Ik heb met mijn V6 12kl 1990, het probleem dat er koelwater uit het expansie vat komt.
Komt niet uit de dop maar ergens aan de zijkant of onderkant.
Vreemde is dat de koelvloeistof al wordt uitgestoten voordat de motor te heet wordt ongeveer rond de 90 graden begint het al volgens mij.
Moet flink bijvullen.
Heb geen ervaring met XM,en maar ga mijn hayens boek eens doorlezen
Wat kan dit zijn?
Denk zelf aan een verstopte radiateur of misschien is de waterpomp stuk.
Hoe kan ik zien of de waterpomp goed is?
De thermostaat gaat volgens mij goed open, de bovenste slang wordt flink heet.
Ik krijg je verhaal lezende het gevoel dat het reservoir al gescheurd is op de naad.
Je kunt het volgens mij niet goed testen maar het lijkt erop dat de dop stuk is. Als je motor op temperatuur komt bouwt het koelsysteem een kleine druk op, maar als die te hoog wordt moet de dop dat voorkomen door te lozen om te voorkomen dat het systeem barst.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je de dop eraf hebt en je geeft gas, begint het dan te borrelen? -> koppakking eruit
Het is mij niet duidelijk of het vat lekt of dat het lekt aan de zijkant van de motor. In het laatste geval kun je er zeker van zijn dat een slang vervangen moet worden.
En anders zul je op zoeken moeten naar een ander vat.
Wat voor dop heb je trouwens? De originele metalen staan er om bekend dat ze gaan lekken. Voor een paar euri scoor je een nieuwe bij de dealer.
V6én hebben trouwens ook wel eens de neiging te lekken langs die hele dikke waterslang die onderaan de radiator zit, daar zit zo'n gek aftakkinkie in die los kan schieten
Jeetje, wat wordt hier snel antwoord gegeven.
In ieder geval bedankt daarvoor.
Ik denk niet dat het een lekke koppakking is. dan zou ik "smurrie"aan de olievuldop moeten zien en zal mijn (gezien de hoeveelheid KVS die ik bijvul) oliepijl moeten zien stijgen toch?
Als ik het goed begrijp kan er dus bij een overdruk allen maar KVS uit de dop komen klopt dat?
Dat is namelijk in ieder geval niet het geval.
Het komt echt ergens aan de zijkant of onderkant en loopt daarna via het metalen plateau rechts voor de auto uit.
Alle andere slangen zien er droog uit en vertonen geen sporen van lekkage
ook geen oude lekkage (witte bloemkool bij slang verbindingen).
Wel vliegt af en toe de F3 zekering eruit (koelvin) dus ze kan best eens een paar keer flink heet zijn geworden waardoor te veel druk is opgebouwd.
Daar ga ik morgen naar kijken, ik vermoed dat er ergen een draad onder de radiateur een halve sluiting maakt.
Kan ik testen of de waterpomp werkt?
O ja, volgens mij de originele dop (metaal)
Er is ook maar een klein druk verschil als ik de dop eraf draai met warme motor.
Oh, die slangen hoeven er aan de buitenkant ook niet rot uit te zien, maar ze kunnen dat vanbinnen wel zijn. Het is tenslotte rubber dat al 20 jaar oud is.
Wes heeft het nog niet zo lang geleden gehad: een enorme uitstulping van de binnenslang door de buitenslang heen. Ik heb het ook al gehad.
Als ik jou was zou ik 'ns beginnen vanaf het expansievat naar beneden toe te zoeken waar het nat is.
Dat is zekers niet waar; dat gaat alleen op als je pakking tussen water en olie eruit ligt. Als jij een barst in je kop hebt of alleen op de zuigerafdichting dan bouwt de verbranding en compressieslag druk inje systeem maar olie komt niet in t water.
Oliepijl heb ik eigenlijk nog bijna nooit zien stijgen bij een kapotte pakking. In theorie kan t wel natuurlijk, maar gebeurt niet zo rap. Zo zwart wit ligt het niet ;)
Waterpomp werkt als je hele rad gewoon warm wordt en de slangen van en naar je rad ook.
Ik denk dat Mark gelijk heeft, die ouwe I's hadden niet echt lekkere vaten, ik heb er ook al 2 gehad die op de naad gespleten waren.
Ander vaatje, (grote schroef in het extra gat van een type 2) en opgelost.
En een handtekening!!!!
