Helemaal correct. Mike moet alleen ff de remmen voor en achter vervangen alsmede de draagarmrubbers. En doe gelijk ff de aandrijfassen als je toch bezig bent. :grijns:
Hmm, draagarmrubbers + achterremmen vs krukaskering + spruitstuk...
+ versnellingspook + afdichting bak. 8)
JP, ik denk het niet. Jouw filmpjes vertellen dat 'ie als een automaat rijdt, niet als een beest. :lol:
Back on topic. :moderator:
Wat Mike heeft zijn geen mankementen die acuut opgelost moeten worden. Lekkende keerringen is een van de vele eigenschappen van Franse motoren. ;-) En je lekkende uitlaat rij je ook al enige tijd mee rond. Het zijn zaken die wel op termijn aangepakt moeten worden als je er nog lang mee wilt rijden.
Bedankt voor al jullie reacties ook per PB, is erg ondersteunend!! Ik heb alleen momenteel geen tijd om even goed te reageren, kan pas later vanavond weer!!! :thumbup:
Zo, naar rijp beraad toch besloten om met La Noir door te gaan. Het is, zoals ik al zei, net een echte vrouw: scheiden is te duur :evil:
Gezien het reeds geïnvesteerde vermogen en gezien de vebeteringen die er aan zijn gedaan is weg doen geen optie. En een andere XM geeft ook geen enkele garantie. Bovendien is het in meubel en project land momenteel ook niet geweldig. Dan pas je automatisch wat meer op.
Samen met het team van Marco wordt de klus na de zomer geklaard. Ik ben ze daar bij voorbaat al errug dankbaar voor!!
Zit me alleen af te vragen of het raadzaam is tot die tijd weer even 10w40 olie er in te doen. Wat denken jullie daarvan? En is het erg als de oliepeilstok geen handvat meer heeft? Ik bedoel dat het peilgat niet afgesloten is met het oog op olie druk ofzo?
Zaterdag komen de volgende verbeteringen: 24V 283mm schijven met nieuwe remblokken en een ultrasoon bad voor de injectoren. En dan is ze practisch klaar voor de vakantie half augustus.
Ik zou wel even een andere pijlstok regelen. Niet voor de druk, maar voor de vervuiling! Als de pijlstok open is kan er dus zand of ander stof in komen.. 1 zandkorrel kan het einde van je krukaslagers btekenen..
Verder zou ik er idd 10w40 in gooien! Lekt allicht wat minder :wink:
Ok, gaan we doen. En ik maar denken dat die epilstokken zeldzaam waren...hmmm ergens een bel gehoord maar met een verkeerde klepel or whateverrrr... :wink:
Ik snap dat gepraat over dunne olie niet zo goed. Als de motor na enkele minuten warm is is een 10-40 toch net zo dun als een 0-40 ? (nl 40). Een 0-40 heeft toch alleen meer cq betere smerende eigenschappen bij koude motor ? Die lekkende keerringen zullen echt niet opgelost of minder worden met 10-40 ben ik bang....
Volgens mij gaat het niet over die 0 of 10, maar over de samenstelling. 0W40 is volsynthetisch en lost vervuiling van jarenlange 10W40 op. Dat vuil dicht enigszins af en omdat het oplost gaat de motor meer zweten/lekken.
Maar omdat Mike al met 0W40 rijdt (toch?) denk ik zelf niet dat het veel zin heeft om nu voor korte tijd weer met 10W40 aan de haal te gaan.
Om toch een olie te hebben die hittebestendig is en minder laat lekken, adviseer ik een 5W40. Dan is de terugstap naar van een 0W40 naar 5W40 kleiner dan naar een shabby 10W40 :roll:.
De peilstok kun je idd beter vervangen Mike :wink:.
:lol: Yep!
Wt een vriendelijke mod-actie trouwens Wim, thank you!
Net gebeld met de plaatselijke dealert voor een peilstok. Org 4970 is blijkbaar te oud voor het systeem, maar via een boek kwamen ze er wel uit. Peilstokken zijn niet meer te bestellen. Máár in den lande lagen er nog een paar, volgende week komt ze rtg Eindhoven.
