Beste mede Zweeferts,
Zoals jullie mischien weten zat ik voor een eerste auto te denken aan een XM. Dat is uit eindelijk niet door gegaan, en ik ben in een Cx 25 GTi terecht gekomen. Toch een (toen) 19 jarige kan het met zijn eerste auto slechter treffen. Na wat laswerk en wat rommeltjes hier een daar vervangen te hebben, ben ik weer verder aan het kijken.
Ik zit een beetje in twee strijd, een belasting vrije Cx of een XM?
Omdat de XM zo onmetelijk veel praktischer is dan de Cx, kan ik de belasting voor lief nemen. Dat kan, als de rest ook draagbaar is dus.
Het echt goed onderhouden van een Cx is gewoon prijzig heb ik alweer gezien. Nu vraag ik me alleen af of dat zelfde ook opgaat voor de XM. Ze is immers een stuk nieuwer. Ik vindt het een beetje zonde om dergelijke voitures onderhoud te ontzeggen omdat ik het geld neit heb. En met 180 euro bespaard belastinggeld voor een Cx kom ik in dat geval een heel eind.
Begrijp me neit verkeerd, de Cx is heerlijk, maar het gebrek aan ruimte... Het zit hem vooral in de hoofdruimte voor alle inzittenden, de beenruimte achterin en de kofferruimte die te laag is. Opzich is de kofferbak wel groot, alleen onhandig vorm gegeven, hij's lekker breed, diep genoeg, maar te laag, er kan een koffer in liggen en vervolgens niets meer boven op. En het feit dat de achterbank neit klapbaar is wordt erg mooi benadrukt door het afwezige skieluik.
Voor mij gaat het dan vooral om de "rappe" benzine modellen, de TCT's en de V6'en. Diesel en LPG zijn voor mij niet rendabel, G3 mischien maar daar moet ik me nog over inlezen. Dus gewoon een simpel vraagje, voor die gene die het bijhouden: Wat kost een jaartje XM'en ongeveer?
(even ter informatie: ik ben absoluut geen scheurdert, maar ik houd wel van een soepele krachtige motor, vooral voor de lange afstanden en de occaisional aanhangert)
BVD,
Glenn
Het hangt een beetje van leeftijd en geluk af. Er kunnen altijd dure dingen gebeuren, maar je kunt hier ook wel veel hulp ritselen. Ik ken maar weinig andere types waar je ermee weg kunt komen dat het je een prikkie voor een nieuwe koppeling kost en er best een paar man willen helpen, dus tegen een fractie van de garagekosten...
Maar als je alles wilt laten doen in officiële toko's dan ben je met een XM ook wel duur uit.
En een handtekening!!!!
Als het over de TCT en V6en gaat, kan het normaal gesproken even duur zijn als een CX 2.5GTI. Incidentele kosten kunnen weer hoger zijn.
Zoals Detlev ook opmerkt, het hangt van het onderhoud en geluk af. Een XM roest veel minder dan een CX, maar controleer in de wielkasten na het verwijderen van de plastic wielkuipen...
Grofweg genomen:
Een TCT kan een gescheurde turbo en een lekkende koppakking hebben.
Een ZPJ V6 12v heeft dan prijzige ontstekingsonderdelen (is mogelijk om origineel voor een normale prijs te kopen) en uitlaten.
Een ZPJ4 V6 24v heeft dezelfde ontstekingsdelen op de bougiekabels na en nog duurdere uitlaatdelen zoals de midden-en einddemper, het achterste uitlaatspruitstuk kan op een gegeven moment scheuren, het flexibel uitlaatdeel kan een keer versleten en kapot zijn. Dit type is altijd handgeschakeld.
Een ES9J4 V6 24v heeft een dure distributieriem met diverse span -en looprollen ook prijzige midden en einddemper (met hulp is de distributiewissel ook te overzien).
Automaten van de XM hebben een reputatie, de oudere 4HP18 schijnt betrouwbaarder te zijn dan de latere 4HP20. De laatste kan nukken hebben met schokkerig schakelen en "opeens" overlijden met een dure revisie tot gevolg. Meestal is dit het gevolg van slecht/geen onderhoud aan de automaat in het verleden.
Vergeet niet dat de v6'en nogal zwaar en duur zijn in wegenbelasting.
Een 'nieuwe' v6 (es9) met automaat zit in de 1600 kg klasse, de 2 liter turbo's handbak in de 1400 kg klasse. Ook is de verzekering veel duurder dan die van een oldtimer.
