Nou ja Dynamo vervangen...ik zie toch al met het bewegen van de kabelboom verschil van licht sterkte. KAn wel meteen alles in de revisie gooien maar dat gaat me toch nog een beetje te ver...
Meten = weten, nu niet gelijk over het vervangen van de dynamo gaan beginnen. Heb je geen multimeter?
Je zegt dat het lampje minder vel brand op je gele draadje bij je relais dan direct op je accu? Dan zit er ergens een spanningsval, dus een overgangsweerstand dus ergens een slechte verbinding.
Hier moet je mee uitkijken, Als er een flinke verbruiker aan zit gaan er dingen smelten, kijk maar naar wat er gebeurt als de beruchte airco zekering geen goed contact meer maakt, dan smelt het voetje.
Djeepers Mike, je hebt de meestbesproken IksEm van het hele forum: 1744 posts. :shock: Bijna het dubbele van nummer 2. :lol:
Tsja dat krijg je als je veel moet leren... :roll: Maar als het zo doorgaat met madame zullen er wel geen posts meer komen :mrgreen:
Ik heb geem multi meter, had ik er een dan had ik er waarschijnlijk nog niets aan, want heb de cursus daarvan nog niet gehad. Gomp bedankt voor de tip. Wim bedankt voor het helder houden :wink: Matthijs misschien kun je de kabelboom van la Noir2 eens afknippen tot net onder de voorpoot en deze opsturen?? PB kosten maar...etc
Ik probeer vanavond eens het KVS reservoir los te schroeven. Ik heb een andere Fenix3 hier liggen. Is het zo dat als ik deze aansluit, ook mijn startcode mee veranderd :?: (Code staat op deze fenix3 geschreven)
Mike voor je rigoreus gaat liggen knippen, maak eerst de kabelboom vanaf de stekkers van de VC lekker kaal (dus de plastic tape eraf) zoals Wim ook al zei. En dan ga je zo ver door als je makkelijk kunt behappen, dus als je 50 cm kunt blootleggen ga je 50 cm alhoewel ik vermoed dat de breuk/corrosie veel dichter bij zit dan dat je denkt. Misschien de stekker al wel, je weet het niet, je weet het niet.
Dit verklaart eigenlijk ook wel een beetje waarom ze weer wel wil veren als je een paar keer de bijrijders deur hebt geopend en gedicht geklapt.
Ik wi je anders ook wel helpen maar dan nodig ik je uit in garage du comfort. A.s. donderdag vrijdag en zaterdag ben ik er nog.
En een paar draadjes strippen en opnieuw solderen is toch het werk niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eerst vanavond de kabelboom optisch gecontroleerd. Voor een deel de isolatie er af gehaald. Ook KVS reservoir aan de kant "gelegd" maar onder het reservor ziet het er gewoon netjes uit. De boom gevolgd naar het schutbord. Onder het dasboard met behulp van live-gsm lijn met Mark zitten een aantal stekkers net voor de verwarmingsblower.
Zie foto:
Deze 3 hebben allemaal te maken met het hydractive systeem. Als je er een van los koppelt, n 'import welke, functioneert het niet meer. JE hoort dan de klik niet bij het openen van een deur en er zit ook geen spanning op mijn relais. Dus dat werkt eigenlijk goed. Wel alles even losgehad en met ECHTE contactspray ingespoten.
Toen mijn ruil VC en FENIX 3 geplaatst. Idd met niuwe code gestart. En gaan rijden. De eerste 4 - 5 km ging het soepel en toen was ze weer hard :evil:
Terug naar huis. Motor thuis laten lopen. Licht metertje op de pool van het relais gezet en idd geen voeding! Motor uitgezet, DOOR HET OPEN RAAM! Even gewacht, en toen de deur opengetrokken. Meteen een klik en ze zakt meteen in. Je voelde de spanning uit het veersysteem wegvallen met het openen van de deur.
