Ik zal beginnen met me eigen eerst voor te stellen. Ik ben Jeroen 32 jaar uit Utrecht. Ik rij sinds 10 jaar XM. Ben begonnen met een XM 2.0i Ambiance uit 1991 in de kleur Bleu Memphis. Deze heb ik 3 jaar gereden. Daarna is er een XM 2.0i Break confort gekomen uit 1995. Deze is nog steeds in mijn bezit en zal tzt een eigen topic krijgen.
Daarnaast zijn ondertussen ook nog een 2.0-16v gepasseerd en een 2.0 TCT welke op de nominatie staat om gedemonteerd te worden.
Daarnaast heb ik afgelopen maart een XM V6 Ambiance handbak uit 1994 aangeschaft. Het betreft een XM in de kleur Vert triton met ondertussen 245.000 km op de klok. Bij aanschaf was de auto voorzien van enkele standaard mankementen en andere gebreken, welke ondertussen gedeeltelijk zijn opgelost.
Na aanschaf begonnen met het verwisselen van de LHM door spoelolie en een rondje nieuwe bollen en filters... Wat een verademing was dat.. weer zweven ipv stuiteren. Ondertussen nu nogmaals 2x de spoelolie verwisseld.
Bij vd Laan afgelopen mei APK laten keuren en na het lassen van de uitlaat en vervangen van 2 aandrijfashoezen en nieuwe remblokken achter weer goedgekeurd voor het komende jaar.
Op het lijstje van werkzaamheden staan sowieso nog enkele dingen. Te weten:
condensor vervangen en airco vullen
instrumentarium vervangen door een van een 24V
zwarte vloerbedekking
nieuwe einddemper
En verder het wind-/rijgeluiden proberen te verminderen, oa door andere rubbers bij de portieren en langs de bovenzijde van de auto.
Groetjes Jeroen
Ha die Jeroen, welkom op het forum. Waarschijnlijk heb je al gezien dat het hier een gezellige boel is, met toch veel kennis. Gezien je geschiedenis weet je dus veel van XM's en hoop ik dat je veel en met plezier je steentje zult bijdragen. :D
Je gaat dus tzt je tct ontmantelen. Enig idee wanneer? En wat is de staat van de turbo? De mijne doet het nog goed maar is gelast dus zal op enig moment wel de eeuwige jachtvelden willen opzoeken. :roll:
hoi daar,
Je woont hier kats om de hoek man 8)
hallo, een hartelijk welkom hier ook namens een mede jeroen :wink:
Ha die Wim,
Motorisch is de TCT nog wel in orde, alleen een verzameling aan kleine dingen die eraan komen welke het niet echt leuk meer maken. Maar ben er nog niet helemaal over uit om te slopen. Beetje twijfel nog.
Maar we hebben elkaar al eens ontmoet ;) je hebt toen een raammechanisme van me overgenomen.
Ha Gomp,
Mooie XM van je, Heb hem toen bij vd Laan gezien. Blijft prachtig een witte.
Hoi Jeroen, ook namens mij van harte welkom op dit gezellige forum 8).
Oh ja, dat was vorig jaar toen ik nog jong was. Dat wil zeggen, nog geen grijze haren van de dame. :lol:
Welkom Jeroen :D
Maarssen,ook lekker dichtbij :mrgreen:
Haha grijze haren kan je er idd wel eens van krijgen van de dames (en dat geldt niet alleen voor de troentjes )
Hallo Jeroen,
Van harte welkom op dit mooie forum. Leuke XM geschiedenis heb je daar. Ohja voor ik het vergeet, vergeet vooral niet ons te overladen met foto's.
PS
al lid van de club?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee op het moment nog niet lid van de club, wel van de CX-club. In het verleden wel lid geweest.
Foto's zal ik van de week wel ff maken. Eerst ff een wasbeurt noodzakelijk 8)
Foto's foto's waar waar!!?
Ook van mij nog een hartelijk welkom. :wink:
Hoi :)
Maarssen, das leuk, daar ben ik geboren.
Waar ergens in Maarssen,? heb er nog familie wonen ook dus wellicht spot ik je voiture(s) nog wel eens als ik in de regio werk :wink:
Hoi Stooftaker,
Ik woon in Maarssenbroek sinds 2 weken.
Iemand trouwens ervaring met benzinemeters die vaag functioneren?
Die van mij komt niet onder de 10 liter, hierdoor ook geen brandend lampje als op reserve rijd. Hierdoor gister nog bijna benzineloos gestaan.
Tevens last van een soms weigerende boordcomputer welke het actuele verbruik niet weergeeft.
Groetjes Jeroen
Mijn vorige XM V6 Excl. serie1 had ook kuren met de benzinemeter, zodra die rond helft kwam ging die langzaam tussen 0 liter en 40liter pendelen :roll:.
Ik heb er geen aandacht maar aan geschonken, maar het zou of in de benzinemeter zitten of in de vlotter van de tank.
