Mijn eRFGoeD 60

271 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
detlev
afbeelding van detlev
Mijn eRFGoeD 60

Zoals met Mark afgesproken mijn topic opnieuw aangemaakt, dan kunnen alle berichten hiernaartoe verplaatst ;)

wimb
afbeelding van wimb

Welkom euhh... terug. :?
Waarom was je van dit forum gewist? Persona non grata of gewoon nukkige technologie? ;-)

detlev
afbeelding van detlev

Ik vermoed nukkige technologie... Wilde mijn email adres wijzigen, stond nog op een vorige werkgever...

Mogelijk kan het forum niet tegen mijn spam-beveiliging...

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb

detlev zegt:

@Citroën-das-pas-fën:
Hulp is bij mij altijd welkom! Ik heb nog een hele stapel klusjes die ik niet alleen aan wil pakken dus als mensen willen klussen dan heb ik een object dat daar zeer voor geschikt is ;)

Ben zelfs bereid om werkruimte (lees: Doe-het-zelf-garage) te huren in zoetermeer...

Maar ja, volgens mij wonen jullie allemaal zo landelijk dat Duitsland stukken dichterbij is dan Den Haag...

Ik woon landelijk op de Gooise matras voor mij maakt het weinig uit. Duitsland of Den Haag, het begint allebei met een D. :lol:
Als je hier meldt wat je wilt doen, dan bieden we wel hulp aan en is het verder een kwestie van afspreken.

detlev
afbeelding van detlev

Wat ik wil doen is het volgende:

Gasklephuis / Injectoren in trilbadje
gaskabel / gaspot opnieuw stellen
temp sensor die de airco stopt vervangen (die bruine toch?)
LHM vervangen door Hydrospul en weer terug
Dakraam opnieuw stellen/motorblokje vervangen
binnenverlichting modificeren zodat BC niet meer aan stadslicht gekoppeld is (versnellingsindicator hoeft niet, kijk ik toch nooit naar)
Automaat olie controleren/reinigen/vervangen al naar gelang nodig
Wellicht automaat opnieuw stellen (soms lijkt de hendel in een stand te staan maar denkt de auto wat anders)

Wat ik wel zal moeten laten doen:

Voordemper vervangen
middendemper goed aansluiten op achterdemper
ABS sensoren vóór schoonmaken / vervangen (moet voor APK en die is al te laat) dan wel ABSC vervangen
Veerbollen (4+2) testen+vullen, de voorraadbollen +20%

En nu vergeet ik vast nog een heleboel ;)

Anyway, meeste is waarschijnlijk niet beangstigend maar ik weet nog steeds niet hoe een gasklephuis er uit ziet of waar hij zit dus vandaar dat ik hulp nodig heb ;)

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb

Ooohhhh, dat valt reuze mee. ;-)
Wat jij onder het kopje 'zelf doen' hebt staan heb je garage de la rue voor nodig. En buren die niet meteen beginnen te zeuren.
En voor de voor- middendemper is een brug nodig. Da's verder ook niet moeilijk. Als madame op de brug staat, kan er meteen naar die sensor worden gekeken.
Hou je alleen de veerbollen over die je niet aan de forumleden kunt uitbesteden.

Het lijstje is wel teveel om in 1 dag te doen. Alhoewel, als we met een 2 of 3 man zijn gaat het snel. 8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Voor de bollen zou ik je adviseren langs Chyparse te gaan en is nog leerzaam ook.

wimb
afbeelding van wimb

Als je naar Chyparse gaat, spreek dan af met Martin. :thumbup:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als je het geen probleem vind om naar mij toe te komen, kan ik je helpen met de injectoren in een ultrasoon badje (gasklep is te groot voor mijn apparaat) en met het vervangen van de automaatolie. Reinig ik meteen het filter voor je. Dat bakolie klusje heb ik al zo vaak gedaan dat ik het inmiddels met de ogen dicht kan.
Gaspot stellen kan alleen bij een type 1 geloof ik (in ieder geval niet mogelijk/nodig bij een type 2 for sure) en afstellen gaskabel is een stukkie taart. Pakken we meteen ff mee.
Automaat hendel stellen is echt een snertklus, dat gaat niet lukken in een avondje helaas.

Ik zit wel vrijwel tegen de Duitse grens aan, dus je moet zelf maar uitmaken of het de moeite waard is voor je. Je bent i.i.g. welkom.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev

@wim: Nou, ABS is voor mijn dame ook een brug-klusje, want ik heb die ene overgebleven XM met een Tevez computer óp het ABS-blok ;)

Voordemper wordt ook een rotklus want de bouten zitten vast (vraag maar aan Matthijs)

@cdpf: Een flink eind rijden in een XM vind ik geen probleem, het grootste probleem is de tijd. Als ik 4 uur aan rijden moet besteden dan moet ik dus een hele dag ervoor uittrekken en dat kan bijna alleen op zaterdagen (evt zondagen) of in vakanties... Die ik wel heb in de week van 6 september, ténzij moeders nog ff een extra midweekje weg plant. Alhoewel, dat wilde ze in de buurt van Enschede plannen dus zit ik mogelijk alweer dichterbij lol

Wat betreft cypharse: is geloof ik ook niet direct om de hoek. Ik ben eigenlijk van plan om Civer in te schakelen, die hebben ook altijd van die volkomen afgeragde bx-jes staan die je gratis als vervangend vervoer mee mag nemen. Alleen blijft het wel een rare vent waar ik soms geen hoogte van krijg, soms doet 'ie fantastisch werk maar een andere keer stuurt 'ie je de weg op met remschijven van minder dan 0.5 mm dik...