Een basis XM is ook niet verkeerd hoor, als daar zijn een 2.0i 8v (type 1) en de 2.0i 16v (type 2). Die zijn in onderhoud en belasting een stuk goed koper en rijden net zo fijn. Of het nou een simpele XM is of een exclusive V6 op beide kun je leeg lopen.
in kosten een jaar xm-en hangt er ook vanaf of je benzine geld mee rekent.
Zo ja hoeveel rijd je per jaar?
Ik rij met de xm een 10 K met 1:8.5 V-Power.. dat kost een leuke slok :wink:
verzekering is persoonsgebonden en ook hoe je verzekerd houderschapsbelasting zit voor mijn V6.24 uit 1992 op 54 € per mnd.
Onderhoud ben ik een gelukkige in :P heb overigens wel een enorme stapel facturen van de vorige eigenaar gekregen.
dus kort een jaartje onderehoud en prullen voor mijn XM
bollen checken en vullen / vervangen 210,-
onderhoudsbeurt en apk (met aftakloopwerk diravi) 340,-
einde oefening bij mij.
Daarnaast heb ik nogal wat bezoeken aan de schoonheidssalon gebracht met madam omwille van verschillende redenen, maar dat is een persoonlijke keuze :wink:
In het kader twee vliegen in een klap, kilometrage en de verzekering:
Ik heb het met D+S Assurantien overlegd (de aanbieder van de Cx Club verzekering), en die willen mij wel onder ongeveer de zelfde voorwaarden voor net iets meer geld verzekeren met een XM.
Dus de verzekering voor deze fortuijnlijke 20jarige komt op een tientje per maand, en dat is inc. rechtsbijstand en inzittenden. Maar, daar geld dan, net als voor mijn Cx nu, het 7.500 km per jaar limiet.
Dus ik rijdt 7.5 duizend km per jaar, vooral in lange strekken, ik rijdt om te rijden omdat auto rijden mijn hobby is. De rest (school enzo) doe ik gewoon op de fiets. Maar een "gewone" verzekering kost mij 70 eurie in de maand.
Waarom een V6 of een TCT? Nou ik houd van geblazen motoren, gewoon het idee dat de motor lucht krijgt als ie dat nodig heeft, vooral in de alpen en dat soort plaatsen. En motoren met overlappende arbeids-slagen, ergo (in principe, hoeft dus neit zo te zijn!!) alles wat 5 of meer cylinders heeft. En wat ik ook heel gaaf vindt, maar das meer vanuit een leuk-om-te-weten point of view, de TCT heeft naar ik begrepen heb een boring/slag verhouding van 1:1. En wat ik daaruit kan opmaken (mischien geheel onterecht) is dat het een rustig all-round blok is, wat neit specifiek op toeren maken of low-end koppel gericht is.
(mijn Cx heeft een boring en slag van 93 respectivelijk 92, en dat is een ontzettend fijne motor, vandaar dat ik naar de oorzaak van deze fijn-heid ben gaan zoeken en uitkwam op onder anderen de gevolgen van verschillen in de boring en de slag.)
Maar goed, verder, de V6'en hebben DIRAVI, en dat is iets wat ik eigenlijk niet kwijt wil. En vallen de V6-12 kleppers en de eerdere TCT's in de zelfde klasse wat mrb betreft. Dus kwa wegen belasting ga ik twee tientjes meer betalen voor een XM, kwa verzekering hoef ik er neit op voor of achteruit te gaan, afgerond kom ik nog steeds op een tientje per maand.
Maargoed, ik ga mij jetst naar het Cx magazijn begeven,
Gegroet allen,
Glenn
Glenn, als je je eens in een XM TCT met ruime ervaring (270+ K km.) wilt verplaatsen, puur ff ter oriëntatie, ben je welkom. Maak ik ff een rondje in je CX, als je het niet erg vind :D
Ik woon nl. niet zo ver van je vandaan (Arnhem) en mijn XM is een leuk voorbeeld van een aardig onderhouden bakkie waar ik geluk mee gehad heb qua onderhoud van de 'vorbesitzer'.
Soort van best-case-scenario voor een oud lijk dat niet veel kost. Toch kan ik er enorm van genieten, en aangezien ze me minder aan onderhoud kost dan ik had ingecalculeerd, doe ik ook nogal wat upgrades enzo.
Kortom: je bent welkom voor een ritje, een kop koffie en een kletspraatje!
Lijkt met leuk Citroën-das-pas-fën, en natuurlijk ben je vanharte uitgenodigt in het interieur van mijn Cx.
Helaas heeft zojuist iemand iets hards op mijn motorkap gedeponeerd, wat aardig wat (estethische) schade heeft veroorzaakt, gelukkig ligt er in het Cx magazijn nog een strakke motorkap in precies de goeie kleur.
