Zo lijkt het wel heel erg appeltje, eitje. Bij de volgende sleutelmeeting staat straks de halve club rubbers te vervangen. :lol:
Hele mooie duidelijke foto's met goede begeleidende tekst. :thumbup:
Dat is het toch ook Wim, "peace of cake" :lol: :lol:
Vandaag Xenon ingebouwd. Op z'n Mike's wat wil zeggen, op een eigenwijze manier. Ik heb nu eindelijk mooie serie1 koplampen en de verstraler units hebbben xenon. Dimlicht is nog steeds H1 Gold voor het gelige in-period- licht. Inbouwen samen met JP bleek een fluitje van een cent.
Even een tip die ik ook al bij mijn serie2 koplampen heb gedaan. De koplamp zit met 3 bouten vast. De onderste bout zit op een vervelende plek, net achter een kunstofrand van de behuizing. Als je deze rand weghaald met een ijzerzaagje kun je met een ratel een hele slag maken en is demonteren en monteren voortaan een makkie. Vooral rv waar ook nog de claxon steun erbij zit:
Daarna testen en het was in een keer goed:
Vervolgens aan het probleem van de VC begonnen. Na de (goudentip)bypass op aangeven van Mark die gemaakt was via het dimlicht werd het hoogtijd om de nieuwe stekker te monteren op de VC.
De moed zonk me redelijk snel in den chaussures. De dunne bruine bedrading zit nl tamelijk willekeurig in de VC stekker. Het was dus niet mogelijk om de stekkers naast elkaar te houden en simpel draadje voor draadje door te knippen en een nieuwe verbinding te maken.
Na een en ander nogmaals goed bekeken te hebben blijken er toch hele kleine gekleurde merktekentjes te staan op de bruine dunne draadjes. Althans op 2 na. Toen begonnen met doorknippen en verbinden. Draadje voor draadje. Het leek nog het meeste op een operatie
Uiteindelijk was het gelukt. Het was alleen even zoeken naar het maken van de juiste verbinding van de aansturingsdraden (geel) Hier zijn er 3 van en die zijn ongemerkt. De eerste connectie was fout. De toerenteller begon spontaan op 3200 rpm te staan en abs lampje ging branden met contact uit. VC lampje brandde niet. Na het starten van de motor en weer uitzetten bleef de motor door lopen :shock:
Opnieuw en nu juist aansluiten en het probleem was de wereld uit. Ondertussen een bak chinees gehaald en daarna proefrijden.
Perfect; fijn dat de sporstand het nu weer doet en ik niet altijd mijn verlichting hoef aan te doen. Ik kan even geen draadjes meer zien, en spaghetti eten we deze week ook maar even niet. :lol:
Als laastste heet JP met het Malle Pietje kastje de VC, ABS-computer en de Injectie computer gereset. Toen weer even gereden, koplampen afgesteld en klaar!
Duszzz.... we kunnen weer wat afstrepen van het lijstje. Laatste puntje wat nog gedaan moet worden zijn de vernellingsbakkeerringen en nieuwe ATF in de bak. Dit laat ik van Gompel doen, de aandrijfassen los halen ed is niet iets om hier op de plaats te doen. Maar dan kunnen we dan ook goed de winter door! JP bedankt weer voor je rustige uitleg en hulp!
:lol: Hoezo niet lekker?? Heb die lampen idd schoongemaakt maar dan ook helemaal! Is mooi toch, schone onderdelen monteren??
@marco, de olielekkage zit m voornamelijk in de bakkeeringen, daar is ze echt natter de nat. Ik denk dat de krukaskeerring ook wel niet helemaal lekvrij is maar dat was voornamelijk met de 0W40 het geval. Nu zag ik daar, in Borculo, niets verontrustends.
Technisch en financieel ben ik er nu wel doorheen, ja :schater:
Alleen binnenkort eens kijken of die jongens in Den Bosch wat deukjes ed kunnen wegwerken en dan 27 nov eens goed poesten!!! :wink:
Maar begrijp ik het nou goed dat je alleen maar xenon in het grootlicht hebt?
Zo kun je toch ook niet meer seinen?
Het is trouwens wel mogelijk om de bak-keerringen te vervangen zonder dat je de aandijfas loshaalt van de fusee.
Je moet dan de fuseekogel losmaken van de draagarm en de hanremkabel even losleggen, en dan kun je de as er net ver genoeg uittrekken om hem aan de kant te leggen.
Tenminste: bij een TCT werkte het op deze manier. :wink:
Zou dat nou echt zoveel makkelijker zijn? Als die draagarm los is van de fusee is het simpel om de aandrijfas uit het lager te halen. En dat manoevreert wel een stuk makkelijker. ;-)
Xenon als grootlicht is net een felle stroboscoop die oplicht bij het seinen 8).
