Groene fee van Stooftaker verkocht

625 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
stooftaker
afbeelding van stooftaker

het enige dat ik niet zo snap , is dat de units zelf helemaal droog zijn...
Maar via andere wegen is het gewoonweg niet mogelijk om in de kofferbak te komen als ik het zo bekeken heb.

John de Vos (mijn garagehouder) zei ook al dat dat toch een vaker voorkomend probleem was/is bij de XM.
Dus hopen dat hij binnenkort wat nieuwe rubbers heeft, dan vervang ik de bestuurderskant meteen ook zij het preventief, daar lekt ie immers (nog?????) niet.

Lignage
afbeelding van Lignage

Oh , het water in de kofferbak probleem, dat heb ik laatst op een ander forum voorbij zien komen, daar zei men dat het kan lekken bij de achterste zijruitjes. Daarboven zitten van de plastic dakrandjes, doorlopend vanaf de bovenkant achterdeur, in carrosseriekleur, daar komt het naar binnen en dan loopt het naar beneden je kofferbak in. Maar ja, dat is wat men op dat andere forum roept, ik weet het niet uit eigen ervaring.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Dat zou oa moeten resulteren in een ook natte hoedenplank, of bij de achterspeakers, en daar blijft het droog.

De bout van t achterlicht wordt nu waarschijnlijk al glijbaan voor t water gebrukt en dan kom je dus idd precies bij de sluiting om het klepje te openen :roll:

wimb
afbeelding van wimb

Mocht het rubber niet meer te krijgen zijn, dan kun je ook nog dat hele goedkope tochtstrip gebruiken. Blokker heeft het soms, Wibra, etc... Een pak kost €1,-. Dat spul is gemaakt van een schuim dat niet vergaat en redelijk veerkrachtig blijft. ;-)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

goeie tip Wim, maar ik ga eerst kijken voor origineel :wink:

Lignage
afbeelding van Lignage

Nee nee, het schijnt tegen de binnenkant van je scherm naar beneden te lopen, dus vanaf onderaan het ruitje, maar dan aan de binnenkant en het verzamelt zich dan op de kofferbakbodem. Misschien kun je de bekleding aan de zijkant eens weghalen en dan een krantenprop of iets dergelijks daar ergens in friemelen, dan weet je het namelijk zo...

stooftaker zegt:

Dat zou oa moeten resulteren in een ook natte hoedenplank, of bij de achterspeakers, en daar blijft het droog.

De bout van t achterlicht wordt nu waarschijnlijk al glijbaan voor t water gebrukt en dan kom je dus idd precies bij de sluiting om het klepje te openen :roll:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

we zullen de methode van uitsluiting gebruiken, dus eerst nieuwe rubbers dan verder armoeien :roll: Al hoop ik dat dat laatste niet het geval is.

De genoemde kapjes zijn in uitmuntende staat bij moi itt vele andere Xm's :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Wat dat betreft heb je geen echte XM: je hebt vrijwel geen manco's. 8)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

dat beschouw ik dan maar als een groot compliment :lol:

Maarrrrrr het vermelden waard is natuurlijk wel dat ik de rkeningen van 2 vorige eigenaren heb terug tot 2003, en die liegen er niet om....
Komt tegen de 10.000 :shock:

Onderhoud is dus alles denk ik zo, en ik heb het geluk dat het onderhoud uitmuntend is geweest??

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Nog een gechecked, vanacht hadden wij ook regen hier, maar ze lijt mooi droog te blijven.
Ook onder 't tapijt is het voorzover ik kan voelen droog.
De vochtvreter blijft er voorlopig nog ffkes instaan en dan hoop ik dat alles er gewoon in kan blijven :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Begrijp ik het nu goed dat je niets hebt gedaan en het toch droog gebleven is?

stooftaker
afbeelding van stooftaker

nee begrijp je niet goed :wink:

Heb de rubber goed ingespoten met rubberonderhoud spul van weet ik welk merk, doe ik ook normaal gesproken bij alle andere rubbers van deuren etc. Werkt voedend en ook tegen evt vastvriezen. En dat werkt erg goed, je rubbers zien eruit als nieuw en nmen snel weer de oorspronkelijke vorm aan na openen portieren ed.

