Bij de lexia`s van de Citroën dealer waar ik heb een bijbaantje had, was ik de eerste die dat uiteindelijk voor elkaar kreeg.
Het tussenkabeltje kreeg al de naam dat het niet werkte. Na talloze pogingen :roll: met mijn vorige XM konden beide Lexia`s eindelijk contact maken met de diverse computers met het tussenkabeltje. Sindsdien werkt het bij ieder "oud type" Citroën waarbij het tussenkabeltje nodig is :D.
Het invoeren van het chassis nr. (Lexia3) en orga nr. is belangrijk.
Vanavond naar Dordrecht geweest, bij JP het malle pietje kastje oo gehaald. Heerlijk heen: 100 - 110 km/u op de rechterbaan(Ja hoor, ook dat komt voor bij ondergetekende :lol: ) met Michael Bubblé, Trijntje, Katie Melua en Robbie Williams op 20.
En ze gleed over de weg..... :dans:
JP heeft me nog eens de werking van het kastje uitgelegd en we hebben de VC uitgelezen. Er kwam één storingsmelding: die van de snelheidssensor. De VC gereset, contact uit, auto op slot en nog een kop koffie bij JP. Na een half uurtje auto gestart en op weg...en ze is van af vertrek spijkerhard. Hobbel de hobbel Dordrecht uit en bij het begin van de snelweg de auto even stilgezet en de motor uit. Halve minuut gewacht en weer gestart. En ze veerde weer zoals het hoort!
Met 150 naar huis, geen enkele keer een harde vering!
We zullen het toch in massa moeten zoeken. Alhoewel er ook geen powersuplie melding was gegeven...
Maar voor alle meelezers: Wat is het toch een geweldige automobiel, wat een comfort, power en stabiliteit! Wederom erg genoten vanavond!
Ja Mike, dat heb ik nu ook met mijn Dame. Elke keer als ik instap, verbaas ik mij weer, dat het comfort van de XM op een zeer hoog peil staat :wink: :wink: Het is een genot om er mee te rijden, zoals jij zegt. Relaxt binnen de toegestane snelheden in Nederland en de cd muziek op de achtergrond en de rechterarm op de middensteun. :lol: :lol: :lol: (Maar helaas moet ik toegeven, dat mijn Dame toch wel iets boven mijn budget is :cry: )
Vandaag, eigenlijk gisteren, even op de sloopmeeting geweest. Op de heenweg eerst bij DSHrepair in Den Bosch. Even de auto laten zien.
Er zitten een aantal rot deuken en vouwen in. Tevens zitten er op het la scherm een groot aantal lelijke krassen. DSH verzekerde mij dat met spotrepair en uitdeuken zonder spuiten alles aangepakt kan worden :D
Vlug uitgeteld kwamen ze op een 300 = 350 ex. Da's wel weer geld maar als er dan een strakke madame voor terugkomt ben ik daar wel blij mee.
Helaas was de vering weer hard nadat ik in de wasstraat de auto in de hoogste stand had gezet. Dit bleef zo tot in Heusden. We hebben de massapunten los gehaald en bepaald welke er nu precies van de electroklep is. Alles strakker aangedrukt en dat leek goed. Ook een poging gedaan om met de LExia een en ander uit te lezen. Helaas smolt de adapter van de laptop in de 12v aanstekerplug :shock:
Met het naar buiten rijden en remmen hoorde ik de electroklep, en was ze weer onmiddellijk hard. Arggghhh :evil:
Terug naar Eindhoven gehobbeld. Peinzend en redenerend. Viel me opeens op dat de radio het niet meer deed. Bij een tankstation geparkeerd en idd; zekering 36 lag eruit. Toch maar de rest van de zekeringenlijst doorgenomen. Zekering 19: VEERCOMPUTER. Hmmm, maar eens gekeken en die bleek ook stuk! Beide vervangen, gestart, uitgezet deur open/dicht 30 sec wachten, deur open..geen klik.
