Hoe ervaren jullie de ontwaseming van de XM (type 1)? Ik vind het maar lang duren voordat de voorruit schoon wordt in vergelijking met m’n vorige auto’s, BX & Xantia. Er komt wel snel warme lucht uit de roosters. De draaiknoppen staan uiteraard op z’n hardst, het icoontje ontwaseming en op z’n warmst. Als ik mijn hand boven de luchtgleuf hou bij de voorruit, voel ik er wel wat warme lucht uit komen, maar niet bijzonder veel.
Ventilator misschien aan t overlijden, want een goede heeft echt wel standje orkaan
Heb weliswaar een t1 maar dan met de auto climate control...
Voor sneller ontwasemen wellicht standje binnencirculatie gebruiken?
Airco (als je hebt aanzetten) dat is nog steeds de snelste manier van ontwasemen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Euhh, staan de middenroosters wel dicht? Anders blaas je onnodig veel lucht richting passagiers in plaats van richting voorruit.
Jup, die staan altijd dicht.
Dan denk ik dat mijn ventilator aan het overlijden is inderdaad, want op 3 blaast die wel hard, maar echt een standje orkaan vind ik het ook niet.
Binnencirculatie zal ik ook eens proberen!
Airco heb ik niet. :wink:
als je de stand op ruitontwaseming zet zou er toch niks uit de middenroosters behoren te komen????
Klopt Jeroen, ik heb 2 schakelaar voor ontwaseming. Natuurlijk een voor achterruitverwarming, die zit in de bovenste rij en een zit boven de grote knop "AUTO", oftewel de 4de knop van links in het paneeltje. Als ik die aan zet dan krijg ik een rood lampje, voor de andere knoppen een groen lampje.
Mod edit.
Wat mij opvalt (ik heb hetzelfde paneeltje) is dat ontwaseming nóg beter werkt als ik de ventilator handmatig naar de hoogste stand zet. Bij de standaard ontwaseming blaast hij toch maar op 60% of zo
En een handtekening!!!!
Nou Detlev, mijn voorruit is binnen no time ontwasemd of ontdooit. En de algehele temperatuur in de auto is ook heel erg snel. :clap: :clap: Klopt dus, even handmatig de ventilatoren hoog zetten.
Is de ventilatie misschien met kleppen geregeld o.i.d.? In welke stand ik de middelste draaiknop ook zet, ontwaseming, voeten, etc, er blijft wel een enorme hoeveelheid lucht uit de dashboardroosters en een beetje uit de voetenroosters komen, maar ik voel maar een heel klein beetje lucht uit de dashboardgleuf bij de voorruit komen. Ook als ik nat geregend in de XM stap, en ik zet tegen het beslaan de ontwaseming op z’n warmst en hardst aan, dan duurt het alsnog heel lang voordat de voorruit schoon wordt, terwijl het bij m’n BX en Xantia altijd binnen no-time schoon was. Kunnen er misschien kleppen niet meewerken o.i.d. waardoor er weinig lucht uit de dashboardgleuf komt?
Ik weet niet hoe het bij een T1 is opgebouwd, maar bij mijn T2 blijft er veel lucht uit de middenroosters komen als ik de keuzeknop op 'raam' zet. Bij ontwasemen doe ik die middenroosters dus dicht.
En inderdaad wordt het met een klep geregeld. Jij hebt toch geen CC? Dan bedient de knop via een kabeltje die klep. Misschien dat die kabel is losgeschoten?
Ik heb de middenroosters altijd dicht zitten, dus daar komt geen lucht uit. (Behalve op onderstaande foto dan.. :lol: )
Ik heb wel temperatuurregeling, maar niet met de druktoetsen en een schermpje in het midden, maar met de 3 draaiknoppen waarbij er bij de rechtse draaiknop het aantal graden staat .
Is er een beetje fatsoenlijk bij te komen om dat te controleren?
Dan heb jij net zo'n uitvoering als ik, alleen dan T1. ;-)
Het kabeltje kan bij de knop los zitten of bij de klep. Ik weet niet hoe zo'n T1 paneel vast zit.
Maar voordat je gaat demonteren, bedient de knop heel soepel of voel je wel iets van weerstand?
Draaiknopjes eraf trekken en daarachter zitten 2 schroefjes zo uit mn hoofd.
De draai knop kan idd dol zijn gedraaid en anders zit de klep misschien vast, zij platen van het midden console los halen dan kan je er redelijk bij.
Je kunt ook het dashboard kastje er even uit halen krijg je nog meer ruimte.
Die knoppen er RECHT af trekken anders mol je ze geheid. Als je hier met een schroevendraaier gaat lopen hevelen breek je het binnenwerk.
Ik doe het altijd met een stukje leer wat ik met de ruwe kant over de knop heen leg, dan met een waterpomp tang vastpakken en met één ruk eraf.
Dan de schuif aan de rechter zijde, die kun je meestal wel met de hand lostrekken.
Dan de kruiskopschroeven eruit, afdekplaat eraf, en dan stuit je op het printje. Die zit met 4 troxen vast (let op het zijn 2 printen die middels een kunstof koppelbusje aan elkaar zitten) De elektrische aansluiting is kort dus je moet echt friemelen om het los te krijgen. Dan zie je de bediening.
Als je het dashboard kastje eruit hebt kun je deels het mechanisme zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn dank is groot! Ik ga het eens bekijken binnenkort. 8)
Voor de duidelijkheid: dit geldt alleen voor een Type 1 paneel!
Ik voel eigenlijk geen weerstand. Ik ga nu het e.e.a. demonteren, ik ben benieuwd.
Nou, dat was makkelijk. :lol: Bij het er af trekken van de draaiknoppen vond ik de middelste er wel heel makkelijk af gaan. Dus toen ik die knop bekeek, was die aan de achterkant gebarsten. Daardoor gaf die wel die tikjes die je hoort als je aan de knop draait, maar nam die de kabelbediening niet mee. Hij bleef dus in dezelfde stand staan, in dit geval op de voeten blazen. Geen wonder dat er amper lucht uit mijn dashboardgleuf bij de voorruit kwam. :? Dus even met een andere knop op de ontwasemingstand gezet, en er kwam me een bak lucht uit die dashboardgleuf, zo hoort het. :D Voor het nette nog wel even de kapotte knop erop gezet. T.z.t. een hele draaiknop erop drukken. 8)
Mooi he, dat zulke moeilijke problemen zo'n simpele oorzaak hebben. :wink: