Bij een 'gewone' XM kan alleen het toespoor worden gesteld. Dus de hoek die de voorwielen maken in de rijrichting. In het ideale geval staan ze precies parallel.
Er valt dus vrijwel niets in- of af te stellen. Dus het is wat dat betreft hoef je geen specialist te zijn. ;-)
Inderdaad, exact datzelfde zei m'n garage ook toen ik vanmiddag het uitlijnmeetrapport liet zien. Vreemd genoeg staan er op het rapport bij de verschillende onderdelen zo links en rechts wel een aantal verschillen bij "waarde voor" en "waarde na". Op een of andere manier heeft die uitlijner dus schijnbaar wel ietwat bij kunnen stellen. Als gezegd: ben er zelf niet bij geweest helaas. En nee, Diravi heeft m'n XM niet.
Overigens blijkt het feit dat ik 's ochtends bij donker vertrek en 's avonds bij donker thuiskom én momenteel niet de beschikking heb over een zaklamp of andere draagbare lichtbron een nadeel, want het geschetste start- en hikprobleem is terug te voeren tot een brakke aansluiting op de brandstofpomp, waardoor die lucht mee het systeem inzoog, zo bleek vanmiddag bij de garage. Paar ringetjes, slang weer goed aansluiten en klaar is kees. Hoe simpel kan het soms zijn.... :shock: 8)
ah, geen diravi... Tsja, schijnt in de beste families voor te komen...
Ho ho, voor de Diravi heb ik de CX nog :wink:
Maar nee, m'n XM heeft geen Diravi, geen Hydractive, geen 13e ruit, geen leer, geen electrische ramen achter, geen mistlampen voor en geen schuifdak. Een NixM dus 8)
Korte update deze keer, want bar weinig te melden. Het kilometervreten gaat de auto, zoals verwacht, best af. Twee weken geleden de inrijdfase afgerond:
Inmiddels zijn we weer 3.000km verder.
Toeval of niet, maar sinds de verholpen hik (veroorzaakt door een niet goed aangesloten slang op de brandstofpomp) van begin december is het brandstofverbruik met bijna een kilometer per liter verbeterd 8)
Gekocht bij 244k, nu kort voor de 304k, dus krap 60.000 sinds aanschaf eind oktober 2009.
Doel is minimaal de 415k van voorganger Xantia te halen/verbeteren, dus we hebben nog even. Overigens volgde de Xantia (op LPG) destijds in 2002 een BX 19 diesel op die ik met 368.000 inruilde. Dames met ervaring zijn dus redelijk bekend terrein :mrgreen:
Ik krijg die vraag ook geregeld van m'n collega's (ik woon op goed 120 km van m'n werk). Tsja, als je graag autorijdt en je hebt een auto die de hand niet omdraait voor dit soort afstanden, zoek je je werk bij voorkeur niet op fietsafstand.
Daarnaast ben ik al sinds een jaar of 10 gewend aan jaarkilometrages van 40.000 of meer, mede ingegeven door het feit dat ik niet uit Friesland weg wil en dan vaak werk op grote(re) afstand heb, zoals nu in Noord-Holland. Ik heb er geen probleem mee.
Verder heb ik sinds enige tijd een carpoolcollega (in dezelfde regio woonachtig) die mede door de dagelijkse lange afstanden inmiddels het XM-virus ook te pakken heeft :lovecit: :mrgreen:
De afgelopen tijd is weer het een en ander gebeurd.
Zo trof ik afgelopen tijd bijna dagelijks sporen van een LHM-lek rechtsvoor onder de auto. Controle onder de kap leerde dat de HD-pomp wat te veel zweette dan goed was. Met een HD-pomprevisie (het plaatsen van een aantal ringetjes) behoort dit probleem inmiddels weer tot het verleden.