Hans, voordat de discussie ellenlang wordt: je schrijft dat je koelvloeistof niet uit de dop komt maar ergens aan de zijkant of onderlangs. Volgens mij wordt de koelvloeistof bij te hoge druk ook juist via een slangetje afgevoerd, die boven de sluiting van de dop zit, je zult het water nooit via de dop zelf naar buiten zien komen.
En verder denk ik dat je een ander probleem hebt met je koeling, als je zelf al schrijft dat de zekering van de koelvin er vaak uitknalt. Misschien cq waarschijnlijk heeft het een met het ander te maken.
Aangezien lekkage rechts: De waterpomp zelf kan ook lekken langs z'n lager. Kon het zien met draaiende motor bij m'n 2.1 TD. Deze pomp heb ik van de week dan ook vervangen.
Waterpomp testen: "radiateurdop" eraf en "snel/abrupt" gas geven en kijken in het expansievaatje. de koelvloeistof zal dan moeten stijgen. :wink: Uiteraard dient de motor warm te zijn en dus de thermostaat open zodat het water kan circuleren !!
Ik wijs nog even op de probleem omschrijving van de TS
Kun je aanwijzen waar het lekt? (het is wel een type II vat maar die wijkt niet veel af van een type I.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KZD44BIS.jpg
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark,
Vandaag mijn expansievat uitgebouwd.
Op het oog was er geen lek te vinden.
Daarna een grote bout in de grote slangaansluiting gedraaid en het expansievat gevuld met water. maar nergens lekken.
Even met mijn mond geblazen :oops: maar ook geen lek.
Toen nog even perslucht op de kleine opening gezet en jawel een lek.
dat is dus lastig te vinden.
de onderderste slang aansluiting is een soort rand aan de onderkant van het vat.
Net waar de verdikking ophoud en daar 5 mm boven zit een bijna onzichtbaar sneetje van 10 mm.
Lekt dus niet zonder druk op de vloeistof.
Je had dus gelijk! het was het expansie vat.
Kan op dit moment niet rijden, hij blijft nu lekken.
Als iemand in de buurt van Amersfoort woont en nog een expansie vat heeft liggen hoor ik het graag.
Ben blij dat het expansie vat lek ik, en hopelijk dus niet mijn koppakking
Dat denk ik ook. ik hoor dat deze oude V6 type een draadboompje tussen de radiateur en koelvinnen heeft lopen en dat die vaak slecht is.
Vandaag mijn voorbumper en wat ander spul uitgebouwd en de draadboom bekeken. ziet er prima uit.
De zelering blijft nu heel maar weet niet voor hoe lang.
Voor de zekerheid de twee ventilatie motoren omgewissselt, tot nu toe vliegt F3 eruit als nu F4 er euit vliegt ligt het aan de motor.
Knappe kerel die 1 bar kan blazen :lol: Maar mooi dat het is opgelost.
Ik heb wel een vat liggen maar woon niet in je buurt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik wel: Ik heb een vat en ik woon in de buurt. Als je Hilverdorp tenminste niet te ver vindt. Ik weet alleen niet of het de juiste is.
Ik heb en serie 1, Mark melde dat eens erie 2 ook past.
Moet je geloof ik een aansluiting dicht maken.
Ik woon in Hoogland. weet niet hoe je over de zondag rust denkt. maar ik kan morgen wel even naar je toe komen.
Niet met mijn XM maar met mijn xantia.
Ik vind dat de zondagrust ook voor alle andere dagen zou moeten gelden. :lol:
Maar serieus, morgen in de middag is prima. Ik pb je mijn adres. Neem wel je huidige vat mee om te vergelijken.
Beste Mensen,
Probleem opgelost.
Allemaal bedankt voor het meedenken en speciale dank aan Wim voor het ter beschikking stellen van een tweedehands expansievat.
Was wel even zwaar onderhandelen over de prijs, maar daar zijn we toch uitgekomen :D
Monteren was een fluitje van een cent, vullen en en proef ritje maken.
Lijkt dat de temperatuur nu stabieler is nu het systeem op druk blijft.
Bij warme moter afgevult tot net aan bovenrand indiatie en nu even afwachten hoe het niveau blijft.
8)
:thumbup:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi dat het is opgelost. En je bent een gewiekst onderhandelaar: ik zit de komende maanden aan beschimmeld brood en brak water. :mrgreen:
Daar ben ik dan maar even mooi aan ontkomen :schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.