Maar wat ik even wilde vragen, ik heb op mijn pc bijna 400 plaatjes van XM's staan, en nu heb ik geconstateerd dat er op sommige XM's een "extra" knopje zit in het rechter knoppenkluster achter het stuur. Daar zit geloof ik standaard (ik zie ze namelijk in iedere XM op mijn plaatjes) de knoppen voor de waarschuwings lichten, de achter-ruit-verwarming, en de achterruit wisser en sproeier. Correct me if i'm wrong. Maar nu heb ik weer nieuwe plaatjes gejat overal en nergens waar er een vijfde knopje bij zit, eentje die eruit ziet als een ijskristal. vLnR, zitten daar dus, de achterruit wis en was boven elkaar, de achtrruit verwarming met een lampje er boven, de waarschuwingslichten ook met een lampje er boven, en dan dat ijskristal ook met een lampje er boven. Wie kent dit knopje en weet waar het voor is? T is wel echt een genuine XM knopje.
Groet, Glenn
ijskristal is wellicht voor handmatig inte schakelen airco??
Plaats dat plaatje eens?
Volgens mij is dat knopje voor het in- en uitschakelen van een afer-market airco.
Is het toevallig het knop met het ijskristalletje met stop erdoorheen? Dan betreft dat een serie1 Ambiance met temp.geregelde airco. Het knopje moet ingedrukt worden om de airco uit te schakelen :wink:.
La Noir Verni heeft zo`n knopje in zijn XM.
Plaatjes posten kan ik niet, daar ben ik niet handig genoeg voor emt de pc. Maar een link heb ik wel:
http://pigironcars.files.wordpress.com/2009/12/citroen-xm-break-2-5-td-41.jpg
Rechter knoppen kluster, tussen de sleutel en de hvac.
Bij deze staat er idd wel stop door, maar bij sommige niet.
En ik moet er even aan toe voegen dat ik dit knopje, in mijn archive tenminste, alleen nog op autos met deze hvac heb gezien. Niet op wagens ausgestatted mit die klimaanlage jah.
Als het eindigt op jpeg, of een andersoortig plaatjes extentie gewoon tussen de img tags zetten.
Dus plak hier de link van het plaatje, selecteer de hele link en druk op Img.
That will do the trick :wink:
edit: Die knop is er dus idd voor om je airco uit te schakelen, dan moet het oranje lampje branden, Logisch toch? :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, maak die foto eens wat kleiner joh, het hele topic scheurt uit zijn voegen :lol:
Ha Glenn! Ik rij een V6 automaat uit 1990. Prima auto toen ik haar kocht, maar heb er in een jaar al veel aan gedaan. Dat is voornamelijk om haar steeds beter te krijgen en preventieve vervangingen. deels was het accuut nodig (Veerpootschotel, spruitstuk reparatie) AL met al is het een dure grap geworden. In iedergeval is ze niet economisch meer te verkopen.
Als ik jouw siutatie inschat, zou ik je een 2.0i 16V type 2 aanbevelen, handgeschakeld, met leuke opties, eventueel zelf monteren (Leer etc) Gaat toch onder de 10 sec naar de 100, is zuinig en er kan gewoon minder aan stuk.
En idd, het stop knopje is om de airco pomp uit te zetten...is niet after-market
Overigens, het knopje met het sneeuwvlokje zonder stop erdoorheen ken ik ook maar dan van de ZX met airco. Knopje indrukken om de airco in te schakelen :wink:.
Van 70 naar de 100 zal je bedoelen :lol:
Neu hoor: volgens autoweek spec's:
4 cilinders 4 kleppen per cilinder1998 cm3
cilinderinhoud86,0 x 86,0 mm boring x slag10,4:1 compressieverhouding99 kW (135 pk)
max. vermogen5500 tpm 180 Nm
max. koppel4200 tpm
multipoint injectie brandstofsysteemdohc klepbediening
PRESTATIES205 km/h topsnelheid
9,8 s acceleratie 0-100 km/u-
l/100km verbruik binnen beb. kom(1 op -) - l/100km verbruik buiten beb. kom(1 op -) 8,7 l/100km verbruik gemiddeld(1 op 11,5) - g/km CO2 uitstoot
Dat is een mooie "vierkante" motor, een compromis voor een redelijk vermogen en koppel.
Een heel verschil met de ZPJ V6en die een korte slag hebben, gemaakt om veel toeren te maken :wink:.
Ja autoweek. 180 nm op 1450 kilo?
Dat lukt je echt niet.
Volgens diezelfde autoweek is een V6 met 170pk wn 235nm net zo snel als een 2.0 16vmet 150pk en en 180nm..
En een TCT ook. Rara!
Oh, dus volgens jouw is een 2.0i 16V een wat trage bak Matthijs...