Daarnaast merkte ik dat de aanjager vanaf de start op midden danwel driekwart sterkte ging blazen en dat nagenoeg de hele dagelijkse rit (2x anderhalf uur). Tot op zeker moment de aanjager niks meer deed en het CC-paneel donker bleef. Met dank aan één van de clubmeetings van vorig jaar kwam ik al snel tot de conclusie dat de beruchte zekering onder de kap de boosdoener moest zijn. Inmiddels is madam dan ook voorzien van een zwevende zekering. Het stevig doorblazen van de aanjager is evenwel nog niet verdwenen :roll:
Lucht in het brandstofsysteem is onderhand ook een regelmatig terugkomend probleem. Vooral lastig bij vriestemperaturen, als je ’s ochtends vroeg handmatig de diesel moet oppompen. Dit keer zijn de aansluitingen tussen brandstofpomp en filter luchtdicht gemaakt, waardoor de koude start weer normaal verloopt en behoudens enkele hikjes bij temperaturen rond 0 ook onderweg weer zoals het hoort. Bij de huidige hogere temperaturen blijft het hikken zelfs helemaal achterwege.
Verder weet ik door een recente Autobahnrit dat de door de fabriek opgegeven topsnelheid ook na 12 jaar nog steeds haalbaar is. Opvallend daarbij hoe stabiel de auto bij dergelijke snelheden op de weg ligt, onverstoorbaar doordenderend.
Ten slotte heb ik gister de winterbanden op staal verwisseld voor de Monte Carlo’s met zomerwielen. Daarbij wel gezien dat ze niet superstrak meer zijn, oftewel, ze kunnen tezijnertijd een opknapbeurtje gebruiken. Moet nog even bekijken of ik dat uiteindelijk nog ga doen of niet.
Eind mei jl. was het weer tijd voor "klein" onderhoud. Al enige tijd had ik te maken met een stevig doorblazende aanjager, in combinatie met een niet werkende airco. Hervullen van de airco bracht geen verbetering. Omdat de oorzaak van de niet werkende airco mogelijk in het climate controlpaneel gezocht moest worden, heb ik tijdens Citromobile een gaaf exemplaar op de kop getikt en korte tijd later erop gedrukt. Dat was i.t.t. voorheen wel een krasvrij paneel, maar ik had evengoed nog geen functionerende airco terwijl de aanjager nog steeds een aardig potje meeblies. De uiteindelijke oorzaak is gevonden in een kapotte kachelmodule. Na vervanging houdt de aanjager zich aardig koest en koelt de airco weer als normaal.
Verder had ik eind november tijdens de zomer->winterbandenwissel al geconstateerd dat met name de zomerband rechtsvoor (en linksvoor in mindere mate) scheef afsleet. Kort na montage van de splinternieuwe winterbanden (op staal) de auto laten uitlijnen en probleemloos de winter door. Eind maart de zomerbanden, die om de Monte Carlo's zitten, weer terug onder de auto gezet en geconstateerd dat de winterbanden, na 20.000 km mee gereden te hebben, geen enkel spoor van scheef afslijten vertonen. Wat schetst enige tijd later mijn verbazing: het scheve slijten aan met name de binnenkant van de rechter voorband is na de winter stug doorgegaan, zodanig dat de voorbanden acuut vervangen moesten worden. Nader onderzoek naar de daadwerkelijke oorzaak leverde een licht gekromde rechterdraagarm op. De auto heeft het aardig verborgen weten te houden: noch ik, noch anderen die in de auto hebben gereden hebben vreemd, afwijkend stuur- en rijgedrag vastgesteld. Na montage van 2 verse bandjes en uitlijnen zit het geheel weer in het groene bereik.
Het steeds terugkerende probleem van lucht in het brandstofsysteem is nog steeds actueel. Ik heb nu met de garage afgesproken dat ik gedurende m'n zomervakantie volgende maand de auto daar laat staan (staat anders toch werkloos thuis) en hij middels trial-and-error de oorzaak boven tafel probeert te krijgen. Lukt dat niet, is als uiterste middel de inbouw van een contactgeschakeld mechaniek voorzien, waarbij tijdens de voorgloeiperiode een dermate grote slok diesel wordt opgepompt dat lucht geen kans zou moeten krijgen. Aldus begreep ik van de garage. We zullen zien.
