Haal de juiste bout op de sloop of van een sloper oid. Neem de andere goede bout mee als voorbeeld.
Het gerammel zal er uit zijn als de juiste bout stevig is aangedraaid.
Draai de wielbouten van de LM velgen met 110 of 120Nm aan voor de zekerheid, zodat de remschijven ook goed worden aangedrukt.
Ik zal morgen wel even afwachten of die dealer, nou ja dealer, dat menneke van die garage er een nieuwe bout in kan zetten. Ben alleen bang dat daarmee de oorzaak niet weggenomen is.
Je zal wel geen momentsleutel in je kofferbak hebben, maar die 2 remklauwbouten (front caliper bracket bolts) moeten op 105Nm volgens de Haynes, daar mag je dus best wat kracht op zetten met je rateltje/steeksleutel. (controlleer de 2e bout en de andere kant ook even voor de zekerheid)
Ben alleen bang dat daarmee de oorzaak niet weggenomen is.
Kom, kom. Met dit standpunt ben je wel alleen tegen de rest van het forum. :lol: Morgen de bout er in laten zetten en verder van je vakantie genieten. 8)
Ja, misschien heb je wel gelijk Wim. Morgen "un nouveau boulon" erin :lol: Ik heb een momentsleutel bij me echter maar tot 110Nm. Op de heenweg had ik de wielen al eens aangedraaid maar tot 100Nm. Misschien moet er zelfs 120Nm op, het zijn natuurlijk geen originele LM velgen.
Iets heeft er voor gezorgd dat door de trillingen die bout er uit getsjoept is. Ben benieuwd...die fransman had niet echt tijd voor me, hij was nl toutes seul zei-ie.
Maar goed, als ik de bout eenmaal heb kan ik het ook zelf. Hou jullie op de hoogte (en haute :lol: )
Locktite gebruikt op die bouten toen je de grotere remklauwen hebt geplaatst?
Ik denk niet dat door het getril die bout is losgeraakt maar dat je de bout hoorde lostrillen ;)
Officieel schrijft men voor lichtmetaal zelfs 90 Nm voor. Ik zet ze zelf altijd met 100-110 vast, maar dat is MEER dan genoeg.
Let wel dat je met lichtmetaal ook schade kunt berokkenen als je ze harder vastzet! Ik heb al velgen gezien waarbij het aanlegvlak van het wiel kapot is gedraaid. En dan is de boel niet meer recht en zo goed als onmogelijk om te balanceren :wink:
Net weer terug van Garage Gassin. Na een uurtje wachten in de zon begonnen ze er eindelijk aan. Gaat toch anders als bij ons. Het grootste deel van de tijd was de monteur ergens in de catacomben een bout aan het zoeken. Op het terrein stonden geen oude XM's wel Xant's maar uiteindelijk kwam ie met een boulon provisoir, en daarmee heeft ie een provisorische oplossing gemaakt. Ook een andere bout op de wielklauw is nog goed aangedraaid. De rammel is er nu uit en ik durf hier wel mee naar NL. Daar moet ik dan sowieso een originele bout plaatsen. En dan toch eens gaan denken aan een algehele rubber wissel in het vooronder en toch ook de rechter veerpoot eens goed laten onderzoeken.
Heb net toch ook nog even de andere wielbouten extra aangedraaid. Ik weet het MArco ik weet het. Bij VW draaien ze de LM's tot 120nm aan. Als ik thuis ben ga ik bij vd L eens Etoile's halen/ruilen met mijn aircocompressor :wink: Die komen er onder voor de winter. De blokjes gaan het magazijn in. Vindt dat best een mooie velg maar als ze maar iets vuil zijn niet meer....
En nu als een jekko naar het strand voor een Rose Piscine (Een bel rose met veul ijs) 8)
O.a. :wink:, Fransen uit het zuiden kunnen als gekken rijden nog net niet zo erg als Italianen :D.
Met de rally ervaring van Mike zal hij niet opvallen tussen de Fransen, misschien voelen ze zich uitgedaagd door Mike`s rijstijl :mrgreen:.
De enige fransen die kunnen rijden heten Loeb en Alesi... Voor de rest zijn het gewoon malloten met een plaat voor hun kop en nog te gebeuren ongelukken.
Welke idioot gaat nou aan het begin van de invoegstrook STILSTAAN terwijl er niets aankomt, wacht tot d'n 'ollander d'r aan komt (die natuurlijk wel de linkerbaan opzoekt voor de zekerheid) om hem daar dan bijna dwars voor te zetten?
