Hallo allemaal,
onlangs een XM 2.0i gekocht van iemand anders uit dit forum. Helemaal te gek en niets aan de hand.
Totdat laatst een radiotorslang scheurde, weliswaar meteen gestopt maar toch een wat warme motor. Natuurlijk meteen bang voor de koppakking en aanverwanten maar tot mijn geluk na het vervangen van de slang geen aanwijsbare kwaaltjes.
Tot gisteren 2 weken na het vorige voorval. Auto haperde uit het niets tijdens het rijden en sloeg af. Opnieuw starten leverde niets op. Met het naar huis slepen de auto wel weer aan het lopen gekregen zij het met veul witte rook en toch weer snel afslaan.
Dan toch de koppaking? Ontsteking en injectie zijn in orde. Wel lijkt de druk op de brandstof toevoer naar het blok wat laag. Zou het ook nog met de brandstofpomp te maken kunnen hebben?
Verder lijkt het koelwater naar benzine te ruiken. Maar ik weet niet zeker of ik me dat niet gewoon verbeeld.
Well that pretty much sums it up. Iemand ideëen of moet ik toch met de koppakking aan de slag?
Groet,
Joep
Hallo Joep.
Ik voel met je mee :cry:
Het heeft er alle schijn van dat de koppakking dan problemen geeft alhoewel het vreemd is dat dat zich pas 2 weken later openbaart na het incident. Tenzij je 2 weken bijna niet gereden hebt ?
Is er na vervangen van de slang goed bijgevuld en ontlucht ? Dat komt nogal nauw. Welke slang was er geknapt als ik vragen mag, want het is mij ook een keer overkomen met hetzelfde resultaat (koppakking). Koppakking is dus relatief nieuw. De slang vanaf expansievat naar blok was toen de boosdoener en was vervangen. Er staat me vaag bij dat ik ook de slang van radiator naar blok vervangen heb...
Anyway, succes. Heb je een betrouwbaar adres die je verder kan helpen ?
Laat iig alle slangen dan goed nakijken, ze worden schijnbaar toch wat onbetrouwbaar.
Dag Joep,
Dat is een minder leuke binnenkomer.
idd wel vreemd dat het ich na 2 weken pas openbaart, maar het kan natuurlijk doordat je een warmloper gehad hebt heeft die natuurlijk wel op zijn flikker gehad, misschien nog net net genoeg om er meteen doorheen te gaan. heeft er in iedergeval alle schijn van.
Garage's kunnen de uitlaatgassen testen op kvs of de kvs op uitlaatgassen.
Gewoon laten checken lijkt mij.
Hou je ons op de hoogte van het verloop?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het was de slang van de radiator naar het blok. Deze leek me redelijk oud gezien de poreusheid.
Na het repareren hiervan, het systeem ontlucht met die 2 ventielen en de motor laten lopen totdat de radiator aansloeg. Vervolgens helemaal afgevuld.
Waarschijnlijk heeft het toch een knal gehad en dan vervolgens een week ermee op en neer naar Amsterdam, vervelende optel som.
Aja heb via mijn vaste "mannetje" een adres gekregen waar ze dat goed en niet belachelijk duur kunnen fixen dus daar ga ik maandag maar eens langs.
Thanx voor de hulp. Ik hou jullie op de hoogte!
Nou net de garage aan de lijn gehad... het enige goede nauwelijks schade door oververhitting. Echter wel wat oudere defecten.
beschadigd onderblokk, de krukas is behoorlijk gevouwen. 2 injectoren blijven benzine spuiten, zijn nog wat electronische problemen die niet meteen te herleiden zijn, koppakking versleten.
Kortom een nieuw onderblok, en wat electro shite. Gokje van de garage 3000E om de hele meute weer aan t rijden te krijgen.
Tja wat moet ik ermee? Heb net effe geen zin om zomaar 3000E op te hoesten.
2e hands blok zoeken en een adres die dat een beetje betaalbaar willen omzetten? In hoeverre zijn de verschillende blokken dan identiek/uitwisselbaar met de rest van de inrichting? Iemand daar een goed artikel over?
Om gewoon een XM voor onderdelen te koop zetten?
ik zou een 2ehands 2.0 blokje ritselen voor een 200 euro (+- marktwaarde) en dat erin lepelen. Het zijn de kleinste en simpelste blokken. Als je misschien Wes een keer lief aan kijkt of wat andere hobbybobben hier dan ben je voor veel minder klaar :)
Dit is goed balen zeg, een andere motor vinden zal nog niet zo makkelijk zijn. Alle 20i's tussen '91 en '94 zouden er in moeten passen.
Ik ben het met Matthijs eens. Ga op zoek naar een ander blok. En organiseer een sleutelmeeting. Leer je meteen de mensen achter de avatars kennen. ;-)
Eh Joep, je hebt het wel over de ambiance die je van mij gekocht heb ?
Door de oververhitting zijn al die tekortkomingen ontstaan ?
En je zegt geen schade door oververhitting maar wel een koppakking versleten ? Koppakking is nl pas een jaar of 2 oud. Wat is het verschijnsel van lekkende injectoren ? Slecht starten toch ? Ook daar was nl. nog geen sprake van. Gevouwen krukas: kan me er geen voorstelling van maken.
Ik vindt het echt klote voor je, maar twijfel toch wel aan sommige bevindingen als ik eerlijk ben, tenzij er natuulrijk een vastloper van jewelste is geweest, maar dat zou ik niet scharen onder "oudere gebreken"
Krukas gevouwen vind ik een wonderlijke contatering: als ze bedoelign dat deze "slinger" heeft, dus niet meer kaarsrecht is, dan kan je dat alleen meten UIT het blok.