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev

Nieuw enigma:

Net een fietsendrager in elkaar gezet en gemonteerd, ging allemaal soepel op wat druppels (lekker verkoelend) na.

Daarna eens contact aan en lichtjes bekijken in de volle verwachting dat er niets zou gebeuren MAAR...

O wonder! Al het licht werkt!

Waarom verbaast mij dit?
Op een vorige meet deed een van mijn remlichten het niet,, dus hebben we flink in die witte blokjes lopen zoeken. En geconstateerd dat er een aantal losse stekkertjes hangen aan de rechterkant. Mij werd van meerdere kanten (volgens mij zelfs door JP) verzekerd dat dat was om de stekker van de trekhaak los te halen en tussen te schakelen, zodat er geen verlies zou optreden bij weinig gebruik.

Nu heb ik die stekkers dus nog steeds loshangen maar de stekker krijgt wel stroom... Iemand enig idee waar die stekkerthes DAN voor dienen :?:

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ehm. Werkt het? Ja? Dan verder niet druk om maken, bij een Citroën. Het werkt, dsu ben je al halfweg verder dan de verwachting. Tenzij je perfectionist en gediplomeerd electrotechnicus bent.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev

Ik ben gediplomeerd electrotechnicus... Ing. in de Electrotechniek...

En perfectionist? Nah, ik ben programmeur, dus als het werkkt niets meer aan doen. Behalve bij een XM natuurlijk ;)

En ik kwam er zojuist achter dat het achteruitrijlicht niet werkt. Wellicht nog eens naar kijken...

En een handtekening!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh

detlev zegt:

Ik ben gediplomeerd electrotechnicus... Ing. in de Electrotechniek...

HELP, NOG 1 :shock: :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Het zit in het bloed: stoeien met onwillige elektronen en onwillige Troenen. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Detlev, van die stekkers heb ik jou niet verteld. Ik ken dit verhaal verder niet :wink:.

Er zijn genoeg Ing titels op dit forum :D, ik ben Ing. in de autotechniek :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Ook ing.'s zijn geen doorsnee mensen hoor. :lol: Ze hebben een voorliefde voor 'aparte' techniek zoals een XM. 8)

detlev
afbeelding van detlev

Het verschil tussen Ing. en Ir is dat de eersten meer toegepast bezig zijn... En met een citroën is het bepaald niet theoretisch dat er wat te doen valt ;)

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bij oude Citroëns moet je zeker praktisch bezig zijn :lol:, maar theoretische kennis van diverse systemen van een XM is wel nodig om problemen op te lossen :wink:.

detlev
afbeelding van detlev

Ehm, ja.

Wat ik eigenlijk bedoel is: Een Ing. gebruikt z'n handjes en een Ir lult maar wat maar raakt niets echt aan.

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

In veel gevallen klopt dat wel :wink:, al mag dat misschien niet zeggen als aanstaande Ir. :oops:.

detlev
afbeelding van detlev

HELP!

Gisteren mijn dochter opgehaald van school, onderweg naar huis wil ik het raam open doen...

En nu doet íe niets meer. Lijkt wel los in de sponning te hangen, wiebelt, krijg hem niet meer helemaal dicht...

Zal wel het bekende euvel zijn, maar
kan iemand mij hier op korte termijn mee helpen?

Ik wil zo'n klusje niet alleen aanpakken omdat ik in mijn ervaring dan altijd net wat meer sloop dan me lief is. En aangezien hier zoveel ervaringsdeskundigen zijn...

Kan hier voor de deur of als het niet al te ver is van Den Haag op een nader te bepalen plaats, tijd, wat dan ook...

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ohh. het valt wel mee met de paniek :wink: Ik denk er is een deur uitgevallen of je veerpoot leg door je kap.

Niet helemaal dicht is dus wel een beetje dicht? Ik zou eerst eens de binnenbekleding demonteren en de stekker van de raambediening los halen. Dan raam aan oog los maken (onderin de ruit zit een gat met daardoor heen een kunstof "plug". Dan raam voorzichtig heen en weer naar boven bewegen en vast tapen aan raamstijl. Flikkert ie tenminste niet naar beneden en is je auto dicht.

That's the easy part!

Nu zal je kabel wel gerafeld zijn. Ik heb het bij mijn serie 1 ook vervangen, alleen bij jou zit er waaschijnlijk een dwarsbalk in de weg.
Eerst een nieuw kabel mechanisme regelen! Ik denk dat Matthijs die wel heeft. En dan kun je pas verder. En ik vrees dat je ook wat verder als Den Haag moet :roll: Misschien dat een ervaren ramenmechaniek wisselaar je het beste kan helpen.

detlev
afbeelding van detlev

Tsja, deze beschrijving is behulpzaam maar had ik al eerder gezien ;)

Het punt is juist dat ik niet aan die bekleding wil beginnen zonder ervaren hulp...

En Matthijs is inderdaad eigenlijk net te ver...

En een handtekening!!!!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Waar staat uw huis detlev? Dan kom ik wel even jou kant op. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

oh gezellig, ik had net een pb gestuurd dat ik ook wil komen helpen :D

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dan ga ik wel naar Heusden. :wink:

detlev
afbeelding van detlev

Mijn huis staat in Den Haag, heb alleen geen droge werkplek.

Maar volgens het weerbericht is het de rest van de dag droog. Zeg het maar, een stukje rijden met dit raam is geen probleem, hoogstens wat fris ;)

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Is goed hoor Wes :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Anders spreken we bij jou thuis af :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Bij mij? Geen goed plan. Het zou eventueel in Aalsmeer kunnen.

Pagina's