Via de automaterialen zaak (nieuwe oogjes etc gehaald) naar huis gehobbeld. Op één oog zaten 3 VC massa draden. Deze los gemaakt en elke draad gestript, een eigen oog op aangedrukt en gesoldeerd. En weer vast op het massapunt geschroefd, begeleid door het vertrouwde geluid van de electroklep.
Na het eten een flinke proefrit van zo'n 100km gemaakt. Ze bleef goed veren, maar ik juich niet meer. Binnenkort een afpraak met Maarten en Wim proberen te maken om alle draden eens door te meten. Wellicht komt er dan ergens een blokkade of electrisch abces naar boven en kan ik gericht te werk gaan!
Mike heeft dat allemaal al nagelopen en vervangen.
Jouw verbeteringen zullen o.a. in de hogere kwaliteit stekkers en oogjes en het aanknijpen ervan m.b.v. de speciale aanknijptang zitten waardoor het wel goed gaat werken.
Wim en Ik komen wel een keertje meten.
Gewoon steeds wat vervangen en hopen dat het opgelost is is niet echt een handige (en al helemaal geen leuke) aanpak.
Precies, Mike is het nu goed zat met de sportstand die hardnekkig erin blijft zitten.
Het viel gisteren op bij het achteruit parkeren dat de HA elektroklep uitgeschakeld werd en zo bleef op het moment van remmen. Dus echt een massaprobleem zoals ook opgemerkt door Detlev.
Yep. Het probleem zit niet in de bedrading zelf (alhoewel, het is elektronica dus je weet het nooit 100% zeker :roll: ) maar in de overgangen van de ene naar de andere geleider, bijvoorbeeld van koperdraad naar een pisbakkenstalen klemmetje. Daar kun je op de lange duur wat corrosie krijgen en dus een vervelende overgangsweerstand.
En de enige manier om daar achter te komen is de weerstand van elke verbinding doormeten.
Logisch...doen we daarna, maar ik kan ook wel naar Hilverdorp/Baarn komen hoor...jullie zijn hier meer dan welkom natuurlijk, maar is het niet wat overdreven om helemaal naar EHV af te reizen met een multimeter?
Me is not afraid: ik heb jaren in een Kever gecruized en ik durf zelfs in een Mitsubishi Colt. :shock:
Maar mijn agenda zit ook bommetje vol deze week. Woensdag ben ik zelfs tot na 10en 's avonds op pad.
Misschien de vrijdag ergens eind van de middag?
Bij de lexia`s van de Citroën dealer waar ik heb een bijbaantje had, was ik de eerste die dat uiteindelijk voor elkaar kreeg.
Het tussenkabeltje kreeg al de naam dat het niet werkte. Na talloze pogingen :roll: met mijn vorige XM konden beide Lexia`s eindelijk contact maken met de diverse computers met het tussenkabeltje. Sindsdien werkt het bij ieder "oud type" Citroën waarbij het tussenkabeltje nodig is :D.
Het invoeren van het chassis nr. (Lexia3) en orga nr. is belangrijk.
Vanavond naar Dordrecht geweest, bij JP het malle pietje kastje oo gehaald. Heerlijk heen: 100 - 110 km/u op de rechterbaan(Ja hoor, ook dat komt voor bij ondergetekende :lol: ) met Michael Bubblé, Trijntje, Katie Melua en Robbie Williams op 20.
En ze gleed over de weg..... :dans:
JP heeft me nog eens de werking van het kastje uitgelegd en we hebben de VC uitgelezen. Er kwam één storingsmelding: die van de snelheidssensor. De VC gereset, contact uit, auto op slot en nog een kop koffie bij JP. Na een half uurtje auto gestart en op weg...en ze is van af vertrek spijkerhard. Hobbel de hobbel Dordrecht uit en bij het begin van de snelweg de auto even stilgezet en de motor uit. Halve minuut gewacht en weer gestart. En ze veerde weer zoals het hoort!
