Cilinderkop 2.0i en turbo CT

21 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jeroen78
afbeelding van Jeroen78
Cilinderkop 2.0i en turbo CT

Hoi,

Hier ff een vraag betreffende de cilinderkoppen van een XM 2.0i en een 2.0 TCT.

Zijn de cilinderkoppen van bovengenoemde motoren hetzelfde??
Niet alleen qua blok maar ook bv dezelfde nokkenas enz??

Iemand die hier meer over weet?

Groetjes Jeroen

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Je zou zeggen van wel, maar we wachten even op de kenners. :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh

Ik zou gokken dat de turbo een lagere compressie heeft, maar dat hoeft natuurlijk niet in de kop te zitten.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Misschien staan de onderdelen nummers op Citroën. ?

Als die gelijk zijn zijn wij er uit, toch?

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78

Nummers zijn gelijk op de nokken as na.
Voor de nokkenas zit er 1 cijfer verschil in.
Nu is dan de vraag wat het verschil in nokkenas is daarin.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Nee, ze zijn niet exact hetzelfde, maar de verschillen zijn klein.

Op deze (Peus) site wordt er het één en ander over vertelt.

http://websworld.org/marcel/309/tech/koppen.html#nonturbo

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Jeroen78 zegt:

Nummers zijn gelijk op de nokken as na.

Oh, wacht.
Je hebt toch gelijk. :oops:
Als ik even verder lees op de site kom ik dit tegen:

zegt:

De verschillen in klep diameter en verbrandingskamer diepte tussen turbo en nonturbo zijn gewoon meet-onnauwkeurigheden door vuiligheid denk ik. De koppen zelf zijn gelijk, er ligt alleen een totaal andere nokkenas in die verklaart waarom een turboloze 2.0 wel enigszins normaal presteert.

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78

Dank je voor de link.

Ze zijn dus wel uitwisselbaar maar wat heeft het voor gevolgen als je de nokkenas van een tct in een ongeblazen versie legt voor de prestaties e.d.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Zo te lezen ga je erop achteruit als je een TCT nokkenas in een ongeblazen 2.0 legt.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Je kan beter de nokkenas van een 130pk gti in je 2.0 leggen, maar hou er wel rekening mee dat ie iets nukkig kan worden aangezien je mapping niet meer klopt (En daarmee je onsteking ook niet).
Ik heb dr wel 130pk + 200nm mee gehaald zien worden in mn 309 tijdperk

maartenh
afbeelding van maartenh

En als je een gti-as in een tct stopt?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Dan moet je de 122pk as pakken en pak je ook wel wat nm's links en rechts, maar ook hier geldt dat je toch wel je mapping wil aanpassen. Geblazen blokken zijn veel gevoeliger voor mengsel en schade als het mis gaat.
Maar eigenlijk rijdt elke TCT rijder zowat met de 122pk nokkenas (DKZ blok).

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Heb even zitten neuzen op Citroën Service.com en daar kwam dit uit:

http://service.citroen.com/docpr/affiche.do?ref=026901123020&refaff=0269%2001%20123020&noFct=1

Kijk dan even naar nummer 1. nokkenas. En deze:

http://service.citroen.com/docpr/affiche.do?ref=026901123030&refaff=0269%2001%20123030&noFct=1

Kijk dan even naar nummer 1. nokkenas. Deze nummers zijn niet gelijk, of ze dan nog steeds niet uitwisselbaar zijn weet ik niet, het lijkt mij van niet.

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78

Wes,
Als je naar de cilinderkoppen kijkt op de site en naar de kleppen dan zie je dat die in beide gevallen wel gelijk zijn. Het enige afwijkende erin is de nokkenas. Koppen zijn dus wel uitwisselbaar. Alleen wat zijn de gevolgen door de verschillende nokkenassen.

Anders moet ik eerst een zelfde nokkenas zoeken die erin hoort. Kan niet ff makkelijk vergelijken tussen beide nokkenassen. De 2.0i break staat in de stalling en in niet echt makkelijk sleutelen op die locatie.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Maar de nokkenas uit de 2.0i is niet over te zetten in de kop van tct?

Dan ben je er toch?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Ik vermoed dat zn 2.0i as stuk is. Passen doet het wel.
Alhoewel.. hoe krijg je die as stuk? Zonder olie gelopen oid? Van een gebroken riempje krijg je die zo snel niet kapot.

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78

@Matthijs; de as is niet kapot. De riem is versprongen. Aangezien de auto momenteel in de stalling staat en het daar niet handig sleutelen is, wil ik de kop van de TCT al laten vlakken en voorzien van nieuwe klepzittingen en kleppen zodat deze in 1 keer overgezet kan worden.

Maar als de nokkenas niet hetzelfde is heb ik 2 opties.

1 degene van de 2.0 toch eerst uitbouwen of
2 op de sloop een nokkenas zoeken voor een 2.0

Jeroen

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als je toch al een gebruikte nokkenas gaat overzetten in een gebruikte kop, zou ik vooral de onderdelen nemen die je voorhanden hebt. Je eigen spulletjes dus.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs

Ik zie het probleem niet; laat de 2.0T kop opknappen en als je deze terug hebt van het revisiebedrijf leg jeje 2.0i nokkenas erin en kan je het hele zooitje terugmonteren. Toch ?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

De diameter van de lagerkappen zijn wel het zelfde?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Alles XU nokkenassen zijn uitwisselbaar.