Tussendoor ben ik eind mei, met dank aan Citroexpert, nog even op en neer naar Parijs gecrosst voor een bezoek aan het Conservatoire. Eén van de conclusies wat mij betreft was wel dat Citroën er verstandig aan heeft gedaan de XM serie 3 niet op de markt te brengen. De XM-gerelateerde plaatjes:
Mooi verslag :thumbup:.
Jammer van de kromme draagarm en kachelmodule, maar gelukkig gevonden. Nu nog het probleem met het brandstofprobleem oplossen en dan moet die weer een tijd zich koest houden :wink:.
Zo'n opvoerpomp is natuurlijk een beunoplossing, maar wat werkt dat werkt soms.. denk trouwens niet dat het een fraaie oplossing is; wanneer je pomp lekt/lucht zuigt en je zet met het handpompje er druk op zie je hem lekken. Als dit zo is en je gaat elke startbeurt even lekker de druk erop zetten heb je in recordtijd liters diesel over je blok lopen. Dit is niet brandbaar, maar wel heel schadelijk voor je riemen met alle gevolgen van dien.
Mee eens. 't is een uiterste oplossing in geval de officiële manier echt niks oplevert. Een soortgelijk mechaniek toegepast in een AX diesel werkte naar verluid prima. In de XM zou deze op de plaats van het handpompje komen. Wait and see...
Enne JP: 't is een XM, dus van koest houden komt weinig terecht denk ik :lol: :wink:
Na een zo goed als probleemloze periode (probleem met lucht in de leiding is op raadselachtige wijze uit zichzelf verdwenen) begon madam eind augustus weer te muiten.
In de lunchpauze op het werk zag ik een plas olie onder de auto liggen. Even onder de auto gekeken: hele onderzijde in de olie (door rijwind) en nog steeds een olielekkende motor. Dus karton onder de auto, olie halen bij de dichtstbijzijnde garage (Mercedes-Porsche dealer :roll: ), eind van de dag weer naar normaal peil aangevuld, rustig naar huis gereden (120 km) en auto bij garage gedropt. Diagnose: krukaskeerring lek. De lecwec-behandeling die de auto maart 2010 wegens lichte olielekkage 2x heeft ondergaan heeft dus anderhalf jaar standgehouden.
Consequentie is wel dat het blok eruit mag. Daarbij de gelegenheid aangegrepen de distributie, die er inmiddels ook 90k omzat, gelijk mee te laten pakken en de APK (vervaldatum eind oktober) naar voren te halen. Bij de hele operatie kwam nog meer ellende naar voren: scheurtjes in 2 motorsteunen (APK-afkeur), een lekke condensor van de airco en versleten remblokken.
Wel opvallend: uit de onderhoudsdocumentatie die ik bij aanschaf destijds meekreeg blijkt dat de krukaskeerring (samen met de complete koppeling) augustus 2007 bij km-stand 196.000 ook is vervangen, km-stand nu 341.000. Er vanuit gaande dat het diezelfde keerring is die nu weer de geest heeft gegeven, heeft die het dus vrij kort uitgehouden als je het mij vraagt. Koppeling zelf was nog goed.
Hoe het ook zij, madam kan i.i.g. tot 29 oktober 2012 weer legaal de weg op.
Is dus voor jou geen reden om madame van de hand te doen zie ik. Nu weet je igg wel wat je hebt. Moet ie er weer een paar jaar tegen kunnen. Ben wel benieuwd naar de kosten Pieter.
Volgens mij is dat alleen toepasselijk op een XM met diravi, in het geval van Pieter lijkt het me dus niet aan de orde.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij een 'gewone' XM kan alleen het toespoor worden gesteld. Dus de hoek die de voorwielen maken in de rijrichting. In het ideale geval staan ze precies parallel.
Er valt dus vrijwel niets in- of af te stellen. Dus het is wat dat betreft hoef je geen specialist te zijn. ;-)
Inderdaad, exact datzelfde zei m'n garage ook toen ik vanmiddag het uitlijnmeetrapport liet zien. Vreemd genoeg staan er op het rapport bij de verschillende onderdelen zo links en rechts wel een aantal verschillen bij "waarde voor" en "waarde na". Op een of andere manier heeft die uitlijner dus schijnbaar wel ietwat bij kunnen stellen. Als gezegd: ben er zelf niet bij geweest helaas. En nee, Diravi heeft m'n XM niet.