Met 150 naar huis, geen enkele keer een harde vering!
We zullen het toch in massa moeten zoeken. Alhoewel er ook geen powersuplie melding was gegeven...
Maar voor alle meelezers: Wat is het toch een geweldige automobiel, wat een comfort, power en stabiliteit! Wederom erg genoten vanavond!
Ja Mike, dat heb ik nu ook met mijn Dame. Elke keer als ik instap, verbaas ik mij weer, dat het comfort van de XM op een zeer hoog peil staat :wink: :wink: Het is een genot om er mee te rijden, zoals jij zegt. Relaxt binnen de toegestane snelheden in Nederland en de cd muziek op de achtergrond en de rechterarm op de middensteun. :lol: :lol: :lol: (Maar helaas moet ik toegeven, dat mijn Dame toch wel iets boven mijn budget is :cry: )
Binnenkort moet de ware storing eindelijk boven water komen en oplossen, dan continu genieten ipv af en toe een harde vering tussendoor :wink:.
Mooi mooi mooi XMike.
Nu hopen dat de massa je soelaas kan bieden.
En nu elke dag malle-pietje-en??????
Doet ie daar echt wat mee ja? Ik dacht dat het puur voor de registratie van het traject was
Dat toverkastje hoort standaard in de auto te liggen. Dat is voldoende dreiging voor de dame om zich netjes te gedragen. :lol:
ah daarom gedraagt mijn Madam zich dus onberispelijk :lol:
Ik heb dat malle pietje kastje nog niet nodig gehad voor mijn XM, hopelijk blijft dat zo :D.
dat kassie werkt niet eens op mijn diesel. Heb volgens mij nog wel ene kastje volgens dat principe ergens liggen, gemaakt van een oude deurbel :lol:
Lexia is where it is at 8)
Vandaag, eigenlijk gisteren, even op de sloopmeeting geweest. Op de heenweg eerst bij DSHrepair in Den Bosch. Even de auto laten zien.
Er zitten een aantal rot deuken en vouwen in. Tevens zitten er op het la scherm een groot aantal lelijke krassen. DSH verzekerde mij dat met spotrepair en uitdeuken zonder spuiten alles aangepakt kan worden :D
Vlug uitgeteld kwamen ze op een 300 = 350 ex. Da's wel weer geld maar als er dan een strakke madame voor terugkomt ben ik daar wel blij mee.
Helaas was de vering weer hard nadat ik in de wasstraat de auto in de hoogste stand had gezet. Dit bleef zo tot in Heusden. We hebben de massapunten los gehaald en bepaald welke er nu precies van de electroklep is. Alles strakker aangedrukt en dat leek goed. Ook een poging gedaan om met de LExia een en ander uit te lezen. Helaas smolt de adapter van de laptop in de 12v aanstekerplug :shock:
Met het naar buiten rijden en remmen hoorde ik de electroklep, en was ze weer onmiddellijk hard. Arggghhh :evil:
Terug naar Eindhoven gehobbeld. Peinzend en redenerend. Viel me opeens op dat de radio het niet meer deed. Bij een tankstation geparkeerd en idd; zekering 36 lag eruit. Toch maar de rest van de zekeringenlijst doorgenomen. Zekering 19: VEERCOMPUTER. Hmmm, maar eens gekeken en die bleek ook stuk! Beide vervangen, gestart, uitgezet deur open/dicht 30 sec wachten, deur open..geen klik.
Via de automaterialen zaak (nieuwe oogjes etc gehaald) naar huis gehobbeld. Op één oog zaten 3 VC massa draden. Deze los gemaakt en elke draad gestript, een eigen oog op aangedrukt en gesoldeerd. En weer vast op het massapunt geschroefd, begeleid door het vertrouwde geluid van de electroklep.
