Mike, storingzoeken met een spanningzoeker zet geen zoden aan de dijk. Je zult echt met een multimeter aan de gang moeten want dan kun je zien hoeveel spanning je 'verliest' en daar kun je wat gerichtere conclusies uit trekken. Verder moet er ook minstens 1 stroom gemeten worden. de HA-klep wordt aangestuurd met stroom, niet met spanning.
Tot slot is het verstandig om de Ohmse weerstand tussen de verschillende aardpunten te meten. En eventueel de inwendige weerstand van de 12V bedrading.
Met de Lexia is er een tussenkabels nodig voor de oudere modellen zoals de serie1.
Ik heb wel een serie1 testkastje die je mag lenen, moet je hem wel bij me komen ophalen :wink:.
Ik verdenk eerder de VC dan de klep. Maar dat weet je pas zeker als je bv constant 12 volt op de klep zet zonder tussenkomst van de VC.
Ik blijf hierop hameren, pas dan weet je meer.
Dus jij bedoelt Mark dat ik de directe + draad van de accu rechtstreeks de kabelboom in moet sturen door deze samen te verbinden. Dan staat de klep altijd onder 12v. Is dat niet nadelig, in welke vorm dan ook :roll: . Wordt ze dan hard of permanent zacht? Ik wil dit vanmiddag wel gaan proberen namelijk, met mijn soldeerbout kan ik alles an :?
Ik denk na een nachtje slapen overigens dat die elctroklep en de bedrading wel goed zijn omdat ik deze met deur kan laten klikken. Als die klik tenminste van die klep komt, niet dat er iets anders klikt....relais bij de klep ofzo...
Ja, zo kan dat, of bv de aansturing van het relais via je dimlicht, dus het draadje wat nu vanaf je VC naar het relais gaat even omleggen aan de 12 volt van het dimlicht. Je kunt natuurlijk ook een schakelaar hiervoor gebruiken.
Licht/schakelaar aan = vering zacht
Licht/schakelaar uit = vering hard
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit is al een moeilijk discussie aan het worden, ik denk dat een van onze elektro nerds eens even die kan op moet om dat varkentje te wassen.
Eindeloos blijven door l*llen gaat geen oplossing bieden. :wink:
Ik heb een malle-pietje kastje voorzien van accu-klemmen, dus bruikbaar voor type 1.
Als je hem nodig hebt knijp ik er wel ff een AMP-stekkertje voor je op, aan de diagnostiek-draad bedoel ik dan. Laat maar weten.
Daarnaast blijf ik van mening dat jij momenteel ruzie hebt met de stekker op je VC. Ik zal daar nu verder niet meer over beginnen, OK? :wink:
Mocht je hulp nodig hebben, ik kijk graag even naar je probleem. Moet je helaas wel even naar mij toe komen, ik heb momenteel ff geen budget om jouw kant op de karren met zo'n zuiplijk als mijn dame. Multimeter, kennis, mallepietje kastje en -sinds vandaag- Lexia/Proxia aanwezig.
Thanx Roger! Maar het wordt te kort de dag voor madame. Eerlijk gezegd waren we aan het shoppen voor eeen grotere auto voor moeder de vrouw maar da's niet gelukt dus La Noir zal en moet mee. (ik ben dus de enige in de famielje die daar niet rouwig om is :wink: )
Vanavond een ondersteunend telefoontje van onze kroegbaas Wim gehad. Gezien het tijdsbestek is het, het slimste om de VC via het dimlicht relais te gaan schakelen, een idee geopperd door Mark! Dimlicht aan zacht, dimicht uit hard. Na de vakantie willen Wim en Maarten La Noir eens doormeten, helemaal super dus!! :buig:
Dat ga ik morgenochtend first thing doen. Morgenmiddag moet ik naar Maastricht en wil ik het functionerend hebben. ASTEFFEKAN. Nu lig ik nog op mijn knieën de 18inchers te schuren, want die moeten er ook op.