Ze gaven overigens ook aan dat met name motordelen van de 1ste XM serie nu toch wel zeldzaam worden. :roll:
Die thermostaat is straks een kwestie van een 10-15 euro, terwijl als t blok er in zit het weer een uur of 4 werk is... Ding zit echt heel beroerd!
Mijne liep ook niet TE warm, maar wel steeds aan de warme kant.. Wat jullie roepen: 95-100 graden.
Nieuwe thermostaat naast de oude in een bak heet water en je zag de nieuwe echt veel sneller open gaan. Die dingen verslijten ook gewoon!
Met de nieuwe thermostaat ging het veel beter.
Mijn xsara heeft ook ditzelfde geintje ondergaan..
Gelukkig dat er nog wat oliepeilstokken lagen in NL!
Ha ja ... die termostaat is kun je dan beter preventief doen. Zijn die redelijk universeel of heb je echt een XM V6 12v serie1 thermostaat nodig?
Vanochtend bij "de Brezan" geweest. Gekocht; 6 liter 5W40 van het machtige merk Kroon. Tis maar voor een maand of 2. Een ketting-tang :?: om oliefilters mee los te draaien en een speciale vierkante sleutel op de oliecarter plug mee lost te draaien...ook weer zo iets speciaals van PSA. Dat zou tegenwoordig niet meer mogen van de EU en van ons Neeltje :wink: Helaas kon ik alleen een hele set kopen met verschillende maten waar ik waarschijnlijk niets aan heb, maar goed. Dans la pochet zeggen de fransen...
Morgen Oliewissel, Ultrasoon reinigen injectoren en km teller kabel vernieuwen, het deel van teller naar sensor.
Het wordt morgen hier nog gezellig druk trouwens: Uiteraard komt steun, toeverlaat en technisch regisseur JP. Dan komt ook Frank Bekker uit Tilburg met zijn CX GTI TURBO! Mag ik een stukje rijden :buig:
Benny komt, kijken we naar zijn Xenon perikelen. Gompy komt, afstelling multiriem en pomp riem. En Stoofke zit hier om de hoek bij de verjaardag van zijn schoonmoeder en probeert daar even weg te vluchten :lol: 3 plaatsen vrij maken onder de carport, eentje midden er voor en het square XM staat vol!
Mike, jouw spulletjes heb ik net opgehaald :wink:. Morgen gaan we gezellig aan de slag :D.
Van Frank heb ik zijn vierkante plugsleutel mogen lenen, mocht het morgen niet lukken met jouw gekochte set. Zo`n plugsleutel had hij ooit voor 18 euro gekocht of zo :wink:.
Heel goed Jp! Dan is mijn complete setje voor 28 euri wel aanvaardbaar, mits bruikbaar natuurlijk. Neem een zwembroek mee als je af en toe een plons wil nemen!!!!
Heb nog een olie opvang bak gekocht, zat me straks te bedenken dat we die olie moeilijk het putje in kunnen laten lopen...
Helemaal correct. Mike moet alleen ff de remmen voor en achter vervangen alsmede de draagarmrubbers. En doe gelijk ff de aandrijfassen als je toch bezig bent. :grijns:
Jij hebt Wim helemaal door :meneus: :jumps:
Remmen voor en achter met draagarmrubbers vervangen is toch wel simpeler dan wat er bij Mike gedaan moet worden :wink:.
Hmm, draagarmrubbers + achterremmen vs krukaskering + spruitstuk... Niet denken maar hem er aan houden Mike :grijns: JP en ik zijn al getuigen :devil:
De TC is de advocaat van de duivel :devil: voor Mike :mrgreen:
+ versnellingspook + afdichting bak. 8)
JP, ik denk het niet. Jouw filmpjes vertellen dat 'ie als een automaat rijdt, niet als een beest. :lol:
Back on topic. :moderator:
Wat Mike heeft zijn geen mankementen die acuut opgelost moeten worden. Lekkende keerringen is een van de vele eigenschappen van Franse motoren. ;-) En je lekkende uitlaat rij je ook al enige tijd mee rond. Het zijn zaken die wel op termijn aangepakt moeten worden als je er nog lang mee wilt rijden.
