Ik heb gisteren mijn hele dashboard losgemaakt en de lampjes vervangen.
Toen ik uiteindelijk de tellerunit eruit had lag er een 50 eurocent muntje achter????
Waar ik nu wat mee heb zitten worstelen is het afdekkapje op het stuur.
Ik zet het stuur in de laagste stand en dan nog moet ik wringen om hem eruit te krijgen en worstelen om hem erin te krijgen.
Hoe lossen jullie dit nu op?
Het moet makkelijker kunnen , of toch niet.
Oh ja hoe zetten jullie de twee moertjes weer vast boven het tellerblok, kon er maar een vastzetten ( rechter ). Ringetjes kreeg ik ook niet meer over de asjes gelegd.
Groet,
Mark
Als je de kap over het stuur bedoelt, dat is inderdaad wat wurmen. Maar het gaat wel als je het stuur in de laagste stand zet en naar je toe trekt.
Moertjes boven het tellerblok? :oh:
Gewoon, de moertjes laten zitten..
Ik was ook zo eigenwijs ze los te draaien de eerste keer :lol: Als je ze vast laat en je trekt gewoon aan het tellerpaneel, dan trek je een kogel uit zijn gewricht en is terugplaatsen puur een kwestie van terugdrukken..
Volgende keer dus lekker laten zitten die moertjes! En voor nu: wellicht even de kogels uit hun gewricht trekken en de moertjes eerst plaatsen?
Oh die. Inderdaad in het vervolg gewoon laten zitten.
Marco,
Dus als ik het goed begrijp trek je de hele bevestiging bovenin bij het tellerblok los van de wagen.
Moertjes met witte ogen lostrekken in het vervolg.Dat zit alleen maar vast
middels een clicksysteem o.i.d.
Groet,
Mark
Ja, voor nu is het misschien handig ze vast te maken zoals ik ze er op kreeg. Een magneet op een telescoop pen of op een flexibel stuk en dan het moertje er op. Dan kun je een begin maken en het vastdraaien kan dan met een lang verlengstuk op de ratel..
Hoeveel lampjes moet ik kopen en welk type als ik ze allen wil vervangen? Lijkt me handig om die eerst te kopen dan met een open dashboard te rijden...
Hans
Jup, ik heb ze ook zo'n beetje allemaal nodig :) ben ook wel benieuwd naar het aantal.
Wil je ze echt allemaal vervangen? Dus inclusief de lampjes in de schakelaars? Ik ben gestopt met tellen toen ik boven de 40 zat. :shock:
nou ja, het is nu nogal donker in de XM, in het klokkenspel branden nog wel wat lampjes en een paar knopjes doen het ook nog wel maar de kachelbediening is bijvoorbeeld helemaal donker. Toch leuk om die ook eens aan de praat te krijgen.
En ik zag laatst toen ik mijn contactslot wilde omzetten een loos fittingkje bij de stuurkolom zitten waar waarempel een lampje in pastte dat ook keurig met de interieurverlichting meedoet. Maar het dopje waar deze in zit is van zwart plastic, is dat een optie geweest ofzo om je contactslot te verlichten dat niet iedere XM meegekregen heeft maar wel het kabeltje ervoor?
Ik heb bij verschillende XM's zo'n lampje gehad bij contactslot, is hulpje bij vinden van je contactslot in donker.
Dus als ik 40 lampjes koop ben ik een eind? Wat voor type lampje is dat?
Gewoon zo'n glazen zonder fitting? Met twee van die draadjes? Is er nog een wattage aan verbonden?
Hans :arrow:
Er zit een minim sleufje tussen de witte behuizing en de zwarte afdekdop. Mijn remedie is boortje 5 mm en een gaatje boren in het zwarte afdekkapje = 400% meer licht op je contactslot.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
idd die kleine steeklampjes van 1,2 watt voor je dashboard. Voor achter de boordcomputers die lampjes heb ik er nooit uitgekregen dus maar met fitting en al vervangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
OK thanks! dan zal ik dat binnenkort eens doen, ik heb er nu een lampje in geprikt maar het enige licht dat ik zie zit zo'n beetje rond de ruitenwisserbedieningsstengel <- je weet wel.
Maar eerst even de APK puntjes aanpakken :)