leeftijdsgrens distributieriem ?

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Iddo
afbeelding van Iddo
leeftijdsgrens distributieriem ?

Hallo,

De distributieriem van mijn 2.0 16V uit 1997 is bij 100.000 vervangen. Heb nu 195.000 op de klok dus kan er theoretisch nog 25K erbij. Maar hij zit er zeker al 8 jaar op. Is het wijs hem toch maar wat eerder te vervangen ?
Wat zouden jullie doen ?

Groeten,
Iddo

Citrophile
afbeelding van Citrophile

UIt mijn hoofd dacht ik dat de distributiriemen 120.000km meegaan. Dus als het bij 100.000km vervangen is, dan is de volgende 220.000km. Iets eerder vervangen kan altijd natuurlijk, te laat vervangen is altijd een risico.

Mochten er mensen zijn die de exacte ditributiewissel van dit type motor kennen, graag even kenbaar maken :wink: .

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Persoonlijk zou ik nooit een risico nemen met de DB-riem. De gevolgen áls het misgaat zijn gewoon te verstrekkend.
Maar ik kan hem dan ook zelf vervangen, en dat scheelt flink in kosten natuurlijk.

Ik ken de interval niet voor een 2.0 16v, maar ik heb gelezen dat het voor mijn 2.0 TCT op 100.000 km staat. In dat geval zou het voor jou geen kwaad kunnen -vooral niet i.c.m. de leeftijd van de riem!- om de boel te (laten) vervangen.

Ik weet niet of je echt XM-freak bent, of dat je het gewoon een fijne auto vindt maar iets-anders-zou-ook-kunnen.
In het eerste geval zou ik je DB-riem (laten) vervangen. Maar dat is natuurlijk vooral een persoonlijke keuze.
Het geeft je in ieder geval wel veel zekerheid over het voortbestaan van je blok. En 195.000 km. is niet overdreven veel voor een XM hoor :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Iddo
afbeelding van Iddo

Tja, wanneer ben je een freak en wanneer niet ? Maar ik rij hem al vanaf 1993 en ben niet van plan op korte termijn afscheid te nemen. Dus dat ik een keer de DB-riem laat wisselen staat wel vast. Probeer het natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen (net als tanken), maar misschien is dat bij een DB niet zo'n goed idee.
Ik zal eens informeren bij mijn garagist. Bedankt voor de reacties.

PBO
afbeelding van PBO

Laat dan meteen de spanrollen+waterpomp vervangen; wordt nogal 's achterwege gelaten.

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Huidige distributieriemen gaan 120.000km mee. Eerste XM's waren volgens mij nog uitgerust met een exemplaar die 60.000km mee kon gaan, maar de huidige kwaliteit is stukken beter en moet dus 120.000km meegaan. De 2.5TD die ik naast het huis heb staan heeft 150.000km geleden een spiksplinternieuwe motor gekregen. Echter is nooit de riem gewisseld en was het dus einde motor. Het houdt een keer op.............

vertvéga
afbeelding van vertvéga

PBO zegt:

Laat dan meteen de spanrollen+waterpomp vervangen; wordt nogal 's achterwege gelaten.

terwijl het meestal niet de riem die in eerste instantie stuk gaat... probeer maar eens bij een auto met een geknapte riem, als ik voor iedere auto waarbij de riem knapte door een vastgelopen spanrol of waterpomp een fles wijn kreeg, en er voor iedere auto waarbij de riem gewoon op was er één in moest leveren had ik een grote Shurgard of CityBox nodig voor m'n voorraad!

Iddo zegt:

(...) Maar ik rij hem al vanaf 1993 (...)

Iddo zegt:

(...) mijn 2.0 16V uit 1997 is bij 100.000 vervangen. (...)

Klopt dit wel? :lol:

Citrophile zegt:

UIt mijn hoofd dacht ik dat de distributiriemen 120.000km meegaan.

Was het niet 120.000 km OF vijf jaar?

Citroën-das-pas-fën zegt:

En 195.000 km. is niet overdreven veel voor een XM hoor :wink:

Als ik zo doorga staat mijn 2.0 16V volgend jaar rond mei op het dubbele... :) Nu 318.000 km en loopt nog als een zonnetje, ondanks dat ik écht niet altijd een licht gasvoetje heb (niet benzine, maar gas idd).

wimb
afbeelding van wimb

Da's correct: Vervangen na 120.000 km. En de riemfabrikanten raden daarbij aan om te vervangen na 5 jaar want het rubber verouderd. Dus 5 jaar of 120.000 km, wat het eerste voorbij komt.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

En Iddo, doe het nou maar, als je te lang wacht hoeft het niet meer, en dat zijn verhalen waar we een hekel aan hebben :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

En doe 'ns een oproep in dit topic. Wellicht dat medeforummers je kunnen/willen helpen want jouw motor is niet heel erg lastig. Dat is leerzaam, leuk en scheelt knaken. ;-)

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Indien een handige datum wil ik wel even meehelpen :) Nog geen ervaring met deze XM, leer ik meteen de fijne kneepjes van het XM-sleutelen ;)

Iddo
afbeelding van Iddo

zegt:

Klopt dit wel?

Nee dat klopt niet...ik bedoel natuurlijk 2003, maar het voelt als 1993 :)

Enne, ik denk dat ik het deze keer maar laat doen. Een sleuteldagje is wel een leuk en leerzaam idee, maar ik heb tot de zomer zo'n beetje elk weekend wel iets, dus het gaat niet snel passen en ik wil het dan nu ook snel gedaan hebben.

Marcel
afbeelding van Marcel

Ik vraag me af wanneer de mijne vervangen is,er staat nu ruim 268.000 km op maar er is geen onderhoudshistorie van bekend.
Het is wel een dure grap om te laten vervangen,ok de motor inelkaar laten lopen is duurder,maar je moet het wel effe kunnen ophoesten,en dat gaat voorlopig niet lukken helaas.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Beuntje zoeken ;) Scheelt de helft met de garage. Het is dat ik nu onmogelijk tijd heb met 2 huizen en 2 slopers

Marcel
afbeelding van Marcel

Zo zo,druk baasje,ken het probleem,veel werken en de vrije tijd die je overhoud gaat zitten in allerlei klusjes die je al lang had moeten doen.

wimb
afbeelding van wimb

Marcel, plaats hiereen oproep voor hulp.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Wellicht wat laat, maar toch voor volgende lezers:

De riem van een 16v is ERG gevaarlijk :!: Officieel was het 120.000 km en 5 jaar geloof ik. Een nieuwe SKF set kan makkelijk 10 jaar.
De 2.0 16v heeft echter heel erg de neiging te breken.. Geen fijn motortje wat dat betreft. Heb al diverse slopers gehad waar na 60.000 km de riem kapot lag. En dat lag niet altijd aan de spanrollen..
Bezuinig hier niet op... Het is zo zonde! EN het setje zelf kost haast niets..

Marcel
afbeelding van Marcel

Ik heb de 8v versie als het goed is.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Die riem is goedkoop en makkelijk te vervangen:)