Dat doe ik dan donderdag ochtend en dan komt ook de hutkoffer op het dak. Kunnen we vrijdag laden en vrijdagavond rond een uur of 10 de nacht in...
Als dat licht relais nou maar niet uitvalt...da's ook wel eens gebeurd...want dan heb ik geen vering EN geen licht meer
's nachts :oops: :shock:
Vanochtend via het dimlicht relais de electroklep geschakeld. Eerst meten waar de spanning op komt bij het aan zetten va het dimlicht. Dit bleek bij 3 uitgangen te zijn, plus ee 4e maar die had een constante spanning.
In de middelste relais ingang een bypass gemaakt en deze aan de kabelboom naar de EK gesoldeerd.
Bij contact aan en/of deur open gebeurd er nu idd niets. Doe je de verlichting aan hoor je duidelijk de klik. Meteen gaan rijden.
Ze veert subliem! Licht uit en het is weer een bolderkar. Sportstand lampje brand ook gewoon bij contact aan. Sportstand inschakelen tijdens rijden geeft idd geen verschil, blijft zacht.
Ze lijkt zelfd beter te veren dan de afgelopen weken, toen ik dacht dat het goed was maar je weet ondertussen ook niet meer wat er tusen je oren zit. Hier kan ik wel mee naar Zuid Frankrijk.... 8)
Nog even over de EK (ElektroKlep)...waarom heb ik daar ook alweer een constante spanningsdraad op aangelegd? De klep kent een dicht en open stand. Maar als de bedrading oud wordt kan de voeding naar de klep minder worden. Gaat ze dan een beetje open, of een beetje dicht???
Dadelijk even een retourtje Maastricht, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gedraagt!
Zou kunnen met die klep, maar als ik jou was zou ik m'n gedachten richten op de fakansie. En bij terugkomst alles lekker aan die elektronerds overlaten. 8)
Wel mooi dat je de beunmodificatie zo snel gedaan hebt. Nog effe en je maakt zelf je draadbomen. ;-)
Als de aansturing van de elektroklep goed is lijkt het idd nog beter te veren, maar dat ook tussen de oren zitten :lol: zoals een aantal in mijn topic hebben aangegeven :lol:.
De naald van de elektroklep wordt minder ver opengetrokken wanneer de spanning minder is.
Nou het retourtje Maastricht ging erg goed. :thumbup: Niets aan het handje. Grappig om af en toe het licht uit te doen als je toch weer twijfelt, dan kom je pas goed achter het verschil; sommige wegdelen zijn nou eenmaal köt met puren en dan blijkt het dus niet aan La Noir te liggen.
Wederom bedankt jongens!
Je had gewoon een paar maanden eerder het licht moeten zien. :idea:
Bij de weg, nu je de klep handmatig kunt bedienen zou ik als ik jou was dat af en toe doen. Net als gymnastieken zal er wel vuil loskomen. ;-)
Nou mevrouw heeft dus kuren in la France! Had in de kroeg al gemeld dat het gerammel steeds erger werd. De reactie stangen zijn een half jaar en 8000km oud. Lijkt met stug dat deze het zijn. Het geluid is nl ernstig en ook buiten goed te horen. En vandaag werd het steeds erger. Op vlakke wegdelen niets maar bij de eerste de beste dwarsrichel een enorm kabaal. In het begin leek het of ook mijn linkervoorpoot ging opspelen maar het geluid werd veel luider. Alsof het hele subframe los hangt of zo...
Bij de plaastselijke delaer geweest maar die had geen tijd. Morgenmiddag 14 uur pas. Toen naar huis en toen begon ook bij het remmen de boel te schaven en ECHT te klapperen. Allemaal LV. Heel langzaam naar de camping gereden. Wiel er af en JP gebeld. De schijf zit tammelijk los. Dat wisten we al omdat een van de parkertjes gebroken is maar deze houden de schijf alleen maar op zijn plaats, de wielbouten moeten het geheel gemakkelijk strak en vast kunnen krijgen.