Heeft La Noir het goed gedaan? Ja en nee. Ze heeft ons veilig en vlot thuis gebracht. Da's natuurelijk het aller belangrijkste. Alleen is het constante getril erg vervelend geweest. Ik denk dat daarom ook de remklauwbout was/is los gelopen. In Luik begon de rode stoplamp te branden en check hydraulic fluid. Dat gebeurde telkens maar eventjes, elke keer als je even stijl omhoog reed op de weg met de tunneltjes langs de Maas.
In Maastricht begonnen ze vaker te branden, dus gestopt en LHM bijgevuld. Daarna was het weg. In EIndhoven aangekomen begon de K even te branden, motormanagement, en leek de vering in noodloop. Maastricht EIndhoven met 150-160 gereden dus het was ook wel even zwaar voor madame.
Gisteren de XM goed schoongemaakt en opzoek naar het lek. Blijkt bij de rechtervoorpoot ergens te zitten maar kan het niet precies localiseren. De gehele rechter onderkant was nat van de hydrocinage :roll: Het is dus geen accuut lek maar er lag wel een plasje onder het r voorwiel.
Het was dus best een spannende rit. Je zit non-stop al je meters en lampjes in de gaten te houden. Daarnaast werd het trillen af en toe zó hevig dat ik dan ook even stopte, maar alles zat goed vast. Op bepaalde weggedeeltes is het gewoon erger terwijl op goede delen het practisch weg was.
De vering heeft met de schakeling van de HA klep via de dimlichten wel 14 dagen perfect gewerkt! Was ik blij mee.
Duszzz... Straks maar eens naar van Gompel om een afsraak te maken om de lekkage op te lossen. Dan binnenkort eens naar Abenes om Etoile's op te pikken en onder de dame te plaatsen en dan op zoek naar de trillingen. Genoeg werk aan de winkel. Ook moet ik een nieuwe veercomputer stekker in de kabelboom solderen want uiteindelijk moet alles weer in de originele staat gebracht worden...
Ik heb al genoeg voer voor de AE! Heb al verslag van de XM IG club DE gemaakt en ik sta al in de autoweek, die gaat Arjan ook plaatsen als AW er geen bezwaar tegen heeft :wink:
Maar misschien kan Mark nog wel een verslag van Viola en France maken??? Of is dat maar een saai verslag: op reis zijn met een XM waarbij alles blijft functioneren zoals het hoort :rofl:
Nee nee Mike, je leest het verkeerd.
Omdat als ik met de XM op vakantie zou gaan er niks interessants zou gebeuren ben ik met de Berlingo gegaan :wink:
Ook de bagageruimte speelde enigszins mee overigens naast de 2 gratis tanken brandstof om mee heen en weer te kunnen rijden :oops: :twisted:
On topic, die opmerking over met 18 inch kan ik niets snap ik ook niet helemaal???
Misschien dubbele controle omdat Mike schreef over een constant hard getril in de auto.
Ik heb met beide auto's een vervelende vibratie die niet uit de velgen komt. Ik gok een asje of een tussenlager
Ach niets nieuws ik heb ook een vervelende vibratie in de wagè en die komt niet uit de velgen/wielen en ook niet uit de aandrijf assen, maar wel vandaan heb ik nog niet kunne ontdekken, baal baal baal.......
Maar met La Noir Verni komt het allemaal goed!! :wink:
Bij de weg Mike, mol je niet het schroefdraad met die bout?
Ga anders langs bij de Franse Brezan: Vert Feux. Lijkt me sterk dat die je geen passende bout met moer kunnen leveren.
Haal de juiste bout op de sloop of van een sloper oid. Neem de andere goede bout mee als voorbeeld.
Het gerammel zal er uit zijn als de juiste bout stevig is aangedraaid.
Draai de wielbouten van de LM velgen met 110 of 120Nm aan voor de zekerheid, zodat de remschijven ook goed worden aangedrukt.
Ik zal morgen wel even afwachten of die dealer, nou ja dealer, dat menneke van die garage er een nieuwe bout in kan zetten. Ben alleen bang dat daarmee de oorzaak niet weggenomen is.