Bedankt voor al jullie reacties ook per PB, is erg ondersteunend!! Ik heb alleen momenteel geen tijd om even goed te reageren, kan pas later vanavond weer!!! :thumbup:
@Wim, mijn filmpjes :???? welke xm rijdt als een automaat ipv een beest wtf :lol:.
Ik vermoed dat je iets te diep in het glaasje jasmijn thee hebt gekeken :mrgreen:.
Zo, naar rijp beraad toch besloten om met La Noir door te gaan. Het is, zoals ik al zei, net een echte vrouw: scheiden is te duur :evil:
Gezien het reeds geïnvesteerde vermogen en gezien de vebeteringen die er aan zijn gedaan is weg doen geen optie. En een andere XM geeft ook geen enkele garantie. Bovendien is het in meubel en project land momenteel ook niet geweldig. Dan pas je automatisch wat meer op.
Samen met het team van Marco wordt de klus na de zomer geklaard. Ik ben ze daar bij voorbaat al errug dankbaar voor!!
Zit me alleen af te vragen of het raadzaam is tot die tijd weer even 10w40 olie er in te doen. Wat denken jullie daarvan? En is het erg als de oliepeilstok geen handvat meer heeft? Ik bedoel dat het peilgat niet afgesloten is met het oog op olie druk ofzo?
Zaterdag komen de volgende verbeteringen: 24V 283mm schijven met nieuwe remblokken en een ultrasoon bad voor de injectoren. En dan is ze practisch klaar voor de vakantie half augustus.
La XM, quelle carractère:roll:
Ik zou wel even een andere pijlstok regelen. Niet voor de druk, maar voor de vervuiling! Als de pijlstok open is kan er dus zand of ander stof in komen.. 1 zandkorrel kan het einde van je krukaslagers btekenen..
Verder zou ik er idd 10w40 in gooien! Lekt allicht wat minder :wink:
Een nieuwe peilstok kost bij de dealer nog geen tientje overigens.....
Ok, gaan we doen. En ik maar denken dat die epilstokken zeldzaam waren...hmmm ergens een bel gehoord maar met een verkeerde klepel or whateverrrr... :wink:
En Mike, ik ben samen met JP van de partij, om de helpende hand (2 linkerhanden :jumps: ) te bieden.
Mooi, kun jij met de teckels spelen! :lol:
Nee gezellig hoor Benny!
Ik snap dat gepraat over dunne olie niet zo goed. Als de motor na enkele minuten warm is is een 10-40 toch net zo dun als een 0-40 ? (nl 40). Een 0-40 heeft toch alleen meer cq betere smerende eigenschappen bij koude motor ? Die lekkende keerringen zullen echt niet opgelost of minder worden met 10-40 ben ik bang....
Volgens mij gaat het niet over die 0 of 10, maar over de samenstelling. 0W40 is volsynthetisch en lost vervuiling van jarenlange 10W40 op. Dat vuil dicht enigszins af en omdat het oplost gaat de motor meer zweten/lekken.
Maar omdat Mike al met 0W40 rijdt (toch?) denk ik zelf niet dat het veel zin heeft om nu voor korte tijd weer met 10W40 aan de haal te gaan.
Om toch een olie te hebben die hittebestendig is en minder laat lekken, adviseer ik een 5W40. Dan is de terugstap naar van een 0W40 naar 5W40 kleiner dan naar een shabby 10W40 :roll:.
De peilstok kun je idd beter vervangen Mike :wink:.
Nou Mike, ik hoop het van harte van niet voor je. Wat zou je dan aan je goddelijke lijf gereviseerd willen hebben?
Oh, je bedoelt de dame natuurlijk. :grijns:
:lol: Yep!
Wt een vriendelijke mod-actie trouwens Wim, thank you!