Met wat op en neer wrikken blijkt de klauw t.o.v. de remschijf te kunnen bewegen. Ik kom er achter dat de remklauw als het ware naar beneden is gezakt en op de kop van de remschijf schaaft. Al gauw blijkt de bout waarmee de klauw op het fusee zit "weg" te zijn :shock:
Dit is dus helemaal geen rijden. Hoe kom je aan een bout op een camping?? Voor de gein maar even een wielbout gepast die bij mijn reserve blokjes velg hoort. Deze past en kan ik wat aandraaien. De speling is er uit en het geschaaf is nu ook weg blijkt bij een proefrit, maar de rammel is er nog steeds. Blijkbaar heeft het gerammel gezorgd dat de remklauwbout los is getrild???
Zien jullie iets geks op de foto's?? In het rode vierkantje de plaats waar de klauw op de schijf rustte....
Igg morgen naar de dealert en anders bij de ANWB een Picasso bestellen ofzo..... :evil:
Kijk je uit dat je met die uitstekende bout niet straks ine en scherpe bocht je ashoes naar de mallemiezeres helpt? :wink:
Je had toch net de klauwen vervangen? Of moest dat nog gebeuren?
In de oranje cirkel is idd de HA elektroklep en de 2 gele draden horen erbij :wink:.
Mike, storingzoeken met een spanningzoeker zet geen zoden aan de dijk. Je zult echt met een multimeter aan de gang moeten want dan kun je zien hoeveel spanning je 'verliest' en daar kun je wat gerichtere conclusies uit trekken. Verder moet er ook minstens 1 stroom gemeten worden. de HA-klep wordt aangestuurd met stroom, niet met spanning.
Tot slot is het verstandig om de Ohmse weerstand tussen de verschillende aardpunten te meten. En eventueel de inwendige weerstand van de 12V bedrading.
Ik sluit me bij Wim aan, nu het nog problemen geeft moet er gerichter gezocht worden naar verliezen.
Iemand moet Mike hierbij wel helpen :wink:.
Ik blijf hierop hameren, pas dan weet je meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maarten en ik hebben dat al aangeboden. ;-)
Het lukte zelfs niet met die tussenkabel
Dus jij bedoelt Mark dat ik de directe + draad van de accu rechtstreeks de kabelboom in moet sturen door deze samen te verbinden. Dan staat de klep altijd onder 12v. Is dat niet nadelig, in welke vorm dan ook :roll: . Wordt ze dan hard of permanent zacht? Ik wil dit vanmiddag wel gaan proberen namelijk, met mijn soldeerbout kan ik alles an :?
Ik denk na een nachtje slapen overigens dat die elctroklep en de bedrading wel goed zijn omdat ik deze met deur kan laten klikken. Als die klik tenminste van die klep komt, niet dat er iets anders klikt....relais bij de klep ofzo...
Bedankt voor het mee denken wederom!
Ja, zo kan dat, of bv de aansturing van het relais via je dimlicht, dus het draadje wat nu vanaf je VC naar het relais gaat even omleggen aan de 12 volt van het dimlicht. Je kunt natuurlijk ook een schakelaar hiervoor gebruiken.
Licht/schakelaar aan = vering zacht
Licht/schakelaar uit = vering hard
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of nog simpeler, de bestaande 12V voedingsdraad aan de elektroklep zetten en de zweefzekering eruit halen/ erin zetten.
Zekering eruit: vering hard
Zekering erin: vering zacht
Dat bedient niet prettig als je op de snelweg rijdt. :lol:
Dat niet :lol: , maar veel simpeler om aan te sluiten. Laten we Mike het niet te moeilijk maken.
Dit is al een moeilijk discussie aan het worden, ik denk dat een van onze elektro nerds eens even die kan op moet om dat varkentje te wassen.
Eindeloos blijven door l*llen gaat geen oplossing bieden. :wink:
Ik heb een malle-pietje kastje voorzien van accu-klemmen, dus bruikbaar voor type 1.
