draagarmlagers achter vervangen

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
draagarmlagers achter vervangen

Ik ben van plan de achterdraagarmlagers te vervangen.
Heeft iemand nog een goede tip?

De armen liggen al los naast de auto.

wimb
afbeelding van wimb
Re: draagarmlagers achter vervangen

Tja, euhh: Who you gonna call? W&W :mrgreen:
Maar serieus, welke tip wil je?
Er uit halen van de lagers: Steek de lange bout waarmee de arm vast zit door het gat en druk hem met een bandenlichter tegen de rand, achter het lager. Sla met een moker op de kop. Met een paar tikken heb je het lager er uit.
Nieuwe er in met heul veul kogellagervet. En een pers of goede bankschroef. Doe vooral voorzichtig. De lagers moeten er recht in 'glijden'.
En het schijnt dat je de arm er in kunt lepelen. Maar ik was toch blij dat we de veercilinder eerst hadden weggehaald. Die armen zijn lompe en zware dingen.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: draagarmlagers achter vervangen

Is dit één lager per arm of zijn het er twee?
Als je in het gat kijkt waar de bout door gaat lijkt het één geheel of is dit een extra bus.
Als het één lager is maakt het dan uit welke kant het lager eruit geperst word?

wimb
afbeelding van wimb
Re: draagarmlagers achter vervangen

Nee, het zijn 2 lagers per arm; een aan de binnen- en een aan de buitenkant. En wat een bus lijkt is onderdeel van de draagarm. Het is wat lastig uit te leggen, maar tussen die 'bus' en het lager zit een spleet waar de kop van de bout net tussen past.

arendonk
afbeelding van arendonk
Re: draagarmlagers achter vervangen

Ik vermoed dat mijn ADALS zijn overleden. Is dit wat?

KLIK!

wimb
afbeelding van wimb
Re: draagarmlagers achter vervangen

Die set heb ik ook gebruikt.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: draagarmlagers achter vervangen

Mooi setje ziet er goed uit.
Completer en goedkoper dan origineel Citroën.
Daar was ik voor 4 losse lagers meer geld kwijt.

wimb
afbeelding van wimb
Re: draagarmlagers achter vervangen

Ja, bij Citroën ben je dat bedrag ongeveer kwijt voor 1 lager. :wink:
Het enige bij die MOOG-set is dat je de zwarte kunststof niet kunt gebruiken en de bout waarmee de draagarm vast zit, is te lang. Dus de oude hergebruiken.

arendonk
afbeelding van arendonk
Re: draagarmlagers achter vervangen

Heb je nou 2 sets nodig; voor elke kant 1 of kun je met 1 set beide zijden doen? Ik heb die dingen nog nooit vervangen, maar de geslaagde dynamoreparatie heeft het sleutelzelfvertrouwen wat verbeterd. :D

Ik las op CiFo dat de ADALS bij XM's over het algemeen niet zo vaak sneuvelen als die bij een BX en/of Xantia. Klopt dat?
Ik vermoed dat de mijne ook aan de beurt zijn. Ik hoor een soort roffelend geluid als ik over een ongelijk weg rijdt. Vergelijkbaar met de rammelstokjes aan de voorkant. Ik hoor geen gekraak en gepiep. De banden staan gewoon recht onder de auto. Ik heb de hoedenplank en de separatieruit er al uit gehaald om die uit te sluiten, maar geroffel is er nog. Toch de lagers of wellicht wat anders? Het Reserverwiel zit ook nog goed vast gedrukt.
Mogelijk de krik in de bak van het reserverwiel. Die zal ik nog eens checken.

wimb
afbeelding van wimb
Re: draagarmlagers achter vervangen

Je hebt inderdaad 2 sets nodig: 1 voor links en 1 voor rechts.
Het is op zich vreemd dat de Xant's er meer last van zouden hebben omdat het precies dezelfde lagers zijn. Alleen is de XM zwaarder en dan zou je juist meer slijtage verwachten. :roll:
Toen wij die van mij vervingen had ik in eerste instantie spijt van de operatie omdat de lagers nog goed leken. Maar nu zie ik dat de achterwielen netjes recht staan en ik merk een veel strakker rijgedrag. Al met al heb ik er dus geen spijt van. :wink:
Overigens is het vervangen van ADAL's fors meer werk dan een dynamo. Je moet 4 bouten losdraaien waarmee de stabilisatorstang aan de veerpoten zit. Die zitten behoorlijk vast(gerot) en zijn net niet goed genoeg bereikbaar om met een sleutel veel kracht te zetten. Verder is het raadzaam om de veercilinders uit te bouwen (niet moeilijk) omdat je dan de draagarmen er makkelijk uit kunt halen.
Het lastigste is het terugbouwen van de veercilinders. Het uiteinde van de zuiger zit met een borgpin in de draagarm vast. Het zijn gaten die precies passen en dus ook exact uitgelijnd moeten zitten. Je kunt het niet zien, maar moet het op gevoel doen. :? Verder is het terugplaatsen van de retourleidingen in de hoezen een gepriegel.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: draagarmlagers achter vervangen

Even een oud topic omhoog trekken....

Maar hoe strak lopen correct geplaatste adals? 

Ik heb nu alles vervangen voor zover mogelijk volgens het WPhandboek. Uiteraard heb ik niet het stuk speciaalgereedschap waarmee je uitmeet welke dikte uitvul-shim je nodig hebt. Dit heb ik opgelost (denk ik) door een schuifmaat te gebruiken.

Maar nu het hele handeltje in elkaar zit vind ik 't allemaal maar zwaar draaien. Als in.., ik moet de bus (waar de bevestigingsbout doorheen wordt gestoken) lichtjes inklemmen om met wat kracht dat ding in de draagarm rond te kunnen draaien. Ik voel geen zware punten, maar had meer verwacht dat 't zou draaien als een balhoofdstel. Dus 2 vingers in de bus steken en vrolijk rond laten draaien.

Iemand die 't weleens op de officieële manier heeft afgesteld en weet hoe licht 't spulletje dan draait? 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: draagarmlagers achter vervangen

Ik heb ook de schuifmaat methode gebruikt. Het loopt zeker niet zo licht als een balhoofdstel, denk eerder even aan een zware kluisdeur.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Uiteindelijk ben ik de CX-boeken in gedoken. Daar kan je terugvinden dat het lagerpakket met een druk van 50kg gemonteerd moet worden. Dat is dus wat de veer op gereedschap 6322-T, die gebruikt voor het meten, aan druk levert. 

Uiteindelijk dus, na aanschaf van de correcte drukveer, en met behulp van wat spullen die in doos 9010T zitten, het lagerpakket op de juiste voorspanning kunnen meten met de schuifmaat. 

En inderdaad, het loopt zeker niet als een balhoofdstel.
   

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.