Je zal wel geen momentsleutel in je kofferbak hebben, maar die 2 remklauwbouten (front caliper bracket bolts) moeten op 105Nm volgens de Haynes, daar mag je dus best wat kracht op zetten met je rateltje/steeksleutel. (controlleer de 2e bout en de andere kant ook even voor de zekerheid)
Nou daar ben je lekker mee. Maar goed je zal je wel redden, je hebt dit ook gevonden :thumbup:
Wel iemand zoeken die die bout wel goed vast kan draaien (juiste moment enzo), heb je rechts trouwens ook nagekeken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mike heeft zijn momentsleutel meegenomen :wink:.
Succes Mike, hopelijk is het daarmee wel opgelost.
Kom, kom. Met dit standpunt ben je wel alleen tegen de rest van het forum. :lol: Morgen de bout er in laten zetten en verder van je vakantie genieten. 8)
Ja, misschien heb je wel gelijk Wim. Morgen "un nouveau boulon" erin :lol: Ik heb een momentsleutel bij me echter maar tot 110Nm. Op de heenweg had ik de wielen al eens aangedraaid maar tot 100Nm. Misschien moet er zelfs 120Nm op, het zijn natuurlijk geen originele LM velgen.
Iets heeft er voor gezorgd dat door de trillingen die bout er uit getsjoept is. Ben benieuwd...die fransman had niet echt tijd voor me, hij was nl toutes seul zei-ie.
Maar goed, als ik de bout eenmaal heb kan ik het ook zelf. Hou jullie op de hoogte (en haute :lol: )
Dat je er nog vrolijk erbij zit valt me wel op :lol:.
Ik rij ook met een remschijf rond die vast gehouden wordt door de velg gaat prima. :wink:
Locktite gebruikt op die bouten toen je de grotere remklauwen hebt geplaatst?
Ik denk niet dat door het getril die bout is losgeraakt maar dat je de bout hoorde lostrillen ;)
Mike,
Officieel schrijft men voor lichtmetaal zelfs 90 Nm voor. Ik zet ze zelf altijd met 100-110 vast, maar dat is MEER dan genoeg.
Let wel dat je met lichtmetaal ook schade kunt berokkenen als je ze harder vastzet! Ik heb al velgen gezien waarbij het aanlegvlak van het wiel kapot is gedraaid. En dan is de boel niet meer recht en zo goed als onmogelijk om te balanceren :wink:
Net weer terug van Garage Gassin. Na een uurtje wachten in de zon begonnen ze er eindelijk aan. Gaat toch anders als bij ons. Het grootste deel van de tijd was de monteur ergens in de catacomben een bout aan het zoeken. Op het terrein stonden geen oude XM's wel Xant's maar uiteindelijk kwam ie met een boulon provisoir, en daarmee heeft ie een provisorische oplossing gemaakt. Ook een andere bout op de wielklauw is nog goed aangedraaid. De rammel is er nu uit en ik durf hier wel mee naar NL. Daar moet ik dan sowieso een originele bout plaatsen. En dan toch eens gaan denken aan een algehele rubber wissel in het vooronder en toch ook de rechter veerpoot eens goed laten onderzoeken.
Heb net toch ook nog even de andere wielbouten extra aangedraaid. Ik weet het MArco ik weet het. Bij VW draaien ze de LM's tot 120nm aan. Als ik thuis ben ga ik bij vd L eens Etoile's halen/ruilen met mijn aircocompressor :wink: Die komen er onder voor de winter. De blokjes gaan het magazijn in. Vindt dat best een mooie velg maar als ze maar iets vuil zijn niet meer....
En nu als een jekko naar het strand voor een Rose Piscine (Een bel rose met veul ijs) 8)
Een zwembad vol met Rose :mrgreen: :lol: ?
Gelukkig is de rammel eruit en kun je over de mooie bergweggetjes scheuren :D.
Route Napoleon?
8)
O.a. :wink:, Fransen uit het zuiden kunnen als gekken rijden nog net niet zo erg als Italianen :D.
Met de rally ervaring van Mike zal hij niet opvallen tussen de Fransen, misschien voelen ze zich uitgedaagd door Mike`s rijstijl :mrgreen:.
De enige fransen die kunnen rijden heten Loeb en Alesi... Voor de rest zijn het gewoon malloten met een plaat voor hun kop en nog te gebeuren ongelukken.
Welke idioot gaat nou aan het begin van de invoegstrook STILSTAAN terwijl er niets aankomt, wacht tot d'n 'ollander d'r aan komt (die natuurlijk wel de linkerbaan opzoekt voor de zekerheid) om hem daar dan bijna dwars voor te zetten?
En een handtekening!!!!