Als ze bedoelen dat deze lagerschade heeft: zou kunnen, daarvoor moet je de carterpan lostrekken en de drijfstanglagerkappen/krukaslagerkappen losmaken. Niet iets wat je even in 10min doet.
Koppaking versleten? Hoe weten ze dat? Water gevonden in de cylinder? compressie en/of lektest gedaan?
Ik vind het sowieso maar een grijs verhaaltje, wellicht een idee om een second opinoin te gaan halen.
Oja ik moet ook niet dingen snel tussen de bedrijven door posten zoals de vorige post. Even rustig zitten nu,
Door de warmloper wel schade dus, namelijk de koppakking, omdat ze deze gingen vervangen hebben ze het blok opengemaakt en even verder rondgeneusd zoals ik het begreep van de garage houder.
Verder was het een kort telefoontje wat ik met hem had en ik ga dus morgen even langs om verhaal te halen wat er nou precies aan de hand is. Want ik hem ook zo mijn vragen!
Ik heb er dus zelf ook een dubbel gevoel bij daarom haal ik haar zsm op. Blok is half uitelkaar gesloopt dus dat wordt nog even de vering stutten om haar uberhaupt ergens te krijgen.
Dan ga ik samen met een collega (van origine monteur) even neuzen naar het geheel. Mocht het er slecht uitzien dan heb ik al een blok op het oog in Borculo. Plaats ik dat samen met hem erin om meteen van alle gedoe af te zijn.
@ Jaap, ja het is inderdaad jouw oude ambiance. Had inderdaad al in de rekeningen gezien dat de koppakking vervangen was dus dat had ik de garagehouder al laten weten. Verder no worries, ben nie boos hoor :).
De injectoren was ik ook verbaasd over want hij startte altijd in 1 keer en verder ook geen problemen met verzuipen of andere haperingen.
Dus tja ik ga haar ophalen en het maar eens bekijken!
Dank voor al jullie input! En ik laat het weten als ze weer zoeft, want dat gaat als het aan mij ligt, zekers nog gebeuren!
Goed te lezen dat er schot in de zaak zit. 8)
Joep, ik denk dat je er goed aan doet om 'm weg te halen bij diegeen die je deze diagnose opgespeld heeft. Een koppakking kan ik nog inkomen omdat íe heet gelopen heeft. Als je deze laat fixen is de kans groot dat ie weer als vanouds is, de andere zaken die genoemd zijn heb ik grote twijfels over.
uiteindelijk bij de garage geweest dus. Onderblok is wel fini. Veel krassen in de cilinders 2+3 waarschijnlijk door constant openstaande injectoren.
Niet de krukas maar de drukas (stomme telefoon ontvangst) bij cilinder 1 is krom, duidelijk zichtbare door de lager liggende.
Inmiddels de auto op blokken onder een afdak, met de voorkant eraf en bijna het blok eruit.... nu op zoek naar een nieuw blok :)
Daarover een vraag, de motorcode RFZ (dat mijn blok is), is dat genoeg info om een nieuw blok te zoeken. Maw als ik een ander RFZ blok vind, is dat dan zondermeer hetzelfde? Aangezien er meedere 2.0 liters zijn, dacht ik toch maar even checken hier.
Uploaded with ImageShack.us
Over hoe je de dame van plaat A naar plaats B krijgt zonder motor en werkende hydroliek...juist een truck met laadklep, wat rijplaten, spanbanden en een handtakel.
Godver Joep, da's echt k.t. Ze reed altijd perfect.
(Hoe veroorzaken openstaande injectoren krassen in je cylinders ?)
De overmatige benzine verdunt/ontvet de dunne oliefim op de cilinderwanden waardoor er geen smering meer aanwezig is.
Zo nou, we zijn een tijdje verder. Ben inmiddels bezig geweest met het plaatsen van een nieuw blok. Daarbij nog een aantal randzaken vernieuwd.
Alles zit erin, de motor start en loopt stationair prima. Maar dan bij het gas geven houdt de motor in als je laag in de toeren zit. Alsof de ontsteking te laat is of het benzine/lucht mengsel niet goed is. Als je flink gas geeft dan gaat het wel, maar mooi lopen is anders. Tevens begint ie na gasgeven ook stationair weer haperend te lopen.
Heb de auto bij Bart Ebben in Malden langsgebracht. Alle meetwaarden lijken te kloppen en zij kunnen ook niet 1,2,3 iets ontdekken. Hun gevoel zegt dat er wellicht iets met het vliegwiel en de timing van de ontsteking mis is. Het blok met de ontsteking is altijd een geheel geweest.
Heeft iemand hier ervaringen mee gehad? Ik kan ze dit in de garage laten uitzoeken maar dan ben ik natuurlijk weer veel geld verder. Ben langzaam wel aan het einde van mijn Latijn aan het komen. Ik heb inmiddels langer onder de auto gelegen dan erin gereden :S. Iemand een idee??
Klinkt alsof je d-riem niet op tijd staat.
Ja dat zou je zeggen he!?
Hebben de distributieriem wel vervangen maar de kruk en nokkenas vastgezet en dat ding netjes vervangen.
Ik begin alleen te twijfelen of alle RFZ 2.0L blokken dezelfde type ontsteking hebben? Weet jij dat? Ik constateerde al dat de bobine op een andere plek zat bij dat nieuwe blok. Heb de ontsteking + inlaatspruitstuk van het oude blok erop zitten. Wellicht dat de timing vliegwiel/onsteking dan niet goed is??
Zowel het oude als nieuwe blok zijn RFZ blokken uit 91 en optisch hetzelfde!
Grtz
Goh, hoe is hier het verhaal met de blokwissel nu afgelopen??