En ik heb de unit dus iets te strak vastgezet, kun je net zien als je er langsop kijkt , de lamp licht nu net erin ipv op gelijke hoogte. Hierdoor is het al platte rubber nu nog platter gedrukt waarschijnlijk, en ik hoop dat er hierdoor tot ik de nieuwe rubbers heb geen lekkage meer is....

van achter gezien zat de platte plek op het rubber aan de buitenzijde (rechts)en bij heel veel water loopt het afvoerwater ook over de lichtunits heen, bij minder kan het de weg ook vinden via de kortste weg dus links van de unit, er zal dus (hoop ik) alleen lekkage optreden /opgetreden zijn bij extreme regenval.
Morgen komen de fotootjes van t rubber.

Verder hoop ik voorlopig op droog weer :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Aha, ik zal al verbaasd te zijn.
Je mag dat merk opzoeken, er zijn voldoende rubbers in het leven die onderhoud nodig hebben. Ik ken dat spul eerlijk gezegd niet.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zal ff kijken vanaaf wat voor spulleke het is. Komt overigens gewoon uit de bouwmarkt hoor.

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb zo'n hekel aan zoeken in een bouwmarkt. In tegenstelling tot een supermarkt zit daar geen logica in de locatie van de producten. En het personeel blinkt ook niet uit in kundigheid. :evil:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

achterlicht rubbers worden dus niet los geleverd.... alleen bij een complete lampunit a (als ik me niet vergis) 186,-€ :shock: dat 2 keer is mij even iets te gortig.
Er wordt nu gekeken voor imitatie wat evt ergens dead-stock ligt te vervelen, en anders ben ik nu al aaan t snorren voor gebruikte rubbers.
Eerst eens bellen met chateaux deux chevaux vandaag offie die slopers nog heeft staan :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mooie speurtocht Jeroentje! Hopelijk kun je gebruikte vinden van een jonge XM!

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Lichtunits van een serie 2 heb ik nog wel liggen... Mogen voor weinig weg!

stooftaker
afbeelding van stooftaker

je hebt een piebie

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Wim, het is rubberspray van Valma.
Heb het rubber van het achterlicht dat ik heb gekregen van Roger (cdpf) 2 keer ingesprayed, een keer voor demonteren (zo dramatisch is dat natuurlijk niet) en nog een keer na afhalen en dan ook gelijk de opening volgekiepert met het spul.
Rubber lijkt in zeer goede staat, dus dat moet nog ffkes omgezet worden van t weekend.
T lijkt er verder op dat de koffer nu droog blijft, we hebben natuurlijk ook geen exorbitante stortbuien gehad maar dan nog. Verleden keer met lekkage had ik ook allemaal condensvorming in de auto, en dat heb ik nu nog steeds niet gelukkig.
Vochtvretertje blijft er dus nog mooi instaan tot het volgende rubber geplaatst is!

Ben benieuwd wat Mike allemaal mee heeft kunnen scoopen pour moi :roll:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

2 a stylen, 2 speakerkapjes en 2 dorpelplastiks ;)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

woehoe!
plestik fentestik 8)

wimb
afbeelding van wimb

stooftaker zegt:

Wim, het is rubberspray van Valma.

:thumbup:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Na terugkomst vakantie 's-ochtend de kofferbak opengemaakt om op lekkage te controleren.
Ik von een tot het randje volle vochtvreter :cry: :evil:
De gehele kofferbakmat was weer volgezogen met water, dus na mijn eerste schilderrondje de dag erna alle audio gerelateerde zaken er weer uit wezen sleutelen :roll:
En dan op zoek naar HET lek.