Lichtmetertje weer vastgezet op het relais en gestart. Stationair laten lopen en flink de auto op en neer bewogen alsof ze rijdt en inveert zeg maar. Lichtmeter blijft branden. Dit gedurende 5 minuten gedaan, maar het veersysteem blijft verend en zacht....
Motor door het raam heen uit gezet. Na even wachten de deur open en weer een klik, en nu dus geen inzakkende XM want het werkte allemaal.
Nu zou je de stekker op de VC weer verdenken, maar hoe ik daar ook aan ruk, met beleid dan, de spanning op het relais blijft goed en er is geen uitval. Waar-o-waar tijdens het rijden besluit er "iets" dat ze in het noodloop-veer-programma overgaat
Dit is wel de oude situatie, dus voordat het gesoldeerd was. Ik heb die lichtmeter tegen een van de relai pootjes bevestigd met de gele draad. Als het systeem functioneert brand op beide "gele" pooltjes de lichtmeter.
JP, wat bedoel je met massaoog? Het oog wat gemonteerd zit op het binnen spatboard??
Ja Mike, de massaoog aan het binnenscherm. Controleer of het oogje goed aan de massadraad is aangeknepen en knijp voor de zekerheid nog een keer aan.
Als ik het goed begrijp, meet je het stuursignaal op het relaispootje vanaf de VC of het voedingssignaal op het relaispootje die met de elektroklep is verbonden.
Hmmm, tis dat het zo regent en laat is...morgen maar, first thing....etc
Heb idd niet verder naar die massa gekeken. Wel gecontroleerd maar te vluchtig misschien.
Maar ik vernam ook dat dit probleem bekend is bij vroege serie 1's .. (Behalve bij mij dan)
en dat er geen echte oplossing is. Wel kun je het systeem permanent op zachtzetten via een apart relais met een schakelaar...die dus aan-uit kan en die je van binnen uit bediend. Heb je dus in feite een CX :roll:
Mike, ik adviseer je heel sterk een diepte-investering te doen en een multimeter aan te schaffen. Een instapmodel van Hapé kost je een euro of 20 en in de rommelbak van Gamma liggen ze zelfs voor een tientje. ;-)
Met zo'n ding kun je draadje voor draadje de weerstand meten en kijken of die verandert als je aan de draden rommelt. En je kunt overgansweerstanden meten. Storingzoeken wordt zo echt heel veel makkelijker. :thumbup:
Nou ja Dynamo vervangen...ik zie toch al met het bewegen van de kabelboom verschil van licht sterkte. KAn wel meteen alles in de revisie gooien maar dat gaat me toch nog een beetje te ver...
Matthijs, je bent van harte welkom hoor :wink:
Goh dank je wel :D we plannen wel even een keertje wat
Speaking about the devil. Controleer 'ns of de kabels van de dynamo nog goed vast zitten. Volgens mij ziiten die (te) vlakbij je draadboom.
Meten = weten, nu niet gelijk over het vervangen van de dynamo gaan beginnen. Heb je geen multimeter?
Je zegt dat het lampje minder vel brand op je gele draadje bij je relais dan direct op je accu? Dan zit er ergens een spanningsval, dus een overgangsweerstand dus ergens een slechte verbinding.
Hier moet je mee uitkijken, Als er een flinke verbruiker aan zit gaan er dingen smelten, kijk maar naar wat er gebeurt als de beruchte airco zekering geen goed contact meer maakt, dan smelt het voetje.
Djeepers Mike, je hebt de meestbesproken IksEm van het hele forum: 1744 posts. :shock: Bijna het dubbele van nummer 2. :lol:
Succes met het oplossen van je bedrading Mike, je bent heel dicht bij het probleem beland :wink:.
Ik ben een leek met dat hele electra gedoe. Wat ik wel snap is dat Mike er niet om staat te springen om elke draadje apart te gaan doormeten.
Nu heb ik een tijdje geleden een box gekocht van citroen waarmee storingen kunnen worden opgespoort op het electra vlak.
http://link.marktplaats.nl/356028747 zo'n soort ding.