Eenmaal continu xenon grootlicht aan dan heb je compleet daglicht voor je :D.
Het gaat toch niet helemaal goed met La Noir Verni. Alle aansluitingen kloppen maar ze gooit zichzelf toch in noodloop. Met JP erover gehad dat dan toch een van de sensoren een verkeerde opdracht aan de VC geeft.
Morgen even naar Dordrecht om het malle pietje kastje te lenen en de zaak uit te lezen. Leuk ritje! En hopeljk kan ik dan den vingert op den zere plek gaan leggen.
btw ik ben bang dat je het euvel nooit boven water krijgt, met mijn eerste dame rade Citroville mij direkt aan om de hele boel te omzeilen, zei hadden de ervaring het probleem niet opgelost te krijgen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja noodloop, stugge stand. >>>Wat ze doet is alleen noodzakelijk veren. Heb je dus een serieuze bult in de weg dan veert ze goed in en uit. Maar daarna en daarvoordribbelt ze over kleine oneffenheden. Dat is toch een soort noodloop.
Of het tijdens het rijden gebeurt... moeilijk te zeggen. Ik neem een van mijn test weggetjes. Zitten een aantal langere bulten in, en een aantal links rechts bochten achter elkaar. Rij daar ongeveer 70 tot 90 km/u. Dat gaat perfect. Aan het einde moet ik keren (Doodlopend). Meteen voelde ik dan dat ze stug was.
Hieronder mijn idee over hoe de HA1 moet werken. Als het niet klopt graag aanvulling of verbetering
Er zijn, blijkbaar, een x aantal sensoren bij HA1 die de VC voeden met informatie. De VC bepaalt wat er met die info moet gebeuren. Stuurhoeksensor, gaspedaalsensor, snelheidssensor, remdruksensor, en dan vergeet ik vast nog wat. De electroklep krijgt van de VC opdracht om in allerlei rij-situaties een aantal seconden te verharden. Dat kan dus een split seccond zijn (even vol remmen aantikken bv) of een aantal seconden (hoge snelheid lange bocht) Dit alles moet het dynamische rijjgedrag geven. Ik wil dit toch graag werkend hebben. Ze kan wel op permanent zacht staan zoals op vakantie via het dimlicht relais maar dan mis ik de sportstand en het inkomen daarvan
Ik vermoed overigens dat dit verhaal al heel oud is bij deze XM. Toen ik ze kocht zaten er rondom comfortbollen op die, denk ik dan, het manco kunnen maskeren. Goed, ik ga haar uitlezen, resetten, rijden en weer uitlezen. Als het goed is moet de sensor die weigert dan toch naar boven komen.
Hoewel jouw verhaal, Mark, me niet gerust stelt. Ik neem aan dat je het over weilen Gris Dolmen hebt. Heeft die dan ook nooit goed gefunctioneerd??
Ok Maarten, maar waar zit die massa verbinding van de VC zelf dan? m.a.w. heeft de VC kast zelf een massa verbinding die ik over het hoofd zie?? Enne..klopt mijn verhaal een beetje??
Ok Maarten, maar waar zit die massa verbinding van de VC zelf dan?
Dat is wat Maarten zegt: je zult draad voor draad moeten meten. Een matige nulverbinding (voor de miereneukers: een auto heeft geen aarde) of een matige voedingsdraad pik je er zo uit.
Met mijn 'nieuwere' hydractive en lexia kan ik tijdens het rijden de spanning in de veercomputer bekijken en was het in 10 seconde duidelijk dat het bij mij een massa probleem was.
Een type 1 uitlezen weet ik alleen niet hoe het moet en of het zo mooi kan.
Dat is het toch ook Wim, "peace of cake" :lol: :lol:
Heerlijke pic's Mike. ik hoop dat het ook voor andere nu duidelijk is dat het allemaal wel mee valt en wij W&W vinden het ook leuk om te doen. :wink:
Wes, dat zei ik toch, het valt allemaal best wel te doen :jumps: Maar toch alle lof voor W & W :jury:
De bakkeerringen nr 13 en 14 en zijn identiek aan de ME5T bakkeerringen:
Weer een vruchtbare zondag gehad!
Vandaag Xenon ingebouwd. Op z'n Mike's wat wil zeggen, op een eigenwijze manier. Ik heb nu eindelijk mooie serie1 koplampen en de verstraler units hebbben xenon. Dimlicht is nog steeds H1 Gold voor het gelige in-period- licht. Inbouwen samen met JP bleek een fluitje van een cent.