Dus alle binnenwerken eruit gehaald (zijtapijten) en ook aan de bijrijderskant de speakerbehuizing eruit gehaald om overal alles goed te kunnen zien.
Wat opviel was dat alle "wollen" delen kurkdroog waren van boven af naar beneden, en dat dus eigenlijk alleen de mat onder nat was :roll:

Gisteren uiteindelijk de tuinslang erbij gehaald en op zoek.
Na enig sproeiwerk en daarna wat meer gericht spuitwerk zijn er 2 mogelijke boosdoeners over.
1 het doorvoerrubber van de bekabeling waar een scheurtje inzit, dit is een wat ver gezochte optie, omdat het water dan omhoog zou moeten stromen om op de natte plek te komen ( maar ook dit ga ik verhelpen!)
2 de rubbers om en bij het achterlicht.
Ik heb me hierna geconcentreerd op deze plaats, en na veel turen en spuiten zag ik waar het water naar binnen kwam.
De rubber/plastic(?) afdichtdop die onder (!) het achterlicht zit.
Dan ga je dus kijken en voelen met als gevolg dat ik de dop die er al niet goed inzat er verder uit gedrukt heb :evil: :lol: en ook het kleiner dopje geprobeerd of dat zo'n zelfde constructie was een duwtje gegeven en dat was dus zo dus die lag er ook uit :oops:

Vandaag dus de gehele achterbumper erafgehaald en alles schoongemaakt (wat een boel rommel en prut daarachter zeg!) en alle 4 (!) de doppen nu in de XM gekit.
Morgen zal ik eens uitgebreid foto's plaatse van de operatie maar eerst moet het droog zijn om ook de "stootkussen" nog van een laagje kit te voorzien, het gaat om een onwaarschijnlijk idiote constructie van Cit, die mi zeker genomineerd word voor meest idiote onderdeel van de XM. Maar eea zal waarschijnlijk duidelijker worden met behulp van wat fotomateriaal :wink: morgen dus.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

ipv morgen vandaag al plaatjes.

eerst nog wat van lang geleden en waar het dus uiteindelijk niet aan lag, het rubber..

IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0015.jpg)
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0011.jpg)
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0010.jpg)
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0009.jpg)
denk dat wel duidelijk te zien is waarom ik dit rubber verdacht van de lekkage, helaas, t mocht niet zo zijn :roll:
ga nu de andere platen ff upppen dus ben zo weer terug :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ik wacht in nieuwsgierigheid af, want ik vermoed dat je hier meer XM'ers blij mee maakt. (Met de oplossing dan hè. :wink: )

stooftaker
afbeelding van stooftaker

verdere plaatjes..

de koffer leeg gemaakt
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/gestript.jpg)
dan de bumper eraf gevogeld..
op dit plaatje zie je goed waar het water naar binnen heeft kunnen gaan door een slecht zittend rubber dat net boven het stootkussen uitkomt.. hele rare contructie, ik snap zo wie zo niet waarom de gaten er zitten... iemand een idee??
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0222.jpg)
de stootstrips en bumper waren erg vies in t onderhuidse..
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0220.jpg)
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0217.jpg)
dus die gepoetst voor het terug monteren
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0224.jpg)
dan de achterkant van madam eens gepoetst met een ammoniakoplossing van een bepaald merk met de R
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0228.jpg)
Om de met geel aangemerkte gaten gaat het hele verhaal...
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0228-1.jpg)
Daar dus de doppen terug ingezet nu voorzien van een elastische (blijvend) waterbestendige kit geschikt voor kunststoffen rubber metaal etc..
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0229.jpg)
en na terugmonteren van de stootkussen zie je nog dit
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0231.jpg)
ik denk er nu nog over ook deze kier bij de dop weg te kitten. Je ziet em niet, en er kan alleen maar narigheid doorheen komen en daar heb ik nu de buik een beetje vol van. 3 keer de hele audio santekraam inbouwen van achter is eigenlijk wel genoeg :roll:

En nu staat dit nog in de achtertuin
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/IMG_0223.jpg)
en een hele bult audio in de woonkamer :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jammer dat het nog lekt, maar succes met het oplossen :wink:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

hoho! ik denk dat het nu NIET meer lekt hoor.
Met de tuinslangmethode kon ik duidelijk zien dat het vocht de balk inkwam lopen, en via het onderste gaatje zal het dan de koffer ingesijpeld zijn.
Zal ook daar morgen nog eens foto's van maken :wink:

Net echter gekeken, en de koffer is nog steeds droog op het punt waar het water voorheen binnen moet zijn gekomen :wink:
Maar de regen blijft vallen, dus ik ben vol verwachting wat ik morgen aan zal treffen :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

dat is mooi 8)

Pagina's