Overigens blijkt het feit dat ik 's ochtends bij donker vertrek en 's avonds bij donker thuiskom én momenteel niet de beschikking heb over een zaklamp of andere draagbare lichtbron een nadeel, want het geschetste start- en hikprobleem is terug te voeren tot een brakke aansluiting op de brandstofpomp, waardoor die lucht mee het systeem inzoog, zo bleek vanmiddag bij de garage. Paar ringetjes, slang weer goed aansluiten en klaar is kees. Hoe simpel kan het soms zijn.... :shock: 8)
Eerst Benny en nu jij. Het is de dag van de simpele oplossingen. :lol:
Zeg dat wel. Kleine oorzaken, grote gevolgen :lol:
ah, geen diravi... Tsja, schijnt in de beste families voor te komen...
Maar je denkt er lever niet aan hè? :lol:
En een handtekening!!!!
Je kan het ook anders zien: wat er niet is kan ook niet stuk. ;-)
een XM gaat niet stuk. Een dame heeft kuren en nukken.
En een handtekening!!!!
:lol:
Ho ho, voor de Diravi heb ik de CX nog :wink:
Maar nee, m'n XM heeft geen Diravi, geen Hydractive, geen 13e ruit, geen leer, geen electrische ramen achter, geen mistlampen voor en geen schuifdak. Een NixM dus 8)
Korte update deze keer, want bar weinig te melden. Het kilometervreten gaat de auto, zoals verwacht, best af. Twee weken geleden de inrijdfase afgerond:
Inmiddels zijn we weer 3.000km verder.
Toeval of niet, maar sinds de verholpen hik (veroorzaakt door een niet goed aangesloten slang op de brandstofpomp) van begin december is het brandstofverbruik met bijna een kilometer per liter verbeterd 8)
Mooie kmstand Pieter :clap:, op naar de 4ton :wink:
:clap: hoeveel heb je er nu zelf mee gereden?
Gekocht bij 244k, nu kort voor de 304k, dus krap 60.000 sinds aanschaf eind oktober 2009.
Doel is minimaal de 415k van voorganger Xantia te halen/verbeteren, dus we hebben nog even. Overigens volgde de Xantia (op LPG) destijds in 2002 een BX 19 diesel op die ik met 368.000 inruilde. Dames met ervaring zijn dus redelijk bekend terrein :mrgreen:
Ik moet er persoonlijk niet aandenken maar jij draait er je hand niet voor om :lol: 60.000km is zo'n korte tijd! :clap:
Ik krijg die vraag ook geregeld van m'n collega's (ik woon op goed 120 km van m'n werk). Tsja, als je graag autorijdt en je hebt een auto die de hand niet omdraait voor dit soort afstanden, zoek je je werk bij voorkeur niet op fietsafstand.
Daarnaast ben ik al sinds een jaar of 10 gewend aan jaarkilometrages van 40.000 of meer, mede ingegeven door het feit dat ik niet uit Friesland weg wil en dan vaak werk op grote(re) afstand heb, zoals nu in Noord-Holland. Ik heb er geen probleem mee.
Verder heb ik sinds enige tijd een carpoolcollega (in dezelfde regio woonachtig) die mede door de dagelijkse lange afstanden inmiddels het XM-virus ook te pakken heeft :lovecit: :mrgreen:
Da's dan weer wel leuk!
En Friesland is mooi wonen denk ik, tegen wat schapelijkere prijzen
Yep, en daarbij (nog) nagenoeg filevrij 8)
De afgelopen tijd is weer het een en ander gebeurd.
Zo trof ik afgelopen tijd bijna dagelijks sporen van een LHM-lek rechtsvoor onder de auto. Controle onder de kap leerde dat de HD-pomp wat te veel zweette dan goed was. Met een HD-pomprevisie (het plaatsen van een aantal ringetjes) behoort dit probleem inmiddels weer tot het verleden.