Zou je daar iets aan hebben ?
Nee. Het waarom ga ik hier niet uitleggen (teveel stroom en spanning materie). ;-)
Tsja dat krijg je als je veel moet leren... :roll: Maar als het zo doorgaat met madame zullen er wel geen posts meer komen :mrgreen:
Ik heb geem multi meter, had ik er een dan had ik er waarschijnlijk nog niets aan, want heb de cursus daarvan nog niet gehad. Gomp bedankt voor de tip. Wim bedankt voor het helder houden :wink: Matthijs misschien kun je de kabelboom van la Noir2 eens afknippen tot net onder de voorpoot en deze opsturen?? PB kosten maar...etc
Ik probeer vanavond eens het KVS reservoir los te schroeven. Ik heb een andere Fenix3 hier liggen. Is het zo dat als ik deze aansluit, ook mijn startcode mee veranderd :?: (Code staat op deze fenix3 geschreven)
Simpel antwoord: Ja.
En een handtekening!!!!
Daarom heb ik hem erop geschreven :P
Mike voor je rigoreus gaat liggen knippen, maak eerst de kabelboom vanaf de stekkers van de VC lekker kaal (dus de plastic tape eraf) zoals Wim ook al zei. En dan ga je zo ver door als je makkelijk kunt behappen, dus als je 50 cm kunt blootleggen ga je 50 cm alhoewel ik vermoed dat de breuk/corrosie veel dichter bij zit dan dat je denkt. Misschien de stekker al wel, je weet het niet, je weet het niet.
Dit verklaart eigenlijk ook wel een beetje waarom ze weer wel wil veren als je een paar keer de bijrijders deur hebt geopend en gedicht geklapt.
Ik wi je anders ook wel helpen maar dan nodig ik je uit in garage du comfort. A.s. donderdag vrijdag en zaterdag ben ik er nog.
En een paar draadjes strippen en opnieuw solderen is toch het werk niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En het bijbehorende schema en verloop kabelboom.
Het is kabelboom SM
http://docs.google.com/fileview?id=0B2Sbn4PYd02cZDUzMTgxMzMtODVjYy00MTk5LWJhNDktOGRlMWQzNmIxOTkz&hl=nl
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanx! Effe uitprinten en weer onder het dash!
Ik zeg kabelbreuk/slechte stekkerverbinding. En ik geef nog steeds de meeste kans aan de stekker op de veercomputer, aangezien die niet fris is.
Soldeer er nou een andere aan kerel. zo veel draadjes zijn het echt niet. Krimpkous nodig? Stuur ik je ff op, PB me dan je adres ff.
:wink: CDPF
Nou, de VC is het niet!
Eerst vanavond de kabelboom optisch gecontroleerd. Voor een deel de isolatie er af gehaald. Ook KVS reservoir aan de kant "gelegd" maar onder het reservor ziet het er gewoon netjes uit. De boom gevolgd naar het schutbord. Onder het dasboard met behulp van live-gsm lijn met Mark zitten een aantal stekkers net voor de verwarmingsblower.
Zie foto:
Deze 3 hebben allemaal te maken met het hydractive systeem. Als je er een van los koppelt, n 'import welke, functioneert het niet meer. JE hoort dan de klik niet bij het openen van een deur en er zit ook geen spanning op mijn relais. Dus dat werkt eigenlijk goed. Wel alles even losgehad en met ECHTE contactspray ingespoten.
Toen mijn ruil VC en FENIX 3 geplaatst. Idd met niuwe code gestart. En gaan rijden. De eerste 4 - 5 km ging het soepel en toen was ze weer hard :evil:
Terug naar huis. Motor thuis laten lopen. Licht metertje op de pool van het relais gezet en idd geen voeding! Motor uitgezet, DOOR HET OPEN RAAM! Even gewacht, en toen de deur opengetrokken. Meteen een klik en ze zakt meteen in. Je voelde de spanning uit het veersysteem wegvallen met het openen van de deur.