Na het eten een flinke proefrit van zo'n 100km gemaakt. Ze bleef goed veren, maar ik juich niet meer. Binnenkort een afpraak met Maarten en Wim proberen te maken om alle draden eens door te meten. Wellicht komt er dan ergens een blokkade of electrisch abces naar boven en kan ik gericht te werk gaan!
:roll:
Dit toont weer aan dat de vroege XM`s beroerde bedrading heeft vanaf fabriek :roll:.
Na het meten van de bedrading en het vervangen ervan zal eindelijk al die ellende voorbij zijn :wink:.
De bedrading zelf zal het vast niet zijn. :wink:
:shock: Eh... oh nee?? Wadan??
Dadelijk zeg je dat het gewoon bij het merk hoort :roll: eXtra Misfortune, zoals jij dat altijd zegt.
Het zou veel prettiger zijn als je meteen je oplossing erbij vermeldt i.p.v. te melden dat het iets anders is of dat je er anders over denkt.
De stekkers, massapunten, relaisvoetjes en aanknijpcontacten zoals bij heel veel (alle) xm's.
Mike heeft dat allemaal al nagelopen en vervangen.
Jouw verbeteringen zullen o.a. in de hogere kwaliteit stekkers en oogjes en het aanknijpen ervan m.b.v. de speciale aanknijptang zitten waardoor het wel goed gaat werken.
Wim en Ik komen wel een keertje meten.
Gewoon steeds wat vervangen en hopen dat het opgelost is is niet echt een handige (en al helemaal geen leuke) aanpak.
Precies, Mike is het nu goed zat met de sportstand die hardnekkig erin blijft zitten.
Het viel gisteren op bij het achteruit parkeren dat de HA elektroklep uitgeschakeld werd en zo bleef op het moment van remmen. Dus echt een massaprobleem zoals ook opgemerkt door Detlev.
Yep. Het probleem zit niet in de bedrading zelf (alhoewel, het is elektronica dus je weet het nooit 100% zeker :roll: ) maar in de overgangen van de ene naar de andere geleider, bijvoorbeeld van koperdraad naar een pisbakkenstalen klemmetje. Daar kun je op de lange duur wat corrosie krijgen en dus een vervelende overgangsweerstand.
En de enige manier om daar achter te komen is de weerstand van elke verbinding doormeten.
nou succes dan daarmee want het zijn er nogal wat.... :?: :?: :?: :?: :!:
Dat valt toch wel mee? Een stuk of 30? Of is het bij een type 1 minder? :lol:
Wanneer kunnen we dit gaan uitvoeren?? Maarten gaat toch binnenkort naar the red sea?
Ja, dat zal na mijn vakantie worden.
Komende week zit al helemaal vol. :roll:
Logisch...doen we daarna, maar ik kan ook wel naar Hilverdorp/Baarn komen hoor...jullie zijn hier meer dan welkom natuurlijk, maar is het niet wat overdreven om helemaal naar EHV af te reizen met een multimeter?
Als Wim mee durft in de Prius kunnen we gratis. :lol:
Wanneer was de poetsmeeting?, misschien kunnen we het combineren? (ik ga niet poetsen, ik kan niet de hele dag, alleen later op de middag)
Me is not afraid: ik heb jaren in een Kever gecruized en ik durf zelfs in een Mitsubishi Colt. :shock:
Maar mijn agenda zit ook bommetje vol deze week. Woensdag ben ik zelfs tot na 10en 's avonds op pad.
Misschien de vrijdag ergens eind van de middag?
Sorry, deze week zit echt helemaal vol.
Na 15 november kan ik elke zaterdag middag(om 3 uur gaat de beunclub dicht) en zondag.
Poetsdag is pas 7 nov...da's pas over 4 weken.
Bedoel je Maarten dat je op zaterdagen na 15.00uur hier heen kan??
Pagina's