Als je hem nodig hebt knijp ik er wel ff een AMP-stekkertje voor je op, aan de diagnostiek-draad bedoel ik dan. Laat maar weten.
Daarnaast blijf ik van mening dat jij momenteel ruzie hebt met de stekker op je VC. Ik zal daar nu verder niet meer over beginnen, OK? :wink:
Mocht je hulp nodig hebben, ik kijk graag even naar je probleem. Moet je helaas wel even naar mij toe komen, ik heb momenteel ff geen budget om jouw kant op de karren met zo'n zuiplijk als mijn dame. Multimeter, kennis, mallepietje kastje en -sinds vandaag- Lexia/Proxia aanwezig.
Thanx Roger! Maar het wordt te kort de dag voor madame. Eerlijk gezegd waren we aan het shoppen voor eeen grotere auto voor moeder de vrouw maar da's niet gelukt dus La Noir zal en moet mee. (ik ben dus de enige in de famielje die daar niet rouwig om is :wink: )
Vanavond een ondersteunend telefoontje van onze kroegbaas Wim gehad. Gezien het tijdsbestek is het, het slimste om de VC via het dimlicht relais te gaan schakelen, een idee geopperd door Mark! Dimlicht aan zacht, dimicht uit hard. Na de vakantie willen Wim en Maarten La Noir eens doormeten, helemaal super dus!! :buig:
Dat ga ik morgenochtend first thing doen. Morgenmiddag moet ik naar Maastricht en wil ik het functionerend hebben. ASTEFFEKAN. Nu lig ik nog op mijn knieën de 18inchers te schuren, want die moeten er ook op.
Dat doe ik dan donderdag ochtend en dan komt ook de hutkoffer op het dak. Kunnen we vrijdag laden en vrijdagavond rond een uur of 10 de nacht in...
Als dat licht relais nou maar niet uitvalt...da's ook wel eens gebeurd...want dan heb ik geen vering EN geen licht meer
's nachts :oops: :shock:
Tss, aan de ene kant draadjes leggen om de vering permanent zacht te maken maar dan wel 18 inch er onder schuiven :roll: :lol:
Hopelijk gaat het allemaal lukken voor de vakantie!
Ik heb er vertrouwen in, het is het simpelste compromis om met zachte vering de vakantie te beginnen. :thumbup:
Het gaat je lukken Mike :wink:, succes!
... En aangezien het de massa is die niet goed is helpt het allemaal niet...
Ahem, wat hier bovenstaat wil je niet zien ;)
Fijne vakantie!
En een handtekening!!!!
Vanochtend via het dimlicht relais de electroklep geschakeld. Eerst meten waar de spanning op komt bij het aan zetten va het dimlicht. Dit bleek bij 3 uitgangen te zijn, plus ee 4e maar die had een constante spanning.
In de middelste relais ingang een bypass gemaakt en deze aan de kabelboom naar de EK gesoldeerd.
Bij contact aan en/of deur open gebeurd er nu idd niets. Doe je de verlichting aan hoor je duidelijk de klik. Meteen gaan rijden.
Ze veert subliem! Licht uit en het is weer een bolderkar. Sportstand lampje brand ook gewoon bij contact aan. Sportstand inschakelen tijdens rijden geeft idd geen verschil, blijft zacht.
Ze lijkt zelfd beter te veren dan de afgelopen weken, toen ik dacht dat het goed was maar je weet ondertussen ook niet meer wat er tusen je oren zit. Hier kan ik wel mee naar Zuid Frankrijk.... 8)
Nog even over de EK (ElektroKlep)...waarom heb ik daar ook alweer een constante spanningsdraad op aangelegd? De klep kent een dicht en open stand. Maar als de bedrading oud wordt kan de voeding naar de klep minder worden. Gaat ze dan een beetje open, of een beetje dicht???
Dadelijk even een retourtje Maastricht, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gedraagt!