Gewicht is 1363kg, scheelt ook bijna 100 met jouw opgave.
Maar goed, zijn idd de spec's van autoweek die ze weer van carbase heeft... misschien heeft er iemand een my 95 folder bij de hand??
Ik zeg alleen dat je niet alles moet geloven wat er op autoweek staat.
Oké jongens het is duidelijk, nu weer on topic. :moderator:
Ondanks de wat zelf ingenomenheid van waarde Matthijs blijf ik bij mijn standpunt dat een type 2 in 2.0i 16V SX uitvoering een goede mix van kosten en prestaties heeft. Iets waar topic starter Glenn zijn voordeel mee kan doen. Niet meer niet minder.
En het is waar, een TCT brult sneller door na de 100 km/u en een V6 gaat na de 150 km/u weer sneller door dan een TCT. :wink:
Een 2.0i 16v is idd een goede combi, persoonlijk vindt ik de 2.0i 8v nog beter.
Het zijn de twee XM's die waarschijnlijk het goedkoopst in onderhoud zijn, het zal natuurlijk altijd een discussie blijven, omdat het voor iedereen een persoonlijke keuze is wat voorn XM je neemt.
Ja, eXpelliarMus, het is idd heel erg persoons gebonden wat voor XM je rijdt, wat voor Citroen je rijdt. Een 25 GTi(Cx) is ook een totaal andere auto als een TRS of een TRD of een geblazen Cx.
Mijn XM is een serie 1, met een eenspaaksstuurwiel en DIRAVI. En blokjes velgen, speedlines en de rest vindt ik ook mooi hoor, maar papa's XM had ook blokjes velgen. Jeugd sentiment op wielen.
Maar het is voor mij een gave(in mijn mening, een ieders mening van gaaf hoeft natuurlijk niet te stroken met de mijne) XM of een 25 GTi Turbo (Cx). En TCT's zijn gaaf omdat ze een "vierkant" blok hebben en een turbo. En V6'en omdat ze overlappende arbeidsslagen hebben, en omdat papa een Gris Dolmen V6 had. Maar serie 1 is voor mij ook wat bereikbaarder as series 2 allemaal (geloof ik) zwaarder (duurder mrb) zijn dan hun serie 1 equivalent.
Verder, een automaat, in een XM dan, (de Cx automaten hebben maar drie versnellingen en dat is me echt te weinig), is zeker geen bezwaar. Mijn ouders hebben nu een C5-s1 automaat(HP20), heerlijk. En als er dan ook nog eens cruise control op zit...
Het groostste ding is, een Cx staat voor 2 tientjes per maand all-risk voor de deur (een 85/86 GTi Turbo). Een XM kost al 4 keer zoveel alleen al om te hebben staan. En die 6 tientjes per maand komen natuurlijk erg mooi uit aan de pomp etc.
Ik leer een hoop dingen zelf doen, het begon op me Cx met het stellen van de kleppen, met dank aan JP. Toen lassen, CO bijstellen, wat elektrics work. De koppeling en de handrem heb ik inmiddels ook al gehad.
Een XM is inevitably duurder, maar is ze nog zelf te onderhouden? En maakt ze dat een beetje goed in het verstoken van de oh zo buitenproportioneel zwaar belaste koolwaterstoffen?
Maar back on topic zoals eXpelliarMus al zei: Noir Verni wat verstook jij met die automaat V6 gemiddeld? En mensen met een serie 1 TCT?
:lol: Ik ben niet representatief vrees ik...rij veel korte ritten en zit plm op 1 op 7 - 8 :oops:
Gemiddeld rijden alle XM's zo rond de 1:10, diesels uitgezonderd.
Ik sluit me aan bij Expelliarmus :wink:.
De XM die jij zoekt is dus een XM serie1 V6 12v of 24v, dat zijn de enige met diravi.
De V6 blokjesvelgen type met éénspaaks stuurwiel is typisch serie1a zoals van La Noir verni.
Vanaf modeljaar `93 (begint vanaf mei-juni 1992) is de serie1b geïntroduceerd en heeft o.a. een tweespakig stuurwiel (eenvoudig over te zetten naar éénspaaks) en de dim-en grootlichtschakelaar op de knipperlichtstengel. De serie1b is de betrouwbaarste serie1.
Voor overige wijzingen zie L' Évolution van Arthur Frijling :wink:.
Ik heb ook een V6 automaat sinds kort:
zie http://www.fuelfrog.com/users/jakejagt/fuels/dashboard
Die piek in het midden is de vakantie naar Fr met sleurhut :?
En ik ben voor 28 per maand allrisk verzekerd, wel wat jaartjes no-claim moet ik er ff bijzeggen....
Pagina's