Even een tip die ik ook al bij mijn serie2 koplampen heb gedaan. De koplamp zit met 3 bouten vast. De onderste bout zit op een vervelende plek, net achter een kunstofrand van de behuizing. Als je deze rand weghaald met een ijzerzaagje kun je met een ratel een hele slag maken en is demonteren en monteren voortaan een makkie. Vooral rv waar ook nog de claxon steun erbij zit:
Daarna testen en het was in een keer goed:
Vervolgens aan het probleem van de VC begonnen. Na de (goudentip)bypass op aangeven van Mark die gemaakt was via het dimlicht werd het hoogtijd om de nieuwe stekker te monteren op de VC.
De moed zonk me redelijk snel in den chaussures. De dunne bruine bedrading zit nl tamelijk willekeurig in de VC stekker. Het was dus niet mogelijk om de stekkers naast elkaar te houden en simpel draadje voor draadje door te knippen en een nieuwe verbinding te maken.
Na een en ander nogmaals goed bekeken te hebben blijken er toch hele kleine gekleurde merktekentjes te staan op de bruine dunne draadjes. Althans op 2 na. Toen begonnen met doorknippen en verbinden. Draadje voor draadje. Het leek nog het meeste op een operatie
Uiteindelijk was het gelukt. Het was alleen even zoeken naar het maken van de juiste verbinding van de aansturingsdraden (geel) Hier zijn er 3 van en die zijn ongemerkt. De eerste connectie was fout. De toerenteller begon spontaan op 3200 rpm te staan en abs lampje ging branden met contact uit. VC lampje brandde niet. Na het starten van de motor en weer uitzetten bleef de motor door lopen :shock:
Opnieuw en nu juist aansluiten en het probleem was de wereld uit. Ondertussen een bak chinees gehaald en daarna proefrijden.
Perfect; fijn dat de sporstand het nu weer doet en ik niet altijd mijn verlichting hoef aan te doen. Ik kan even geen draadjes meer zien, en spaghetti eten we deze week ook maar even niet. :lol:
Als laastste heet JP met het Malle Pietje kastje de VC, ABS-computer en de Injectie computer gereset. Toen weer even gereden, koplampen afgesteld en klaar!
Duszzz.... we kunnen weer wat afstrepen van het lijstje. Laatste puntje wat nog gedaan moet worden zijn de vernellingsbakkeerringen en nieuwe ATF in de bak. Dit laat ik van Gompel doen, de aandrijfassen los halen ed is niet iets om hier op de plaats te doen. Maar dan kunnen we dan ook goed de winter door! JP bedankt weer voor je rustige uitleg en hulp!
:thumbup:
Maare het plastic van de koplampen poetsen? Je bent niet lekker......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:shock: Hij zet de zaag in een voiture die bijna probleemloos is :!:
:mrgreen:
Netjes Mike!
Nu ben je er toch zeker wel bijna doorheen? Hoe staat het met je olie lekkage?
:lol: Hoezo niet lekker?? Heb die lampen idd schoongemaakt maar dan ook helemaal! Is mooi toch, schone onderdelen monteren??
@marco, de olielekkage zit m voornamelijk in de bakkeeringen, daar is ze echt natter de nat. Ik denk dat de krukaskeerring ook wel niet helemaal lekvrij is maar dat was voornamelijk met de 0W40 het geval. Nu zag ik daar, in Borculo, niets verontrustends.
Technisch en financieel ben ik er nu wel doorheen, ja :schater:
Alleen binnenkort eens kijken of die jongens in Den Bosch wat deukjes ed kunnen wegwerken en dan 27 nov eens goed poesten!!! :wink:
Bedankt voor de gastvrijheid en het was leuk om aan La Noir te werken :wink:.
Goed bezig!
Maar begrijp ik het nou goed dat je alleen maar xenon in het grootlicht hebt?
Zo kun je toch ook niet meer seinen?
Het is trouwens wel mogelijk om de bak-keerringen te vervangen zonder dat je de aandijfas loshaalt van de fusee.
Je moet dan de fuseekogel losmaken van de draagarm en de hanremkabel even losleggen, en dan kun je de as er net ver genoeg uittrekken om hem aan de kant te leggen.
Tenminste: bij een TCT werkte het op deze manier. :wink:
Zou dat nou echt zoveel makkelijker zijn? Als die draagarm los is van de fusee is het simpel om de aandrijfas uit het lager te halen. En dat manoevreert wel een stuk makkelijker. ;-)
Inderdaad, dan ben je toch al zo ver..
Seinen gaat trouwens prima met Xenon in het grootlicht!
Xenon als grootlicht is net een felle stroboscoop die oplicht bij het seinen 8).
Eenmaal continu xenon grootlicht aan dan heb je compleet daglicht voor je :D.
