Laatst heb ik mijn injectoren gereinigd door gebruik te maken van een simpel ultrasoon-apparaat.
Eigenlijk waren mijn verwachtingen niet zo hoog van het resultaat, omdat ik de injectoren niet heb aangestuurd tijdens het reinigen.
Maar omdat mijn XM toch aanzienlijk fijner rijdt na deze ingreep, en aangezien het een klein klusje was, besloot ik om een how-to te schrijven voor mensen die dit ook willen doen.
Alle thumbnails die ik ter verduidelijking post hieronder, zijn klikbaar voor een grote afbeelding. De foto's zijn van mijn XM 2.0 TCT, maar de werkzaamheden gelden natuurlijk voor alle benzine-XM's.
Benodigdheden:
-Een XM (duh!)
-Enkele schone doeken, zoals bij ieder klusje
-Bus remmenreiniger, zoals bij vrijwel ieder klusje
-Beetje kruipolie, zuurvrije vaseline o.i.d.
-Busje injector-cleaner (Wynns, Comma, whatever)
-Als je het echt helemaal netjes doet: nieuwe rubbers voor om je injectoren.
We beginnen bij het begin:
Hier zien we de beginsituatie, er is nog niets gedemonteerd. We zien in het midden van de foto de 4 kabels naar de stekkers aan de injectoren.
Op deze foto's heb ik de slang die van het expansievat (koelvloeistof) naar de nippel boven het thermostaathuis loopt, uit zijn klem geklikt. Ik heb deze slang tijdelijk naar boven gelegd. De onderste benzineslang heb ik ook uit de klem geklikt die aan de galerij zit. Je kijkt nu recht op de galerij. (en je ziet dus ook heel goed hoe smerig die is ;P)
De injectoren zitten twee aan twee bij elkaar. Tussen iedere set van twee zit er een bout M6 waarmee de galerij aan het inlaatspruitstuk bevestigd zit. Draai deze los. Eventueel kun je eerst de benzineleiding die met een slangklem aan de galerij vastzit, loshalen. Ik heb dit zelf niet gedaan, bij mij liet de leiding genoeg ruimte om de galerij aan de kant te kunnen leggen.
Als je de 2 bevestigingsbouten van de galerij losgedraaid hebt, kun je de galerij voorzichtig met wrikkende bewegingen naar boven toe van de injectoren af trekken. LET OP: uit de galerij loopt benzine! Doe dit dus nooit boven een warm blok! En ook niet met een peuk op je lip! :wtf:
Na verwijdering van de galerij krijg je de situatie zoals op onderstaande foto:
Zoals je ziet heb ik hier ook al de stekkers van de injectoren af gehaald. Het zijn standaard stekkers zoals ze in de hele motorruimte van de XM gebruikt worden: dus beugeltje indrukken en daarna kan je ze eenvoudig afnemen. Hoewel de motor niet sequentieel ingespoten wordt, vind ik het toch aan te raden om de stekkers te markeren met 1,2,3 en 4 zodat je zeker weet dat straks alles weer zit zoals het hoort. Kan nooit kwaad. Je kijkt nu van boven recht de injectoren in, dus zorg vanaf nu dat er geen vuil in/op je werk valt!
De injectoren kun je nu eenvoudigweg naar boven toe uit het spruitstuk trekken. Ze zitten er gewoon met een rubbertje in.
Toen had je dus 4 vieze, ranzige injectoren. Baah! zie je die zwarte onderkanten? Dat zijn allemaal verbrandingsresten. Zoals je kan zien op de meest rechter injector, hoort de neus van de injector mooi eigeel-geel te zijn. Dat was bij mij na al die kilometers dus totaal niet meer het geval.
Ik heb een doek ingespoten met remmenreiniger en de aanslag op de buitenkant zoveel mogelijk verwijderd. Alleen de buitenzijde rondom doen, en niet de onderste zijde! (de punt waar je de naald kunt zien) Dat luistert zo nauw, dat laten we dadelijk lekker aan het ultrasoonapparaat over.
