La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

idd ook succes namens mij :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Mike, ik begrijp dat je een lederen armleuning laat maken. Mooi dat het toch lukt. Ik ben wel benieuwd naar je verhaal. ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Toevallig zit de grootste autobekleder van Eindhoven hier 350m verder op. Ben met hem zijn magazijn in geweest en we hebben ik weet niet veel hoeveel "left-overs" bekeken. Niet één met exact dezelfde kleur. :roll: Maar wel een zeer acceptabele gevonden. Kost 5 tientjes, maar dan wordt het ook wel een heel stukkie mooier van binnen. Levertijd: ergens augustus vanwege ontzettend druk...Er zijn nog steeds bedrijven die het werk niet aankunnen blijkbaar...gelukkig ook maar!

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb dat ooit 'ns in een aflevering van West Coast Customs gezien, zo'n leder'fabriek'. Inderdaad hebben geen 2 stukken dezelfde kleur. :shock:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De deurpanelen zou je ook nog kunnen laten doen, of is er niet zoveel over van de kleur die je gekozen hebt?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Jawel, maar hmmm, dan wordt het toch wel weer een duurder geintje vrees ik. Die armsteun stoort het meeste, en misschien wen ik aan de rest :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:schater:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

wimb zegt:

Ik heb dat ooit 'ns in een aflevering van West Coast Customs gezien, zo'n leder'fabriek'. Inderdaad hebben geen 2 stukken dezelfde kleur. :shock:

Kijk maar eens in een willekeurige wei, daar zie je ook niet dezelfde koe. De stier wil tenslotte ook wat :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Wat dan? Gemolken worden? :shock:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Mike, zoals ik eerder al aangaf: die deurpanelen kun je makkelijk zelf!!!
Vooral type 1 zit er gewoon strak omheen en is heel simpel te doen...
Als je het leer als "restje" betaalbaar kunt krijgen zou ik er zelf aan beginnen!
Wil je best nog even een how-to geven :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Kijk zo komen we er ook Mike :wink:, dan is het interieur van La Noir helemaal af 8).

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou ja, kan altijd informeren wat ze er voor vragen natuurlijk. Vind het eigenlijk ook een herfst/winterklusje, gezellig binnen bij de haard aan je panelen zitten kant-klossen :schater: :lol:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

kant-klossen :shock: ik dacht eerder aan punniken :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Een middenarmsteun punniken? Ik kan wel merken dat je niet weet waar je het over hebt. De beginner breit z'n armsteun. En de fijnbesnaarde kantklost. :FU:
Je moet dan wel van die oosterse tapijtjes op de vloer hebben. :grijns:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

wimb zegt:

Een middenarmsteun punniken? Ik kan wel merken dat je niet weet waar je het over hebt. De beginner breit z'n armsteun. En de fijnbesnaarde kantklost. :FU:
Je moet dan wel van die oosterse tapijtjes op de vloer hebben. :grijns:

nee wim joe zit er helemaal langs, we hebben het over de deurpanelen :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Je hebt gelijk Marco. Maar dit was zooooo'n mooi schot voor open doel..... ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Weer een update van een dag uit het XM leven van La Noir Verni. :lol:
Pagina 100 alweer, inderdaad, maar dat komt denk ik ook door de grote hoeveelheid foto's. Vandaag stond op het programma het monteren van de kmtellerkabel tussen dashboard en snelheids-sensor die net onder de diravi-bol zit. Daarnaast wil mijn automaat selector display 95% van de tijd geen stand aangeven. Wederom maar eens naar kijken dus.

Gelukkig was JP er vandaag weer om te helpen. De man heeft simpelweg een engelen geduld...

Begonnen met het demonteren van het klokkenhuis. Onderstande foto laat zien hoe je de kmtellerkbel los krijgt van het huis:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TNU63J7Y.jpg)

Aan de koffie tafel de automaat display unit los gehaald. Er zat wat speling op de behuizing en ik vermoede dat daardoor geen goed kontakt werd gemaakt. MEt tape de behuizing vaster gemaakt. Echter bleek later dat er in het groene kabelboompje onder het klokkenhuis een van de piepkleine draadjes een breukje heeft. Als je de gehele stekker nl beweegt geeft ze goed aan. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tandwielen en het draaidende gedeelt achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter te smeren met vet. Dit met het idee om de "dansende" naald vd meter tot 60-70 km/u weer vloeiend te krijgen. Helaas hebben we dit toch met te dik vet gedaan, waarover later meer...

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T3HGGEEY.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7WUB3UYY.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SRSHEUK7.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-36UBLUVA.jpg)

De nieuwe kabel gemonteerd tussen klokkenhuis en snelheidsmeter. Voorwielen van de vloer en de automaat in "D" en.... de naald bewoog niet :evil: Klokkenhuis weer demonteren en kijken of de binnenste kabel wel draaide. Dit was niet het geval. Snelheidssensor los en kijken of het 2e deel van de teller kabel, die van bak naar snelheidssensor, wel draaide. En idd, ook deze draaide niet wat betekende dat ze eveneens stuk was. Ik zag het even niet meer zitten want hoe kom je aan een nieuwe kabel op zaterdagmiddag.... Heel eenvoudig: die haalde JP gewoon uit de kofferbak van zijn 24V :shock: "Die ligt er al in zolang ik deze XM al heb, was van de vorige eigenaar"....
We konden nu dus toch verder. :dans: XM aan een zijde goed hoog gezet zodat we bij de wartel op de bak konden en de oude kabel konden verwijderen en de nieuwe monteren. Dankzij JP ging dit redelijk vlot. Auto weer van de bokjes en voorwielen omhoog en testen. Kabel draaide!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BKAF6NER.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GTXYMIEY.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PMAYY4YW.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YPMA6QZT.jpg)

