is het nodig de automaat van V6 1998 bij twee ton voor de zekerheid te laten reviseren, ook al zijn er tot nu toe (190.000) geen gebreken. Graag advies vanwege de kosten opvoorhand:1500 euro
is het nodig de automaat van V6 1998 bij twee ton voor de zekerheid te laten reviseren, ook al zijn er tot nu toe (190.000) geen gebreken. Graag advies vanwege de kosten opvoorhand:1500 euro
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft: niet preventief laten reviseren. Je gaat anders veel geld uitgeven voor een mankement dat er niet is.
Ik zou eerder preventief bakolie verversen (aantal malen :arrow: zeg 4 keer), want de 4HP20 automaten gaan wel voortijdig de geest geven.
Preventief reviseren zou ik niet doen :wink: .
Nou, nou, vier keer!
Als je grondig aftapt heb je de meeste olie beet.
Niet alleen het deksel met de drie boutjes, maar ook de aftapplug in het differentieelhuis. Dan even starten en 10 tot 20 sec laten lopen. Daarmee pak je nog eens meer dan een halve liter
Als je het netjes opvangt weet je ook wat er weer bij moet.
Trouwens: voor € 1.500 krijg jij die automaat niet serieus gereviseerd. Denk eerder aan € 2.000.
Los daarvan: Dat bedrag (ex BTW) geldt als je de automaat bij het revisie bedrijf komt brengen, zonder auto eromheen. Met auto al gauw boven de € 3.000.
Ik heb goede ervaringen met Autrans in Lunteren. In Veenendaal zit een koekebakker.
Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Jan, ik denk dat het om een 'nieuwe' V6 gaat met 4hp20 bak, en niet de 4hp18 bak.
Er zit maar 1 aftapplug onder(en een overloop). Olie is te koop bij de citroen dealer voor iets van 10/12 euro per liter. Geen 'normale' ATF in doen.
bestellnummer 9730AE ( 1 liter) of 973622 (2 liter).
Laten lopen zonder olie zou ik echt niet aandurven.
Heeft je bak wel een peilstok?
Laten lopen met de aftapplug eruit gaat echt prima. Ik zou het zelf eerder 10 seconden dan 20 seconden doen, maar het haalt inderdaad die extra halve liter uit je koppelomvormer. Ik heb het al meerdere malen gedaan.
Ook onderschrijf ik de noodzaak om zeker weten de exact goede olie in de 4HP20 bak te doen. Dit luistert nauwer dan bij een 4HP18!
Gewoon er weer in doen wat je hebt afgetapt is een prima methode. Mits je differentieelkeerringen niet lekken natuurlijk.
Niet iedereen heeft goede ervaringen met Autrans, daarvan zijn ook al enkele voorbeelden op de fora verschenen.
Modedit: niet terzake doende opmerking weggehaald. ;-) :moderator:
Benieuwd wat die ervaringen dan zijn
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
oa 1 stukke bak doordat er 1- 1,5 liter teveel olie in zat. (4hp20 bak)
Inderdaad... Erg zonde om te zien! Denk je even preventief je olie te laten verversen...