Het is moeilijk te zien op deze enigzins bewogen foto, maar men kan zich vast wel voorstellen dat het inlaatspruitstuk net zo goor zwart is van de verbrandingsresten als de neuzen van de injectoren.
Ik heb hier lekker met remmenreiniger in rondgespoten, en de ruimte direct onder de injectoren zo goed mogelijk schoongemaakt met een doek die ik om een stomp stuk hout heb gedraaid.
Conclusie on-the-side: het loont hoogstwaarschijnlijk de moeite om het inlaatspruitstuk geheel te demonteren en goed schoon te maken als je een ander klusje doet waardoor je toch al half zo ver bent. Dan moet je weliswaar nieuwe spruitstukpakkingen monteren, maar dan weet je tenminste ook weer zeker dat die potdicht zijn.
Ik neem eigenlijk wel aan dat atmosferische XM's minder last hebben van deze vervuiling, maar dat weet ik niet zeker.
Hier zie je de injectoren bestookt worden met 42 KHz terwijl ze in een gemene oplossing liggen te weken :D
Zoals je ziet is de oplossing al flink vervuild, dit was na ongeveer 2 minuten.
Ik heb de injectoren in totaal 2 cycli van 7 minuten laten doorlopen. Daarna was de oplossing echt ranzig, zie onderstaande foto:
Et voilá le résultat! Prachtige shiny injectoren, als nieuw. Vergelijk nog ff met de foto hierboven, toen ze net uit het spruitstuk kwamen. Wereld van verschil.
Als je het echt goed wil doen, vernieuw je nu de dikke ronde rubbers boven en onderaan de injectoren.
Cheapasses als ik inspecteren ze, en smeren ze -mits alles er onbeschadigd uit ziet, en ze niet helemaal uitgehard zijn- in met wat zuurvrije vaseline, of kruipolie.
Vervolgens duwen we de hele santekraam weer met het nodige beleid terug in het spruitstuk. Ik kan het niet laten om hiervan ook nog ff een foto te laten zien, want ik vond het een waar feest voor de ogen. :dans: Vooral in vergelijk met de 'voor' foto, toen ik net de galerij eraf had gehaald.
En zoals Haynes en Olyslager altijd zo mooi kunnen zeggen: Montage gebeurt in omgekeerde volgorde van demontage. :wink:
Galerijtjuh monteruh, effies vastdraaiuh. slangetjes weer op hullie plekkie klikkuh, en dan nog ff... niks meer! We zijn er al!
Zoals je aan de bewogen foto kunt zien, kreeg ik er gewoon de bibbers van. (Verrek, heeft die valsspeler nou als laatste alles nog ff gauw schoongemaakt? De rat! :mrgreen: )
NAZORG: Omdat de ultrasoonbehandeling alleen de koekresten lostrilt, en de resten niet.moeilijk weg kunnen van de zittingen en de naalden, heb ik direct hierna een busje injectorcleaner in de tank gegooid. Let wel: een tank waar nog slechts 20 liter benzine in zat.
Aangezien de XM in de eerste 100 kilometers na dit klusje nog steeds fijner ging rijden, kan ik dit wel aanraden. Mijn theorie is dus dat die cleaner zoveel mogelijk de resten oplost en meeneemt, die wel losgetrild zijn maar niet uit de injector weg konden.
Ik ben zelf zéér tevreden over hoe mijn dame verbeterd rijgedrag vertoont na dit klusje.
Alles bij elkaar kostte me dit iets meer dan een uur, en dat was op een bloedhete zomerdag, met enkele drankjes tussendoor, en onder het motto "mañana mañana" 8)
Mooi verhaal CDPF, goed ondersteunt met pix's.