8) Yep...seinen gaat heueueueueueueulll goed. Nondesjang.
:news:
Het gaat toch niet helemaal goed met La Noir Verni. Alle aansluitingen kloppen maar ze gooit zichzelf toch in noodloop. Met JP erover gehad dat dan toch een van de sensoren een verkeerde opdracht aan de VC geeft.
Morgen even naar Dordrecht om het malle pietje kastje te lenen en de zaak uit te lezen. Leuk ritje! En hopeljk kan ik dan den vingert op den zere plek gaan leggen.
Noodloop tijdens het rijden?
btw ik ben bang dat je het euvel nooit boven water krijgt, met mijn eerste dame rade Citroville mij direkt aan om de hele boel te omzeilen, zei hadden de ervaring het probleem niet opgelost te krijgen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De VC in de stugge stand bedoel je?
Ik blijf nog steeds bij een slechte massa, maar meten = weten. :wink:
+1
Ja noodloop, stugge stand. >>>Wat ze doet is alleen noodzakelijk veren. Heb je dus een serieuze bult in de weg dan veert ze goed in en uit. Maar daarna en daarvoordribbelt ze over kleine oneffenheden. Dat is toch een soort noodloop.
Of het tijdens het rijden gebeurt... moeilijk te zeggen. Ik neem een van mijn test weggetjes. Zitten een aantal langere bulten in, en een aantal links rechts bochten achter elkaar. Rij daar ongeveer 70 tot 90 km/u. Dat gaat perfect. Aan het einde moet ik keren (Doodlopend). Meteen voelde ik dan dat ze stug was.
Hieronder mijn idee over hoe de HA1 moet werken. Als het niet klopt graag aanvulling of verbetering
Er zijn, blijkbaar, een x aantal sensoren bij HA1 die de VC voeden met informatie. De VC bepaalt wat er met die info moet gebeuren. Stuurhoeksensor, gaspedaalsensor, snelheidssensor, remdruksensor, en dan vergeet ik vast nog wat. De electroklep krijgt van de VC opdracht om in allerlei rij-situaties een aantal seconden te verharden. Dat kan dus een split seccond zijn (even vol remmen aantikken bv) of een aantal seconden (hoge snelheid lange bocht) Dit alles moet het dynamische rijjgedrag geven. Ik wil dit toch graag werkend hebben. Ze kan wel op permanent zacht staan zoals op vakantie via het dimlicht relais maar dan mis ik de sportstand en het inkomen daarvan
Ik vermoed overigens dat dit verhaal al heel oud is bij deze XM. Toen ik ze kocht zaten er rondom comfortbollen op die, denk ik dan, het manco kunnen maskeren. Goed, ik ga haar uitlezen, resetten, rijden en weer uitlezen. Als het goed is moet de sensor die weigert dan toch naar boven komen.
Hoewel jouw verhaal, Mark, me niet gerust stelt. Ik neem aan dat je het over weilen Gris Dolmen hebt. Heeft die dan ook nooit goed gefunctioneerd??
To be continued...
De VC schakelt ook uit bij het meten van een te lage spanning, door bijvoorbeeld een overgangsweerstand op de massa.
Ok Maarten, maar waar zit die massa verbinding van de VC zelf dan? m.a.w. heeft de VC kast zelf een massa verbinding die ik over het hoofd zie?? Enne..klopt mijn verhaal een beetje??
Ik heb de grond plaat vaar de veercomp op aan geschroefd zit ook een massa draad doen toe komen, of het iets doet weet ik eigenlijk niet?
Ik rij er al een hele tijd mee rond.
Dat is wat Maarten zegt: je zult draad voor draad moeten meten. Een matige nulverbinding (voor de miereneukers: een auto heeft geen aarde) of een matige voedingsdraad pik je er zo uit.
@Mike, je uitleg klopt.
Wat Maarten zegt kan zeker, de vc heeft een erg dun massadraadje aan het binnenscherm zitten.
Een slechte voedingstoring code kan ook worden aangegeven tijdens het uitlezen.
We gaan eerst eens uitlezen met Malle Pietje...
je had natuurlijk ook even in Vlijmen een mal kastje kunnen halen he? :wink:
Met mijn 'nieuwere' hydractive en lexia kan ik tijdens het rijden de spanning in de veercomputer bekijken en was het in 10 seconde duidelijk dat het bij mij een massa probleem was.
Een type 1 uitlezen weet ik alleen niet hoe het moet en of het zo mooi kan.
Bij een serie1 kan dat ook real time met de Lexia, mits het serie1 tussenkabeltje (met de bijbehorende accupoolklemen) wordt gebruikt.
Mijn lexia kon eigenlijk geen van zijn computers vinden :(
Pagina's