Zo weer veilig terug in den Lage Landen....
Heeft La Noir het goed gedaan? Ja en nee. Ze heeft ons veilig en vlot thuis gebracht. Da's natuurelijk het aller belangrijkste. Alleen is het constante getril erg vervelend geweest. Ik denk dat daarom ook de remklauwbout was/is los gelopen. In Luik begon de rode stoplamp te branden en check hydraulic fluid. Dat gebeurde telkens maar eventjes, elke keer als je even stijl omhoog reed op de weg met de tunneltjes langs de Maas.
In Maastricht begonnen ze vaker te branden, dus gestopt en LHM bijgevuld. Daarna was het weg. In EIndhoven aangekomen begon de K even te branden, motormanagement, en leek de vering in noodloop. Maastricht EIndhoven met 150-160 gereden dus het was ook wel even zwaar voor madame.
Gisteren de XM goed schoongemaakt en opzoek naar het lek. Blijkt bij de rechtervoorpoot ergens te zitten maar kan het niet precies localiseren. De gehele rechter onderkant was nat van de hydrocinage :roll: Het is dus geen accuut lek maar er lag wel een plasje onder het r voorwiel.
Het was dus best een spannende rit. Je zit non-stop al je meters en lampjes in de gaten te houden. Daarnaast werd het trillen af en toe zó hevig dat ik dan ook even stopte, maar alles zat goed vast. Op bepaalde weggedeeltes is het gewoon erger terwijl op goede delen het practisch weg was.
De vering heeft met de schakeling van de HA klep via de dimlichten wel 14 dagen perfect gewerkt! Was ik blij mee.
Duszzz... Straks maar eens naar van Gompel om een afsraak te maken om de lekkage op te lossen. Dan binnenkort eens naar Abenes om Etoile's op te pikken en onder de dame te plaatsen en dan op zoek naar de trillingen. Genoeg werk aan de winkel. Ook moet ik een nieuwe veercomputer stekker in de kabelboom solderen want uiteindelijk moet alles weer in de originele staat gebracht worden...
Dat is balen na al die moeite :( .
Succes met het oplossen, hopelijk valt het allemaal mee.
Mooi dat uwes ook weer veiklig thuis is.
En de probs aan de XM... ach het houdt je van/op * de straat
* aankruisen wat van toepassing is :wink:
Klinkt als een geslaagde vakantie met een Citroën XM. 8)
Altijd goed voor net dat extra stukje vakantie stres. :mrgreen:
En een verhaaltje en plaatjes voor in de AE :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb al genoeg voer voor de AE! Heb al verslag van de XM IG club DE gemaakt en ik sta al in de autoweek, die gaat Arjan ook plaatsen als AW er geen bezwaar tegen heeft :wink:
Maar misschien kan Mark nog wel een verslag van Viola en France maken??? Of is dat maar een saai verslag: op reis zijn met een XM waarbij alles blijft functioneren zoals het hoort :rofl:
dat is dan ook gelijk de reden dat ik met de Berlingo ging :lol:
ohhhh lafbek! En dat terwijl je technisch en optisch een van de beste serie 1's van Nederland hebt :evil:
Van Gompel heeft alweer gebeld. :lol: Met 18inch wielen kan ie niks, heeft ie een adres voor. De slang en remklauwbout zijn wel vernieuwd!
Dadelijk halen!
De lek kwam dus van een remslang :?.
Wat bedoel je dat Van Gompel niks kan met 18inch wielen? Die had je toch voor de vakantie nog laten balanceren?
Nee nee Mike, je leest het verkeerd.
Omdat als ik met de XM op vakantie zou gaan er niks interessants zou gebeuren ben ik met de Berlingo gegaan :wink:
Ook de bagageruimte speelde enigszins mee overigens naast de 2 gratis tanken brandstof om mee heen en weer te kunnen rijden :oops: :twisted:
On topic, die opmerking over met 18 inch kan ik niets snap ik ook niet helemaal???
Misschien dubbele controle omdat Mike schreef over een constant hard getril in de auto.
Ik heb met beide auto's een vervelende vibratie die niet uit de velgen komt. Ik gok een asje of een tussenlager
Ach niets nieuws ik heb ook een vervelende vibratie in de wagè en die komt niet uit de velgen/wielen en ook niet uit de aandrijf assen, maar wel vandaan heb ik nog niet kunne ontdekken, baal baal baal.......
Maar met La Noir Verni komt het allemaal goed!! :wink:
Pagina's