Daarnaast merkte ik dat de aanjager vanaf de start op midden danwel driekwart sterkte ging blazen en dat nagenoeg de hele dagelijkse rit (2x anderhalf uur). Tot op zeker moment de aanjager niks meer deed en het CC-paneel donker bleef. Met dank aan één van de clubmeetings van vorig jaar kwam ik al snel tot de conclusie dat de beruchte zekering onder de kap de boosdoener moest zijn. Inmiddels is madam dan ook voorzien van een zwevende zekering. Het stevig doorblazen van de aanjager is evenwel nog niet verdwenen :roll:
Lucht in het brandstofsysteem is onderhand ook een regelmatig terugkomend probleem. Vooral lastig bij vriestemperaturen, als je ’s ochtends vroeg handmatig de diesel moet oppompen. Dit keer zijn de aansluitingen tussen brandstofpomp en filter luchtdicht gemaakt, waardoor de koude start weer normaal verloopt en behoudens enkele hikjes bij temperaturen rond 0 ook onderweg weer zoals het hoort. Bij de huidige hogere temperaturen blijft het hikken zelfs helemaal achterwege.
Verder weet ik door een recente Autobahnrit dat de door de fabriek opgegeven topsnelheid ook na 12 jaar nog steeds haalbaar is. Opvallend daarbij hoe stabiel de auto bij dergelijke snelheden op de weg ligt, onverstoorbaar doordenderend.
Ten slotte heb ik gister de winterbanden op staal verwisseld voor de Monte Carlo’s met zomerwielen. Daarbij wel gezien dat ze niet superstrak meer zijn, oftewel, ze kunnen tezijnertijd een opknapbeurtje gebruiken. Moet nog even bekijken of ik dat uiteindelijk nog ga doen of niet.
Eind mei jl. was het weer tijd voor "klein" onderhoud. Al enige tijd had ik te maken met een stevig doorblazende aanjager, in combinatie met een niet werkende airco. Hervullen van de airco bracht geen verbetering. Omdat de oorzaak van de niet werkende airco mogelijk in het climate controlpaneel gezocht moest worden, heb ik tijdens Citromobile een gaaf exemplaar op de kop getikt en korte tijd later erop gedrukt. Dat was i.t.t. voorheen wel een krasvrij paneel, maar ik had evengoed nog geen functionerende airco terwijl de aanjager nog steeds een aardig potje meeblies. De uiteindelijke oorzaak is gevonden in een kapotte kachelmodule. Na vervanging houdt de aanjager zich aardig koest en koelt de airco weer als normaal.
Verder had ik eind november tijdens de zomer->winterbandenwissel al geconstateerd dat met name de zomerband rechtsvoor (en linksvoor in mindere mate) scheef afsleet. Kort na montage van de splinternieuwe winterbanden (op staal) de auto laten uitlijnen en probleemloos de winter door. Eind maart de zomerbanden, die om de Monte Carlo's zitten, weer terug onder de auto gezet en geconstateerd dat de winterbanden, na 20.000 km mee gereden te hebben, geen enkel spoor van scheef afslijten vertonen. Wat schetst enige tijd later mijn verbazing: het scheve slijten aan met name de binnenkant van de rechter voorband is na de winter stug doorgegaan, zodanig dat de voorbanden acuut vervangen moesten worden. Nader onderzoek naar de daadwerkelijke oorzaak leverde een licht gekromde rechterdraagarm op. De auto heeft het aardig verborgen weten te houden: noch ik, noch anderen die in de auto hebben gereden hebben vreemd, afwijkend stuur- en rijgedrag vastgesteld. Na montage van 2 verse bandjes en uitlijnen zit het geheel weer in het groene bereik.
Het steeds terugkerende probleem van lucht in het brandstofsysteem is nog steeds actueel. Ik heb nu met de garage afgesproken dat ik gedurende m'n zomervakantie volgende maand de auto daar laat staan (staat anders toch werkloos thuis) en hij middels trial-and-error de oorzaak boven tafel probeert te krijgen. Lukt dat niet, is als uiterste middel de inbouw van een contactgeschakeld mechaniek voorzien, waarbij tijdens de voorgloeiperiode een dermate grote slok diesel wordt opgepompt dat lucht geen kans zou moeten krijgen. Aldus begreep ik van de garage. We zullen zien.