Wat heb je in de ultraoon reiniger gedaan? Ik deed het laatst met water en 10% toevoeging van een goedje wat naar ammoniak rook. Maar had het idee dat het wel wat sterker mocht zijn maar durfde dat niet zo maar aan :oops:
Dank voor de compli's Mike.
Ik heb gewoon de universeelreiniger die bij het ultrasoonapparaat zat, erin gedaan. Wel iets minder verdund dan aanbevolen :oops:
Overigens ruikt die shit niet naar ammoniak.
Het beste zou waarschijnlijk zijn om te reinigen in injector cleaner. Maar toen ik bij de Makro alhier kwam om 2 busjes te halen, bleek dat ze die goedkope van Comma helaas niet meer hadden, En dus besloot ik, mede vanwege eind van de maand en zojuist op vakantie geweest enzo :mrgreen: om de gewone oplossing te gebruiken en 1 flesje (duurdere) cleaner in de tank te kieperen. En dat werkte prima moet ik zeggen.
Mooi verhaal,
Alleen jammer dat je de injectoren niet bekrachtigt hebt tijdens het ultrasoon reinigen. Ik denk dat het juist belangrijk is dat de naald/sproeigat schoon zijn. Het gedeelte wat nu afgesloten was.
El Cheapo aansturing die bestaat uit 12 Volt voedinkje, 1 drukschakelaar en een steker. ;-)
Ben ik met je eens. Maar ik durfde er niet permanent spanning op te zetten voor enkele minuten, en ik wilde niet wachten totdat we met z'n allen die aansturing voor elkaar hebben. En ze loopt nu toch duidelijk beter, en dat is altijd een uurtje klussen waard. Later , als we de Grote XM-Club Injector Reiniger helemaal gefikst hebben, kan ik altijd nog een upgrade doen.
Maar dit kon ik nu doen, qua middelen. En het kostte me maar een uurtje en bleek achteraf de moeite waard. Vandaar dat ik ff wou delen hoe en wat.
EDIT: hé Wim, typ jij weer een bericht terwijl ik weer een heel verhaal ophang :D
Had ook gekund. ik wilde echter geen risico nemen. (Als ik met de DS de weg op had gemogen, had ik wat minder op safe gespeeld) Op internet vond ik diverse aanwijzingen dat het vuil in de hele injector wel degelijk enigzins lostrilt, alleen het kan niet overal weg terwijl de injector in het ultrasoonapparaat ligt. Vooral niet tussen de naald en de zitting natuurlijk. Vandaar mijn zelfbedachte nabehandeling met geconcentreerde injectorreiniger :wink:
Gelijkspanning op een spoeltje zetten voor een aantal minuten lijkt mij ook niet zo'n heel goed idee.
Hoe moeilijk zijn de injectoren van de verschillende v6'en bereikbaar?
Die man heeft er niet permanent 12V op, hij pulst met die schakelaar. ;-)
Dat snap ik, maar ik vond dat toch nog heel iets anders dan die paar milliseconden die mijn MM comp ze openstuurt.
Vandaar dat ik het gewoon zó deed, en zeker weten een rijdende auto overhield aan het einde van de dag :mrgreen:
Bij de ZPJ V6 12v en ZPJ4 V6 24v zijn de injectoren met gallerijen goed bereikbaar zonder iets extra te demonteren. Van de ES9J4 moet het inlaatspruitsstuk naar de achterste cilinderbank los.
Inlaatsrpruitstuk naar de voorste bank? Je bedoelt gewoon het complete inlaatspruitstuk? :wink:
Misschien wel het hele inlaatspruitstuk :wink:.
Van de latere ES9J4 (210 en 215pk versies) heb ik vaak de losse bobines moeten vervangen. Om bij de achterste cilinderbank te komen moest een deel van het plastic inlaatspruitstuk (bij de XM en Xantia van aluminium 8) ) verwijdert worden.
Dus je zal wel gelijk hebben Marco :wink:.
altijd handig dit soort posts! Dank!
“You only live once, but if you do it right, once is enough.”