Over de boordcomputer, daarvoor moet je La noir verni topic bijhouden. Die heeft nog geen werkende boordcomputer gehad en zou best binnenkort de oplossing kunnen hebben :wink:.
De boordcomputer functioneerd op zich wel maar soms geeft die niks aan. Het is een beetje een wispelturig beestje. Ik zal hiervoor het draadje van de zwarte dame blijven volgen.
De benzine meter geeft wel het juiste hoeveelheid aan als ik getankt heb. bv 40 liter dan geeft die dat ook wel goed aan. Alleen komt die niet onder de 10 liter als er minder in zit. Hierdoor ook geen lampje brandend. Lampje is wel goed. Deze heb ik al vervangen met de rest van de lampjes.
Klinkt alsof de vlotter ergens op vastloopt... Maar lijkt me lastig om bij te komen
En een handtekening!!!!
Dat valt best mee, je draait de ring los die pomp op zijn plaats houd, als die los is kun je de pomp met vlotter er uit trekken. Het is een geheel en makkelijk te controleren als hij er uit is.
Terug monteren kan lastig zijn om dat er veer in de pomp unit zit, houd die in gedrukt en draai dan pas de ging weer aan.
De boordcomputer leest de waarde (stand) van de vlotter uit om o.a. het verbruik op te baseren.
Dus ik geef je goede kans dat het probleem in je vlotter zit, en als je dit hebt opgelost dat je boordcomputer het dan ook spontaan weer netjes doet.
aha maarssenbroek, kamelenspoor?
Hallo Jeroen! Enne welkom hier. Leuk oa weer een V6 Ambiance erbij!
Ben een beetje laat zie ik maar was nogal "metmezelf" (Lees, mijn dame) bezig :oops:
Ook mijn dame loopt momenteel op hydrocinage. De BC is bij mij ook een ramp, maar dat heb je al gelezen. Ik heb wel een exacte benzine meter. MAar jouw verbruiksmeter op de BC doet het af en toe niet, en bij mij doet ie het af en toe wel. Toch een nuance verschil :lol:
Vraagje? Ik zie dat je op zoek bent naar zwart tapijt. Ligt e nu toevallig beige in?? Als dat in goede staat is zou ik daar wel interesse in hebben!
Hoi Mike,
kleine nuanceverschillen moeten erin zitten toch..
Betreffende het tapijt, die is het standaard saaie grijs. De auto was voorzien van het standaard marina-stoffen interieur. Ondertussen is het voorzien van een zwarte koe ;)
voor de benzinemeter zal ik vanavond of het weekend eens kijken naar de vlotter. Ik vermoed dat deze niet soepel op zijn asje draait.
Groetjes Jeroen
Gister ff de benzinepomp/vlotter eruitgehaald.(goede plek om je handen open te halen aan het plaatwerk trouwens.)
Vlottermechanisme ff gecontroleerd. Niet veel aan kunnen ontdekken. Het stripje van de meetweerstand iets verbogen zodat deze beter contact maakt. Eea teruggebouwd en afwachten of dit een beter resultaat geeft bij een bijna lege tank.
Wordt vervolgd dus..
Iemand trouwens een idee waar je een ultrasoonapparaatje kan bestellen,wil namelijk ook eens de injectoren reinigen.
Groetjes Jeroen
Zo`n ultrasoon apparaatje kun je bijv bij de Aldi kopen.
Een aantal zijn bezig met het maken van een professioneel apparaat waar de injectoren aangstuurd worden tijdens de ultrsone reiniging en ook een testkaast waarmee het inspuitbeeld en opbrengst zichtbaar gemaakt kan worden.
Zie bij de tips :wink:.
ff een update over de brandstofmeter.
Deze functioneert weer naar behoren. Lampje gaat weer branden en meter gaat weer onder de 10 liter.
Dat is goed nieuws :D.
Net ff de 2 type 1 koplampen welke ik nog had liggen ff uitelkaar gehad en schoongemaakt.
Wereld van verschil een set aan de binnenkant schoongemaakte glazen.
Echter 1 klein probleempje bij 1 lamp de reflector welke direct achter het glas zit is beschadigd. Bij iemand bekend of deze los te bestellen zijn of iemand nog lamp type 1 met een goede reflector liggen??
Groetjes Jeroen
Welke Links of rechts? Ik heb nog wel wat liggen.
@Wes; het gaat om die van de passagierskant. Als je er 1 heb die goed met de reflector welke recht achter het glas dan hou ik me aanbevolen. Stuur anders ff een pb met wat je er voor vraagt.
Toch wel handig dat verhuizen!!
Je komt weer eens dingen tegen waarvan je niet meer wist dat je ze had.
Tijdens het opruimen nog een reflectorplaat gevonden. Deze van de week maar eens schoonmaken en monteren.
Tevens nog een setje overzetbumpers voor een type II. Als iemand er interesse in heb stuur maar een pb.
Pagina's