Tussendoor ben ik eind mei, met dank aan Citroexpert, nog even op en neer naar Parijs gecrosst voor een bezoek aan het Conservatoire. Eén van de conclusies wat mij betreft was wel dat Citroën er verstandig aan heeft gedaan de XM serie 3 niet op de markt te brengen. De XM-gerelateerde plaatjes:
Mooi verslag :thumbup:.
Jammer van de kromme draagarm en kachelmodule, maar gelukkig gevonden. Nu nog het probleem met het brandstofprobleem oplossen en dan moet die weer een tijd zich koest houden :wink:.
Zo'n opvoerpomp is natuurlijk een beunoplossing, maar wat werkt dat werkt soms.. denk trouwens niet dat het een fraaie oplossing is; wanneer je pomp lekt/lucht zuigt en je zet met het handpompje er druk op zie je hem lekken. Als dit zo is en je gaat elke startbeurt even lekker de druk erop zetten heb je in recordtijd liters diesel over je blok lopen. Dit is niet brandbaar, maar wel heel schadelijk voor je riemen met alle gevolgen van dien.
Mee eens. 't is een uiterste oplossing in geval de officiële manier echt niks oplevert. Een soortgelijk mechaniek toegepast in een AX diesel werkte naar verluid prima. In de XM zou deze op de plaats van het handpompje komen. Wait and see...
Enne JP: 't is een XM, dus van koest houden komt weinig terecht denk ik :lol: :wink:
Zolang die andere twee Citroëns van je niet recalcitrant worden :lol:.
Na een zo goed als probleemloze periode (probleem met lucht in de leiding is op raadselachtige wijze uit zichzelf verdwenen) begon madam eind augustus weer te muiten.
In de lunchpauze op het werk zag ik een plas olie onder de auto liggen. Even onder de auto gekeken: hele onderzijde in de olie (door rijwind) en nog steeds een olielekkende motor. Dus karton onder de auto, olie halen bij de dichtstbijzijnde garage (Mercedes-Porsche dealer :roll: ), eind van de dag weer naar normaal peil aangevuld, rustig naar huis gereden (120 km) en auto bij garage gedropt. Diagnose: krukaskeerring lek. De lecwec-behandeling die de auto maart 2010 wegens lichte olielekkage 2x heeft ondergaan heeft dus anderhalf jaar standgehouden.
Consequentie is wel dat het blok eruit mag. Daarbij de gelegenheid aangegrepen de distributie, die er inmiddels ook 90k omzat, gelijk mee te laten pakken en de APK (vervaldatum eind oktober) naar voren te halen. Bij de hele operatie kwam nog meer ellende naar voren: scheurtjes in 2 motorsteunen (APK-afkeur), een lekke condensor van de airco en versleten remblokken.
Wel opvallend: uit de onderhoudsdocumentatie die ik bij aanschaf destijds meekreeg blijkt dat de krukaskeerring (samen met de complete koppeling) augustus 2007 bij km-stand 196.000 ook is vervangen, km-stand nu 341.000. Er vanuit gaande dat het diezelfde keerring is die nu weer de geest heeft gegeven, heeft die het dus vrij kort uitgehouden als je het mij vraagt. Koppeling zelf was nog goed.
Hoe het ook zij, madam kan i.i.g. tot 29 oktober 2012 weer legaal de weg op.
Poeh, wel tegen een prijskaartje dan zeker? In ieder geval veel zweefplezier toegewenst voor het komend jaar dan maar :)
En een handtekening!!!!
Nog geen rekening gezien, 't zal zeker niet de laagste tot nu toe worden, gok ik... :thumbdown:
Vervelend :thumbdown: , succes met het herstel en sterkte!
Is dus voor jou geen reden om madame van de hand te doen zie ik. Nu weet je igg wel wat je hebt. Moet ie er weer een paar jaar tegen kunnen. Ben wel benieuwd naar de kosten Pieter.
Blok eruit kan in 4 uur, inbouwen in 6, riem en keering; 2 extra. Reken maar uit :P 600~700 uurloon met nog eens 300 materiaal kosten ?
Pagina's