Net gebeld met de plaatselijke dealert voor een peilstok. Org 4970 is blijkbaar te oud voor het systeem, maar via een boek kwamen ze er wel uit. Peilstokken zijn niet meer te bestellen. Máár in den lande lagen er nog een paar, volgende week komt ze rtg Eindhoven.
Ze gaven overigens ook aan dat met name motordelen van de 1ste XM serie nu toch wel zeldzaam worden. :roll:
~dan toch maar een slopert ernaast aanhouden? :wink:
Precies wat ik Mike ook al zei :wink:
Die thermostaat is straks een kwestie van een 10-15 euro, terwijl als t blok er in zit het weer een uur of 4 werk is... Ding zit echt heel beroerd!
Mijne liep ook niet TE warm, maar wel steeds aan de warme kant.. Wat jullie roepen: 95-100 graden.
Nieuwe thermostaat naast de oude in een bak heet water en je zag de nieuwe echt veel sneller open gaan. Die dingen verslijten ook gewoon!
Met de nieuwe thermostaat ging het veel beter.
Mijn xsara heeft ook ditzelfde geintje ondergaan..
Gelukkig dat er nog wat oliepeilstokken lagen in NL!
Marco, je post denk ik in t verkeerde topicje nu....
Neehoor... Lees de rest maar van de post van Mike en waar dat van die halve revisie op sloeg :wink: :lol:
Beide M's hebben het toevallig in hunnie d'r draadje over de motortemperatuur. Heerlijk die eensgezindheid. :lol:
Ha ja ... die termostaat is kun je dan beter preventief doen. Zijn die redelijk universeel of heb je echt een XM V6 12v serie1 thermostaat nodig?
Vanochtend bij "de Brezan" geweest. Gekocht; 6 liter 5W40 van het machtige merk Kroon. Tis maar voor een maand of 2. Een ketting-tang :?: om oliefilters mee los te draaien en een speciale vierkante sleutel op de oliecarter plug mee lost te draaien...ook weer zo iets speciaals van PSA. Dat zou tegenwoordig niet meer mogen van de EU en van ons Neeltje :wink: Helaas kon ik alleen een hele set kopen met verschillende maten waar ik waarschijnlijk niets aan heb, maar goed. Dans la pochet zeggen de fransen...
Morgen Oliewissel, Ultrasoon reinigen injectoren en km teller kabel vernieuwen, het deel van teller naar sensor.
Het wordt morgen hier nog gezellig druk trouwens: Uiteraard komt steun, toeverlaat en technisch regisseur JP. Dan komt ook Frank Bekker uit Tilburg met zijn CX GTI TURBO! Mag ik een stukje rijden :buig:
Benny komt, kijken we naar zijn Xenon perikelen. Gompy komt, afstelling multiriem en pomp riem. En Stoofke zit hier om de hoek bij de verjaardag van zijn schoonmoeder en probeert daar even weg te vluchten :lol: 3 plaatsen vrij maken onder de carport, eentje midden er voor en het square XM staat vol!
ben bang dat ik het niet red, maar mocht ik het rdden zal ik Flappy de XTR dwars over de dam heenzetten :lol:
Gewoon je vrouwke straks eens lekker de rug masseren dan mag ut vast :lol:
Met dit weer met warme, kleffe handen? :lol:
of met een ijsblokje.... goeie tip Stoofke, met een beetje geluk wordt het voor you dan ook nog ernstig gezellig :lol: :oops:
Mike, jouw spulletjes heb ik net opgehaald :wink:. Morgen gaan we gezellig aan de slag :D.
Van Frank heb ik zijn vierkante plugsleutel mogen lenen, mocht het morgen niet lukken met jouw gekochte set. Zo`n plugsleutel had hij ooit voor 18 euro gekocht of zo :wink:.
Heel goed Jp! Dan is mijn complete setje voor 28 euri wel aanvaardbaar, mits bruikbaar natuurlijk. Neem een zwembroek mee als je af en toe een plons wil nemen!!!!
Heb nog een olie opvang bak gekocht, zat me straks te bedenken dat we die olie moeilijk het putje in kunnen laten lopen...
Pagina's