandstofverbruik?
Een andere mogelijke oorzaak is dat de uitlaatverbindingen niet goed aansluiten c.q. dicht zijn en zodoende veel condenswater verzameld ook met lange vele ritten.
Ik verlies inderdaad geen koelwater en de watertemp blijft tijdens het rijden gem. net onder de 90 graden. Olie kan wel eens oplopen tot 110 graden met dit warme weer soms nog iets hoger.
Thermostaat is al vervangen.
Wat bedoel je met uitlaatdelen die niet goed aansluiten zodat er condens verzamelt? Dat is zeker typisch zo'n gebrek aan mijn scheikundige kennis...
Daar heb je geen chemische kennis voor nodig :lol:.
De verschillende uitlaatdelen moeten lekvrij aan elkaar gemonteerd zijn. Zo niet dan kan er lucht worden aangezogen en tijdens het afkoelen condenseren in de uitlaat.
Het valt vies tegen om al het verzamelde water in de uitlaat te laten verdampen, probeer hierbij af en toe met een (flink) hoger toerental te rijden om de motor heter te krijgen.
Probeer eens de injectiecomputer uit te (laten) lezen, misschien dat er een storing is opgeslagen.
Dankjewel Citrophilé, de ecu is uitgelezen en geen storingen waargenomen. Wel nog een aanvullende opmerking, tijdens de APK hebben ze bij het CO meten heel diep het gas ingetrapt een paar seconden lang en toen daarna het toerental terugviel kwam wel de goede CO waarde, een hele lage zelfs. Is dat normaal?
Mooi dat er geen storingen zijn :wink:.
Dat is een bekend truukje van de monteurs bij APK.
Door even meer toeren te maken kunnen eventuele verbrandingsresten doorgeblazen worden en wordt de motor warmer zodat de condities gunstiger kunnen worden om CO te meten :wink:.
Zaken zoals bougies, het benzinefilter en het luchtfilter zijn ook in orde?
Dan zou een eventuele lek bij het begin van de uitlaat de hogere CO en condenswater in de uitlaat kunnen verklaren. Ik zou het zo even niks anders kunnen bedenken.
Wellicht dat overige forumleden andere mogelijkheden kunnen bedenken :wink:.
ja, alles is verder vervangen, benzinefilter, luchtfilter, boesjies, ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben, ook omdat ik in de wielkasten aan de voorkant uitlaatgassen meen te ruiken.