Omdat we zijdelings ook aan het probleem van het niet werken van de boordcomputer wilde werken kwamen we op het idee om de sensor van JP te monteren in La Noir. Helaas knapte een draadje van de sensor :evil:
Dit gebeurde net bij de stekker en er moest weer gesoldeerd worden en een nieuwe stekker verbinding gemaakt worden. Na alles nogmaals gecontroleerd te hebben, en er zeker van te zijn dat de gehele tellerkabel tot in het klokkenhuis draaide het dashboard weer gemonteerd. Voorbandjes weer van de vloer en weer in "D" en....de naald van de snelheidsmeter sloeg weer niet uit :evil: :evil:

Nu werden we er toch wel langzaam gek van... Wederom klokkenhuis los en binnnen op tafel uit elkaar gehaald. De acuboormachine op de oude kabel aangesloten en heel langzaam kwam de naald naar 40km/u. Vol open ging ze vlot naar 80 km/u. Harder kon de boormachine niet :lol:
Maar wanneer de accuboormachine uit ging zakte de naald weer naar 30. En bleef daar staan :evil: We kwamen al gauw tot de conclussie dat we een te dik vet hadden gebruikt voor smering van de tandwieltjes in het tellerhuis... De naald en het mechanisme daarachter zijn dermate gevoelig en licht van constructie dat het vet te veel blokeerde. Hmmmm.
Zoveel mogelijk vet weer verwijderd met oorstaafjes.
Gezien de inmiddels vertstreken tijd besloten om de klokkenwinkel toch maar te monteren en te gaan rijden. Dit ging goed: Bij 50 km/u en hoger ging de naald goed meelopen. De afstand wordt zowiezo correct aangegeven. Morgen nogmaals proberen om de naald schoner te krijgen.
Oh ja, de BC gaf nog steeds niets aan met JP snelheidssensor. Terwijl JP's XM waar mijn sensor zo lang in zat gewoon functioneerde. Die speurtocht gaat dus gewoon door. Al met al lang bezig geweest met een schijnbaar klein probleempje maar het was wel leerzaam. JP wederom bedankt voor je hulp en inzicht! Enne...wordt vervolgd!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Wat herkenbaar dit, ergens mee bezig zijn en dan gaat er weer iets stuk.

Maar met de gouden handjes van JP kwam het toch weer goed, mooi werk mannen. 8)

wimb
afbeelding van wimb

Ik had je kunnen vertellen dat je loopwerken zo weinig mogelijk met vet moet smeren. Maar da's achteraf. En achteraf kijk je een koe in z'n k***. :wink:
Het is goed te lezen dat er zoveel moeite wordt gedaan om een van de oudste dames in goede conditie te houden. Ga zo door! :thumbup:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan Mike :thumbup: en wederom bedankt voor de gastvrijheid.

Het was ondanks de tegenslagen een leuke dag :wink:. Gelukkig is het gewenste eindresultaat toch nog bereikt :D.

Het volgende project is de voorremmen en Hydro-rincage.

Edit: La Noir Verni is nu echt sneller dan de vorige keer :D. De 0W40 motorolie en het weghalen van de bochtige inlaatbuizen maken de motor helemaal "open".
Inhalen en accelereren op de snelweg gaat nu ook met groot gemak :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ze is idd weer een stuk beter. Heb ook nog even met JP's XM gereden waar nu echt een klap vermogen in zit. Plus een stoere brul bij gas op de lolly! 8)
Alleen moet JP-eetje nog werken aan zijn bollen. Die zijn opgeboord en samen met de 20% overdruk in de Hydactive bollen veert ze naar mijn smaak te zacht voor het vermogen wat de auto levert... Als dat gebeurd is heeft JP echt de ultimo snelste XM glider!!!

Zou ik het teller mechanisme in een wasbenzine badje kunnen doen om het vet los te weken??
Natuurlijk kan ik dat, maar maak ik niets stuk bedoel ik eigenlijk...duuuuhhhh

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je hebt helemaal gelijk Mike :wink: , ik ga mijn 4 normale veerbollen vervangen door nieuwe en dan niet meer opboren.
Vooral met 200+ pk vermogen die ik nu heb, is de originele demping nodig voor het sportieve werk.

De 20% extra drukvulling van de 2 hydractivebollen hou ik wel aan, want de sportstand wordt daarmee niet beïnvloed.

wimb
afbeelding van wimb

Mike, ik zou er remmenreiniger op spuiten. Spuiten + oplossen gaat veel sneller dan liggen weken in zo'n badje. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Precies, als het goed is heb je een voorraad remmenreiniger thuis liggen :lol:.

Ik ben bang dat er mogelijk nog gevolgschade kan komen van het schoonmaakvloeistof in je teller.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

JP, wat bedoel je precies met: """Ik ben bang dat er mogelijk nog gevolgschade kan komen van het schoonmaakvloeistof in je teller."""???

Denk je dat remmenreiniger te agressief is voor het tere teller mechaniekje??

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Idd, het kan rubbertjes uitlaten lubberen en aantasten.
Zoveel mogelijk met wattips zoals je al deed blijven vegen.

wimb
afbeelding van wimb

Je kan het ook nog indruppelen met gewone huis-tuin-en-keuken olie. Smeert ook en maakt tevens vet dunner. ;-)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Naaimachine olie?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja vanovond maar weer eens los koppelen. Reinigen en naaimachine olie erop doen. Ik deur het ding niet helemaal uit elkaar te halen...

wimb
afbeelding van wimb

Ja, die olie. Ik kon niet op de naam komen. :oops:

Pagina's