Zou kunnen met die klep, maar als ik jou was zou ik m'n gedachten richten op de fakansie. En bij terugkomst alles lekker aan die elektronerds overlaten. 8)
Wel mooi dat je de beunmodificatie zo snel gedaan hebt. Nog effe en je maakt zelf je draadbomen. ;-)
Goed zo Mike :wink:.
Als de aansturing van de elektroklep goed is lijkt het idd nog beter te veren, maar dat ook tussen de oren zitten :lol: zoals een aantal in mijn topic hebben aangegeven :lol:.
De naald van de elektroklep wordt minder ver opengetrokken wanneer de spanning minder is.
Ja braaf Mike braaaaf :likeU: :stilmaar:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:rofl:
Nou het retourtje Maastricht ging erg goed. :thumbup: Niets aan het handje. Grappig om af en toe het licht uit te doen als je toch weer twijfelt, dan kom je pas goed achter het verschil; sommige wegdelen zijn nou eenmaal köt met puren en dan blijkt het dus niet aan La Noir te liggen.
Wederom bedankt jongens!
Je had gewoon een paar maanden eerder het licht moeten zien. :idea:
Bij de weg, nu je de klep handmatig kunt bedienen zou ik als ik jou was dat af en toe doen. Net als gymnastieken zal er wel vuil loskomen. ;-)
Dit is de beste manier om iemand die niet het "Citroen gevoel" kent te laten ervaren wat comfort is. :thumbup:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hehe :wink:
Nou mevrouw heeft dus kuren in la France! Had in de kroeg al gemeld dat het gerammel steeds erger werd. De reactie stangen zijn een half jaar en 8000km oud. Lijkt met stug dat deze het zijn. Het geluid is nl ernstig en ook buiten goed te horen. En vandaag werd het steeds erger. Op vlakke wegdelen niets maar bij de eerste de beste dwarsrichel een enorm kabaal. In het begin leek het of ook mijn linkervoorpoot ging opspelen maar het geluid werd veel luider. Alsof het hele subframe los hangt of zo...
Bij de plaastselijke delaer geweest maar die had geen tijd. Morgenmiddag 14 uur pas. Toen naar huis en toen begon ook bij het remmen de boel te schaven en ECHT te klapperen. Allemaal LV. Heel langzaam naar de camping gereden. Wiel er af en JP gebeld. De schijf zit tammelijk los. Dat wisten we al omdat een van de parkertjes gebroken is maar deze houden de schijf alleen maar op zijn plaats, de wielbouten moeten het geheel gemakkelijk strak en vast kunnen krijgen.
Met wat op en neer wrikken blijkt de klauw t.o.v. de remschijf te kunnen bewegen. Ik kom er achter dat de remklauw als het ware naar beneden is gezakt en op de kop van de remschijf schaaft. Al gauw blijkt de bout waarmee de klauw op het fusee zit "weg" te zijn :shock:
Dit is dus helemaal geen rijden. Hoe kom je aan een bout op een camping?? Voor de gein maar even een wielbout gepast die bij mijn reserve blokjes velg hoort. Deze past en kan ik wat aandraaien. De speling is er uit en het geschaaf is nu ook weg blijkt bij een proefrit, maar de rammel is er nog steeds. Blijkbaar heeft het gerammel gezorgd dat de remklauwbout los is getrild???
Zien jullie iets geks op de foto's?? In het rode vierkantje de plaats waar de klauw op de schijf rustte....
Igg morgen naar de dealert en anders bij de ANWB een Picasso bestellen ofzo..... :evil:
Kijk je uit dat je met die uitstekende bout niet straks ine en scherpe bocht je ashoes naar de mallemiezeres helpt? :wink:
Je had toch net de klauwen vervangen? Of moest dat nog gebeuren?
Niks dealert en zeker niet in Frankrijk, probeer een sloperij te vinden en de bout daar te scoren. Alhoewel de dealert die bout ook wel zal hebben.
Dat gevalletje in het rode vierkantje zal wel een braam zijn, niet echt iets heel ergs of zo.
Pagina's