Lichtmetertje weer vastgezet op het relais en gestart. Stationair laten lopen en flink de auto op en neer bewogen alsof ze rijdt en inveert zeg maar. Lichtmeter blijft branden. Dit gedurende 5 minuten gedaan, maar het veersysteem blijft verend en zacht....
Motor door het raam heen uit gezet. Na even wachten de deur open en weer een klik, en nu dus geen inzakkende XM want het werkte allemaal.
Nu zou je de stekker op de VC weer verdenken, maar hoe ik daar ook aan ruk, met beleid dan, de spanning op het relais blijft goed en er is geen uitval. Waar-o-waar tijdens het rijden besluit er "iets" dat ze in het noodloop-veer-programma overgaat
:?:
Mike ff nader verklaren welke pool/voeding?
- vanaf de accu
of
- van het relais
of
- vanaf de VC?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik blijf me toch afvragen of je de massaoog goed aan de massadraad (van het relais) hebt aangeknepen. Draai dat boutje eruit en check dit ff.
Vorige week viel me op dat je de draden in de stekkers niet had aangeknepen, vandaar mijn vraag :wink:.
:zwaai:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit is wel de oude situatie, dus voordat het gesoldeerd was. Ik heb die lichtmeter tegen een van de relai pootjes bevestigd met de gele draad. Als het systeem functioneert brand op beide "gele" pooltjes de lichtmeter.
JP, wat bedoel je met massaoog? Het oog wat gemonteerd zit op het binnen spatboard??
Mark:
:wink:
Ja Mike, de massaoog aan het binnenscherm. Controleer of het oogje goed aan de massadraad is aangeknepen en knijp voor de zekerheid nog een keer aan.
Als ik het goed begrijp, meet je het stuursignaal op het relaispootje vanaf de VC of het voedingssignaal op het relaispootje die met de elektroklep is verbonden.
Dat wil dan dus zeggen dat er geen (goed) signaal van je VC komt. Of zie ik dat nu verkeerd.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als de massaverbinding van het relais niet lekker zit, dan is het vc signaal niet goed. Dan heb je dat goed gezien :wink:.
Hmmm, tis dat het zo regent en laat is...morgen maar, first thing....etc
Heb idd niet verder naar die massa gekeken. Wel gecontroleerd maar te vluchtig misschien.
Maar ik vernam ook dat dit probleem bekend is bij vroege serie 1's .. (Behalve bij mij dan)
en dat er geen echte oplossing is. Wel kun je het systeem permanent op zachtzetten via een apart relais met een schakelaar...die dus aan-uit kan en die je van binnen uit bediend. Heb je dus in feite een CX :roll:
Wat zijn we toch gezegend met onze dames....
Mike, als mijn hydractive op die manier wel goed kan functioneren kan jouw vroege XM dat ook :wink:.
De vering continu op zacht zetten zou ik zeker niet doen met jouw rijstijl :mrgreen:.
Wat is er mis met mijn rijstijl??? :evil: :evil:
Ik rem gewoon zo min mogelijk :grijns: En rechte lijnen maken 8)
Met jouw rijstijl is niks mis mee :wink:.
Maar een XM die continu zachte vering heeft gaat niet meer strak door bochten en blijft wat nadeinen :wink:.
Mike, ik adviseer je heel sterk een diepte-investering te doen en een multimeter aan te schaffen. Een instapmodel van Hapé kost je een euro of 20 en in de rommelbak van Gamma liggen ze zelfs voor een tientje. ;-)
Met zo'n ding kun je draadje voor draadje de weerstand meten en kijken of die verandert als je aan de draden rommelt. En je kunt overgansweerstanden meten. Storingzoeken wordt zo echt heel veel makkelijker. :thumbup:
blijft een vreemd verhaal zo.
succes wederom....
De veercomputer zelf als deze een te lage spanning meet door een slechte massa of 12 volt verbinding ergens.
Ga nou eerst met iemand meten voordat je gaat knippen en stekkers vervangen
Pagina's